فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۵۹۰»

فیلتردوده به جنگ آلاینده‌های هوا می‌آید

عصر خودرو- در شرایطی که ۶سال است هیچ اتوبوسی از سوی دولت به تهران داده نشده، نصب فیلترهای دوده روی آنها می‌تواند نویدی برای کاسته شدن بخش قابل توجه آلایندگی این وسایل نقلیه شود.

فیلتردوده به جنگ آلاینده‌های هوا می‌آید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، تحقیقات گسترده علمی دانشگاه‌های داخلی در این‌باره انجام شده که نشان می‌دهد برای کاهش آلودگی ناشی از خودروهای دیزلی باید سراغ راهکار کنترلی استفاده از فیلتر دوده(DPF) رفت. این فناوری قابلیت حذف دود سیاه، ذرات معلق بسیار ریز، اکسیدهای فلزی خطرناک ناشی از سایش موتور و هیدروکربن‌های معطر از اگزوز خودروهای دیزل دارد و با شرایط کارکرد و عملکردی در ایران سازگار است.

        قانونی که یک‌سال زمین مانده

    24فروردین 93بود که هیأت وزیران طی مصوبه‌ای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی را از سال 94برای خودروسازان الزامی کرد اما اجرای آن یک سال به تأخیر افتاد. خودروسازان از آن تاریخ تاکنون 2 سال وقت داشتند که برخی این مصوبه را دنبال کرده و کارهای تحقیق و توسعه‌ای لازم را انجام دادند اما تعداد دیگری از خودروسازان نیز در این راستا کاری انجام ندادند و امیدوار بودند که مثل مصوبه یورو 2و یورو 3 این یکی هم به تعویق بیفتد یا مشمول استثنا شود. در این کشاکش سازمان حفاظت محیط‌زیست و دولت بر اجرای مصوبه نصب فیلترهای دوده پافشاری داشته‌اند اما هنوز نشانه‌ای از اجرای آن دیده نمی‌شود و نزدیک‌ترین وعده‌ها به مهر 95می‌رسد.

        چرا موتورهای دیزلی آلاینده است؟

    وسایل نقلیه دیزلی نظیر اتوبوس‌های شهری و غیرشهری، کامیون و مینی‌بوس از گازوئیل استفاده می‌کنند اما این سوخت با احتراق در موتورهای دیزلی، ترکیبی خطرناک را از اگزوز این خودروها در شهر پراکنده می‌کند. از ترکیب گازوئیل و هوا در موتور دیزل اتوبوس و کامیون، منواکسید کربن، دی اکسید کربن، آب، نیتروژن، اکسید نیتروژن، دی اکسید نیتروژن، کربن، ذرات آلی فرار و 200ماده سمی از اگزوز آنها خارج می‌شود که از بین آنها، ترکیبات اکسید نیتروژن، کربن و ذرات آلی فرار آن بسیار خطرناک است.

        اجبار نصب از مهرماه

    براساس مطالعات انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، 38درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر فرسوده است و فیلتر دوده باید برای آنها نصب شود اما راهکار بهتر این است که این 38درصد از رده خارج و اتوبوس‌های جدید جایگزین شوند تا به جای هزینه زیاد فیلتر دوده، این رقم بخشی از قیمت اتوبوس‌های نو شود. نصب هر فیلتر 40میلیون تومان هزینه دارد اما تمام هزینه‌های اضافی و اشکالات در سر راه نصب، در برابر فایده استفاده از این فناوری در سلامت و بهداشت جامعه و کیفیت هوا بسیار ناچیز است.

    به‌گفته سیدوحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزل نو از مهر‌ماه سال‌جاری اجباری می‌شود و طی این مصوبه همه خودروسازان مکلف می‌شوند که روی خودروهای دیزلی تولیدی، فیلتر نصب کنند.

        اهمیت نظارت در اجرای مصوبه

    ضلع مهم اجرای مصوبه الزام نصب فیلتر دوده، پلیس است که باید به‌عنوان ضمانت اجرای این مصوبه اقدام کند. وجود سیستم‌های نظارتی کارا و دقیق عنصری حیاتی برای تکمیل این مصوبه است. پلیس برای نظارت بر اجرایی شدن مصوبه هیأت دولت، باید خودروهای فاقد فیلتر دوده را پلاک‌گذاری نکند. با نصب فیلتر دوده روی یک خودروی دیزلی نو، این اطمینان حاصل می‌شود که روی عمر 20- 15 ساله، خودروی دیزلی در جاده یا شهر آلودگی ایجاد نشود.

        فراریان تحریم درصدد مقابله

    تعدادی از خودروسازان خارجی و همان‌هایی که در زمان تحریم‌ها با کوچک ترین تلنگری بازار ایران را ترک کردند، قصد مقابله با مصوبه فیلتر دوده در کشور را دارند. حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در این‌باره می‌گوید:‌ این شرکت‌ها سعی دارند محصولات بدون فیلتر را به کشور بفروشند؛ محصولاتی که در شرایط کنونی در اروپا قابل فروش نیست، درحالی‌که این مسئله توجه ویژه‌ مسئولان و مردم را می‌طلبد تا این اتفاق نیفتد و مصوبه نصب فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی درون شهری مهر‌ماه و برای خودروهای دیزلی برون شهری تا انتهای سال 95اجرا شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو