فونیکسریمکسبهتام

معرفی برترین خودروهای نظامی آبی و خاکی جهان

زره‌پوشان دوزیست

عصر خودرو: خودروهای آبی و خاکی مدت مدیدی است که ساخت آن در بین کمپانی‌های خودروسازی و حتی برندهای مشهور تولید قایق‌های تندرو و سبک رواج دارد. باید گفت این ایدئولوژی از دیرباز هم مد‌نظر دکترین جنگی بوده که امروزه به دنبال توسعه آن نیز هستند و در ادامه مطلب و بعد از معرفی ۲ زره‌پوش آبی و خاکی برتر دنیا نیز به یکی از جدیدترین دستاوردهای مهندسان آمریکایی اشاره خواهیم کرد.

زره‌پوشان دوزیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸:۰۰
  • زره‌پوشان دوزیست
  • زره‌پوشان دوزیست
  • زره‌پوشان دوزیست
  • زره‌پوشان دوزیست
  • زره‌پوشان دوزیست
  • زره‌پوشان دوزیست
  • زره‌پوشان دوزیست
  • زره‌پوشان دوزیست

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،همراه ما باشید با بررسی بهترین زره‌پوشان دوزیست دنیای جنگی که قابلیت حرکت در آب و خشکی را دارند.

BMP1:
آچار فرانسه جنگی
این خودروی زرهی شنی‌دار در سال 1966 وارد ارتش سرخ شد و به عنوان یکی از طرح‌های انقلابی ادوات زرهی پیاده‌نظام در آن زمان به شمار می‌رفت. از شاهکار پاول ایساکوف روسی تا به امروز بیش از 20‌هزار دستگاه ساخته شده ‌که طبق آمارها، در چهار جنگ یوم کیپور، افغانستان، ایران و عراق و جنگ اول خلیج فارس حضوری موفق داشته است.
این زره‌پوش قابلیت‌های یک تانک سبک و یک نفر‌بر را در هم ادغام کرده و با ویژگی منحصر‌به‌‌فرد خود که همان قابلیت استفاده در آب و خاک بود، برای اولین بار چهره نبردهای پیاده‌نظام را برای همیشه تغییر داد و باعث به وجود آمدن تاکتیک‌های جدید نظامی در کل جهان شد. نیروی محرکه BMP1 از یک موتور دیزلی با قدرت 300 اسب بخار تأمین می‌شود. حداکثر سرعت این زره‌پوش در جاده 65 کیلومتر، خارج از جاده 45‌کیلومتر و در آب 8 کیلومتر است. این خودرو همچنین توانایی عبور از موانع عمودی به ارتفاع 80‌سانتی‌متر و خاکریزهایی به عمق 2٫5 متر را دارد. برد عملیاتی آن با سوخت کامل حداکثر 600 کیلومتر است. همچنین راننده و فرمانده به دید تلسکوپی با استفاده از چند پریسکوپ و دوربین دید در شب مجهز بودند و یک دستگاه بی‌سیم برای استفاده فرمانده در خودرو قرار داشت. سلاح اصلی این خودرو آبی و خاکی یک توپ بدون خان 73 میلی‌متری با برد 800 متر و نرخ آتش حداکثر 10 گلوله در دقیقه بود و 40 گلوله نیز به عنوان خشاب درون کابین قرار می‌گرفت. پرتابگر موشک ضد‌تانک مالیوتکا با برد مفید 2 تا 4‌کیلومتر هم سلاح سنگین دیگر این نفربر به شمار می‌رفت.
بعدها‌‌ روی BMP1 موشک‌های بسیار پیشرفته‌تر ET4 و ET5 نصب شدند که این نفربر را حتی به تانک حمایت‌کننده زره‌پوشان اصلی میدان نبرد نیز تبدیل کرده بود که موجب شد دکترین تاکتیک‌های جنگی، به این خودرو لقب آچار فرانسه را اعطا کنند.
شایان ذکر است این تانک هم‌اکنون در کشورمان ایران با نام‌هایی چون براق و خشایار مشغول انجام وظیفه در یگان‌های زرهی ارتش و سپاه است.
Amphibious Assault Vehicle: غول دریایی
این نفربر در حال حاضر متعلق به سپاه تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده بوده و در مواقع اضطراری از ناوشکن‌ها، ناو هواپیمابر و‌‌... دفاع می‌کند. این نفربر ساخته کمپانی FMC است و در سال 1972 به خدمت نیروی دریایی آمریکا درآمده است. در سال 1984 تغییرات عظیمی از سوی کمپانی FMC برای رقابت با نفربرهای شوروی، ‌روی AAV صورت گرفت که باعث شد سیستم‌های مخابراتی به‌روز، سامانه‌های دید در شب، سونار قوی‌تر روی آن نصب شوند و حتی موجب شد سرعت این نفربر در آب افزایش پیدا کند و به 12 کیلومتر در ساعت برسد. دو مسلسل سبک و سنگین با کالیبرهای 12.7 و 40 میلی‌متری برای دفاع از سربازان و دفع دشمن ‌روی AAV قرار گرفت و زره آن به قدری تقویت شد که به گفته سازندگان آن، این نفربر قادر است تا در برابر چندین موشک همزمان دوام آورده به هیچ عنوان غرق نشود. سامانه دید در شب آن قادر بود تا اجسام روی آب را تا 8 کیلومتر دورتر شناسایی کرده و حتی از گرمای تولیدشده آنها حرکت بعدی دشمن را نیز تخمین بزند. البته شایان ذکر است که این نفربر قادر است بیش از 4 راکت‌انداز را حمل کند که در واقع به دلیل وجود نداشتن برجک مانند تانک، باید آن را‌ روی لوله‌های بزرگ نصب کنند که معمولا‌ در 90 درصد جنگ‌هایی که این نفربر شرکت کرده چنین اتفاقی نیفتاده است.
قلب تپنده AAV می‌تواند 400 اسب بخار تولید کند و با یک بار سوختگیری قادر است تا 490 کیلومتر مسیر هموار را بپیماید. همچنین گفتنی است این نفربر 18تنی هم‌اکنون در کشورهایی چون برزیل، آرژانتین، ایتالیا، کره جنوبی، چین، اسپانیا و ونزوئلا فعال و در جنگ‌های مهمی چون خلیج فارس، سومالی و عراق انجام وظیفه کرده است.

Gibbs Humdinga:
قایقی تفریحی با کاربری نظامی
شاید در نگاه اول به این خودرو، تصور شما بر این باشد که این نفربر هم مانند سایر ساخته‌های شرکت‌های مختلف که هر از گاهی یک خودرو آبی و خاکی تولید می‌کنند و بعدا مشکلات عدیده‌ای از آن سردرمی‌آورند باشد؛  اما باید گفت گیبس جدیدترین زره‌پوش آبی و خاکی جهان است که مراحل آزمایش و توسعه خود را گذرانده و آماده تحویل به تفنگداران نیروی دریایی است. این وسیله نقلیه در مدل‌های متفاوتی عرضه شده که در ساده‌ترین مدل آن توانایی حمل 3 مسافر یا 227 کیلوگرم و راننده را دارد و حتی گفته می‌شود در سال 2018 نمونه‌های پیشرفته آن می‌تواند 16 مسافر یا 1600 کیلوگرم به همراه راننده را جابه‌جا کنند. نفر‌بر گیبس یکی از چالاک‌ترین خودروهای نظامی در آب است و باید گفت که پیشرانه 150 اسب بخاری آن می‌تواند گیبس را در آب، به سرعت 63کیلومتر در ساعت برساند که به‌مثابه یک قایق تندروی جنگی است. هنوز از گیبس و توانایی‌های آن صحبت‌های زیادی به بیرون درز نکرده، اما گفته می‌شود این خودرو به منظور سرکشی‌های دریایی و گشت‌های منطقه‌ای طراحی شده و توانایی رو در رو شدن با دشمن مسلح را ندارد، ولی مسلسل 12.7 میلی‌متری آن خبر از این موضوع می‌دهد که این خودروی آبی و خاکی نظامی ارتش آمریکا، در برابر متجاوزان و قاچاقچی‌های دریایی دست و پا بسته نخواهد بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو