فونیکسریمکسبهتام

تهیه Business plan برای تاکسی‌ تلفنی

پایه‌ ریزی کسب‌ و‌ کار مشتری‌ محور

عصر خودرو- با افزایش ترافیک شهری در چند سال گذشته و اتخاذ سیاست‌های طرح ترافیک و زوج و فرد در کلان‌شهرها، استفاده از تاکسی‌تلفنی بیش از گذشته در بین مخاطبان ایرانی باب شده است. تاکسی‌های تلفنی یکی از کسب‌وکارهای خدماتی در بازار ایران محسوب می‌شوند که به‌صورت B۲C فعالیت‌های خود را پیش می‌برند و امروزه برخی از آنها سازوکار مدرن‌تری را برای خود طراحی کرده‌اند.

پایه‌ ریزی کسب‌ و‌ کار مشتری‌ محور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از قرصت امروز، این در حالی است که یکی از مشکلات تاکسی‌تلفنی‌ها در ایران، آشنا نبودن صاحبان این کسب‌و‌کار با بازار تاکسی‌تلفنی و نحوه عرضه خدمات به مشتریان است. طبق اعلام «دریک آنلاین»، آمار و ارقام نشان می‌دهد سالانه‌به‌طور متوسط، 63 درصد مخاطبان ایرانی از خدمات تاکسی‌تلفنی بهره‌می‌برند و به‌طور میانگین مخاطبان ایرانی 5/3 بار در ماه از تاکسی‌تلفنی استفاده می‌کنند.از طرفی این تحقیقات نشان می‌دهد نوجوانان، جوانان و افراد مسن به ترتیب بالاترین آمار استفاده از تاکسی‌تلفنی را به خود اختصاص می‌دهند.

    این آمارها از بازار داغ تاکسی‌تلفنی در ایران حکایت می‌کند و در این میان تاکسی‌تلفنی‌هایی می‌توانند با مشتریان بیشتری همراه شوند و سهم بیشتری از این بازار را کسب کنند که در این راستا برنامه‌ریزی‌های مناسبی را اتخاذ کرده باشند. برای داشتن برنامه‌ریزی مناسب و تحلیل از این بازار می‌توان Business plan یا طرح مناسبی از این کسب‌وکار را تدوین کرد که در ادامه به بخش‌های مهمی از Business plan تاکسی‌تلفنی اشاره خواهد شد.

    خلاصه مدیریتی

    خلاصه مدیریتی نخستین بخش از Business plan یک تاکسی‌تلفنی است که باید در این بخش توصیفی از کسب‌وکار تاکسی‌تلفنی ارائه شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این نوع کسب‌وکارها به‌صورت B2C فعالیت‌های خود را پیش می‌برند و تاکسی‌تلفنی‌ها جــزو کســـب‌وکارهایی محسوب می‌شوند که ارتباط تنگاتنگی با مخاطبان دارند و باتوجه به خدماتی بودن آنها، رضایت مشتریان در این نوع کسب‌وکارها بسیار حائز اهمیت است.

    در این شرایط فقط کسب‌وکارهایی در این حوزه می‌توانند سهم بازار مناسبی را کسب کنند که روی رضایت مشتریان سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام داده باشند. امروزه تاکسی‌تلفنی‌ها مانند هر کسب‌وکار دیگر باید از ابزارهای مدرن در راستای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند؛ یکی از این ابزارها، گوشی‌های تلفن همراه هوشمند است که امکاناتی را به مخاطبان و کسب‌وکارها عرضه می‌کنند تا از طریق آن راحت‌تر از گذشته ارتباط بین مشتریان و کسب‌وکارها برقرار شود.

    در این بخش از طرح کسب‌وکار می‌توان در مورد تعداد پرسنل و سرمایه‌ موردنیاز برای یک تاکسی‌تلفنی توضیحاتی آورد؛ به‌عنوان نمونه هر تاکسی‌تلفنی نیاز به مدیر، تعدادی اپراتور، راننده تاکسی و... دارد. از طرفی همواره این دیدگاه نسبت به راننده‌های تاکسی‌تلفنی وجود دارد که آنها از شغل خود ناراضی هستند و حتی برخی از آنها به‌صورت یک شغل موقتی به آن نگاه می‌کنند؛ این موضوع باعث شده دسترسی به این کسب‌و‌کار در ایران بسیار راحت باشد و هر یک از رانندگان به تاکسی‌تلفنی محل زندگی خود مراجعه می‌کنند و بدون داشتن شرایط سخت و خاصی در آن تاکسی‌تلفنی استخدام می‌شوند.

    باتوجه به این موضوع معمولا راننده‌های تاکسی‌تلفنی آموزش‌های لازم در خصوص نحوه برخورد با مشتری را به‌خوبی فرانمی‌گیرند و در مجموع در راستای رضایت مشتری دارای عملکرد مناسبی نیستند. پیشنهاد می‌شود تاکسی‌تلفنی‌هایی که درصدد کسب سهم بیشتر از بازار و رضایت مشتریان هستند، رانندگان و حتی اپراتور‌های خود را به‌خوبی آموزش دهند تا آنها بتوانند ارتباط مناسبی را با مشتریان برقرار کنند. در این میان رانندگان می‌توانند در خصوص آداب و اصول خدمات، اطلاعات راه‌ها و خیابان‌ها، حقوق مشتری، خلاقیت در خدمات و... آموزش ببینند.

    نوع صنعت، محصولات و خدمات

    یکی از بخش‌های مهم در Business plan  تحلیل از بازار تاکسی‌تلفنی است که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد. در چند سال گذشته در این بازار، کسب‌وکارهای مدرنی مانند اسنپ، تاکسی یاب و... در حوزه تاکسی‌تلفنی فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند. این کسب‌وکارها با استفاده از ابزارهای مدرنی مانند گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند ساختار مناسبی را برای خود طراحی کرده‌اند. به‌عنوان نمونه اپلیکیشنی را طراحی کرده که از طریق GPS  آدرس مسافران مشخص شود و یکی از تاکسی‌هایی که در آن منطقه شهر واقع شدند، به مسافران مراجعه می‌کنند.

    در این نوع تاکسی‌تلفنی‌ها مسافران مقصد خود را تعیین می‌کنند و حتی هزینه خدمات به آنها برای مسافران از طریق همین اپلیکیشن ارسال می‌شود. این نوع کسب‌وکارها رقیب جدی و آینده تاکسی‌تلفنی‌های سنتی هستند. از طرفی یکی دیگر از نکاتی که می‌توان در این بخش از طرح کسب‌وکار به آن اشاره کرد، نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت‌های یک تاکسی‌تلفنی است؛ به‌عنوان نمونه ارائه سریع خدمت به مشتریان و رضایت آنها می‌تواند به‌عنوان یک نقطه قوت برای تاکسی‌تلفنی‌ها تعریف شود و حضور رقبای مدرن در این بازار به‌عنوان تهدیدات محیطی تلقی می‌شود.

    برنامه بازاریابی

    برنامــــه بازاریــــابی تاکسی‌تلفنی باید براساس 7P  آمیخته بازاریابی طراحی شود و برای هر یک از اجزای 7P  باید برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های لازم انجام شود. باتوجه به خدماتی بودن این نوع کسب‌وکار، یکی از بخش‌هایی که باید در برنامه بازاریابی به آن توجه ویژه‌ای شود، مشتریان هستند. به‌صورت کلی مسافرانی که از تاکسی‌تلفنی استفاده می‌کنند دارای حقوقی هستند که باید رانندگان تاکسی‌تلفنی با حقوق آنها آشنا باشند؛ به‌عنوان نمونه سرعت قانونی خودرو باید باتوجه به خواسته مشتری باشد و رانندگان سرعت خودروی خود را براساس خواست مشتریان تنظیم کنند یا روشن کردن رادیو یا ضبط‌صوت در خودروها باید با درخواست مشتری انجام شود.

    در این میان برای ارتقای سطح کیفیت خدمات، می‌توان اقدامات خلاقانه‌ای نیز انجام داد؛ به‌عنوان نمونه راننده تاکسی‌تلفنی‌ها برای مسافرانی که اهل مطالعه هستند، هرروز روزنامه‌هایی را در خودرو قرار دهد تا آنها در هنگام سفر مطالعه کنند یا فلاسک آب گرم و سرد برای نوشیدن نسکافه یا چای آماده در داخل خودرو قرار دهد.

    ارائه این‌گونه خدمات می‌تواند در راستای افزایش رضایت مشتریان بسیار مثمر ثمر واقع شود. از طرفی ارائه خدمت در کمترین زمان ممکن یکی دیگر از عواملی است که تاکسی‌تلفنی‌ها باید برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و در تلاش باشند در کمترین زمان ممکن خودروهای خود را برای مشتریان ارسال کنند.

    قیمت‌گذاری یکی دیگر از اجزای آمیخته بازاریابی است که تاکسی‌تلفنی‌ها باید برای آن برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام دهند اما باتوجه به اینکه قیمت این‌گونه خدمات از طریق اتحادیه تاکسیرانی تعیین می‌شود، تاکسی‌تلفنی‌ها نمی‌توانند قیمت خدمات خود را افزایش یا کاهش دهند اما می‌توانند برای مشتریان ویژه‌ خود خدماتی را که پیش‌تر به آن اشاره شد، عرضه کنند و برای این خدمات هزینه بیشتری را از مشتری طلب کنند.

    فعالیت‌های ترویجی یکی دیگر از اجزایی است که در برنامه بازاریابی تاکسی‌تلفنی باید به آن اشاره شود. به‌عنوان نمونه برخی از تاکسی‌تلفنی‌ها برای مشترکان پررفت‌وآمد خود تخفیف‌هایی را لحاظ می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود مشتریان بیشتر ترغیب به استفاده از یک تاکسی‌تلفنی شوند.

    در این میان تاکسی‌تلفنی‌ها می‌توانــند فعالـــیت‌های تبلیغاتی را برای خود برنامه‌ریزی کنند؛ به‌عنوان نمونه تراکت‌هایی را طراحی کنند و در محل‌هایی از شهر که در آن واقع شدند، پخش کنند یا از آگهی‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال استفاده کنند.

    برنامه طرح و توسعه

    در ایـــن بــخـــش از Business plan بـــایـــد بــرنــامــه‌ریــزی‌هــایی را در راستای توسعه خدمات تاکسی‌تلفنی لحاظ کرد. همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، می‌توانند خدمات مکملی را تاکسی‌تلفنی‌ها به مشتریان خود عرضه کنند و بابت این خدمات هزینه‌های بیشتری را از مشتری دریافت کنند.

    از طرفی بخش دیگری از این توسعه خدمات می‌تواند اجاره خودرو نیز باشد؛ به‌عبارت‌دیگر مشتریانی که نیاز به خودرو در مقطع زمانی کوتاه دارند، خودروهایی را کرایه کنند. در پایان ساختار سازمانی و برنامه‌ مالی از دیگر بخش‌های Business plan است که باید به آن اشاره شود و این موضوع باتوجه به شرایط یک تاکسی‌تلفنی و اندازه آن سازمان تدوین می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو