فونیکسریمکسبهتام

نحوه تعیین قیمت خودرو توسط خودروسازان جهانی

درمان بازار در کلینیک‌های قیمت‌گذاری خودرو

عصر خودرو- نحوه قیمت‌گذاری خودرو در ایران سردرگم است و در این سردرگمی‌ها، آشفته‌بازاری به وجود می‌آید که کارشناسان برای درمان بازار، مراجعه به «کلینیک‌های قیمت‌گذاری» را ضروری می‌دانند.

درمان بازار در کلینیک‌های قیمت‌گذاری خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، ورود شورای رقابت به بخش قیمت‌گذاری خودرو باعث شده نه‌تنها خودروسازان داخلی که حتی سرمایه‌گذاران خارجی نیز از این روش منسوخ شده تعیین قیمت خودرو گلایه داشته باشند و با احتیاط بیشتری تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری در ایران را بگیرند. برخی از خودروسازان خارجی برای تعیین قیمت محصولات خود عامل‌هایی همچون امکانات، نشان و مواد تشکیل‌دهنده یک خودرو را به‌دست کارشناسان می‌سپرند تا افراد خبره با محاسبه این عوامل در «کلینیک‌های قیمت‌گذاری»، قیمتی را برای خودرو تعریف کنند که تضمین‌کننده بازار خودروساز باشد؛ روشی که برای تعیین قیمت یک خودرو در ایران موردتوجه قرار نمی‌گیرد.


    قیمت‌گذاری با مکانیزم بازاری
    به گفته یک کارشناس خودرو، در دنیا قیمت خودرو براساس مکانیزم بازار تعیین می‌شود و تولیدکننده براساس تیراژ تعیین شده برای عرضه به بازار، به قیمت‌گذاری خودرو می‌پردازد.
    فربد زاوه  اظهار کرد: مکانیزم بازار به‌طور طبیعی قیمتی را به فروشنده تحمیل می‌کند و این امکان وجود ندارد که خودرو از قیمتی مشخص بالاتر فروخته شود و در نهایت این عرضه و تقاضا است که قیمت یک خودرو را تعیین می‌کند. در ایران نیز وضعیت به همین صورت است. اکنون که قیمت‌گذاری 2 مدل خودرو آزاد و به خودروساز سپرده شده است، فرقی نمی‌کند که این خودروها چه حاشیه سودی برای تولیدکننده داشته باشند، در هر صورت خودروساز براساس هدف‌گذاری تیراژ تولید قیمت‌گذاری خواهد کرد. وی برای تکمیل سخنان خود به ارائه یک مثال پرداخت و توضیح داد: برای نمونه اگر ایران‌خودرو تصمیم به تولید 10هزار خودرو دنا داشته باشد، می‌تواند این محصول را با قیمت 43 میلیون تومان به فروش برساند اما اگر هدف‌گذاری تولید 100هزار دستگاه را درنظر داشته باشد، باید قیمتی کمتر از 35میلیون تومان برای آن درنظر بگیرد. در نگاهی کلی میزان عرضه و تقاضا در کنار هدف‌گذاری تولید تعیین‌کننده قیمت است. این روند در خودروسازی‌های ایران نیز اتفاق می‌افتد. برخی فعالان بازار بر این باورند که حجم فلزات، نوع قطعات، تورم، رشد اقتصادی و ده‌ها عامل دیگر برای تعیین قیمت خودرو توسط خودروسازان خارجی درنظر گرفته می‌شود؛ موضوعی که زاوه با رد این ادعا گفت: نرخ یورو در ابتدا 0/6 یورو تعیین شد. این نرخ به گذشت زمان افزایش یافت به گونه‌ای که به قیمت هر یورو برابر یک دلار، 1/2، 1/3 و تا 1/67 دلار رسید این در حالی است که در تمام این سال‌ها قیمت پورشه به عنوان محصولی وارداتی به امریکا ثابت ماند. برای خودروسازی اگر محصولی صرفه اقتصادی نداشته باشد به طور قطع در زمینه تولید آن وارد نمی‌شود و اینکه قیمت قطعات، فلزات و... چه اندازه روی تولید اثر می‌گذارد، در قیمت‌گذاری مرسوم نیست. وی ادامه داد: برای نمونه چرا خودرویی مانند ب‌ام‌و قیمتی 3 برابر لکسوس دارد در حالی‌که بیشتر مدل‌های این دو نشان وزن یکسانی دارند! هنگامی که خودروساز نشان(برند) شود به همان اندازه باید برای نیروی انسانی، تبلیغات، خدمات و... هزینه بیشتری پرداخت کند بنابراین ناگزیر است محصول خود را با قیمتی بالا به فروش برساند.


    تاثیر قطعه بر قیمت خودرو
    در برابر ادعای این کارشناس خودرو، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در ارتباط با تاثیر فلزات، قطعات و... در قیمت خودرو نظر متفاوتی دارد و معتقد است نوع قطعه روی قیمت تمام شده یک خودرو اثر می‌گذارد. محمدتقی احمدیان  در این‌باره توضیح داد: در بخش قطعه این امکان وجود دارد که قطعات ظاهر مشابهی نسبت به هم داشته باشند اما در عمل و از نظر کیفیت تولید یک قطعه در دو شرکت قطعه‌سازی با هم تفاوت داشته باشد. عواملی نظیر مواد اولیه، فرآوری مواد، قالب‌های مورد استفاده برای تولید، دمای درنظر گرفته شده و... قیمت قطعه‌ای در یک شرکت را با شرکتی دیگر متفاوت می‌کند. وی ادامه داد: اجزای تشکیل دهنده خودروها با یکدیگر یکسان است اما نوع قطعات استفاده شده آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند بنابراین نوع قطعه در قیمت تمام‌شده یک خودرو اثرگذار است. برای نمونه از آنجایی که در تولید مدلی خودرو از شرکت بنز مرغوبیت قطعات استفاده شده قابل لمس است و به سرنشینان خود آرامش سفر می‌دهد، بنابراین هزینه تولید را بالا می‌برد که در نتیجه قیمت خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند. به باور این استاد دانشگاه در تمام دنیا قیمت خودرو براساس رقابت و قیمت تمام شده میان شرکت‌های تولیدکننده خودرو تعیین می‌شود بنابراین هر چهارچرخی را نباید با چهارچرخ دیگر مقایسه کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو