فونیکسریمکسبهتام

دستِ پر تاتا در بازار در مقابل برترین برندها

محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید

عصر خودرو: گروه تاتا هرچند این روزها به دلیل خبر حضور خودروهای این برند ‌‌در بازار ایران بر سر زبان‌ها افتاده است، اما در کنار خودروهای برند تاتا، این گروه مالک ۲ برند بسیار معتبر دیگر نیز هست؛ برندهایی که هر یک سابقه‌ای طولانی در بازار ایران دارند؛ جگوار و لندروور.

محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۰:۰۰
  • محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید
  • محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید
  • محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید
  • محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید
  • محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید
  • محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید
  • محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید
  • محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید
  • محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید
  • محصولات جگوار و لندروور را بیشتر بشناسید

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تاتا در سال 2008، دو خودروساز مشهور انگلیسی را از شرکت فورد خریداری کرد و به این ترتیب این دو برند به‌صورت واحد و تحت نام Jaguar Land Rover company زیر نظر تاتا هند به فعالیت‌های خود ادامه دادند. البته این تغییر بیشتر تغییری در سطح مدیریت بود چراکه همچنان مهندسان جگوار و لندروور بر طراحی، تولید و کیفیت خودروهای این دو برند نظارت دارند اما با سرمایه‌گذاری تاتا شاهد عرضه نسل جدیدی از خودروها در هر دو برند هستیم. در ادامه معرفی خودروهای زیرمجموعه گروه تاتا، مروری کوتاه بر خودروهای 2 برند جگوار و لندروور خواهیم داشت.

جگوار XE
جگوار هرچند نامی شناخته‌شده در زمینه تولید خودروهای سدان لوکس بود، اما خودرویی می‌خواست که بتواند با سدان‌های متوسط رقبای آلمانی رقابت کند و به همین دلیل در سال 2014 و در جریان نمایشگاه خودرو ژنو، از خودروی کاملا جدید XE رونمایی کرد. این خودرو برای نخستین‌بار از شاسی کاملا جدید و تمام آلومینیوم ساخت جگوار بهره می‌برد و جانشین مدل X-Type شده بود که از شاسی‌های فورد بهره می‌برد. این خودرو از طرح کلی محصولات جگوار بهره می‌گیرد و به این ترتیب یک جگوار کاملا اصیل است اما ابعاد جمع‌وجور‌تر آن در کنار قیمت پایین‌تر نسبت به سدان‌های بزرگ جگوار باعث شده به گزینه مناسبی برای خریداران جوان تبدیل شود. جگوار به همراه این خودرو، موتور 2 لیتری جدید توربوشارژردار خود را نیز معرفی کرد؛ موتوری که به‌صورت مشترک با لندروور توسعه داده شده و به‌مرور قرار است جایگزین موتورهای فورد شود. این موتور با دو قدرت 200 و 240 اسب بخاری تولید شده و در کنار آن، XE با دو گیربکس شش‌سرعته دستی و هشت‌سرعته اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود. با طول 4.7 متر، هرچند سدانی متوسط به شمار می‌رود اما ابعاد مناسبی دارد و کاملا جادار است. در کنار موتور 2 لیتری، XE را می‌توانید با موتور 3 لیتری 6 سیلندر بنزینی سوپرشارژردار و 2 لیتری توربودیزل هم خریداری کنید.

جگوار XF
در کنار XE و در جایگاهی بالاتر، جگوار مدت‌هاست در کلاسی که به‌طور مستقیم در رقابت با سری 5 ب‌ام‌و Eکلاس بنز است، محصولاتی را تولید می‌کند. این سری پیش از این با کد S-Type به بازار عرضه می‌شد اما جگوار در سال 2007 با معرفی نسل اول XF، کدگذاری جدید خود را برای مدل‌هایش به کار برد و به این ترتیب XF به‌عنوان جایگزین S-Type معرفی شد. این خودرو در آن زمان از شاسی‌های فورد بهره می‌گرفت اما در سال 2015 و با معرفی نسل دوم این خودرو، جگوار شاسی آلومینیوم ساخت خود را جایگزین شاسی‌های فورد کرد و به این ترتیب توانست تنوع بیشتری به مدل‌های XF بدهد. با طول نزدیک به 5 متر، XF خودرویی کاملا بزرگ و جادار است و به این ترتیب از این منظر مشکلی در رقابت با رقبای خود ندارد. جگوار در نسل جدید این خودرو تلاش کرده ضمن حفظ سبک کلی طراحی محصولات خود، ظاهری اسپرت‌تر را به XF بدهد و به همین دلیل قوس‌های آن کمتر شده است و خطوط تیز را بیشتر در طراحی آن می‌بینیم. این خودرو از طیف گسترده‌ای از موتورهای بنزینی و دیزلی بهره می‌گیرد که در میان آنها موتور 2 لیتری توربوشارژردار بنزین‌سوز هم دیده می‌شود که قدرت آن به 240 اسب بخار می‌رسد. در کنار این موتور، نمونه‌های بنزین‌سوز و دیزل دیگری نیز ‌روی این خودرو نصب می‌شود که بعضی از آنها یادگار دوران همکاری با فورد است. نسل پیشین این خودرو جوایز متعددی را از آن خود کرد و انتظار می‌رود نسل جدید آن نیز بتواند عملکرد موفقی داشته باشد ضمن آنکه تنوع بالای این خودرو و تیپ‌های گسترده آن می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد.

جگوار XJ
سدان لوکس، بزرگ و البته دوست‌داشتنی و تاریخی جگوار در آخرین نسخه خود ازنظر زیبایی و کارآیی به حد کمال رسیده است ضمن آنکه طراحی آن به‌گونه‌ای است که ضمن حفظ بعضی از اصول نمونه‌های کلاسیک این مدل، به‌روز و موقر به نظر می‌رسد و از این نظر به‌خوبی می‌تواند در کلاس سدان‌های فول سایز و بزرگی مانند Sکلاس و سری 7 جای گیرد ضمن آنکه همچون رقبا، نمونه‌هایی با طول شاسی کشیده‌تر از آن نیز تولید می‌شود تا بتواند به‌خوبی نقش یک لیموزین تشریفاتی را بازی کند. XJ نخستین بار در 1968 به‌عنوان لوکس‌ترین سدان جگوار و آغازگر نسل جدید طراحی‌های این شرکت معرفی شد و از آن تاریخ تاکنون در نسل‌های مختلف روی خط تولید بوده است. نسل جدید این خودرو که هم‌اکنون روی خط تولید است، در سال 2009 به‌عنوان مدل 2010 معرفی شد و از آن زمان تاکنون توانسته به‌عنوان یکی از برترین خودروهای جگوار جایگاه خود را در طیف تولیدات این شرکت حفظ کند. XJ حد نهایی لوکس‌بودن در طیف محصولات جگوار است و به دلیل آنکه باید با لوکس‌های آلمانی رقابت کند، جگوار هر آنچه توانسته را ‌روی این خودرو نصب کرده است. با طول 5.1 متر در مدل‌های عادی و 5.2 متر در مدل‌های شاسی کشیده، خودرویی کاملا بزرگ است و با فاصله محوری بیشتر از 3 متر، فضای داخلی کاملا جاداری دارد. طراحی این خودرو در بخش جلو پیرو سبک کلی خودروهای جگوار است اما در عقب، طرح چراغ‌های عمودی آن کاملا متفاوت از سایر مدل‌ها است و این مسئله باعث شده به‌شدت در زمان تردد در شهر بدرخشد. این خودرو در ابتدا تنها با موتورهای 6 و 8 سیلندر عرضه می‌شد تا بتواند با رقبایش رقابت کند اما پس از عرضه موتور 2لیتری از سوی گروه جگوار لندروور، این موتور نیز با توان 240 اسب بخار ‌روی XJ عرضه شد. بالاترین موتور در این خودرو نمونه‌ای 8 سیلندر و 5 لیتری با قدرت 550 اسب بخار است که به‌طور مستقیم در رقابت با AMG و MPower قرار می‌گیرد.

جگوار F-Type
جگوار همواره به‌عنوان تولید‌کننده خودروهای اسپرت با چاشنی لوکس شناخته می‌شود اما در مورد سدان‌های این برند، بیشتر شاهد عرضه یک خودروی لوکس با چاشنی اسپرت هستیم و این مسئله برای جگوار با سابقه بسیار روشن در رقابت‌های اتومبیلرانی و البته خودروهای اسپرت بی‌نظیری که در سال‌های قبل تولید کرده بود، چندان مناسب به نظر نمی‌رسید. با چنین دیدگاهی، مدیران جگوار در سال 2013 مدل اسپرت F-Type را معرفی کردند؛ خودرویی دو‌نفره و اسپرت در دو مدل کوپه و کانورتیبل که جایگزین سری XK در محصولات جگوار شده بود و البته یاد دوران خوب جگوار E-Type را بار دیگر زنده کرد. این خودرو به دلیل طراحی ظاهری اسپرت و البته توانایی‌های حرکتی بالایی که دارد، به‌شدت از سوی نشریات خودرویی و پس از آن از سوی بازار مورد استقبال قرار گرفت و توانست در میان خودروهای هم‌رده، جایگاه بالایی را به دست آورد. در حال حاضر F-Type تنها با موتورهای بنزین‌سوز عرضه می‌شود که شامل موتورهای 3 و 5 لیتری سوپرشارژردار است که قدرت آنها تا 575 اسب بخار نیز می‌رسد تا به این ترتیب جگوار رقیبی قدر‌ برای رقبا رو کرده باشد.

جگوار F-Pace
هرچند جگوار همیشه به دلیل ساخت خودروهای سدان و کوپه و کانورتیبل و البته نمونه‌های مسابقه‌ای مشهور بوده، اما در دورانی که بازار شاسی‌بلند‌ها در سرتاسر جهان پررونق است، نمی‌شد از این بازار بزرگ گذشت و به همین دلیل از حدود 5 سال پیش، کار ‌روی ساخت خودروی شاسی‌بلند جگوار آغاز شد. نتیجه این تلاش‌ها در ابتدا یک خودروی مفهومی با کد C-X17 بود که در سال 2013 معرفی شد و با معرفی آن می‌شد حدس زد جگوار در مسیر نهایی برای ساخت یک خودروی شاسی‌بلند قرار گرفته است و درنهایت در سال 2015 بود که خودروی شاسی‌بلند جگوار به‌صورت نهایی رونمایی شد. عرضه گسترده این خودرو در بازارهای جهانی به‌مرور در حال انجام است اما فعلا آنچه در مورد این خودرو مشخص شده، قرار است F-Pace را با موتور 3 لیتری بنزین‌سوز سوپرشارژردار و 2 لیتری و 3 لیتری توربو دیزل ببینیم. F-Pace هرچند نخستین تجربه جگوار در ساخت خودروی شاسی‌بلند است اما نباید فراموش کنیم این شرکت از توان مهندسی بسیار بالایی برخوردار است ضمن آنکه گروه بزرگی همچون لندروور را در کنار خود دارد که سال‌هاست در این زمینه صاحب تجربه است و طبیعی است بتوان انتظار داشت دست‌پرورده جگوار، شاسی‌بلند لوکس و البته اسپرت و کارآ در این کلاس باشد.

Range Rover Evoque
بدون‌شک جوان‌پسند‌ترین محصول لندروور، مدل ایووک است؛ خودرویی که با ورودش به بازار کلاس خاصی از شاسی‌بلند‌ها را تعریف کرد و پس از آن رقبای لندروور هم برای عقب‌نماندن از قافله تلاش کردند نمونه‌های مشابه را عرضه کنند. این خودرو در دسته‌بندی شاسی‌بلند‌های کوچک جای می‌گیرد و در نمونه‌های سه‌در و پنج‌در عرضه می‌شود. اصلی‌ترین مشخصه ایووک، ظاهر خاص و اسپرت آن است؛ ظاهری که باعث شده ندیدنش در خیابان تقریبا ناممکن باشد. با طول 4.3 متر، خودرویی کاملا مناسب محیط‌های شهری است و با بهره‌گیری از موتورهای بنزین‌سوز و دیزل 2 و 2.2 لیتری توربوشارژردار می‌تواند در بالاترین رده تا 240 اسب بخار قدرت داشته باشد که رقم بسیار مناسبی برای خودرویی در این کلاس است. ‌‌روی این خودروی زیبا گیربکس 9سرعته ZF نصب می‌شود و می‌توانید آن را به‌صورت تک و دو‌دیفرانسیل سفارش دهید ضمن آنکه نمونه‌های چشم‌نواز و بی‌نظیر کانورتیبل آن نیز به تعداد محدود عرضه می‌شود.

لندروور Discovery
اگر خودروی شاسی‌بلندی می‌خواهید که به‌اندازه دیفندر آفرود نباشد و در عین حال به‌اندازه رنج‌روور برای خریدش هزینه نکنید، بدون‌شک بهترین انتخاب مدل دیسکاوری است که در بعضی از بازارها با عنوان LR4 عرضه می‌شود. این خودرو که نسل فعلی آن در سال 2009 عرضه شده است را می‌توان یک لندروور کامل نامید چراکه از یک‌سو در تولید آن بسیاری از جنبه‌های لوکس در نظر گرفته شده ‌و خودروی راحتی است اما در عین حال می‌تواند در مسیرهای آفرود با بهره‌گیری از سیستم انتقال قدرت و تعلیق و شاسی بسیار مقاوم خود، به‌خوبی راننده را همراهی کند، ضمن آنکه با طول بیش از 4.8 متر، خودروی جاداری است. طراحی ظاهری آن کاملا مردانه و قاطع است و این مسئله باعث شده با دیدنش حسی از اعتماد را به دست آورید. طیف موتورهایی که در سال‌های اخیر ‌روی این خودرو نصب شده متنوع است اما در حال حاضر موتورهای 3 لیتری بنزین‌سوز سوپرشارژردار و توربودیزلی اصلی‌ترین موتورهای نصب شده ‌روی این خودرو است.

لندروور Discovery Sport
یکی از جدیدترین اعضای خانواده بزرگ محصولات لندروور که آمده تا نقش یک شاسی‌بلند متوسط لوکس و اسپرت را بازی کند و برای این کار در کنار توانایی‌های فنی‌اش، به طراحی ظاهری خوب خود نیز امیدوار است. پیش از این نام دیسکاوری تداعی‌کننده یک شاسی‌بلند بزرگ با طراحی مکعبی بود که در بعضی از بازارها با عنوان LR4 نیز به فروش می‌رسید اما با معرفی دیسکاوری اسپرت، لندروور نشان داد که مسیری جداگانه را در پیش گرفته است و می‌خواهد در کنار مدل بزرگ دیسکاوری، مدلی موردپسند جوانان را نیز عرضه کند و با این عنوان، دیسکاوری اسپرت از طراحی کاملا جداگانه و به‌روزی بهره می‌برد که آن را بیشتر شبیه به مدل‌های سری رنج‌روور می‌کند. از نظر ابعاد شاسی کمی کوچک‌تر از دیسکاوری است و بیشتر به ایووک نزدیک است ضمن آنکه لندروور نسل جدید موتورهای خود را ‌روی آن نصب می‌کند که شامل موتور 2 لیتری توربوشارژردار بنزین و دیزلی است که در نمونه‌های بنزینی قدرت آن به 240 اسب بخار می‌رسد ضمن آنکه جدیدترین نسل گیربکس‌های ZF با 9 دنده ‌روی این خودرو نصب می‌شود. این خودرو باوجود آنکه در ظاهر ابعاد جمع‌وجوری دارد می‌تواند به‌صورت سفارشی تا 7 صندلی نیز داشته باشد و به این ترتیب علاوه بر جوانان، مورد پسند خانواده‌ها نیز قرار می‌گیرد.

Range Rover
سال‌هاست رنج‌روور نمادی از شاسی‌بلند‌های لوکس در جهان است و باوجود حضور رقبای پرشمار در سال‌های اخیر، این جایگاه به هیچ عنوان تضعیف نشده است و لندروور نیز همواره تلاش دارد با معرفی توانمندی‌های جدید و امکانات بیشتر، جایگاه رنج‌روور را تقویت کند و نتیجه این تلاش‌ها در مدل‌های فعلی رنج‌روور که از سال 2012 به بازار معرفی شده به حد کمال رسیده است. رنج‌روور یک شاسی‌بلند بزرگ است و با طول 5متر (5.2 متر در مدل‌های با شاسی کشیده) فضای داخلی بسیار جاداری را به سرنشینان می‌بخشد. طراحی ظاهری این خودرو به‌گونه‌ای است که ترکیبی از حس بزرگ‌بودن و اسپرت‌بودن را القا می‌کند هرچند در این میان ابعاد بزرگ آن هیچ‌گاه پنهان نمی‌شود و با نگاه کردن به رنج‌روور، به‌راحتی حضور یک شاسی‌بلند فول سایز را خواهید دید. برخلاف بسیاری از رقبا، این خودرو می‌تواند یک آفرودر واقعی باشد هرچند کمتر خریداری حاضر است با این خودرو به آفرود‌های سنگین برود اما اگر چنین تصمیمی داشتید، بدون‌شک از توانایی‌های رنج‌روور راضی خواهید بود. به‌عنوان بالاترین رده در طیف محصولات لندروور، قدرتمندترین موتورهای این خانواده روی آن نصب می‌شود که شامل 5 لیتری 510 اسب بخاری هم می‌شود اما در حال حاضر اصلی‌ترین موتور آن نمونه‌های 3 لیتری سوپرشارژردار بنزینی و توربودیزل است.‌ روی این خودرو به‌صورت استاندارد و به‌عنوان تنها گزینه گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک ZF نصب می‌شود.

Range Rover Sport
رنج‌روور خودروی بسیار خوبی است و در طراحی آن تلاش‌شده جنبه‌های اسپرت هم مدنظر قرار گیرد اما برای آنهایی که مدل‌های اسپرت‌تری می‌خواهند، لندروور مدل رنج‌روور اسپرت را عرضه می‌کند؛ خودرویی که در زمینه طراحی ترکیبی از رنج‌روور و مدل ایووک است و به این ترتیب نمایی اسپرت‌تر دارد. از نظر ابعاد اندکی از رنج‌روور کوچک‌تر است اما تقریبا تمام توانایی‌های فنی آن را دارد ضمن آنکه ابعادش همچنان آن را در کلاس شاسی‌بلند‌های بزرگ جای می‌دهد. لندروور طیف موتورهای رنج‌روور را‌ روی این خودرو نیز عرضه می‌کند اما در اینجا نیز اصلی‌ترین موتورها نمونه‌های 3لیتری سوپرشارژردار بنزین‌سوز و توربودیزل است که در نمونه‌های بنزین‌سوز 340 اسب بخار قدرت دارند و می‌توانند این خودروی بزرگ را در زمانی کمتر از 7 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسانند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو