فونیکسریمکسبهتام

خودروهای بدون راننده در راه جاده‌ها

عصر خودرو- تا ۴ سال آینده ده میلیون خودروی بدون راننده در جاده‌های جهان خواهند بود

خودروهای بدون راننده در راه جاده‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، خودروهای بدون راننده دیگر تنها ایده‌ای برای آینده نیستند. حالا شرکت‌هایی مانند مرسدس، بی‌ام‌و و تسلا بعضی مدل‌های خودروهای خودران یا بدون راننده خودشان را معرفی کرده‌اند یا قرار است به زودی معرفی و عرضه شوند. این خودروها امکاناتی دارند که توانایی راندن بدون نیاز به راننده را دارند.

    شرکت‌های تکنولوژی هم در تلاش هستند تا برای تولید و عرضه خودروهای بدون‌راننده پیش‌قدم بشوند. در همین راستا اخیرا شرکت گوگل اعلام کرد که قرار است در تابستان امسال نمونه اولیه یک خودروی بدون راننده را روی جاده‌های کالیفرنیا آزمایش و تست کند. در گزارشی که به تازگی بخش تحقیقاتی مجله بیزینس اینسایدر یعنی BI Intelligence منتشر کرده، بازار خودروهای بدون راننده در آینده و شرایط فعلی آن هم مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش روند پیش‌روی بازار این خودروها را تا پنج سال آینده پیش‌بینی کرده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار خودروهای بدون راننده و هوشمند با سرعت زیادی در حال رشد است و انتظار می‌رود این روند در سال‌های آینده سرعت بیشتری هم به خودش بگیرد. این خودروها دیگر مربوط به تلفیق آینده تکنولوژی با صنعت خودرو نیستند و در واقع همین حالا هم خودروهای بدون راننده در جاده وجود دارند. به عقیده کارشناسان، خودروهای بدون راننده به هر خودرویی گفته می‌شود که از قابلیت‌هایی برای شتاب گرفتن، ترمز کردن و چرخیدن تحت برنامه‌های خاص و بدون تعامل با راننده، بهره می‌برند.

    خودروهای بدون راننده به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند؛ خودروهای نیمه خودکار و کاملا خودکار. یک خودروی کاملا خودکار می‌تواند از نقطه A به نقطه B براند و با تمام انواع اتفاقات محتمل در جاده‌ها مقابله کند بدون آنکه به تعامل با راننده نیازی داشته باشد. چنین خودروهایی قرار است از سال 2019 به‌صورت رسمی وارد بازار شوند. به‌طور کلی اما کارشناسان BI Intelligence پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال 2020 نزدیک به 10 میلیون خودرو با تعریفی که از خودروهای بدون راننده و هوشمند شده است، وارد بازار شوند و به جاده‌ها بیایند. خودروهای بدون راننده کاملا خودکار هم به دو دسته خودروهای مبتنی بر راننده و خودروهای بدون راننده تقسیم می‌شوند. به خاطر ابهامات مربوط به قانون‌گذاری و بیمه، خودروهای کاملا خودکار مبتنی بر راننده تا پنج سال آینده به بازار خواهند آمد، در حالی که خودروهای تمام خودکار بدون راننده هنوز راه زیادی تا رسیدن به جاده‌ها و خیابان‌ها پیش‌روی خودشان دارند.بزرگ‌ترین مزایای خودروهای بدون راننده این است که آنها به ایمن‌تر شدن جاده‌ها و البته حفظ ایمنی بیشتر برای جان سرنشینان کمک می‌‌کنند. تخمین زده می‌شود که در انگلستان و بین سال‌های 2014 تا 2030 استفاده از خودروهای بدون راننده باعث کاهش 2500 نفری تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای بشود. با این حال موانعی که بر سر راه خودروهای بدون راننده برای کاربری عمومی وجود دارند، همچنان جدی و بااهمیت هستند. هزینه‌ها باید کاهش پیدا کنند و مقررات هم باید درباره قابلیت‌ها و امکانات خاص خودروهای بدون راننده تدوین و روشن شوند و همه این اتفاقات باید تا پیش از ورود رسمی این خودروها به بازار مصرف رخ بدهد.

     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو