فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۶۰۴»

توسعه حمل ونقل ریلی مرهم ریه های مشهد

خودروها متهم ۷۰ درصد آلودگی

عصر خودرو- استمرار آلودگی هوا که ۷۰ درصد آن ناشی از حمل و نقل و در اثر تردد خودروها در سطح شهر است زنگ خطری شده برای یک بحران که کلید حل آن بدست توسعه حمل ونقل ریلی باز می شود.

توسعه حمل ونقل ریلی مرهم ریه های مشهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، مشهد  یکی از هشت شهر آلوده کشور به شمار می رود که 70 درصد این آلودگی را مدیون خودروهایی است که علاوه بر ایجاد معضلی به نام ترافیک ریه های شهر را مورد هدف قرار داده اند.

    نفس هایی که تنگ شده و سرفه های که از گوشه و کنار به گوش می رسد دلالت بر آلودگی روز افزون شهری است که سالانه پذیرای 25 میلیون نفر زائر وگردشگری است که می آیند نفسی تازه کرده و جلایی به دل بدهند ولی دود خودروها مجال تنفس به آنها نمی دهد.

    در خصوص تأثیرات سوء آلودگی هوا بر سلامت افراد بسیار گفته‌اند و بسیار هم شنیده‌ایم ولی در خصوص راه حل های پایدار کمتر شنیده ایم. زخم کهنه آلودگی  هوای مشهد نیازمند مرهمی ماندگار و تدبیری چاره ساز است.

    بی شک بخش عمده ای از این آلودگی  که در اثر تردد خودروها است با استفاده مردم از سیستم حمل ونقل عمومی قابل پیشگیری است که قطارشهری یکی از بهترین سیستم های موجود برای سفرهای دورن شهری است که کمترین آلایندگی را در میان سایر روش ها داراست.

    به اعتقاد کارشناسان توسعه حمل‌ونقل ریلی بیشترین کارآیی موثر و مستمر را در برابر انرژی مصرفی نسبت به سایر شقوق حمل‌و‌نقل تولید می‌کند و این در حالی است که کمترین آسیب به محیط زیست وارد می‌سازد.

    بدون تردید شاهراه حیاتی نجات مشهد از بحران آلودگی هوا با عبور از ریل های مترو به مقصد خواهد رسید و از این رو توسعه و تکمیل شبکه متروی پایتخت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

    قطار شهری باید در تمام شهر توسعه یابد

    محمد عباسی یکی از رانندگان تاکسی مشهد است که به تازگی خودرو خود را تعویض کرده و در یکی از خطوط مشغول به کار است.

    وی در خصوص آلودگی هوا ونقش خودرو های در این معضل در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: خودروها علی الخصوص خودروهای فرسوده با دود زیادی که تولید می کنند نقش مهمی در آلودگی هوا دارند و باید هرچه سریعتر از رده خارج شده و تعویض شوند.

    وی تاکسی های فرسوده را نیز عامل مهمی در آلودگی دانسته و تاکید کرد: اقدامات خوبی برای تعویض تاکسی های فرسوده انجام شده است و به عنوان یک راه حل موقتی می تواند در کاهش الودگی هوا موثر باشد.

    این راننده تاکسی اظهار کرد : مردم باید یبشتر از سیستم حمل ونقل عمومی استفاده کنند و کمتر خودروهای شخصی را به خیابان بیاورند و مسوولان نیز باید با توسعه این ناوگان و علی الخصوص سیستم قطار شهری که کمترین میزان آلودگی را ایجاد می کند به فکر شهر باشند.

    عباسی افزود: قطعا ناوگان حمل ونقل فعلی جوابگوی نیاز مردم نیست و امکان افزایش تاکسی و اتوبوس نیز علاوه بر اینکه هزینه زیادی دارد باعث ایجاد مشکلات ترافیکی می شود لذا باید به وسایل نوین مانند قطار شهری بیشتر پرداخته شود.

    وی بیان کرد: شهرداری باید با ایجاد خطوط مترو در تمام شهر زمینه استفاده راحت  مردم شهر و زائران را در مسیرهای مختلف فراهم آورد و مردم نیز باید ضمن مشارکت و کمک به شهرداری در این خصوص سعی کنند بیشتر از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنند.

    توسعه شهر نیازمند مشارکت مردم است

    فاطمه شایان، دانشجوی رشته مدیریت شهری، نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، کلید حل مشکلات ترافیکی وآلودگی را توسعه حمل ونقل ریلی دانسته و بیان کرد: خودروها نقش مهمی درآلودگی هوای شهر های دارند و در مشهد نیز تردد بیش از حد خودرهای شخصی و عمومی منجر به این شده است که اکثر روزها  شاهد هوای ناسالم باشیم که باعث بیماری های فروانی نیز شده است.

    وی ادامه داد: راه اندازی قطار شهری یکی از راه حل هایی است که می تواند علاوه بر کمک به حل مشکل ترافیک، آلودگی هوا را نیز کاهش دهد لذا باید مسئولان و مردم همت کرده و با همدلی و همزبانی برای توسعه  و راه اندازی خطوط جدید قطار شهری مشهد گام بردارند.

    قطار شهری عامل کاهش هزینه های سفر های دورن شهری و آلودگی هواست

    جهان یوسفی یکی دیگر از شهروندان است که روزانه از قطار شهری برای تردد استفاده می کند.

    وی در خصوص مزایای استفاده از قطار شهری به خبرنگار مهر گفت: من هر روز با مترو به محل کار رفته و برمی گردم و این امر باعث شده علاوه بر اینکه در هزینه های من صرفه جویی شود از دود و دم خیابان ها نیز فاصله بگیرم.

    وی با بیان اینکه قطار شهری باعث کاهش هزینه های مسافران و همچنین کاهش آلودگی هوا می شود، اظهار کرد: راه اندازی قطار شهری کاری مثمر ثمری بود که جای تقدیر وتشکر دارد ولی باید در سایر مسیرهای نیز راه اندازی شود.

    یوسفی اظهار کرد: مردم نیز باید برای تردد روزانه ورفتن به سرکار و یا خرید کمتر از خودروهای شخصی استفاده کرده وبیشتر از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنند تا هم ترافیک کمتر شود و هم هوای کمتر آلوده شود چرا که اگر به همین منوال پیش برویم تمام سال شاهد هوایی ناسالم و آلوده خواهیم بود ودیگر جایی برای تنفس وجود نخواهد داشت.

    اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی در ایجاد محیط زیستی سالم و پایدار

    مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: یکی از سناریوی های پیش رو در مدیریت شهری مشهد توسعه حمل ونقل است که در این بین حمل ونقل ریلی جایگاه ویژه ای دارد.

    حمید صالحی تصریح کرد: توسعه حمل ونقل ریلی برای رسیدن به محیط زیست سالم و پایدار  و مدیریت ترافیک شهر اهمیت خاصی دارد.

    صالحی با اشاره به موضوع آلودگی هوا در شهر مشهد خاطر نشان کرد: 70 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها وسیستم حمل ونقل است که با هدایت این جریان به سمت حمل ونقل ریلی می توان این میزان آلودگی تا حدزیادی کاهش داد.

    وی افزود: اگر چه توسعه خطوط مترو زمان بر است ولی سرمایه گذاری در این حوزه می تواند هم در اقتصاد شهر و هم در حفظ محیط زیست در بلند مدت تاثیر گذار بوده و در جنبه ها مختلف به نفع شهر و مردم است.

    قطار شهری در مدیریت هزینه های ترافیک موثر است

    وی با بیان اینکه مدیریت ترافیک شهری نیازمند تعریض خیابان ها، احداث پل ها، پیاده رو ها و غیره است که  در نتیجه هزینه های گزافی است، تاکید کرد: شهرداری با توسعه مترو و ایجاد خطوط جدید در قطار شهری مشهد می تواند از از این هزینه ها جلوگیری کرده و علاوه بر کاهش ترافیک زمینه گسترش حمل ونقل عمومی را نیز افزایش دهد.

    مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص مشارکت مردم در این امر بیان کرد: شهرداری باید مردم را اولا به استفاده بیشتر از سیستم های حمل ونقل عمومی بخصوص قطارشهری تشویق کرده و دوما زمینه مشارکت اقتصادی مردم در سرمایه گذاری در احداث زیر ساخت های حمل ونقل ریلی فراهم آورد.

    وی تاکید کرد: مشارکت مردم در ساخت وسازها وایجاد زیرساخت های حمل ونقل شهری منجر به توسعه شهر و کمک به محیط زیست خواهد شد.

    صالحی با بیان اینکه مردم مشهد در این امر نیز پیشرو هستند اظهار کرد: باید همه تلاش کنیم تا با توسعه امکانات و ایجاد زیرساخت های حمل ونقل  عمومی شهری سالم و تمیز داشته و گامی در راستای کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک برداریم.

    نقش حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا کلیدی است و برای داشتن هوای پاک لازم است حمل و نقل عمومی به ویژه خطوط ریلی گسترش پیدا کند. توسعه زیرساخت های شهری بی شک نیازمند عزمی جدی مسوولان و همراهی مردم است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو