فونیکسریمکسبهتام

طرح کاهش آلودگی هوا اجرا یا باز هم تعویق؟!

زوایای پیدا و پنهان طرح « L E Z»

عصر خودرو- بر هیچکس پوشیده نیست که معضل ترافیک و آلودگی هوا دو معضل عمده پایتخت نشینان محسوب می شود که به دغدغه ای جدی برای مسئولان و متولیان امر نیز مبدل شده،چالش هایی که حالا تلاش می شود با اتکای به طرح « L E Z»، گامی در جهت رفع آن برداشته شود.

زوایای پیدا و پنهان طرح « L E Z»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،شکی نیست که ترافیک و آلودگی هوا دو معضل جدی پایتخت کشور محسوب می شوند،در خصوص چالش  نخست،پایتخت نشینان در اکثریت قریب به اتفاق روزهای سال با آن دست به گریبان هستند و در مورد دوم نیز در بسیاری از روزهای سال چتر آلودگی هوا بر فراز  آسمان تهران پهن است و ارمغان آن برای این کلانشهر،چیزی جز تنگی نفس و امراض گوناگون نیست.

    در این میان طرح های متعددی از گذشته در دستور کار مسئولان و نهادهای ذیربط قرار گرفته،اما هیچکدام نتوانسته راهکاری نهایی برای رهایی و خلاصی این شهر بزرگ،پهناور و پرجمعیت از معضلات مذکور شود.

    اخیرا خبری از طرحی دیگر در رسانه ها منتشر شد،طرحی تحت عنوان « L E Z» که  از سوی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک مد نظر قرار گرفته و گویا مدیریت شهری پایتخت نیز بر اجرای آن تاکید بسیاری دارد.

    یکی از ابزارهای کارآمد برای اجرایی شدن این طرح،منوط به ورود و ایفای نقش پلیس راهور است،آنچنان که در خبرها آمده،پلیس راهور نیز با اصول کلی این طرح موافق است،لذا علیرغم این موافقت همچنان اجرای طرح « L E Z» در هاله ای از ابهام قرار دارد و حداقل اینکه تاکنون اقدامی جدی برای اجرایی شدن آن عملیاتی نشده است.

    برمبنای این طرح مقرر است خودروهای پایتخت در مجموع به چهار دسته تقسیم شوند،در این طرح تمامی خودروهای پلاک تهران به چهار کلاس هیبریدی،انژکتوری،کاربراتوری و فرسوده دسته بندی می شوند.

    تقسیم بندی خودروها در این طرح با رنگ های متعدد و متنوعی به شرح ذیل خواهد بود:

    کلاس آبی:خودروهای مشمول این کلاس یا طرح با محدودیت خاصی برای تردد در شهر تهران مواجه نیستند.

    کلاس سبز:خودروهایی که در دایره این تقسیم بندی می گنجند و به عنوان کلاس سبز از آن ها یاد می شود،عملا تنها در روزهای ناسالم امکان تردد در معابر پایتخت را پیدا خواهند کرد.

    کلاس زرد:خودروهایی که مشمول این رنگ می شوند از صبح تا عصر امکان تردد در خیابان ها و جاده های پایتخت را نخواهند داشت و در نهایت خودروهایی با کلاس قرمز که در طول شبانه روز با محدودیت و منع تردد مواجه می شوند.

    ضرورت اجرای طرح مذکور در طی مصوبه ای در ششم دی ماه سال 93 از سوی شورای حمل ونقل وترافیک شهر تهران مورد تاکید قرار گرفت و حتی امضا شهردار پایتخت(محمد باقر قالیباف)جعفر تشکری معاون شهردار،مهدی یدی همدانی دبیر شورای عالی ترافیک و نماینده وزارت کشور،سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ و سردار اسکندر مومنی رئیس وقت پلیس راهور کشور و جانشین فرمانده فعلی ناجا نیز بر پای آن نقش بست.

    * ابهامات طرح « L E Z» چیست؟

    آنچنان که سردار حسینی در گفتگو با رسانه ها عنوان کرده،برخی از ابهامات در مسیر اجرای طرح وجود دارد که در حال مرتفع شدن است.

    بر اساس آنچه رئیس پلیس راهور پایتخت عنوان داشته،باید بومی سازی هر طرحی در زمان اجرا مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد،به واقع یکی از مهمترین اقدامات این طرح مشمول بررسی وضعیت اجتماعی فرهنگی،رفتاری،فنی و ترافیکی مرتبط با شرایط منطقه ای اجرای آن می شود.

    سردار حسینی در ارتباط با زمان اجرای طرح عنوان داشته:این مساله از حوزه راهور خارج است و در واقع منوط به تصمیم شورای ترافیک است.

    * ایرادات پلیس به طرح کاهش چیست؟

    فقدان امکانات و زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری،کم توجهی با آسیب های اجتماعی و فرسودگی حمل ونقل عمومی از نمونه ایرادات مطروحه پلیس به این طرح است.

    * اجرای تدریجی طرح « L E Z» یا کاهش

    با همه اوصاف و محدودیت هایی که از سوی پلیس مطرح شده،طبق اظهارات تشکری معاون شهردار تهران،در اقصی نقاط جهان،این طرح اجرایی شده و ثمرات آن نیز به اثبات رسیده است.

    معاون شهردار تهران عنوان کرد:پیش بینی می شود با تصویب بخش های دیگری از این طرح در شورای عالی ترافیک،به تدریج اجرای طرح مذکور در دستور کار قرار گیرد.

    یقینا در حال حاضر نمی توان اظهار نظر قاطعی در خصوص موفقیت این طرح داشت،زیرا دیکته نانوشته فاقد هرگونه غلطی است،اما بطور یقین رفع معضلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا عزمی جدی و عمتی عالی و همگانی را می طلبد و تا زمانی که این امر خطیر حاصل مشود نمی توان امید چندانی به این طرح بست.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو