فونیکسریمکسبهتام

مشروح نشست مطبوعاتی مدیران ایرتویا

از گارانتی جعلی تا تولید تویوتا در ایران

عصر خودرو- هفته گذشته مدیران ایرتویا در نشستی مطبوعاتی پاسخگوی اصحاب رسانه‌ها بودند که بخش‌هایی از آن را پیش از این منتشر کردیم.

از گارانتی جعلی تا تولید تویوتا در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰
  • مشروح نشست مطبوعاتی مدیران ایرتویا
  • مشروح نشست مطبوعاتی مدیران ایرتویا
  • از گارانتی جعلی تا تولید تویوتا در ایران
  • مشروح نشست مطبوعاتی مدیران ایرتویا

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، آنچه می‌خوانید مشروح این نشست مطبوعاتی است که با حضور دکتر عبدالرضا فهیمی مدیرعامل ، کورش مرشد سلوک عضو هیات مدیره، مهدی دادفرمدیرروابط عمومی و فرزاد صالحی مدیر بازاریابی ایرتویا برگزار شد.
***
سهم تویوتا در بازار ایران؛ نوساناتی که از قوانین ناشی می‌شود
تویوتا هرچند یکی از معتبرترین برندهای وارداتی به کشور است اما در یک دهه اخیر شاهد تغییراتی در سهم بازار خود بوده است، تغییراتی که بخشی از آن ناشی از حضور رقبای جدید در بازار است و بخشی دیگر به دلیل تغییرات در قوانین.
مدیرعامل ایرتویا در این زمینه می‌گوید:"سهم بازار محصولات تویوتا هم‌اکنون حدود 15 تا 20درصد است و این سهم با توجه به شرایط تغییر می‌کند. البته پیش از این سهم بازار محصولات تویوتا بیش از این بود چون در آن زمان رقبای فعال بازار کمتر بودند. به‌علاوه تا قبل از سال 92 که بحث ممنوعیت وارد خودروهایی با حجم موتور 2500 سی‌سی به بالا پیش آمد، ما سهم بازار قابل‌توجهی در این رده داشتیم به‌گونه‌ای که بیش از 85درصد از محصولات تویوتا در ایران را خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی تشکیل می‌داد ولی با وقوع این محدودیت ناچار شدیم محصولات عرضه شده را تغییر دهیم و همین مسئله باعث شد کمی سهم بازار تویوتا در ایران کاهش پیدا کند."
وی در مورد سهم ایرتویا از واردات محصولات تویوتا گفت:"در حال حاضر حدود 40درصد محصولات تویوتا از سوی ایرتویا وارد ایران می‌شود و واردکنندگان موازی سهمی در حدود 60درصد دارند."
گارانتی جعلی صادر نمی‌کنیم!
یکی از مهم‌ترین بخش‌های این جلسه مطبوعاتی به بحث دستورالعمل واردات خودرو و الزام واردکنندگان موازی به خرید گارانتی از شرکت‌های واردکننده رسمی در ازای پرداخت 3درصد ارزش خودرو گذشته، امری که چندی پیش به‌شدت رسانه‌ای شد و البته یکی از گلایه‌های واردکنندگان متفرقه از شرکت‌های واردکننده رسمی بود.
مدیرعامل ایرتویا در این زمینه گفت:"خرید گارانتی از نمایندگی رسمی از سوی واردکنندگان موازی دستور مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت است تا خودرویی که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد گارانتی معتبر داشته باشد هرچند در ماه‌های اخیر بحث‌هایی مطرح می‌شود که نمایندگی‌های رسمی گارانتی را در اختیار واردکنندگان قرار نمی‌دهد. به‌طور قطع خودرویی که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و گارانتی ایرتویا را دارد باید با اطمینان خاطر از سوی مصرف‌کننده مورد استفاده قرار گیرد. اگر خودرویی دستکاری شده باشد که خودرو را از گارانتی خارج کند ما نمی‌پذیریم. خودروهای امروزی سیستم برقی بسیار پیچیده‌ای دارد و هرگونه دستکاری در این سیستم می‌تواند به قطعات خودرو آسیب برساند. این آسیب ممکن است بعدا در زمان گارانتی خودرو خودش را نشان دهد و هزینه بر عهده شرکت بگذارد. از سوی دیگر بعضی از این دستکاری‌ها ممکن است باعث آسیب به سرنشینان شود. ما نمی‌توانیم گارانتی جعلی برای این خودروها صادر کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. البته این‌گونه هم نیست که درخواست‌های گارانتی را بی‌دلیل رد کنیم. در حال حاضر حدود 70درصد از درخواست‌های گارانتی از سوی ایرتویا پذیرفته شده است. بازهم تاکید می‌کنیم نمی‌توانیم گارانتی خودروهایی که مشکل دارند را صادر کنیم چون در این زمینه مسئولیت داریم."
وی در ادامه به بحث دریافت 3درصد قیمت خودرو برای گارانتی خودروها اشاره کرد و گفت:"قانون به ما حکم کرده است که از محل این 3درصد به خودروها گارانتی بدهیم. البته به نظرم تلقی غلطی در زمینه این گارانتی وجود دارد چون عده‌ای فکر می‌کنند این سه درصد فقط برای گارانتی به خودروها است اما من از محل همین 3درصد باید قطعات یدکی را خریداری کنم و در انبار نگهدارم تا در موارد لازم مورد استفاده قرار گیرد. به‌علاوه ما به‌عنوان واردکننده رسمی باید در دوران 10 ساله وارانتی هم به خودروها سرویس بدهم. با همین 3درصد باید شبکه را توسعه دهم و نیروی انسانی را آموزش دهم. همه این‌ها باید از محل همین 3درصد انجام شود. یک‌زمان است که من باید فقط برای محصولات وارد شده توسط خودم جوابگو باشم اما الان باید برای تمام تویوتاها و لکسس‌های وارد شده به کشور جواب بدهم و این مسئله هزینه ما را افزایش می‌دهد."
وی افزود:"در زمینه این 3درصد هم باید روشنگری بکنیم. متاسفانه این‌گونه جا افتاده است که این 3درصد، از بر اساس قیمت خودرو در بازار محاسبه می‌شود و به‌عنوان مثال برای یک کرولا 140 میلیون تومانی ما 4 میلیون تومان می‌گیریم درصورتی‌که یکه این 3درصد ارزش CIF است که در سایت گمرک هم ثبت شده و همه می‌توانند ببینند که برای یک کرولا 19هزار دلاری رقمی کمتر از 600 دلار یا کمتر از دو میلیون تومان است."
فهیمی همچنین به روند ارائه گارانتی از سوی واردکنندگان رسمی به واردکنندگان متفرقه و موازی اشاره کرد و گفت:"بر طبق قانون واردکنندگان مکلف‌اند شماره VIN خودروها را به ما بدهند و ما این شماره را در سایت تویوتا بررسی می‌کنیم. درصورتی‌که VIN با اطلاعات سایت تویوتا همخوانی داشته باشد برای آن خودرو گارانتی صادر می‌شود. در این پروسه ما هیچ امکانی برای بررسی خودرو از نزدیک نداریم. شما پروسه صدور بیمه بدنه خودرو را در نظر بگیرید. در آنجا کارشناس بیمه می‌آید و به‌صورت حضوری خودرو را بررسی می‌کند تا مطمئن شود خودرو تصادفی نداشته و با آنچه مالک می‌گوید همخوانی دارد. ما هم باید خدمات خودرو را تضمین کنیم ولی وقتی در فرآیند سفارش، خرید و ورود خودرو به کشور دخیل نیستیم و حتی امکان بررسی خودروها را پیش از صدور گارانتی نداریم نمی‌توانیم در این زمینه تضمین بدهیم. این یکی از مواردی است که متاسفانه در دستورالعمل واردات مدنظر قرار نگرفته است. واردکننده خودرو را وارد می‌کند و با سود می‌فروشد اما ما باید برای 5 سال یا 150هزار کیلومتر به خودرو گارانتی بدهیم و این ریسک برای ما است. غیر از این گاهی شاهد هستیم در این پروسه، خودروهایی از گمرک خارج می‌شوند که حتی الزاماتی مانند مه شکن را هم ندارند و مشخص نیست چگونه توانسته‌اند از گمرک ترخیص شوند. با این شرایط از کجا می توانمی مطمئن باشیم خودرو دستکاری‌های دیگری نشده باشد. در نظر بگیرید هرچند در این زمینه دستورالعمل، واردکنندگان متفرفه را ملزم به خرید گارانتی از واردکنندگان رسمی کرده است اما واردکنندگان رسمی را بی قید و شرط ملزم به ارائه گارانتی به این خودروها نکرده است. اگر خودرو مغایرتی نداشته باشد می‌توانیم برای آن خودرو دفترچه گارانتی صادر کنیم. این حق مصرف‌کننده ایرانی است."
وی افزود:"غیر از این، باید در نظر بگیریم خودرو باید از نظر تاریخ تولید و مدتی که در انبار یا بندر مانده است هم بررسی شود. دستورالعمل تویوتا است که اگر خودرو 6 ماه بدون استفاده باقی ماند باید بعضی بخش‌های آن مانند روان کننده و ... تعویض شود درصورتی‌که این مسئله از سوی واردکنندگان رعایت نمی‌شود و اگر این خودرو به دست مشتری برسد ممکن است در آینده مشکل‌ساز شود. این‌ها همه مواردی است که در دستورالعمل باید مدنظر قرار می‌گرفت."
نامه‌ای خصوصی که قرار نبود رسانه‌ای شود
چندی قبل نامه‌ای از سوی بعضی از سایت‌های اینترنتی منتشر شد که در آن سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ضمن اشاره به «گزارشات متعدد واصله درباره عدم رعایت ضوابط دستورالعمل واردات خودرو» توسط ایرتویا، از اخطار نهایی به نحوه عملکرد ایرتویا در ایران سخن گفته است. همچنین در ادامه این نامه مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت، به مدیرعامل ایرتویا هشدار داده شده است در صورت عدم رعایت قوانین و دریافت گزارشات مبنی بر عدم همکاری آن شرکت در ارائه خدمات پس از فروش و مانند آن، موضوع «تعلیق نمایندگی آن شرکت» به‌صورت جدی در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت و این نامه و مضمون آن یکی از اصلی‌ترین پرسش‌ها از مدیرعامل ایرتویا بود.
یکی از نکات قابل‌توجه در زمینه انتشار این نامه فاصله زمانی زیاد میان ابلاغ آن به ایرتویا و رسانه‌ای شدن آن است به‌گونه‌ای که نامه در ابتدای اسفندماه سال پیش با عنوان "حائز اهمیت" به ایرتویا ارسال شده است اما حدود دو ماه بعد و اردیبهشت‌ماه رسانه‌ای شده. مدیرعامل ایرتویا در این زمینه گفت:" این نامه محرمانه و خصوصی ارسال شده و تاریخ آن تقریبا دو ماه قبل از انتشار این نامه در رسانه‌ها بود و این نامه‌ها مرتب به شرکت ما و شرکت‌های دیگر برای پاسخگویی و رفع ابهامات ارسال می‌شود و ما هم مثل همیشه پاسخگوی پرسش‌ها و ابهامات سازمان حمایت بوده و هستیم. در این مورد هم به سازمان حمایت رفتیم و توضیحاتی را ارائه کردیم و مشکل برطرف شد ولی در این مورد پاسخ ما به سازمان منتشر نشد."
وی ادامه داد:"این نامه اصلا قرار نبود اعلام عمومی ‌شود و اتفاقا مانند این نامه از سوی سازمان حمایت به شرکت‌های دیگر هم ارسال شده بود و خود سازمان حمایت اعلام کرد این نامه قرار نبود برای رسانه‌ای ارسال و منتشر شود. چنین مکاتباتی به‌طور پیوسته میان سازمان حمایت و شرکت‌های واردکننده خودرو در جریان است و به‌طور ویژه به دلیل آنکه سهم بازار محصولات تویوتا بالا است و واردکنندگان موازی نیز حضور پررنگی در این زمینه دارند این مکاتبات به‌طور معمول میان ما و سازمان حمایت و دیگر سازمان‌های دولتی انجام می‌شود. مشابه این نامه را شرکت‌های دیگر هم دریافت کردند. ما پس از دریافت این نامه به سازمان حمایت رفتیم و توضیحات لازم را ارائه کردیم و مشکل حل شد."
وی افزود:"مشکل اصلی همان‌طور که گفتم آن است که ما اطلاعاتی در مورد بعضی از خودروهایی که وارد کشور می‌شود نداریم درحالی‌که وظیفه ارائه خدمات آن‌ها به عهده ما است. ما تا زمانی که نتوانیم خودروها را بازدید کنیم این مشکلات ممکن است بروز کند و درنهایت این به زیان مصرف‌کنندگان تمام می‌شود."
هزینه‌های پرداختی مختلف عامل گرانی خودروهای وارداتی است
یکی از اصلی‌ترین مباحث مطرح در زمینه واردات خودرو ، قیمت بالای این خودروها نسبت به دیگر کشورهای منطقه است تا جایی که برخی، واردکنندگان را به دلیل دریافت سود بالا مقصر این قیمت‌های بالا می‌دانند، امری که مدیرعامل تویوتا آن را رد می‌کند و قیمت بالای خودروها را ناشی از عوارض و پرداختی‌های مختلفی می‌داند که برای واردات یک خودرو باید انجام شود.
فهیمی در این زمینه گفت:"ما در زمینه واردات خودرو تابع قوانین هستیم. بخش زیادی از قیمت خودروهای وارداتی را عوارض و هزینه‌های مختلفی تشکیل می‌دهد که واردکننده باید پرداخت کند. عموم مردم فقط عوارض 40درصدی واردات را می‌بینند اما به‌عنوان نمونه برای خودرویی مانند کرولا حدود 60میلیون تومان هزینه‌های مختلف پرداختی است و این مسئله باعث می‌شود نتوان قیمت خودرو را از حد مشخصی پایین‌تر آورد. حتی کمری هیبرید که به دلیل حمایت دولت تعرفه وارداتش صفر است و در گمرک تنها 4درصد باید پرداخت شود، درمجموع حدود 56 میلیون تومان هزینه‌هایی مختلف دارد تا به دست مشتری برسد. با این شرایط عرضه خودرو زیر 100 میلیون تومان از محصولات تویوتا بسیار دشوار است."
فراخوان‌های تویوتا در ایران اجرایی می‌شود
یکی دیگر از سوالات مطرح در این نشست مطبوعاتی، اجرای فراخوان‌های تویوتا در ایران از سوی ایرتویا بود. تویوتا در سال‌های اخیر در چند مورد برای رفع نقص خودروهایش فراخوان‌هایی را در سطح جهان اعلام کرده است و طبیعی است خریداران خودرو در ایران نیز در این زمینه حساسیت داشته باشند. فهیمی در زمینه اجرای این فراخوان‌ها در کشور گفت:"در درجه اول باید در نظر داشته باشیم نفس فراخوان را نباید چیز بدی دید. این نشان می‌دهد شرکت‌های خودروسازی تا چه حد نسبت به خودروهای فروخته شده خود تعهد دارند ضمن آنکه این فراخوان‌ها از جانب شرکت‌های مختلف خودروسازی در جهان انجام می‌شود و صرفا مختص تویوتا نیست."
وی افزود:"ما همیشه در زمینه اقدامات لازم برای فراخوان‌ها فعال بوده‌ایم. باید در نظر داشت خودروهای تویوتا در کارخانه‌های مختلف در جهان تولید می‌شوند و در این فراخوان‌ها به‌طور مشخص اشاره می‌شود که چه خودروهایی شامل فراخوان می‌شود. وقتی فراخوانی اعلام می‌شود ما VIN خودروها را بررسی می‌کنیم و اگر شامل خودروهایی که در ایران تردد می‌کنند بشود برای آن‌ها اقدام می‌کنیم. پیش از این در زمینه کمری و کرولا این اقدام را انجام داده‌ایم. در پروسه فراخوان یک قطعه مشخص باید تعویض شود و پارت نامبر آن قطعه از سیستم خارج می‌شود و تعداد مشخصی از آن قطعه با پارت نامبر جدید تولید می‌شود. این قطعات را نمی‌توان از بازار تهیه کرد و باید از شرکت تویوتا وارد شود."
فهیمی در ادامه بار دیگر به عدم مشخص بودن خودروهای وارد شده به کشور اشاره کرد و گفت:"در این زمینه هم باز به مشکل عدم ثبت واردات خودروها از سوی واردکنندگان موازی در گذشته بر می‌خوریم. البته در حال حاضر با توجه به اینکه واردکنندگان موازی ملزم شده‌اند VIN خودروها را در اختیار ما قرار دهند وضعیت بهتر شده است اما تعداد زیادی خودرو وارد کشور شده است که ما هم اطلاعاتی از آن‌ها نداریم و این مشکل ایجاد می‌کند. در زمینه فراخوان‌ها ما با شماره شاسی مطلع می‌شویم اما در مورد خودروهایی که در سال‌های قبل وارد شده است ما اطلاعاتی در زمینه شماره شاسی نداریم و این مشکل ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال تویوتا خودرویی را برای اروپا و کشور آلمان تولید می‌کند و حتی شرکت هم خبر ندارد این خودرو از آلمان خارج شده و به ایران آمده است درحالی‌که فراخوان ممکن است برای خودروهای ویژه بازار آلمان صادر شود و عملا مالک خودرو از این اتفاق مطلع نیست."
تمامی تویوتاهای وارد شده به کشور استاندارد آلایندگی لازم را دارند
یکی از موضوعاتی که در ماه‌های اخیر مطرح شده است، ورود خودروهایی با آلایندگی پایین‌تر از استاندارد آلایندگی یورو5 به کشور است. این مسئله با توجه به اینکه استاندارد آلایندگی کشورهای حوزه خلیج‌فارس متفاوت از اروپا است و اکنون در سطح یورو3 است و البته با در نظر گرفتن این نکته که بسیاری از خودروهای وارد شده به کشور از این منطقه وارد می‌شوند، باعث شده شبهاتی در زمینه استاندارد آلایندگی خودروهای وارد شده به کشور ایجاد شود هرچند مدیرعامل ایرتویا این مسئله را در مورد خودروهای وارد شده از سوی ایرتویا تکذیب کرد.
فهیمی در این زمینه گفت:"در زمینه خودروهای وارد شده به کشور از حوزه خلیج‌فارس باید در نظر بگیریم هرچند استاندارد اجباری آلایندگی در این کشورها اکنون یورو3 است اما این مسئله به این معنا نیست که تمامی خودروهای فروخته شده در این بازارها یورو3 هستند. استاندارد، حداقل الزامات را تعیین می‌کند اما این مسئله به این معنا نیست که خودروهایی با استانداردهای بالاتر در این منطقه وجود ندارد. تمامی خودروهایی که ما وارد کشور کرده‌ایم مطابق قانون از استاندارد آلایندگی یورو5 برخوردار هستند. به‌طور مشابه وقتی در ایران استاندارد آلایندگی اجباری خودروهای وارداتی یورو5 است به این معنی نیست که خودرویی با استاندارد بالاتر عرضه نمی‌شود. به‌عنوان نمونه ما پریوس هیبرید را با استاندارد یورو6 عرضه می‌کنیم."
وی افزود:"بحثی که در این زمینه وجود دارد آن است که خودروهایی که در اروپا عرضه می‌شوند برای استاندارد یورو5 مورد آزمون قرار می‌گیرند اما خودروهایی که در بازارهای دیگر تولید یا عرضه می‌شوند ممکن است از استانداردهای جداگانه‌ای پیروی کنند. در اینجا ما بحث معادل‌سازی استانداردها را داریم. به‌عنوان مثال خودروهایی که در آمریکا عرضه می‌شوند از استاندارد آلایندگی متفاوتی پیروی می‌کنند که در بعضی موارد از استانداردهای اروپایی سخت‌گیرانه‌تر است و در این موارد باید استانداردها معادل‌سازی شود."
تولید خودروهای تویوتا در ایران؛ شاید وقتی دیگر
شرکت تویوتا در کشورهای مختلف جهان سایت‌های تولیدی دارد و این مسئله در کنار توانمندی‌های صنعت خودروسازی کشورمان باعث شده از مدت‌ها قبل ایده تولید خودروهای تویوتا در ایران مطرح شود، ایده‌ای که با توجه به بازار بزرگ محصولات تویوتا در کشورهای اطراف ایران می‌تواند به گسترش عرضه محصولات این شرکت در منطقه نیز کمک کند.
مدیرعامل ایرتویا در این زمینه گفت:"بازار کشورهای منطقه مانند حوزه خلیج‌فارس، CIS، ایران، افغانستان و ... درمجموع سالیانه ظرفیت یک‌میلیون دستگاه را دارد و این بازار بزرگی برای تویوتا است اما تولید تابع شرایطی است که تا فراهم نشدن آن‌ها نمی‌توان این بحث را مطرح کرد."
وی افزود:"وقتی بازاری با چنین پتانسیل بالایی وجود دارد اصلا نیازی نیست بحث تولید از سوی ما مطرح شود چون خود شرکت با ارزیابی‌هایی که می‌کند در زمان مناسب پیشنهاد این کار را می‌دهد و حتی برای تولید خودرو فشار خواهد آورد. باید در نظر بگیریم تولید فرآیند بلندمدتی است و نیاز به پیش زمینه‌هایی دارد. هنوز ریسک تجارت با ایران از سوی موسسات بین‌المللی در ژاپن آماده نشده است و به این ترتیب تولید محصولات تویوتا در ایران در شرایط فعلی منتفی است."
مدیرعامل تویوتا اضافه کرد:"در شرایط فعلی فکر کردن به تولید خودرو بی‌معنا است و ما هم این پیشنهاد را در زمان فعلی مطرح نخواهیم کرد چون اگر پیشنهاد ما در زمان نامناسب مطرح شود قدرت امتیاز گیری‌مان کم می‌شود ولی مطمئن باشید بازار ایران و منطقه آن‌قدر بازار مهمی است که در زمان مناسب پیشنهادهای مربوط به تولید از سوی شرکت‌های بین‌المللی مطرح خواهد شد."
دستورالعمل واردات خودرو؛ مزیت‌ها و مشکلات
پس از ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو و الزام واردکنندگان متفرقه به خرید گارانتی از شرکت‌های واردکننده رسمی، بحث‌های زیادی در زمینه مثبت بودن این دستورالعمل مطرح شد. برخی این دستورالعمل را گامی مناسب در راستای ارتقا خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی می‌دانستند و برخی دیگر معتقد بودند این دستورالعمل می‌تواند موجب انحصار در بازار خودروها وارداتی شود.
مدیرعامل تویوتا در زمینه دستورالعمل واردات خودرو گفت:" دستورالعمل درمجموع خوب بود چون الان حداقل می‌دانیم چه خودرویی وارد کشور شده است و از کجا وارد شده و این قدم بزرگی در خدمات‌رسانی به مشتریان و حفظ جایگاه برند در ایران است. باید در نظر بگیریم ما در دوران تحریم‌ها مزیتی نسبت به واردکنندگان موازی نداشتیم و حتی هزینه‌های سربار ما به دلیل لزوم نگهداری شبکه خدمات پس از فروش بالاتر از آن‌ها بود. بحث ساماندهی هم ضرورت است و هم درست است و دستورالعمل می‌تواند در این زمینه کمک کند."
وی البته به نقاط ضعف دستورالعمل هم اشاره کرد و گفت:"در زمان تدوین این دستورالعمل هدف وزارتخانه ساده‌سازی اجرای آن بود ولی این مسئله باعث شده است بعضی موارد ندیده گرفته شود که نمونه بارز آن عدم امکان بررسی فیزیکی خودرو در زمان ورود به کشور است."
ایرتویا و اداره استاندارد؛ یک داستان طولانی
استانداردهای خودرو در ایران بر اساس استانداردهای اروپایی تدوین شده است و به همین دلیل خودروهایی که با استاندارد دیگر کشورها تولید می‌شوند معمولا مشکلاتی در زمینه ورود به کشور دارد و یکی از این خودروها، محصولات برند تویوتا است، امری که باعث شده در بعضی مواقع شاهد مشکلاتی برای ایرتویا در ورود محصولات باشیم.
فهیمی در این زمینه گفت:"در زمان تدوین ضوابط واردات خودرو، یکی از مباحث، استانداردهای خودروهای وارداتی بود. در آن زمان به دلیل محدودیت زمانی، استانداردهایی اروپایی را کپی کرده‌اند و این مسئله باعث شده برای بعضی از محصولات تویوتا مشکلاتی پیش بیاید. خودروهایی که در اروپا تولید می‌شوند در این زمینه مشکلی ندارند و تاییدیه‌های اروپایی ملاک تایید اداره استاندارد است اما در مورد بعضی از محصولات تویوتا که در ژاپن و با استاندارهای این کشور تولید و عرضه می‌شوند مشکلاتی دارم. ما نمی‌توانیم در این زمینه کاری کنیم چون بعضی از محصولات تویوتا در ژاپن عرضه می‌شوند و در اروپا نیستند و این چالش ما است هرچند در بعضی موارد استانداردهای ژاپن سخت‌گیرانه‌تر از استانداردهای اروپایی است."
وی افزود:"به‌عنوان نمونه‌ای دیگر ما در زمینه واردات تویوتا کمری هیبرید دچار مشکل شدیم چون این خودرو تست‌های آمریکا را پشت سر گذاشته بود درحالی‌که تست‌های آمریکایی در بعضی موارد سخت‌تر از تست‌ها اروپایی است. ما همیشه این موضوع را با استاندارد داریم. البته در حال تعامل با سازمان استاندارد هستیم تا بتوانیم از طریق معادل‌سازی استانداردها، این مشکل را برطرف کنیم."
وی در زمینه عدم ثبت بعضی از محصولات تویوتا در لیست خودروهای مجاز وارداتی در چند هفته اخیر نیز افزود:"بر طبق قانون جدیدی که مدتی پیش تصویب شد، سه سال پس از تاریخ تایید نوع خودرو، باید تمامی مراحل اخذ تاییدیه دوباره انجام شود در حلی که قبلا این‌گونه نبود و همین مسئله باعث شده بعضی از خودروهای تویوتا موقتا از لیست خارج شوند. البته مدارک مورد نیاز برای این موضوع تهیه شده است و به‌زودی مشکلات حل می‌شود."
تقابل انجمن‌ها
انجمن واردکنندگان خودرو که بخش عمده‌ای از واردکنندگان رسمی خودرو به ایران را در بر می‌گیرد، پس از تشکیل و از حدود دو سال پیش توانسته جایگاه قابل قبولی به دست آورد و در روند تصمیم‌گیری‌های کشوری در زمینه واردات خودرو نقش موثری ایفا کند. در مقابل اما مدتی قبل انجمنی با عنوان «انجمن صنفی واردکنندگان خودرو» اعلام موجودیت کرد، انجمنی که اعضا آن را واردکنندگان غیر رسمی بازار خودرو ایران تشکیل می‌داند و در گفتگوها و مصاحبه‌هایشان به‌نوعی در تقابل با انجمن واردکنندگان خودرو قرار داشتند. کوروش مرشد سلوک، عضو هیات مدیره ایرتویا و نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو در این نشست خبری با اشاره به تشکیل این انجمن جدید گفت:"در قانون ایران تشکیل انجمن‌ها باز گذاشته شده است و انجمن‌ها یا زیر نظر وزارت کار تشکیل می‌شوند یا زیر نظر اتاق بازرگانی. انجمن واردکنندگان خودرو که ما هم عضو آن هستیم زیر نظر اتاق بازرگانی تشکیل شده است و 80درصد واردکنندگان رسمی عضو آن هستند درصورتی‌که انجمن صنفی واردکنندگان خودرو زیر نظر وزارت کار تشکیل شده است و هیچ عضوی از واردکنندگان رسمی ندارد."
وی ادامه داد:"انجمن واردکنندگان خودرو دو سال پیش زیر نظر تشکل‌های اتاق بازرگانی تاسیس و شروع به فعالیت کرد و ما در تمام جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو حضور داشته و ابلاغ تمام تصمیم‌گیری‌ها و صدور دستورالعمل‌های خودرویی با مشارکت و مشورت این انجمن صورت می‌گیرد."

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو