فونیکسریمکسبهتام

داتسون و رنو بازار خودرو ارزان را می‌گیرند؟

عصر خودرو- برخی منابع از مذاکرات دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو با شرکت نیسان برای تولید برند داتسون در ایران خبر داده اند.

داتسون و رنو بازار خودرو ارزان را می‌گیرند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از اقتصادآنلاین، برخی منابع از مذاکرات دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو با شرکت نیسان برای تولید برند داتسون در ایران خبر داده‌اند. مدیرعامل ایران‌خودرو در سومین همایش صنعت خودرو در سخنرانی خود از ششمین شریک خودرویی این شرکت سخن گفت اما نه نامی از این شریک آورد و نه حتی انتخاب آن را تا کنون قطعی دانسته است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، این نشانه‌ها به زبان دیگر، اعلام آمادگی ایران‌خودرو برای همکاری شرکت‌های خارجی است و یکه زارع با این رفتار، راه را برای شراکت با ایران‌خودرو باز گذاشته است.
    هاشم یکه‌زارع اگرچه از ششمین شریک ایران‌خودرو نام نبرده اما در پاسخ به خبرنگاری گزینه نیسان برای همکاری را هم رد نکرد ه است.

    هم اکنون احتمال ورود نیسان داتسون ژاپن به ایران افزایش یافته است اما قیمت پایین و رقابت این محصول با قیمت پایینش با برخی محصولات مانند تیبا، ورود و قیمت این محصول در ایران را در پرده ابهام نگه می‌دارد.

    یک منبع آگاه از مذاکرات فشرده حودروسازان ایرانی با نیسان ژاپن خبر داد و امکان ورود و ساخت محصولاتی مانند نیسان جوک و داتسون را که محصولات رقیب رنو در ایران هستند را هم امکان پذیر دانست.

    رنو 44 درصد سهام نیسان را در اختیار دارد و قصد دارد چندین محصول جدید از جمله کیلیو و کپچر و خودرو ارزان کویید را با قیمت 25 میلیون تومان در ایران تولید کند. حال احتمال حضور نیسان شریک شرکت رنو درست در‌‌ همان بخش در بازر کمی گیج کننده است.

    پیمان کارگر مدیر خاورمیانه رنو و مدیر عامل رنو ایران در پاسخ به این پرسش که در آینده وضعیت شریک رنو شرکت نیسان در ایران چگونه خواهد بود؟ توضیح می‌دهد: نیسان هم به موازات رنو در حال مذاکره با طرف‌های ایرانی است و می‌خواهند در صنعت خودرو ایران سرمایه‌گذاری کنند. در اتحاد رنو نیسان مشکلی برای رقابت درونی نیست. ما آماده رقابت با شریک خود نیسان هم در بازار ایران هستیم. هم‌اکنون رنو با کپچر و نیسان جوک در جهان در بسیاری از بازار‌ها رقابت می‌کند.

    البته حضور محصولات نیسان به غیر از چالش با رنو مشکل دیگری هم دارد و آن مدیران صنایع خودرو سازی در ایران و همکاری این شرکت‌ها با شرکای چینی است.

    نیسان داتسون هم اکنون قیمتی در حدود 6 هزار دلار دارد که این قیمت امکان تولید این خودرو را با قیمت بین 30 تا 35 میلیون تومان با داخلی سازی مناسب در ایران فراهم می‌کند. قیمتی که به احتمال زیاد بازار خودرو سازان ایران را کاملا بر هم خواهد زد. این خودرو همچنین می‌تواند رقیب سر سخت رنو کوئید و خودرو رنو ساندور باشد.

    رنو کوئید با قیمت 5 هزار دلار قرار است 25 میلیون تومان توسط رنو در ایران تولید شود حال اگر داتسون هم وارد بازار شود و بتواند قیمت نزدیکی با کوئید داشته باشد رقیب جدی این خودرو خواهد بود. از طرفی به دلیل تکنولوژی و طراحی جدید بسیاری از خریداران خودرو‌هایی مانند پراید، تیبا، پژو 206 و بسیاری از خودرو‌های چینی هم به دنبال خرید یک خودرو شهری خوب و کم مصرف هستند که به سمت خرید این خودرو خواهند رفت که این عامل بازار خودرو ایران را دچار تحول می‌کند به همین دلایل عده‌ای معتقدند ممکن است مقاومت‌هایی در این راه صورت گیرد.

    البته نیسان داتسون با توجه به قیمت ارزانش می‌تواند یکی از بهترین خودروهای برای تولید در ایران با قیمت مناسب برای قشر متوسط باشد.

    برای خیلی از ایرانی‌ها خودرو ژاپنی داتسون خاطره انگیز است. خودرویی که مدت‌ها در گروه نیسان خبری از آن نبود اما حدود سه سال است که شرکت نیسان ژاپن دوباره این برند را احیا کرده است.

    در گروه نیسان خودروهایی که قیمت بالایی دارند با نشان اینفینیتی عرضه می‌شوند و خودروهای بسیار ارزان قیمت با نشان داتسون وارد بازار می‌شوند. هم اکنون این خودرو در بازار‌های هند، اندونزی، روسیه و آفریقای عرضه می‌شود. قیمت این محصول از حدود 6 هزاردلار شروع می‌شود.

    سابقه خودروسازی داتسون به 1914 میلادی برمی‌گردد. سه حرف دات حرف اول فامیل سه مهندس است که با رؤیای ساخت یک خودروی تمام ژاپنی شرکتی تاسیس کردند که در سال 1933 به مالکیت نیسان درآمد. نیسان تا اوایل دهه هشتاد از این برند استفاده می‌کرد و موفقیت زیادی در حضورش در بازار آمریکا داشت.

    حالا نیسان می‌خواهد داتسون این موفقیت را برایش در بازارهای جدید به ارمغان آورد.‌‌ همان موفقیتی که داچیا با خودروهای ارزان‌ خود برای رنو به دست آورده است.
    شرکت نیسان در سال 99 میلادی با فروش 44 درصد سهامش به رنو زیر مجموعه گروه رنو نیسان شد.

    کارلوس گون مدیر گروه رنو-نیسان می‌گوید هدف داتسون «جلب نظر جوانانی است که می‌خواهند اولین ماشین خود را بخرند و هدفشان داشتن بیشترین امکانات با قیمت دست یافتنی است.»

    قیمت خودرو حدود شش هزار دلار است و خریداران یک انتخاب بیشتر ندارند. یک هاچ بک که از نیسان می‌کرا، کوچک‌ترین مدل نیسان در بازار اروپا، کمی بزرگ‌تر است. موتور خودرو 1. 2 لیتری بنزینی با قدرت 67 اسب بخار است و جعبه دنده پنج سرعته دستی دارد.

    در ساخت داخل خودرو از مواد مرغوب استفاده نشده است و طراحی داخل خودرو هم چندان جذاب نیست. اما امکاناتی که در اختیار راننده است به هیچ وجه ابتدایی نیست. داشبورد دیجیتال، رادیو پخش با امکان ارتباط از طریق یو اس بی‌ یا اتصال ام‌پی‌تری پلیر، کولر و دو شیشه جلوی برقی به طور استاندارد روی خودرو نصب شده است.

    در این بین چالش دیگر برای گروه رنو نیسان رقابت داخلی بین دو خودرو لوگان و ساندرو از داچیا و گو از داتسون است. لوگان که در ایران با نام تندر90 و با آرم رنو عرضه می‌شود در بازار اروپا حدود 7 هزار یورو قیمت دارد. حال آنکه داتسون گو از لوگان ارزان‌تر است و این تفاوت ممکن است بازار هر دو خودرو را به نفع خودرو دیگر به خطر اندازد.

    البته خودرو داتسون هاچ بک و کوچک‌تر از تندر 90 بوده و به نمونه بدون صندوق تندر 90 با نام ساندرو نزدیک است هم اکنون البته چالش رنو نیسان در بازار ایران، که شاید سبب شود داتسون پایش به ایران باز نشود تولید ساندرو در شرکت پارس خودرو است. پارس خودرو همزمان نماینده نیسان نیز هست و شاید مدیریت رنو بر نیسان سبب شود پای داتسون ارزان قیمت به ایران باز نشود.

    داتسون گو البته اگر در بازار خودرو ایران هم عرضه شود آینده خوبی را می‌توان برای آن متصور بود چرا که می‌توان این خودرو را با داخلی سازی حدود 50 درصد، در حدود قیمت تیبا به فروش رساند.

    رقیب دیگر داتسون در جهان رنو کویید است. رنو کوئید توسط رنو در هند معرفی شده و قرار است در این کشور برای اولین بار با درصد ساخت بالا و در حدود 98 درصد تولید شود. این محصول بر روی پلت فرم جدید CMF-A رنو طراحی شده است.

    رنو کوئید یک خودرو مینی کراس اوور است. خودروهای کراس اوور معمولا خودرو‌های شبه شاسی بلندی هستند که روی پلت فرم خودروهای هاچ بک یا سدان توسعه پیدا می‌کنند.

    از نظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده‌ای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال سی بزرگ و سیستم مرکزی چند رسانه‌ای می‌توان این خودرو را پرچم دار خودرو‌های ارزان که نیم نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودرو‌ها دارند دانست. مواد بکار رفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است.

    موتور این خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم 800 سی‌سی یعنی نصف خودرو تندر 90 است. این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. که 50 اسب بخار کمتر از تندر 90 است.

    به اشتباه برخی در بازار ایران گمان می‌کنند این خودرو در ایران جایگزین تندر 90 خواهد شد اما کوئید با موتوری با 50 اسب بخار قدرت ضعیف‌تر و یک سایز کوچک‌تر بدنه، رقیب جدی برای جایگزینی پراید و تیبا است.

    رنو کوئید قرار است توسط رنو در ایران با قیمت 25 میلیون تومان تولید شود. خودرو داتسون اما محصولی است که بین رنو کوئید و تندر 90 (ساندرو) قرار می‌گیرد.

    قدرت موتور داتسون حدود 20 اسب بخار از کوئید قوی‌تر و 30 اسب بخار از تندر 90 و ساندرو ضعیف‌تر است. قدرت موتور داتسون چیزی شبیه پژو 206 تیپ دو است برای همین شاید بسیاری از مشتریان ایران که می‌خواهند کوئید ارزان قیمت بخرند پولشان را جمع کنند تا داتسون بخرند و بسیاری از افرادی هم که می‌خواهند ساندرو بخرند کیفیت و برند ژاپنی را به قدرت موتور بیشتر خودرو فرانسوی ترجیح دهند. پس اگر ورود این خودرو چنین برای رنو در ایران دردسر ساز باشد پس تکلیف خودرو‌های چینی و یا برخی محصولات مانند پراید و تیبا چه خواهد بود؟ شاید همین عامل ورود داتسون به ایران را سخت کند.

    البته نیسان داستون به غیر از رنو کوئید یک رقیب دیگر هم در جهان دارد. محصول ارزان قیمت جدید شرکت فیات با نام موبی که تولیدش در برزیل شروع شده هم از رقیبان احتمالی این خودرو در ایران می‌تواند باشد هم اکنون ایران خودرو مذاکراتی را هم با فیات در حال پیگیری دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو