فونیکسریمکسبهتام

«رکود» و «مالیات» فروشندگان تایر را زیرزمینی کرد

عصر خودرو- اما و اگرها در بحث قطعات خودرو چه در بخش داخلی و چه در وارداتی‌ها بسیار است و برای فهم واقعی بازار گاهی اوقات لازم است وارد کوچه‌پس‌کوچه‌های لوازم یدکی‌فروشان شد و از نزدیک اتفاقات را رصد کرد.

«رکود» و «مالیات» فروشندگان تایر را زیرزمینی کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    گشت‌وگذار چند ساعته  در بازار نشان از آن داشت که بازار با وجود جنب و جوش چرخی‌های باربر، هنوز از خواب سنگین خود بیدار نشده است؛ مصداق آن کرکره‌های پایین کشیده شده در کوچه‌های تنگ قدیمی و نیز پاساژهای دنیای مدرنیته بود. حتی یافت نشدن مشتری برای گرفتن نظر وی درباره کیفیت و قیمت محصولات در بازار لوازم یدکی از دیگر مصداق‌های بازار «کم‌کار» بود. بازار کم‌کاری که صاحبان مغازه‌های کوچک و فروشگاه‌های آن را به رخوت کشانده است. خمیازه‌های پی‌درپی و قیقوله‌های کوتاه‌مدت و دیگر عوامل فضا را دچار تعارض می‌کرد؛ اگر معامله‌ای نیست پس این جنب و جوش‌های چرخی‌ها و موتورسیکلت‌ها از چه رو و با چه هدفی وجود دارد، معمایی است در دنیای کاسبی و بازار.


    محدودیت تولیدات تایر در داخل
    غفور جعفری یکی از تایرفروشان بازار درباره تحولات امسال گفت: یکی از تغییراتی که امسال رخ داده ثبت شرکت‌های خارجی برای فروش کالا است که باعث شد امروز در صنف تایر شاهد تایرهای چینی کمتری در بازار باشیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تایرهای چینی به لحاظ کیفیت در سطح مطلوبی قرار دارند، گفت: کیفیت تولیدات داخلی بالاست اما تایرهای وارداتی که وارد بازار می‌شوند، کیفیت بالایی دارند و تا امروز حتی یک تایر برگشتی نداشتیم. این فروشنده ادامه داد: تایرهای ایرانی محدود است و تنوع محصول در تولیدات وجود ندارد. به طور نمونه تایرساز ایرانی برای خودروهای وارداتی قالب ندارد حتی تولید تایر اسپرت نیز در داخل کشور انجام نمی‌شود. از این رو برای خودروهای وارداتی که تعداد آنها محدود است بین 100 تا 150 تایر وارد می‌شود.


    پاسخ به رکود بازار
    جعفری درباره بازار خرید و فروش تایر نیز اظهار کرد: این امر به کل اقتصاد کشور برمی‌گردد که با این احتساب هنوز بازار راکد است و حداقل در یک خیابان فرعی 10 فروشگاه به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و پایین بودن تقاضا تعطیل شده است. او افزود: در گذشته با وجود اینکه تایر 60 تا 70 درصد کارآیی داشت، مصرف‌کنندگان اقدام به خرید می‌کردند اما در حال حاضر تنها زمانی که تایر به صفر رسیده و فرسوده و غیرقابل استفاده شود، مردم اقدام به تعویض آن می‌کنند که این نیز به کاهش توان خرید مردم برمی‌گردد. این فروشنده ادامه داد: امروز نسبت به نیم دهه گذشته، تعداد خودروها افزایش یافته و در نتیجه مصرف لاستیک نیز باید افزایش پیدا کند که در عمل اینگونه نیست به طوری که در حال حاضر فعالان این حوزه حتی توان پاس کردن یک چک 2 میلیون تومانی را نیز ندارند.


    امید به بهتر شدن بازار
    کسادی بازار و نبود مشتری سبب شده تا صله رحم فروشندگان این صنف بیشتر شود. زیرا بیکاری، آنها را مانند رانندگان خطی که چند ماشین مانده تا نوبت مسافرگیری آنها شود، گردهم جمع می‌کند تا زمان بگذرد. نقی اساسه، یکی دیگر از فروشندگان تایر در ادامه سخنان همکار خود گفت: بازار رونق نداشته و شرایط سال گذشته بدتر شده و این وضعیت باعث شده کلاهبرداری در این صنف افزایش یابد. در همین حال اجناس در انبار مانده و به فروش نمی‌رود که این امر باعث شده چک‌ها نیز پاس نشود اما امیدواریم بازار بهتر شود. وی با اشاره به رونق چند سال گذشته بازار تایر نیز اظهار کرد: تنها زمانی که نرخ تورم افزایش یافته بود، بازار تایر رونق گرفت و این بهتر شدن بازار بسیار محدود و ناپایدار و روی پایه‌های لرزان تورم قرار داشت.


    فرصت‌ها و تهدیدهای قوانین واردات
    مانی نعم‌الحبیب از دیگر فروشندگان تایر در بازار لوازم یدکی درباره وضعیت فعلی این بازار گفت: امروز با تغییر قوانینی که در بحث واردات اعم از ثبت شرکت و نشان(برند) انجام شده که بسیار مفید بود زیرا از سویی جلوی رشد قارچ‌گونه نشان(برند)های چینی را گرفت، چرا که از یک کمپانی، با نام‌های متفرقه و با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف محصولاتی در بازار دیده می‌شد. او ادامه داد: اما این روند آسیب‌هایی نیز به همراه داشت که نقطه آسیب آن، محدود شدن به چند نشان(برند) بود که واردکننده بیشتر از آن تعداد نمی‌تواند وارد کار شود. به طور نمونه نشان(برند) امریکایی در این فهرست وجود دارد اما زمانی که ارتباطی با این کشور نداریم چگونه می‌توانیم ثبت شرکت کنیم، بنابراین محدود شدن نشان(برند)ها و اندازه‌ها نقطه آسیب این صنعت است. این فروشنده همچنین اظهار کرد: با تغییر قوانین واردات، سهم تولیدات داخلی در تایر ایرانی زیاد نشد، چرا که تولیدات داخلی به اندازه‌ای نیست که بازار را تغذیه کند. وی افزود: همچنین در واردات تایر، تنها خودروهای وارداتی مطرح نیست بلکه خودروهای سنگین و ماشین‌آلاتی که در راهسازی و جاده‌سازی استفاده می‌شود نیز نیاز به تغذیه دارند اما وضعیت بازار تایر به گونه‌ای است که به جای همکاری با تایرسازان رده‌های اول و دوم دنیا، با تایرسازان رده‌های 12 دنیا در حال کار هستیم. این فعال بازار تایر ادامه داد: توان تایرسازان ایرانی رقابت با نشان(برند)های بنام جهان است نه رقابت با تولیدکنندگان چینی.


    تلفن‌هایی که زنگ نمی‌خورند
    چند خط تلفن خاموش از مشخصه‌هایی بود که این فروشنده برای کسادی بازار به آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه امسال بازار پس‌رفت داشته که 2عامل محدود کردن واردات تایر و بحث مالیات بازار را دچار تغییر و تحول کرده است زیرا مالیات تعیین شده و افزایش ناگهانی 5 برابر کردن آن، همه را شوکه کرد. او اضافه کرد: با این تغییرات بسیاری از فروشندگان قادر به ادامه فعالیت نبودند و ناگزیر شدند با بدهی بالا واحد خود را تعطیل کنند. این فروشنده در ادامه ضمن اشاره به اینکه این فشار در نهایت به مصرف‌کننده وارد می‌شود، گفت: بازار عرضه و تقاضای تایر امروز به هم ریخته و به نظر می‌رسد رکود برای امسال ادامه داشته باشد. زیرا ماه رمضان نزدیک است و به طور طبیعی در این ماه بازار راکد است. او عنوان کرد: امیدواریم در بلندمدت تغییر قوانین وضعیت بازار را تغییر دهد اما به‌طور قطع خوش‌بینانه‌ترین حالت رونق بازار در ماه‌های مرداد و شهریور است زیرا پس از آن ماه محرم بوده و دوباره بازار رو به کسادی می‌رود.


    همه چشم به راه کمک‌های دولتی
    جعفری در تشریح راهکار دولت برای رونق بازار گفت: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به شدت نیازمند کمک‌های دولت هستیم. اگر بازار در این صنف به همین شیوه پیش رود، بیشتر فروشندگان واحدهای خود را تعطیل می‌کنند همانگونه که این روند نیز در حال انجام است. وی درباره ترجیح مصرف‌کننده‌ها برای خرید از نمایندگی‌ها نیز اظهار کرد: امروز بیشتر کالاهایی که وارد کشور می‌شود دارای ضمانتنامه و گارانتی است هیچ جنسی بدون ضمانتنامه وارد بازار نمی‌شود. بنابراین تفاوتی ندارد که مشتری از نمایندگی یا مغازه‌دار کالای مورد نیاز خود را تهیه کند. جعفری نوسان بازار را مربوط به نوسان قیمت دلار دانست و گفت: این نوسان به قیمت دلار و توان خرید مصرف‌کنندگان بستگی دارد در حالی‌که برای یک خودرو، تایر و ترمز مهم‌ترین قطعه است اما در حال حاضر با وجود فرسوده شدن تایر، هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.


    ساخت تایر بر اساس کارکرد خودرو
    نعم‌الحبیب نیز در ادامه سخنان خود به فعالیت زیرزمینی فعالان این صنف اشاره کرد و گفت: بسیاری از مغازه‌ها در حال واگذار شدن هستند، حتی بعضی از افراد قرار است به شکل زیرزمینی کار را ادامه دهند. زیرا سودی در این کار نیست و فروشندگان ترجیح می‌دهند اقداماتی انجام دهند که دخل و خرج برابر باشد. وی در ادامه به بازار قاچاق تایر اشاره کرد و گفت: چه بسیار خودروهای سنگینی که در داخل در حال استفاده هستند اما اجازه واردات تایر آنها وجود ندارد که این امر زمینه‌ساز بازار سیاه و قاچاق خواهد شد. این فعال بازار تایر گفت: در بحث تولید تایر واحدهای تولیدی هنوز بر اساس دانش 3 دهه پیش در حال فعالیت هستند و فضایی برای آزمایش تایرها وجود ندارد و بحث‌های جاده‌ای نیز در ساخت تایرهای بومی لحاظ نمی‌شود. ضمن آنکه کارکرد خودروهای سنگین در تولید تایرها نیز در نظر گرفته نمی‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو