فونیکسریمکسبهتام

جاده های خطرناک، بلای جان عشایر کوچ رو

عصر خودرو- کوچ عشایر در سال های نه چندان دور زیباترین و لذت بخش ترین جلوه های حرکت دسته جمعی انسان و دام بودکه در سال های اخیر برخی ازاین آداب در حال فراموشی است.

جاده های خطرناک، بلای جان عشایر کوچ رو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، تصرف بخش عمده ای از ایل راه ها در سال های گذشته که منجر به کوچ با خودرو شده و کمبود امکانات رفاهی در اتراقگاه ها جلوه های زیبای کوچ را کمرنگ کرده است.

    یکی از عشایر کوچروی گچساران گفت: کمبود زیرساخت های رفاهی در تعداد زیادی از اتراقگاه های در مسیر کوچ عشایر یکی از مشکلات مهم عشایر در حین کوچ است.

    مدینه دره شوری با اشاره به این که 15 روز طول می کشد تا عشایر به مناطق ییلاقی استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری کوچ کنند افزود: در هنگام استراحت مکانی که بتوان به درستی در آن توقف کرد وجود ندارد.

    وی اظهار کرد: وجود مکان های برای اسکان موقت ، مخازن آب و آبشخورهای دام حین کوچ ضرورتی برای عشایر کوچنده ضرورتیی اجتناب ناپذیر است.

    یکی دیگر از عشایر گچساران گفت: به دلیل مسدود شدن راه های عشایری و تنگ شدن معابر چاره ای جز از عبور از جاده های آسفالت شده نداریم که بارها به دلیل این مشکل دام های ما در اثر تصادف با خودروها تلف شده اند.

    علی محمدی از مسوولان خواست برای احداث ایل راه های عشایری و ساماندهی جاده های موجود اقدام کنند.

    رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: حدود دو هزار خانوار عشایری با10هزار نفر جمعیت فصل قشلاق را در مناطق دریلا،آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری این شهرستان سپری می کنند.

    وی تصریح کرد:عشایر این شهرستان در سال گذشته بیش از 9 هزار تن محصول دامی (شیر، گوشت و پشم) تولید و روانه بازار کرده اند.

    کرمی تعداد دام عشایر این شهرستان را 300 هزار راس برآورد کرد.

    وی ابراز کرد: کوچ عشایر این شهرستان بیشتر از طریق کامیون به مناطق ییلاقی انجام می شود.

    عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی ، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند که مناطق ییلاقی عشایر گچساران سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

    معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 40 اتراقگاه در مسیر کوچ برای توقف موقت عشایر دردر حین کوچ این استان تجهیز شده است.

    بهمن آزادی افزود: تجهیز 300 اتراقگاه دیگر برای رفاه حال عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیازاست.

    وی بیان کرد:10 اتراقگاه دیگر هم اکنون در حال تجهیز به سکو، مخازن آب، و آبشخور دام است.

    آزادی گفت: تکمیل اتراقگاه های در حال اجرا و 300 مورد اتراقگاه دیگر نیازمند هشت میلیارد ریال اعتبار است.

    آزادی کمبود اعتبار برای ابرسانی سیار به عشایر را از دیگر مشکلات این اداره برای خدمات رسانی به این قشر زحمتکش ذکر کرد.

    وی افزود: سالانه پنج میلیارد ریال برای آبرسانی حین کوچ به عشایر در کهگیلویه و بویراحمد مورد نیاز است که اعتبار اختصاص یافته بسیار کمتر از این میزان است.

    مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 35هکتار از ایل راه های این استان در تصرف سودجویان است.

    مجید علی پور افزود: از این میزان ایل راه تصرف شده 17 هکتار آن در شهرستان گچساران قرار دارد.

    وی به پیامدهای تصرف ایل راه ها برای کوچ عشایر اشاره کرد و گفت: مسدود شدن ایل راه ها منجر به مشکلات زیادی برای عشایر در حین کوچ شده است.

    وی افزود: عشایر در تنگی ایل راه مجبورند از جاده های ماشینی عبور کنند که این امر منجر به تلف شدن دام آنها می شود.

    علی پور اظهار داشت: نقشه 90درصد از ایل راه های عشایری کهگیلویه و بویراحمد در 28شاخص تدوین شده است.

    مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح با هدف احیای ایل راه ها و دفاع قانونی ازحقوق عشایر در اجرای طرح های راه و شهرسازی و دستگاه های مختلف با استفاده از سیستم GPS تدوین شده است.

    وی طول ایل راه های این استان را یک هزار و 600 کیلومتر برآورد کرد و افزود: تدوین نقشه و ثبت راه های عشایری تا پایان امسال تکمیل و پس از آن برای شناسایی متصرفان و معرفی آن به مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

    مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به عبور عشایر از جاده های اصلی و خطرات ناشی از آن گفت: بازسازی و مرمت ایل راههای قدیمی این استان از اولویت های امور عشایر این استان است.

    علیپور افزود: با برنامه ریزی های انجام شده احداث ایل راههای جدید و ایجاد زیرگذر در برخی از جاده های استان برای کوچ بهتر عشایر نیز در اولویت است.

    وی تعداد مناطق عشایری استان را 576 منطقه دانست و اظهارکرد: عشایر استان در 13 زیست بوم، قشلاق و ییلاق خود را سپری می کنند.

    علیپور با اشاره به تولید 54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و تولید سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی از سوی عشایر کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: عشایر این استان نقش مهمی در تولیدات کشاورزی و دامی دارند.

    12در صد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایری زندگی می کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو