فونیکسریمکسبهتام

۶ اشتباه رایج و عامیانه که در مورد مدل‌های مرسدس بنز مطرح می‌شود

تکراری ها

به گزارش عصر خودرو: معمولا بعضی از اصطلاحات نادرست یا تصورات اشتباه، آنقدر توسط افراد مختلف تکرار و بیان می‌شود که گاهی اوقات، این اشتباهات به صورت عادت یا یک اصطلاح عامیانه در میان دیگران هم رواج پیدا می‌کند و بدین ترتیب، اصل قضیه و تفسیر درست آن نیز ناگفته می‌ماند. در بازار خودرو نیز چنین مشکلاتی وجود دارد و بعضی وقت‌ها، ترویج یک واژه یا توضیح نادرست در مورد یک اتومبیل باعث می‌شود که تا مدت‌ها، مالکان و حتی واردکنندگان و فروشندگان خودرو نیز آن را بیان کنند.

تکراری ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این نوشتار شاهد برخی اشتباهات و تصورات رایج در مورد مدل‌های مختلف مرسدس بنز خواهید بود که احتمالا اکثر این موارد را در بحث‌ها و یا آگهی‌های فروش خودرو دیده و شنیده‌اید.

برابوس
حتما شما هم بارها شنیده‌اید که بعضی‌ها، مدل‌هایی از مرسدس بنز مانند C-Class اتاق W203 که در ناوگان پلیس کشور هم مورد استفاده قرار می‌گیرد را با نام برابوس (معمولا با تلفظ اشتباه باراباس یا بارباس) معرفی می‌کنند، در صورتی که برابوس (BRABUS)، نام یکی از مشهور‌ترین و با‌سابقه‌ترین تیونرهای آلمانی است که در زمینه تیونینگ مدل‌های مختلف مرسدس بنز فعالیت می‌کند و در واقع نام آن، ارتباطی با کلاس‌بندی یا مدل‌های مرسدس بنز ندارد و فقط در مدل‌هایی که از تیونینگ فنی و ظاهری این کمپانی بهره گرفته باشند از این نام، در کنار کد مدل آنها استفاده می‌شود.

الگانس‌‌
یکی دیگر از اشتباهات عامیانه، نسبت دادن نام یا لقب الگانس، به مرسدس بنزهای E-Class اتاق W210‌ یا نسل بعدی آن یعنی W211 است که حتی این اشتباه هنوز در میان برخی‌ فروشندگان خودرو نیز رواج دارد. اما درحقیقت، الگانس (Elegance) نام یکی از تیپ‌های تجهیزاتی مدل‌های E-Class و C-Class است که در کنار دیگر تیپ‌ها، یعنی کلاسیک، آوانگارد یا AMG Package به بازار عرضه شده است. مدل‌های الگانس معمولا دارای سیستم تعلیق نرم‌تر، صندلی‌های نرم‌تر (با فرم و دوخت متفاوت)، تریم تزئیناتی چوبی و همچنین فرم متفاوت غربیلک فرمان (معمولا از نوع چهار‌پایه) هستند. در مدل‌های جدید E-Class و C-Class، الگانس‌بودن خودرو را می‌توان با مشاهده جلو پنجره کلاسیک مرسدس بنز و همچنین وجود آرم مرسدس بنز ‌روی درِ محفظه موتور شناسایی کرد، در صورتی که مدل‌های آوانگارد دارای جلوپنجره اسپرت هستند که لوگوی بزرگ مرسدس بنز در وسط آن قرار گرفته است.

کیت AMG
اگرچه بارها در مورد این مسئله (حتی با ذکر مثال‌های تصویری) صحبت کرده‌ایم اما متاسفانه هنوز نه‌تنها مشتریان، بلکه بسیاری از واردکنندگان و فروشندگان خودرو نیز تفاوت مدل‌های AMG Package با کیت AMG را نمی‌دانند. به طور خلاصه می‌توان گفت که AMG Package یا AMG Line نام یکی از آپشن‌ها یا به عبارتی پکیج‌های سفارشی مرسدس بنز است که معمولا در اکثر مدل‌ها، شامل کیت بدنه اسپرت (سپرها، دیفیوزر، اسپویلر، رکاب)، رینگ‌های AMG Sport و همچنین غربیلک فرمان اسپرت و سه‌پایه می‌شود و در واقع این تجهیزات، کاملا متفاوت از اجزای کیت بدنه مدل‌های کمپانی AMG هستند. به عنوان مثال، می‌توان گفت که سپرها، جلوپنجره، دیفیوزر، سر‌اگزوز و رینگ‌های مرسدس بنز E250 AMG Package، هیچ شباهتی به مدل E63 AMG ندارد، مگر اینکه خود مشتری، بعد از خرید این مدل، نسبت به تعویض اجزای بدنه آن با کیت E63 AMG اقدام کند.

کمپرسور‌
معمولا نوشته Kompressor در پشت مدل‌های نسبتا قدیمی‌تر C200 یا C280 (اتاق W203 یا W204 قبل از فیس‌لیفت) دیده می‌شود و به همین خاطر بعضی‌ها تصور می‌کنند که واژه کمپرسور، نام یا لقبی است که برای همه این مدل‌ها در نظر گرفته شده است اما در اصل، پسوند Kompressor، نشان‌دهنده نوع پیشرانه این مدل‌ها است و یعنی از سیستم کمپرسور که عملکردی مشابه با سامانه سوپرشارژ دارد، بهره می‌گیرند. در واقع این نوع از پیشرانه‌ها نه‌تنها در C-Class، بلکه در دیگر مدل‌های مرسدس بنز مانند
‌E200 ،‌E280 یا حتی مدل‌های 55 AMG نیز وجود داشتند و البته بعدها، با جایگزینی سیستم توربوشارژ به جای کمپرسور، دیگر شاهد چنین پسوندی نبودیم، مانند C200 فیس‌لیفت 2012 که از پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ بهره می‌گیرد. ضمنا فراموش نکنید که نوشتار واژه Kompressor به زبان آلمانی است و به همین خاطر به جای حرف C از K استفاده شده است.
موتور بلو (Blue Efficiency) ‌
احتمالا شما هم عبارت Blue Efficiency یا به قول برخی از فروشندگان، «موتور بلو» را در آگهی‌های فروش مرسدس بنز دیده‌اید و معمولا اینگونه تصور می‌شود که این مدل‌ها دارای پیشرانه‌ای جدید و متفاوت به نام Blue Efficiency هستند.
اما در حقیقت، Blue Efficiency نام مجموعه‌ای از اقدامات و نوآوری‌هایی بود که مرسدس بنز برای افزایش راندمان، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی مدل‌های مختلف خود در نظر گرفت و در واقع این فرآیند، علاوه بر تغییرات فنی و موتوری، شامل بهینه‌سازی و تغییر در موارد دیگری از جمله بهبود ضریب آیرودینامیکی این مدل‌ها (مانند طراحی مجدد آینه‌های جانبی) نیز شده است.
در ابتدا، مرسدس بنز یک لوگوی کوچک Blue Efficiency را روی گلگیر جلو مدل‌هایی که از این فناوری بهره گرفته بودند نصب می‌کرد (مانند C-Class‌های فیس‌لیفت 2012)‌، اما بعدها با تکمیل و پیاده‌سازی این فناوری ‌روی کلیه مدل‌های مرسدس بنز، این لوگو از روی بدنه آنها حذف شد و در حال حاضر، ضرورتی برای ذکر این پسوند در ادامه نام مدل‌های جدید مرسدس بنز وجود ندارد.

دکمه توربو!
اکثر مدل‌های مرسدس بنز از چند سال پیش تاکنون، مجهز به سیستمی تحت عنوان حالت رانندگی Sport هستند که در واقع فشار‌دادن دکمه آن (‌روی پانل یا کنسول مرکزی) یا به عبارتی فعال‌کردن این سیستم، موجب تغییراتی در برنامه عملکرد پیشرانه، تعویض دنده‌ها در دور موتور بالاتر، تیزتر شدن واکنش پدال گاز و فرمان و همچنین اسپرت و خشک‌تر شدن عملکرد سیستم تعلیق می‌شود و طبیعتا با این وجود، شاهد شتاب‌گیری سریع‌تر و همچنین بهبود هندلینگ و ویژگی اسپرت اتومبیل
خواهید بود. اما اینکه چرا بعضی از مالکان یا فروشندگان، این سیستم را به عنوان «دکمه توربو» معرفی می‌کنند، جای سوال دارد و در نوع خود جالب است، البته شاید تصور آنها این است که این سیستم برای مدل‌های جدید مرسدس بنز که همگی از پیشرانه‌های توربوشارژ بهره می‌گیرند، ابداع شده ‌و روشن کردن آن، موجب فعال شدن سامانه توربوشارژ می‌شود!

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط