فونیکسریمکسبهتام

مشکلی که تازگی ندارد

امپراتوری تاکسی‌های شخصی در شهر اصفهان

عصر خودرو- -حضور تاکسی‌های شخصی سبب اخلال درچرخه فعالیت تاکسی‌های شهری می‌شود و باوجود غیرقانونی بودن فعالیت این خودروها نه‌تنها از تعداد آن‌ها کاسته نمی‌شود بلکه هرروز تعدادشان افزایش می‌یابد.

امپراتوری تاکسی‌های شخصی در شهر اصفهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، حضور و جولان تاکسی‌های شخصی، حکایت تازه‌ای از خیابان‌های شهرمان نیست؛ حکایتی که فقط مربوط به امروز و دیروز باشد. حضور شانه‌به‌شانه مسافرکش‌های شخصی در خیابان شهر گنبدهای فیروزه‌ای، این روزها اما ماراتن نفس‌گیر تاکسی‌ها و اتومبیل‌های شخصی را رقم می‌زند و هرروز باب حکایتی تازه را می‌گشاید.

    فعالیت خودروهای شخصی در شرایطی صورت می‌گیرد که این خودروها بدون اینکه مشخصات آن‌ها به‌عنوان مسافربر درجایی ثبت یا صلاحیت راننده آن‌ها تائید شده باشد، یکه‌تازی می‌کنند. این در حالی است که در سال 86 طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی برای افزایش امنیت عمومی در شهرهای مختلف اجرا شد که البته دستاورد آن برچسبی برای خودروها بود و خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد. فعالیت خودروهای شخصی در شهر، همچنین می‌تواند زمینه‌ساز بروز جرائم متعددی ازجمله سرقت و ... باشد که ازنظر امنیتی مشکل‌ساز هستند، همچنین این‌گونه خودروها تابع شرایط خاصی برای نرخ‌گذاری کرایه نیستند و این موضوع موجب نارضایتی شدید مردم می‌شود.

    در سال‌های اخیر نیز افزایش حجم تردد در شهر، ضعف سیستم حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص تاکسیرانی در جابه‌جایی مسافران و همچنین اینکه برخی تاکسی‌های گردشی نیز فقط به دنبال مسافر دربستی هستند و هیچ نظارتی بر فعالیت آن‌ها نمی‌شو این عوامل و سایر عوامل دیگر دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا خودروهای شخصی جرئت فعالیت و جابه‌جایی مسافرین به نقاط مختلف شهر را داشته باشند و همین موضوع گاها منجر به درگیری‌های لفظی و یا ... بین رانندگان دو خودرو می‌شود.

    شهروندان باید بدانند که خودروهای شخصی وظیفه حمل مسافر را بر عهده ندارند و ممکن است فعالیت آن‌ها بامنظور سوءاستفاده‌های متعددی صورت گیرد

    مصداق بارز این موضوع در صحبت‌های علی نصر اصفهانی به‌خوبی روشن است. وی که حدود 25 سال است از راه تاکسیرانی امرارمعاش می‌کند به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه حضور تاکسی‌های شخصی موجب اختلال در چرخه فعالیت تاکسی‌های شهری می‌شود  و باوجود غیرقانونی بودن فعالیت این نوع خودروها نه‌تنها از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود بلکه هرروز تعدادشان افزایش می‌یابد. بنابراین این موضوع می‌طلبد که سازمان تاکسیرانی و همچنین پلیس راهور به نظارت جدی دراین‌باره بپردازد.

    نصر اصفهانی معتقد است: باوجود مشکلات متعددی که تاکسی‌های شخصی به وجود می‌آورند اما بسیاری از شهروندان از آن‌ها به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌کنند که این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است. شهروندان باید بدانند که خودروهای شخصی وظیفه حمل مسافر را بر عهده ندارند و ممکن است فعالیت آن‌ها بامنظور سوءاستفاده‌های متعددی صورت گیرد.

    مشکلی که متعلق به امروز و دیروز نیست!

    در این میان اما سؤال جدی این است که چرا باوجود استاندارد بودن تعداد تاکسی‌های شهری، خودروهای شخصی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با این کار فعالیت سایر تاکسی‌ها را مختل می‌کند؟ مسئول ساماندهی و نظارت بر این خودروها بر عهده چه سازمان و یا نهاد است.

    در همین باره اما معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشکل فعالیت تاکسی‌های شخصی را موضوع امروز و یا دیروز نمی‌داند و در گفت‌و‌گو با مهر معتقد است: شهروندان می‌توانند با استفاده نکردن از تاکسی‌های شخصی به مدیران کمک کند و به این معضل کهنه خاتمه دهند، چراکه امنیت، ایمنی و آرامشی که تاکسی‌های شهری به همراه دارند قطعاً قابل قیاس با تاکسی‌های شخصی نیست.

    همچنین اکنون تعداد تاکسی‌های فعال در شهر اصفهان از استانداردها هم بیشتر شده و شهروندان با مشکل کمبود تاکسی روبه‌رو نیستند و می‌توانند در امنیت کامل به مقصد برسند

    علیرضا صلواتی از برخورد پلیس راهور با رانندگان شخصی می‌گوید و ادامه می‌دهد: یکی از برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته برای کنترل این موضوع استفاده از دوربین‌های نظارت تصویری در شهر است؛ چراکه این رانندگان اجازه ورود و جابه‌جایی مسافران در محدوده شهر ندارند و حتی برای آن‌ها مجوزی برای ورود به حریم خیابان‌ها صادر نمی‌شود بنابراین در صورت ورود بدون شک اعمال قانون می‌شوند.

    آن‌طور که وی می‌گوید: گشت­ های کنترل و نظارت در مکان‌های پرتردد شهر فعال هستند و در صورت مشاهده تخلف برای برخورد با مسافربرهای شخصی اقدام می‌کنند. همچنین اکنون تعداد تاکسی‌های فعال در شهر اصفهان از استانداردها هم بیشتر شده و شهروندان با مشکل کمبود تاکسی روبه‌رو نیستند و می‌توانند در امنیت کامل به مقصد برسند.

    تعداد تاکسی‌های شهری اصفهان، کافی است

    عضو کمسیون حمل‌ونقل و محیط‌زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر نیز با صحه گذاشتن بر این موضوع، در گفت‌و‌گو با مهر می‌افزاید: اکنون تعداد تاکسی‌های مسافربری در شهر اصفهان کافی است اما با توجه به اینکه برخی از رانندگان تاکسی تمایل به تغییر شغل دارند و یا خودروهای آن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو است، تاکسی‌های شخصی می‌توانند با رعایت قانون و همچنین در نظر گرفتن شرایط تعیین‌شده از سوی سازمان تاکسیرانی جایگزین تاکسی‌ها شوند.

    ابوالفضل قربانی در ادامه می‌افزاید: هرگونه فعالیت خودروهای شخصی برای حمل و جابه‌جایی مسافران به نقاط مختلف شهری، خلاف قانون است و رانندگان این خودروها به‌عنوان متخلف شناخته می‌شوند. آن‌طور که قانون تعریف کرده است، هرگونه حمل‌ونقل و جابه‌جایی مسافر وظیفه تاکسی‌هایی است که دارای مجوز قانونی هستند. بنابراین صلاحیت رانندگان برای فعالیت در شهر باید تائید شود و طبیعی است که در صورت رد صلاحیت رانندگان از سوی سازمان تاکسیرانی این افراد اجازه جابه‌جایی مسافر را نخواهند داشت.

    شهروندان از اعتماد به خودروهای شخصی باید پرهیز کنند و به‌هیچ‌عنوان از آن‌ها استفاده نکنند، چراکه این موضوع می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای آن‌ها در پی داشته باشد

    عضو شورای شهر اصفهان در ادامه سخنانش، بیان می‌کند: تاکسی‌های شخصی که تمایل به جابه‌جایی مسافران را دارند باید به سازمان تاکسیرانی مراجعه و با طی کردن روند قانونی و اخذ مجوز به فعالیت بپردازند در غیر این صورت همان‌طور که اشاره کردم فعالیت این نوع از خودروها غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود.

    قربانی با اشاره به اینکه شهروندان نباید از خودروهای شخصی برای حمل‌ونقل استفاده کنند، می‌گوید: شهروندان از اعتماد به خودروهای شخصی باید پرهیز کنند و به‌هیچ‌عنوان از آن‌ها استفاده نکنند، چراکه این موضوع می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای آن‌ها در پی داشته باشد.

    هرچند که بخشی از رفع این مشکل به فرهنگ‌سازی برای مردم به منظور استفاده از تاکسی‌های خطی برمی‌گردد اما نقش نظارتی تاکسی‌رانی نیز نباید مورد غفلت قرار گرفته و با گذاشتن بار مسئولیت بر دوش مردم، مسئولان را به سمتی سوق دهیم که از زیر بار وظیفه خود شانه خالی کنند. همانطور که سازمان‌های مربوطه شهری با قوانین خلاف در حوزه شهری مانند ساخت‌وساز خارج از قانون همواره با متخلفان برخورد داشته‌اند، در این مسئله که بار امنیت اجتماعی نیز برای جامعه دارد باید دستگاه‌های مسئول وارد شده و از بروز تخلفات که ممکن است جان و آبروی شهروندان را تهدید کند، جلوگیری کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو