فونیکسریمکسبهتام

کدام نهاد بر عملکرد شورا نظارت می‌کند؟

گام دوم شورای رقابت برای آزادسازی قیمت‌ خودرو

عصر خودرو- طبق مصوبه جدید شورای رقابت قرار است به دنبال درخواست خودروسازان، علاوه بر دنا و تندر اتوماتیک، قیمت برخی خودروهای دیگر نیز آزاد شود. این در حالی است که طبق مصوبه شورای اقتصاد، بازار خودرو همچنان انحصاری و نیازمند قیمت‌گذاری است.

گام دوم شورای رقابت برای آزادسازی قیمت‌ خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، در جلسه اخیر شورای رقابت مصوب شد برخی خودروها که از سوی شرکت های سازنده درخواست شده است با توجه به وجود خودروهای هم سطح از نظر قیمت و امکانات، مشمول دستورالعمل تنظیم قیمت قرار نگیرند.

    در کنار این مصوبه، قیمت‌گذاری دنا و تندر اتوماتیک نیز طبق مصوبه شورای رقابت آزاد شده است. طبق اعلام شورای رقابت با توجه به اینکه از نظر سطح قیمتی و امکانات، خودروهای رقیب تندر اتوماتیک و دنا در بازار وجود دارد، این دو خودرو از شمول دستورالعمل تنظیم قیمت خارج شدند.

    البته شورای رقابت در حالی از تهیه فهرست جدید خودروها خبر داده که حاضر نیست این فهرست را منتشر کند و شیوا رئیس شورای رقابت با انتشار این فهرست مخالفت کرده است.

    * شورای رقابت، گام به گام تا آزادسازی قیمت‌ همه خودروها

    به این ترتیب، شورای رقابت پس از آزادسازی قیمت تندر اتوماتیک و دنا، گام بزرگتری را برای آزادسازی قیمت سایر خودروها نیز برداشته و با وجود مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر انحصاری بودن بازار خودرو، این مصوبه را نقض کرده و قدم به قدم در حال آزادسازی قیمت همه خودروها است.

    این حرکت چراغ خاموش در حالی اتفاق می‌افتد که نعمت زاده وزیر صنعت بارها تلاش کرده تا خودرو را از شمول قیمت‌گذاری خارج کند و تعیین قیمت این محصول در حاشیه بازار صورت گیرد اما همواره مصوبه شورای اقتصاد مانع از این کار بوده و تاکنون موافقتی برای خروج خودرو از شرایط انحصاری صادر نشده است.

    آزادسازی قیمت خودرو در شرایطی در دولت و شورای رقابت که مدتی است مجری نظارت دولت شده، پیگیری می‌شود که حداقل 90 درصد نیاز کشور به خودرو از طریق تولیدات داخلی و در بازار انحصاری تأمین می شود و سهم خودروهای خارجی در این بازار بسیار ناچیز است که البته خودروهای چینی نیز بیشترین سهم را در خودروهای وارداتی دارند.

    * مصوبه شورای رقابت برای گرانی خودرو

    یکی دیگر از اقدامات شورای رقابت برای حمایت از خودروسازان، صدور مصوبه افزایش قیمت خودرو بود که در شرایط رکود و در وضعیتی که مسئولان دولت از کاهش نرخ تورم و بهتر شدن اوضاع تولید سخن می‌گویند، صورت گرفته است.

    طبق این مصوبه‌، شورای رقابت قیمت محصولات ایران‌ خودرو را 1.81 درصد و قیمت محصولات سایپا را 0.4 درصد افزایش داد، البته این مصوبه با واکنش سرد بازار همراه بود و فعالان بازار خودرو را از این مصوبه شاکی کرد، چرا که معتقدند این مصوبه، رکود بیشتری را در بازار ایجاد خواهد کرد.

    بر این اساس، در لیست جدید قیمت خودروها شاهد افزایش 857 هزار تومانی قیمت تندر90 اتوماتیک، رشد 770 هزار تومانی قیمت دنا، افزایش 677 هزار تومانی قیمت تندر90 دنده‌ای و گرانی 667 هزار تومانی پژو پارس بودیم که البته در کنار آن باید به رشد قیمت خودرو از محل افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال جاری نیز اشاره کنیم. هرچند مسئولان بیمه مرکزی نیز هر نوع افزایش قیمت خودرو از محل رشد نرخ بیمه شخص ثالث را رد کرده و گفته بودند طبق توافق بیمه و خودروسازان، افزایش نرخ بیمه نباید بر روی قیمت خودرو لحاظ شود.

    در چنین شرایطی شورای رقابت ضمن سکوت نسبت به افزایش قیمت خودرو به بهانه رشد نرخ بیمه، مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد تا برای دومین بار طی دو ماه ابتدایی سال شاهد گرانی خودرو باشیم.

    مصوبه افزایش قیمت خودروها در حالی صادر شد که نرخ تورم بخشی صنعت خودرو و همچنین نمره منفی کیفیت خودروها به عنوان دو عامل مهم در قیمت‌گذاری اعلام نشده و مشخص نیست این افزایش قیمت‌ها بر چه اساسی صورت می گیرد.

    نوع رفتار شورای رقابت در برخورد با صنعت خودرو بیش از پیش قابل توجه است و نظارت بر عملکرد این شورا امری ضروری است که باید به آن توجه شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو