فونیکسریمکسبهتام

حاشیه قیمت به بازار خودرو بازگشت

عصر خودرو-دولت با سیاست خود مبنی بر آزادسازی قیمت برخی خودروها، بازار را تحریک به افزایش قیمت کرده و اکنون، قیمت‌ برخی خودروها، ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان حاشیه بازار پیدا کرده و بساط دلالی پهن شده است.

حاشیه قیمت به بازار خودرو بازگشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  بازار خودرو حتی در آخرین ماه فصل بهار هم گویا قصد ندارد از رکود خارج شود، این را فعالان بازار خودرو می‌گویند، یعنی پیش‌بینی‌شان این است که اتفاق خاصی با توجه به سابقه‌ای که یکی دو سالی است مشتریان در بازار برای خرید و فروش‌های خودرو رقم زده‌اند، رخ ندهد و بازار در آستانه فصل اوج‌گیری مسافرت‌های تابستانی، تکان جدی به خود ندهد.

    گویا رکود در بازار خودرو دیگر برای همه یک داستان قدیمی شده است. نه خرید گسترده و استقبال شایان توجهی از سوی مردم نسبت به طرح‌های فروش خودروسازان به مناسبت‌های مختلف شکل می‌گیرد و نه دیگر، در بازار خودرو تحرکی مبنی بر خرید و فروش‌های مردم از بازار آزاد مشاهده می‌شود، همه چیز دست به دست هم داده تا رکود سرسختانه بازار خودرو، همچنان پابرجا باقی بماند. اکنون حتی بسیاری از نمایشگاههای اتومبیل نیز یکی یکی تغییر کاربری می‌دهند، برخی میوه‌فروش می‌شوند و برخی دیگر، فروشگاههای کوچک و سوپرمارکت‌ها را به عنوان حرفه جدید خود انتخاب می‌کنند.

    دولت البته کمر همت بسته تا قیمت خودرو را آزاد و رقابتی کند، موضوعی که مصرف‌کنندگان چندان اعتقادی به آن ندارند و بعید هم به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در بازار کاهش یابد، یعنی با رقابت، به سمت کاهش و واقعی شدن پیش رود، در حالیکه تجربه آزادسازی قیمت بارها و بارها در کالاهای مختلف و بازارهای متفاوت کالایی وجود داشته و به نظر هم نمی رسد قیمتی که در مورد کالایی در بازار ایران بالا رفت، به این راحتی‌ها پایین آید.

    نکته حائز اهمیت در این میان واکنش بازار نسبت به آزادسازی قیمت برخی از مدلهای خودرو است که حاشیه بازار 1.5 تا 2 میلیون تومانی را رقم زده است. بسیاری از نمایشگاههای خودرو نیز بازار سیاهی برای این مدلهای خودرو تشکیل داده و قیمتها را تا جایی که مشتری کشش داشته باشد، بالا می‌برند. البته خرید و فروش‌ها هم اندک است و به نظر هم می‌رسد که خودروسازان توزیع را به بازار قطره‌چکانی تر از قبل کرده‌اند.

    یکی از فعالان بازار خودرومی‌گوید: بازار همچنان کساد است و اتفاق خاصی نمی‌افتد. مردم کمتر برای پرس و جو از قیمت به نمایشگاههای خودرو مراجعه می‌کنند و اگر هم دقتی به ویترین فروش نمایندگی‌های خودروسازان شود، می‌بینیم که طرح‌های فروش فوری و اقساطی آنها ماهها و ماهها پشت شیشه نصب می‌شود و مردم ولی، کمتر از آن استقبال می‌کنند.

    او می‌افزاید: قیمت خودرو در بازار راکد است و تغییر چندانی ندارد، این در حالی است که اکنون طرح‌هایی که خودروسازان برای فروش‌های نقدی و اعتباری به مناسبت‌های مختلف ارایه می‌دهند، رقیبی برای فروش‌های نقدی خودروهای دست دوم شده است، البته اگر مردم از آنها استقبالی داشته باشند.

    البته شوک ناشی از آزادسازی قیمت برخی خودروها از سوی شورای رقابت طی هفته‌های گذشته، شرایط را برای افزایش قیمت این خودروهای آزادسازی شده، فراهم کرد، اما آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، این شوک موقتی بوده و تنها چند روز بیشتر طول نکشید، یعنی قیمت‌ها بالا رفت، اما خریداری وجود نداشت. به هرحال هر ساله انتظار می‌رود که قیمت انواع خودرو در آستانه فصل تابستان که شروع دور دوم مسافرتهای مردم بعد از نوروز است، افزایش یابد، اما پیش‌بینی‌ها خلاف آن را می‌گویند و فعالان بازار هم معتقدند که اتفاق خاصی در خرید و فروش‌ها رخ نخواهد داد.

     

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو