فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه خبر داد

صادرات خودرو ۲ برابر می‌شود

عصر خودرو- شتاب خودروسازان در تولید و صادرات ازجمله برنامه‌های اولویت‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو است؛ صنعتی پیشران که برای دستیابی به هدفگذاری‌های تعیین شده در افق ۱۴۰۴ نیاز به سرعت گرفتن بیشتر و حتی گاهی حرکت با سرعتی بیش از حد مجاز دارد.

صادرات خودرو ۲ برابر می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، خودروسازان از برنامه‌های تولید و صادراتی که برای افق 1404 در نظر گرفته شده عقب هستند. براساس این سند خودروسازان در این سال باید 3میلیون خودرو تولید کنند که از این تعداد یک میلیون دستگاه صادر شود. نگاهی به آمار تولید و صادرات در سال گذشته نشان می‌دهد تحقق این هدفگذاری‌ها نیازمند حرکتی جهادی و عزمی جدی است تا صنعت خودرو ایران بتواند جایگاه واقعی خود را در جهان بیابد.


    تولید و صادرات، اولویت خودروسازان
    در کنار تولید حدود یک میلیون خودرو در سال گذشته، کمتر از 30هزار دستگاه صادر شد. به گفته مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال 94 هدفگذاری صادرات 33هزار خودرو تعیین شده بود اما به‌دلیل مشکلاتی که در بازارهای هدف صادراتی نظیر عراق و سوریه به وجود آمده است، خودروسازان موفق به صادرات حدود 25 هزار خودرو شدند. امیرحسین قناتی  با اشاره به هدفگذاری 2 برابری صادرات خودرو در سال 95 اظهار کرد: اهدافی که در سند 1404 پیش‌بینی شده به قوت خود باقی است و خودروسازان باید در راستای آن گام بردارند اما امسال به‌دلیل آنکه خودروسازان داخلی هدفگذاری حضور در برخی بازارهای جدید صادراتی از جمله کشورهای افریقایی را دارند و مذاکره با این کشورها در حال انجام است، به احتمال زیاد در نیمه سال 95 برخی از این بازارها فعال خواهند شد. بنابراین براساس برنامه‌ای که خودروسازان ارائه داده‌اند، پیش‌بینی می‌شود صادرات حدود 65هزار خودرو محقق شود. وی در ارتباط با استفاده از بازارهای صادراتی خودروسازان خارجی که تصمیم به حضور در ایران دارند، گفت: بازار صادراتی برای محصول تعریف می‌شود. اگر خودروسازان خارجی بازارهای صادراتی خود را در اختیار خودروسازان داخلی قرار دهند اما محصولی برای این بازارها وجود نداشته باشد، این اقدام بی‌فایده است. از آنجایی که تا پایان سال 95 محصولات جدید در همکاری با خودروسازان خارجی وارد بازار نمی‌شود، بنابراین از سال 96 با تولید خودروهای جدید، خودروسازان داخلی به بازارهای صادراتی خودروسازان خارجی وارد خواهند شد. قناتی به این پرسش که وزارت صنعت، معدن و تجارت چه برنامه‌هایی را برای صنعت خودرو در سال 95 در نظر گرفته است، اینگونه پاسخ داد: مهم‌ترین برنامه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت خودرو در سال 95 درنظر گرفته، تحقق تولید حدود یک میلیون و 300هزار خودرو است. موضوع دیگری که برای وزارتخانه اهمیت دارد تحقق برنامه صادرات و ورود خودروسازان به بازارهای جدید صادراتی است. براساس برنامه خودروسازان باید نسبت به سال گذشته صادرات 2برابری داشته باشند. مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: جایگزینی خودروهای فرسوده نیز در دستورکار قرار دارد؛ موضوعی که توجه به آن علاوه بر رونق بازار، در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا اثرگذار خواهد بود. در این برنامه خودروهای تجاری نظیر اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی در اولویت قرار دارند. وی در ارتباط با وضعیت مذاکره با خودروسازان خارجی گفت: مذاکره با خودروسازان خارجی به‌صورت پیاپی ادامه دارد. قرارداد پژو با ایران‌خودرو نهایی شد و شرکت سایپا نیز با رنو و سیتروئن در حال مذاکره است. دیگر خودروسازان داخلی نیز در حال مذاکره با خودروسازان خارجی هستند اما هنوز مذاکره‌ای به مرحله تعهد قرارداد نرسیده است، امید می‌رود در تابستان چند قرارداد جدید به امضا برسد. به گفته قناتی، تمام مذاکره‌های انجام شده با خودروسازان خارجی به پیشنهادهایی که پس از اجرایی شدن برجام داده شده، برمی‌گردد و در سال جدید پیشنهاد جدیدی دریافت نشده است.


    حضور خودروسازان در باشگاه جهانی خودرو
    همانطور که اشاره شد، صادرات خودرو یکی از اولویت‌های صنعت خودرو در سال 95 تعریف شده است و خودروسازان موظف شده‌اند حدود 65هزار دستگاه از محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر کنند. اکنون این پرسش به میان می‌آید که تحقق برنامه‌های صادراتی خودرو چگونه امکانپذیر می‌شود. به باور مدیرعامل پیشین پارس خودرو، موفقیت خودروسازان کشور در صادرات در گرو ارتباط با خودروسازان خارجی است. اینکه خودروسازان داخلی بتوانند در باشگاه جهانی خودرو قرار بگیرند در رشد صادرات بسیار اثرگذار خواهد بود.  مهدی نیکدل  اظهار کرد: خودرو صنعت پیچیده‌ای است و خودروسازان جهانی در روابطی پنهانی بازار را میان خود تقسیم می‌کنند بنابراین برای موفقیت در صادرات باید با این خودروسازان به تفاهم رسید. تولید خودرو با قیمت ارزان اما کیفیت پایین تضمینی برای موفقیت در بازار کشورهای هدف صادراتی نخواهد بود زیرا خودروسازان با قدرتی که از باشگاه جهانی خود به‌دست می‌آورند به راحتی می‌توانند خودروسازان دیگر را از بازار بیرون کنند. مدیرعامل پیشین پارس‌خودرو معتقد است اگر در صادرات منافع این خودروسازان نیز تامین شود، موفقیت حاصل خواهد شد، بنابراین عضویت در باشگاه جهانی خودروسازان، سازندگان خودرو در کشور را به موفقیت‌های صادراتی نزدیک‌تر می‌کند. از سویی میزان فروش در بازار داخل در صادرات یک محصول نیز اثرگذار است زیرا موفقیت فروش یک محصول در بازار داخلی امکان توسعه آن را فراهم می‌کند و این مهم صادرات بهتری را برای یک خودرو رقم خواهد زد. نیکدل با بیان اینکه موفقیت در بازار داخل توانمندی در خدمات پس از فروش و تامین قطعات را به همراه دارد، گفت: با توانمند شدن خودروسازان، خارجی‌ها نیز اعتماد بیشتری برای خرید یک محصول به‌دست می‌آورند و خیال‌شان از نظر تامین قطعات و خدمات راحت‌تر می‌شود. وی صنعت خودرو در سال 95 را اینگونه پیش‌بینی کرد: به‌طور قطع سال 95 آغازگر پروژه‌های جدید، تولید محصولات روزآمد، افزایش کیفیت خودروها خواهد بود به شرط آنکه از وضعیت موجود به درستی بهره‌برداری شود. براساس آنچه در این گزارش به آن اشاره شد، خودروسازان باید به صادرات نگاه جدی‌تری داشته باشند تا در صورت بروز یک مشکل، فعالیت‌شان متوقف نشود. دستیابی به بازارهای هدف صادراتی نیازمند تعامل هوشمندانه با خودروسازان خارجی است که این مهم در صورت تفاهم با این خودروسازان میسر می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو