فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل تاکسیرانی کرمان:

پرداخت کرایه الکترونیکی می شود

فعالیت تاکسی های فرسوده ممنوع

عصر خودرو- با راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیک در تاکسی هاعملا استفاده از پول در این چرخه متوقف می شود واین امرمی تواندنقطه پایانی برمشکل پرداخت نقدی کرایه تاکسی و تبعات بهداشتی ناشی از آن باشد.

پرداخت کرایه الکترونیکی می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، بحث حمل و نقل مسافر یکی از مهم‌ترین خدمات شهری و دغدغه‌های شهروندان است؛ در این میان پرداخت کرایه به صورت نقدی مشکلاتی را برای رانندگان و مسافران به همراه دارد اما اخیراً با اقدام شهرداری و صدور کارت‌های شهروندی «کرمان کارت» امکان پرداخت کرایه به صورت الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته و این طرح به صورت پایلوت ظرف چند روز آینده در کرمان اجرایی می‌شود.

    یکی دیگر از دغدغه‌های تاکسی‌ها فعالیت برخی خودروهای شخصی در حطیه کاری آن‌هاست، خودروهایی که بدون هیچ ساماندهی و به صورت غیرقانونی اقدام به جابجایی مسافران می‌کنند و حتی امنیت لازم را نیز ندارند چرا که تحت نظارت هیچ ارگانی قرار ندارند و به نظر می‌رسد پلیس راهور باید در این زمینه اقدام موثری تری را انجام دهد.

    به منظور بررسی مشکلات گفته شده و آگاهی از چند و چون وضعیت ناوگان تاکسیرانی شهر کرمان با مجید عسکری مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری کرمان به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

    *راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی در کرمان در چه مرحله ای است؟

    هم اکنون پرداخت الکترونیک در دستور کار سازمان تاکسیرانی کرمان و اتحادیه تاکسیرانی کل کشور است اما در ابتدای راه به دلیل برخی مسائل، اقدام در این خصوص با سرعت پایین تر و دقت بیشتر صورت گرفت.

    کارت «کرمان کارت» به عنوان کارت شهروندی به منظور استفاده از خدمات اتوبوس رانی، تاکسی رانی و سایر خدمات شهری در اختیار مردم کرمان قرار می‌گیرد؛ توزیع این کارت آغاز شده و برای اتوبوس در حال استفاده است.

    این دستگاه‌ها به منظور پرداخت کرایه، کنترل الکترونیک تاکسی، جی پی اس و تاکسی متر در تاکسی‌ها نصب می‌شود و دستگاهی که برای این منظور انتخاب شده  است ظرف چند روز آینده به صورت پایلوت بر روی 150 دستگاه تاکسی نصب می‌شود.

    با توجه به اینکه تمامی مسافران حاضر در تاکسی باید به این دستگاه دسترسی داشته باشند به گونه ای انتخاب شده است که قابلیت جابجایی را داشته باشد و همانند تلفن همراه شارژ می‌شود که برای 24 ساعت قابل استفاده است، بعد از کشیدن کارت اطلاعات به صورت آنلاین از طریق جی پی آر اس انتقال داده شده و پول به حساب راننده تاکسی واریز می‌شود.

    *آیا شیوه جدید پرداخت کرایه تاکسی جوابگو خواهد بود؟

    امروزه دنیا به سمت استفاده از سیستم‌های الکترونیک در حال پیشروی است، استفاده از این سیستم به نفع رانندگان تاکسی و شهروندان است چرا که باعث حذف پول از این چرخه شده و مسائل بهداشتی ناشی از آن نیز برطرف می‌شود.

    * نصب دستگاه پرداخت الکترونیک برای تاکسی‌ها هزینه ای در بر دارد؟

    شرکت‌های متعددی دستگاه تاکسی الکترونیک را ارائه داده بودند که با بررسی‌های صورت گرفته بهترین گزینه در این خصوص انتخاب شد.

    تاکسی خودروی شخصی محسوب می‌شود و هزینه دستگاه را راننده تاکسی باید پرداخت کند؛ اما سازمان تاکسیرانی به دنبال راهکاری به منظور پرداخت نکردن هزنیه توسط رانندگان تاکسی یا پرداخت با شیب ملایم و قسط‌های پایین بود.

    در  آخرین مذاکرات با شرکت مجری مقرر شد براساس تراکنش‌هایی که صورت می‌گیرد روزانه مبلغی کمتر از هزار تومان از حساب راننده کم می‌شود.

    همچنین راه‌های درآمدزایی از محل شارژ و فروش کارت ایجاد می‌شود و راننده می‌تواند بیش از مبلغ کسر شده را از این طریق جبران کند و در واقع نصب این دستگاه می‌تواند باعث درآمدزایی برای تاکسی‌ها شود.

    *آیا راهکاریی برای تأمین وسیله‌های مصرفی تاکسی‌ها وجود دارد؟

    باید رویکردی که باعث تمایز خودروی شخصی با تاکسی شود مدنظر قرار داده شده و امتیازاتی برای تاکسی‌ها در نظر گرفته شود. یکسری مشکلات در این خصوص وجود دارد به عنوان مثال تضمین‌های پرداختی که در قبال خدماتی که به تاکسی‌ها داده می‌شود کمرنگ بوده و راهکاری برای آن پیدا نشده است.

    اخیراً از سوی اتحادیه تاکسیرانی کشور سایتی طراحی شده و با شرکت‌های متفاوتی برای تأمین لاستیک، روغن مذاکراتی صورت گرفته و راهکاریی برای پوشش خدمات لوازم مصرفی و تعمیرات اندیشیده شده است؛ اما از نظر مسائل قانونی هیچ راهکار و بودجه ای برای یارانه تاکسی‌ها در نظر گرفته نشده است.

    *تخلفات رانندگان شخصی و ورود به حیطه وظایف تاکسی‌ها را چگونه رصد می‌کنید؟

    این مسئله تبعات اجتماعی و هزینه‌های فراوانی به همراه داشته؛ شهروندان توجه داشته باشند که خودروهای شخصی که اقدام به جابجایی مسافران می‌کنند در هیچ جا ثبت نشده‌اند، هیچ تعهدی ندارند و بنابراین کنترلی بر خدمات و هزینه ای که از مردم دریافت می‌کنند نیز وجود ندارد.

    مسئله فعالیت ماشین‌های شخصی در ایستگاه‌های تاکسی وجود ندارد و در این مکان‌ها کنترل به صورت دقیق صورت می‌گیرد و از پلیس راهور می‌خواهیم با خودروهای شخصی پررنگ تر و جدی تر عمل کند.

    *نرخنامه جدید چه زمانی به تاکسی‌ها ابلاغ می‌شود؟

    همواره نرخنامه در ابتدای سال تا خرداد ماه به طول می‌انجامد چرا که دستور و مصوبات دولت و نرخ تورم در آیتم نرخ گذاری تأثیر دارند که از طرف دولت اعلام می‌شود و باید در نرخنامه نیز لحاظ شوند.

    نرخنامه از سوی سازمان تاکسیرانی کارشناسی و به شورای سازمان ابلاغ می‌شود که بعد تصویب این شورا، توسط شهردار به شورای اسلامی شهر کرمان ابلاغ می‌شود که در این مرحله تمامی نرخ‌ها و عوارض‌ها توسط اعضا شورا مصوب می‌شود.

    نرخنامه بدون مصوبه شورای اسلامی شهر قانونی نبوده و نظر نهایی و تأییدیه این شورا به عنوان دولت محلی الزامی است و تنها در این صورت قابل اجراست.

    در حال حاضر نرخ پیشنهاد شده است اما اختلافی در خصوصی سقف اعلامی و نظر کارشناسی سازمان تاکسیرانی وجود داشت  که راهکاری در این خصوص اندیشیده شده است و ان شالله در بحث کمیسیون تنظیم بازار مصوبه گرفته می‌شود و مشکل موجود برطرف می‌شود و در تلاشیم که نرخ نامه تا پایان خرداد ماه به رانندگان تاکسی‌ها ابلاغ شود.

    *وضعیت ناوگان تاکسی در شهر کرمان چگونه است؟

    سال گذشته بحث نوسازی 90 هزار تاکسی در کل کشور در دستور کار قرار گرفت و اطلاع رسانی در این زمینه انجام شد اما رانندگان تاکسی‌ها در این خصوص با مشکلاتی مواجه بودند به عنوان مثال میزان قسط و مبلغ نقدی و نوع خودرو که باید پرداخت شود مشکل دارند.

    خوودرویی که برای این منظور پیشنهاد شده سمند است که بسیار پرهزنیه است که با پی گیری‌های صورت گرفته پژو 405 نیز در دستور کار قرار گرفت اما هر دو این خودروها برای تاکسی پرهزینه هستند.

    خودرویی که انتخاب می‌شود باید استانداردهای تعریف شده برای تاکسی را دارا باشند و این در حالی است که رانندگان متقاضی خودروهای کوچک‌تر و کم هزینه تر هستند.

    از مالکان تاکسی‌های فرسوده می‌خواهیم با توجه به فرصت جدیدی که اعلام شده هر چه سریع‌تر به سایت اتحادیه تاکسی رانی و ستاد سوخت کشور مراجعه کرده و برای تعویض تاکسی خود اقدام کنند و این افراد در این فرصت ثبت نام نکنند در آینده نزدیک از ادامه فعالیت آن‌ها جلویگری می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو