فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی پژو سیتروئن :

خودرو «الیزه» به ایران می‌آید

با پول و تکنولوژی به ایران بازمی گردیم

عصر خودرو- سخنگوی گروه پژو سیتروئن گفت: در دور جدید همکاری های خود با خودروسازان ایرانی سرمایه و تکنولوژی را با هم وارد ایران خواهیم کرد تا ساخت داخل افزایش یابد.

خودرو «الیزه» به ایران می‌آید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز،  سخنگوی گروه پژو سیتروئن گفت: در دور جدید همکاری های خود با خودروسازان ایرانی  سرمایه و تکنولوژی را با هم وارد ایران خواهیم کرد تا ساخت داخل افزایش یابد.آلن لگوگک سخنگوی گروه پژو سیتروئن گفت: قصد داریم این بار با یک سرمایه گذاری مشترک با طرف ایرانی خود وارد بازار ایران شویم. این سرمایه گذاری اجازه انتقال بهتر تکنولوژی برای تولید خودرو و ساخت داخل کردن این محصولات را در ایران خواهد داد.

    او افزود: این پروژه همچنین می‌تواند سبب یک جهش در تکنولوژی خودرو‌هایی که در ایران تولید می‌شود باشد و ایران را یک مرحله به سمت مدرن‌تر شدن خودرو‌های تولیدی‌اش کمک کند.

    سخنگوی گروه پژو سیتروئن تصریح کرد: این پروژه به شریک ایرانی ما این امکان را می‌دهد تا از یک پلت فرم پیشرفته با موتوری و مشخصات فنی بسیار به روز استفاده کند که این عامل سبب کاهش آلودگی هوا و امن‌تر شدن خودرو‌ها در ایران خواهد شد.

    او گفت: همچنین در این همکاری و سرمایه گذاری مشترک سهم زیادی هم برای صادرات خودرو در ایران مد نظر قرار گرفته است. همکاری با قطعه سازان ایران از دیگر مواردی است که در این همکاری مورد توجه قرار گرفته است.

    شرکت سایپا همانند قرارداد ایران‌خودرو با پژو با شرکت سیتروئن که خواهر پژو محسوب می‌شود وارد همکاری شده است.

    منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: دومین قرارداد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران در روزهای گذشته میان شرکت سایپا و سیتروئن فرانسه به امضا رسیده که این قرارداد به صورت جوینت‌ونچر و با سرمایه‌گذاری این شرکت در سایت سایپای کاشان عملیاتی خواهد شد.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس قراردادی که به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی باید منابع مالی خارجی خود را به ایران آورده و شرکت ایرانی سایپا نیز سایت تولید خودروی خود در کاشان را به عنوان آورده پروژه، در اختیار سیتروئن قرار می‌دهد.

    وی تصریح کرد: قرار بر این است که چندین مدل خودرو در کلاس جدید به صورت مشترک از سوی این دو خودروساز تولید شود که 60 درصد آن به بازار داخل و 40 درصد آن به بازارهای صادراتی ارسال خواهد شد.

    رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهارداشت: کار طراحی، مهندسی و تأمین منابع مالی از سوی این شرکت فرانسوی صورت خواهد گرفت و سایپا نیز آورده‌ای به صورت مالی نخواهد داشت.

    معظمی خاطرنشان کرد: سیتروئن علاوه بر انتقال دانش فنی، سرمایه نیز به ایران وارد خواهد کرد.

     در قراردادی که میان شرکت سیتروئن و سایپا به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی قرار است 500 میلیون دلار سرمایه را وارد ایران کند. پیش از این، پژوی فرانسه همکاری مشترکی به صورت جوینت‌ونچر را با گروه صنعتی ایران‌خودرو به امضا رسانده که بر مبنای آن، قرار است سه مدل خودروی این کمپانی فرانسوی در ایران به صورت مشترک تولید شود.

    قرار داد سایپا با سیتروئن بسیار شبیه به قرار داد ایران خودرو با شرکت پژو است. در هر دو قرار داد با مشارکت 50 درصدی طرف خارجی، شرکت مشترک شکل خواهد گرفت و در هر دو قرار داد قول صادرات خودرو از سوی طرف خارجی داده شده است. البته شباهت این قرار داد با قرار داد پژو با ایران خودرو از این حد هم فرا‌تر می‌رود.

    گروه پژو سیتروئن قصد دارد با پلت فرم کلاس سی خود که pf1 نام دارد به ایران باز گردد بر روی این پلت فرم خودرو‌های پژو 301، 2008، 208 و سیتروئن الیزه توسعه یافته‌اند. که قرار است هر چهار خودرو در ایران تولید شود.

    بر اساس آخرین اطلاعات ایران خودرو تولید کننده اصلیترین قطعات پلت فرم pf1 در ایران خواهد بود و این قطعات از طریق ایران خودرو به سایپا برای تولید خودرو سیتروئن الیزه تحویل داده خواهد شد. با این استراتژی دو شرکت ایران خودرو و سایپا می‌تواند بر روی یک پلت فرم تیراژ تولید خودرو را تا بالای 200 هزار دستگاه افزایش دهند. که این روش ساخت قطعات این خودرو‌ها را در ایران اقتصادی می‌کند. گذشته از تولید محصولات پژو و سیتروئن در شرکت ایران خودرو و سایپا، این دو شرکت اجازه طراحی خودرو‌های خود بر روی این پلت فرم را هم دارند.

    در چند سال اخیر گروه پژو سیتروئن شکل گرفته است این گروه سعی می‌کند در استراتژی خود بر روی پلت فرم‌های مشترک خودرو‌های متفاوت با نشان‌های پژو و سیتروئن را تولید کند.

    پژو سیتروئن حالا این استراتژی خود را در ایران تکرار خواهد کرد و محصولات خود با پلت فرم مشترک را با آرم پژو در ایران خودرو و با آرم سیتروئن در سایپا تولید می‌کند.

    خودرو سیتروئن سیتروئن C-الیزه جدید با موتور 1. 6 لیتری با قدرت 114 اسب بخار و جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا CVT عرضه می‌شود.

    از نقاط اشتراک پژو 301 و سیتروئن الیزه آن است که هر دو خودرو در چین و در شرکت دانگ فنگ تولید می‌شوند.

    سه محصولی که پژو سعی دارد ابتدا به صورت وارداتی در بازار ایران وارد کند خودروهای پژو 208، پژو 301 و پژو 2008 هستند. هر سه خودرو با اینکه کلاس متفاوتی دارند اما روی یک پلت فرم توسعه یافته‌اند و احتمالا اگر این محصولات در ایران تولید شوند از موتور 110 اسب بخاری کنونی (tu5) که در پژو 206 تیپ 5 استفاده می‌شود بهره خواهند برد.

    پژو 301 و پلت فرم آن احتمالا جایگزین پژو 405 و پلت فرم آن در ایران خودرو خواهد شد. الیزه همین وظیفه را برای پر کردن جای خالی زانتیا در سایپا بر عهده دارد.
    پژو 301 محصول ارزان قیمت شرکت پژو در کلاس سی محسوب می‌شود که در ایران با موتور 1600 سی سی بنزنی با 110 اسب بخار عرضه خواهد شد. برخی منابع خبری قیمت احتمالی این خودرو را بالای 60 میلیون تومان اعلام کرده‌اند این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار جهانی حدود 10 هزار یورو است.

    رقیب سر سخت پژو 301 در بازار جهانی و ایران، تندر 90 است. خصوصیت فنی دو خودرو بسیار شبیه یکدیگر است بنظر می‌رسد نسبت به تندر 90 تولیدی در ایران، پژو 301 قیافه بهتری دارد. البته اگر این محصول با قیمت بالای 60 میلیون تومان عرضه شود مشتریانش در برابر تندر 90 کمتر خواهد بود.

    پژو 2008 که دیگر محصول پژو در ایران خواهد بود یک کراس اوور محسوب می‌شود. کراس اوور‌ها خودروهای ما بین شاسی بلند و خودروهای سواری هستند که معمولا بر روی پلت فرم خودروهای سواری توسعه پیدا کرده‌اند.

    رقیب احتمالی این محصول در بازار ایران احتمالا محصول دیگری از ایران خودرو یعنی رنو کپچر خواهد بود. این کراس اوور رنو هم قرار است پس از توافق هسته‌ای در ایران خودرو ساخته شود.

    مهم‌ترین خصویت 2008 اشتراکات در پلت فرم با پژو 301 است. پژو با استفاده از پلت فرم 301 خودرو 2008 را توسعه داده است. این موضوع کمک می‌کند تا ایران خودرو راحت‌تر این خودرو را داخلی سازی کند چرا که اگر در ابتدا پژو 301 در ایران داخلی سازی شود به دلیل اشتراکات فراوان می‌توان 2008 را راحت‌تر در ایران داخلی سازی کرد. از رقیبان احتمالی این خودرو در آینده می‌توان به رنو کپچر و سوزوکی گرند ویتارا (محصولات ایران خودرو) رنو داستر و کلئوس (محصولات پارس خودرو) و کیا اسپورتیج و هیوندای توسان اشاره کرد.

    موتور این خودرو هم مانند پژو 301 حدود 110 اسب بخار قدرت دارد و از نوع 1600 سی سی است. این موتور توسعه یافته موتور تیپ 5 پژو 206 است البته احتمال دارد برای افزایش داخلی سازی از موتور پژو 206 تیپ 5 در پژ 2008 و 301 تولیدی در ایران استفاده شود. قیمت احتمالی پژو 2008 بالای 90 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

    قیمت الیزه هم بین 60 تا 80 میلیون تومان خواهد بود. در برابر این محصولات جدید، رنو دیگر خودرو ساز فرانسوی هم قصد دارد رنو سیمبل را در ایران تولید کند البته بزرگ‌ترین حسن محصولات رنو به پژو و سیتروئن قیمت پایین‌تر آن‌ها خواهد بود. رنو سیمبل قرار است بین 50 تا 60 میلیون تومان قیمت داشته باشد. در این صورت با تندر 90 و رنو سیمبل کار پژو 301 و سیتروئن الیزه در ایران سخت به‌نظر می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو