فونیکسریمکسبهتام

افت قیمت خودرو‌های تولید داخل بعد از یک سال چقدر است؟

سقوط و صعود یکساله خودرو‌ها در بـازار

عصر خودرو- شرایط این روزهای بازار خودرو در کشور اینگونه ایجاب می‌کند که با بودجه محدود و کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، عمده گزینه‌های صفر‌کیلومتر پیش روی شما، خودروهای تولید داخل و اعم از ایرانی و چینی باشد. اما از آنجا که محصولات ایرانی همچون مشتقات پراید، خانواده پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ و... با پایه تکنولوژی ۲ تا ۳ دهه پیش تولید می‌شوند، مسلما در این دسته از خودروها شاهد امکانات رفاهی آنچنان گسترده‌ای نیستیم. اما از آنجا که عمده خودروسازان چینی برای بالابردن میزان فروش خود در بازار جهانی، دست به دامان خودروسازان معتبر دنیا شده و در ساخت محصولات خود تکنولوژی‌های آنها را به عاریه می‌گیرند، مسلما برخی از گزینه‌های چینی همراه با امکانات رفاهی و فنی بهتری نسبت به محصولات ایرانی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند؛ امکاناتی که در مطلب ذیل بررسی خواهیم کرد.

سقوط و صعود یکساله خودرو‌ها در بـازار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، افت قیمت یک خودرو در بازار به عوامل زیادی نظیر کیفیت‌، تقاضا و موجود بودن مدل صفرکیلومتر آن خودرو در بازار بستگی دارد. بازار ایران هیچ‌گاه با همه خودرو‌ها رفتار یکسانی بعد از یک سال کارکرد نداشته است و به همین دلیل برخی خودرو‌ها با این عبارت توصیف می‌شوند که «صاحب اول و آخرش خودتان هستید» و اگر قصد فروش‌اش را داشته باشید، باید آن را زیر قیمت بفروشید.
    از این قبیل خودرو‌ها در بازار ایران کم پیدا نمی‌شود اما در عوض خودروهایی هم پیدا می‌شوند که نسبت به قیمت کارخانه بعد از یک سال میزان افت قیمتشان به کمتر از 3 درصد می‌رسد و در عین حال خودروهایی هم هستند که بالای 10 درصد از قیمتشان طی یک سال فرو می‌ریزد. شناخت مشتریان از میزان افت قیمت یک خودرو طی یک‌سال و حدود 10 تا 15 هزار کیلومتر کارکرد می‌تواند به مشخصه مهمی در انتخاب آن خودرو تبدیل شود. افت قیمت بر مبنای قیمت کارخانه محاسبه نمی‌شود بلکه تعداد زیادی از خودرو‌ها هستند که پس از خروج از کارخانه به عنوان یک خودرو صفر‌کیلومتر در بازار حتی تا 6 میلیون کاهش قیمت را تجربه می‌کنند و برای مشتریان نقدی این خودروها به‌صرفه‌تر است که آن خودرو را از بازار تهیه کنند اما اگر یک مشتری قصد خرید خودرویی اقساطی را داشته باشد، مجبور است با قیمت شرکتی راه بیاید و بعد از یک‌سال علاوه بر تحمل فشار سود تسهیلات‌، افت قیمت خودرو را نیز به ضرر‌هایش بیفزاید. در این بین استثنا‌‌هایی هم وجود دارند که خلاف جهت آب شنا می‌کنند و قیمت نمونه کارکرده آنها بعد از یک سال حتی از قیمت صفر‌کیلومتر کارخانه هم گران‌تر می‌شود. مهم‌ترین دلیل بروز چنین اتفاقی در بازار به استقبال مشتریان و کمبود خودرو یا تاخیر شرکت در تحویل خودرو‌های صفر‌کیلومتر مربوط می‌شود چرا که در صورت عرضه این خودرو‌ها به صورت فوری، قطعا مشتریان به سراغ مدل صفر‌کیلومتر می‌روند. کیاریو و فیات سی‌ینا در بازار دست‌دوم‌هایی که کم‌کم در حال تبدیل به خودرو‌های قدیمی هستند به دلیل موجود بودن قطعات یدکی‌، استقبال مشتریان و کیفیت مناسب همچنان در مقابل کاهش قیمت مقاومت نشان می‌دهند.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو