فونیکسریمکسبهتام

ماراتن نفس گیر تاکسی‌دارها با مسافربرهای شخصی

توقیف و جریمه در انتظار خودروهای شهرستانی

عصر خودرو- معضل مسافربرهای شخصی و رشد و افزایش فزاینده آن،باعث بروز مشکلات بسیاری در نظم و نظام شهری شده ،موضوعی که استمرار آن می تواند کلانشهری همچون پایتخت را در حوزه های گوناگون به چالش بکشد.

ماراتن نفس گیر تاکسی‌دارها با مسافربرهای شخصی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،کم نیستند جوانان،میانسالان و حتی سالمندانی که از طریق خودرو شخصی خود به جابجایی مسافر مشغول هستند.

    طبیعتا جذاب ترین منطقه کشور نیز برای این نوع از فعالیت،تهران بزرگ است که به دلیل ویژگی های خاص به خود اعم از وجود ادارات،سازمان ها و نهادهای متعدد، جمعیت انبوه،مراکز آموزشی و دانشگاهی بسیار،بیمارستان ها و مراکز درمانی و...به محدوده ای مناسب برای کسب و کارهای موقتی و شاید دائمی همچون مسافربری یا مسافرکشی محسوب می شود.

    تعداد بسیار زیاد مسافر برهای شخصی در سطح شهر تهران،امروزه به معضلی جدی برای مدیریت و برقراری نظم ونظام شهری مبدل شده است.

    مسافربرهای جوانی که حالا آنقدر جمعیت شان افزایش یافته که سردار تیمور حسینی،رئیس پلیس راهور تهران از جریمه و توقیف خودروهای اینچنینی در صورت عدم رعایت ضوابط قانونی خبر می دهد.

    وی در این خصوص می افزاید:بر اساس آیین نامه های موجود و طبق قانون،باید موقعیت جغرافیایی مالک خودرو، مشخص باشد و در نتیجه هر کسی که مبادرت به خریداری اتومبیل می کند،تغییر مکانی خود را به اطلاع راهنمایی و رانندگی برساند تا به این ترتیب اطلاعات جدید در سامانه شماره گذاری ثبت شود.

    سردار تیموری با تاکید بر ضرورت تحقق این امر عنوان می کند:خودروهایی که این فرآیند را طی نکنند با جریمه و توقیف و اعمال قانون در پایتخت مواجه خواهند شد.

    *مشکلات ریز و درشت مسافربرهای شخصی برای شهر و شهروندان

    فعالیت مسافربرهای شخصی با معضلات و مشکلات خاص به خود همراه است که مجموعه چنین عواملی،شهر و شهروندان را با مشکلاتی مواجه می کنند.

    ابوالفضل قناعتی،عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص به رسانه ها می‌گوید:عدم مشخص بودن محل سکونت مالکان خودروهای شخصی،اخذ کرایه های خارج از ضوابط از مسافران،مبهم بودن وضعیت وجاهت و صلاحیت آنها برای فعالیت در این عرصه،ایجاد مشکل برای تاکسی هایی که بصورت قانونمند و در چارچوب ضوابط از فیلترهای لازم عبور کرده اند و در نهایت صلاحیت آنها برای فعالیت در این حوزه مورد تایید قرار گرفته،تنها بخشی از تبعات و پیامدهای حضور مسافربرها و مسافرکش های شخصی در پایتخت است.

    *مقابله با مسافربرهای شخصی وظیفه شهرداری و دستگاه های انتظامی است

    قناعتی در ادامه با اشاره به احتمال بروز مشکلات بسیار برای مردم و شهروندان بواسطه فعالیت مسافربرهای شخصی عنوان می کند:عمده ترین دغدغه ای که در این خصوص وجود دارد،به حفظ امنیت شهروندان باز می گردد زیرا هیچ اطلاعاتی از سابقه افرادی که پشت خودروهای پلاک شخصی می نشینند وجود ندارد و به واقع نه استعلام هویتی از آنها در این چارچوب وجود دارد و نه تاییدی که به سلامت جسمی و روانی آنها صحه بگذارد.

    *ریشه اصلی شیوع گسترده و متکثر مسافربرهای شخصی در بیکاری است

    برخی جامعه شناسان همچون جعفر بای معتقدند عامل اصلی شیوع و افزایش مسافربرهای شخصی را باید در مشکل و معضل بیکاری جستجو کرد و به واقع امر اگر دستگاه ها و نهادهای متولی در حوزه اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی موفق عمل نکنند،جوانان به ناچار ناگزیر هستند برای معیشت و کسب درآمد به چنین فعالیت هایی روی آورند.

    وی با اشاره به سهل و آسان بودن مسافرکشی می افزاید:این امر باعث می شود که جوانانی که مشکل اشتغال دارند به آسان ترین راه برای خود اشتغالی روی بیاورند.

    بای در تشریح دیگر عوامل موثر در افزایش مسافربرهای شخصی عنوان می کند:تولید فراوان و فروش آسان خودروهای اقساطی و فقدان نظارت کافی بر شبکه حمل و نقل نیز از دیگر دلایل گسترش این پدیده به شمار می رود.

    این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی می افزاید:یکی از روال های نادرستی که در جامعه ما رواج یافته به این موضوع معطوف می شود که متاسفانه بعضا به معاینه فنی خودرو و بیشتر از وضعیت و صلاحیت راننده خودرو و یا مالک وسیله نقلیه توجه می شود اما به واقع باید توجه جدی تری به این امر نشان داده شود.

    *نقش شهروندان در شیوع و گسترش مسافربرهای شخصی

    در این میان نباید از نقش حائز اهمیت شهروندان به عنوان مسافرانی که متقاضی دریافت خدمات حمل ونقل هستند به سادگی گذشت.

    قاعده عرضه و تقاضا از مولفه های حائز اهمیت در این عرصه به شمار می رود و به واقع در صورت عدم استقبال مردم و شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی،عرضه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و به تبع انگیزه ای برای گرایش جوانان به چنین فعالیت هایی باقی نمی ماند.

    بدون تردید صنف مسافربری محترم است و یکی از نیازهای مبرم و بارز هر منطقه و شهری به شمار می رود ودر صورت عدم ارائه چنین خدماتی قطعا شهر با چالش و نارسایی های بسیاری مواجه خواهد شد اما مشکل در فعالیت بدون ضابطه و خارج از قاعده برخی مسافربرهای شخصی است که متاسفانه بصورت خود جوش و بدون رعایت قواعد و ضوابط لازم از سوی برخی جوانان و دیگر اقشار جامعه به چشم می خورد و باید آحاد مردم و شهروندان نیز با احساس مسئولیت بهای بیشتری برای مسافربرهای قانونی قائل شوند که یقینا توجه به این موضوع یکی از عوامل موثر در کنترل و مهار پدیده مذکور به شمار می رود.

    گفتنی است،البته ضرورت افزایش فرصت های شغلی برای مهار معضل بیکاری مولفه حائز اهمیت دیگر است که آنقدر در رسانه های جمعی،مکتوب،غیر مکتوب و محافل عمومی و خصوصی تکرار شده،که لزوم قید مجدد آن احساس نمی شود،و بطور یقین در صورت تحقق هر چه مطلوب تر این مطالبه مردمی،بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی رفع می شود،که موضوع مسافربرهای شخصی نیز بخش کوچکی ازآن به شمار می رود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو