فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو متعادل نیست

عصر خودرو- شاید عجیب باشد که برخی نمایشگاه‌داران و فعالان بازار خودرو، از رکود و کسادی بازار سخن می‌گویند و برخی دیگر معتقدند نه تنها از رکود خبری نیست بلکه حتی از رشد نسبی آن نسبت به زمان مشابه در سال گذشته خبر می‌دهند که بی‌شک این وضعیت حاکی از نبود تعادل در بازار خودرو بوده و نشان می‌دهد بازار هنوز از وضعیت عادی برخوردار نیست.

بازار خودرو متعادل نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، اکبر نیکوکلام، فعال بازار خودرو درباره وضعیت بازار خودروهای داخلی  گفت: در حال حاضر برخی شرکت‌ها سایت‌های خود را با هدف افزایش قیمت‌ها بسته‌اند، در نتیجه بازار خودروهای داخلی وضعیت خوبی ندارد چرا که عرضه خودروهای داخلی در بازار با افت مواجه است. این نمایندگی گروه سایپا در پاسخ به این پرسش  که آیا بازار کشش افزایش قیمت‌ها را دارد، عنوان کرد: خیر، زیرا در بازار شاهد خرید و فروشی نیستیم.
    این نمایشگاه‌دار درباره علت این امر که با وجود نبود متقاضی خودروسازان در پی افزایش قیمت محصولات خود هستند، به برنامه مدیریت‌های شرکت‌های خودروسازی اشاره کرد و گفت: به طور نمونه شنیده می‌شود قیمت زامیاد دوگانه‌سوز که 30 میلیون تومان بوده قرار است به 33 میلیون تومان افزایش یابد که البته این تغییرات در روزهای آینده مشخص خواهد شد.


    رشد بازار وارداتی‌ها
    نیکوکلام درباره بازار خودروهای وارداتی و قیمت آنها نیز گفت: قیمت این نوع خودروها بستگی به میزان ورود آنها به کشور دارد که در حال حاضر به نسبت در وضعیت خوبی قرار دارد.
    علی خسروانی، نمایشگاه‌دار خودروهای وارداتی نیز معتقد است که بازار خودروهای وارداتی بازاری به نسبت مناسب است و همچنان تقاضا برای این نوع خودروها وجود دارد.
    وی افزود: به نسبت این فصل سال که زمان امتحانات بوده و سفرهای تابستانی هنوز آغاز نشده می‌توان گفت بازار در وضعیت خوبی به سر می‌برد.
    این نمایشگاه‌دار همچنین در مقایسه با وضعیت امروز بازار این نوع خودروها نسبت به مدت مشابه در سال 94، به رشد 20درصدی آن اشاره کرد و گفت: بازار خودروهای وارداتی در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 20درصد رشد تقاضا داشته است.


    بی‌توجهی لوکس‌سواران به نوسان قیمتی
    نیکوکلام در ادامه در پاسخ به وضعیت بازار تقاضای این نوع خودروها گفت: بازار خودروهای وارداتی وضعیتی خاص دارد و بازار تقاضای این خودروها به نسبت بهتر از خودروهای دیگر است زیرا مشتریان آنها افراد متمول و مرفهی بوده‌اند که به دنبال خرید خودروهای شناخته شده هستند. بنابراین بالا و پایین شدن قیمت این نوع خودروها تاثیری در خرید آنها ندارد.
    وی همچنین افزود: بازار عرضه و تقاضا در این نوع خودروها به طور تقریبی متناسب است و مشکلی آنچنانی وجود ندارد. نمایندگی‌های تخصصی، خودرو را وارد می‌کنند و چنانچه مدلی در بازار محدود باشد این نمایندگی‌ها اقدام به واردات آن خواهند کرد تا تعادل در بازار برقرار شود.
    این فعال بازار خودرو ادامه داد: به طور معمول وقتی خودرویی وارد می‌شود در مدت چند روز فروخته خواهد شد بنابراین مشکل خاصی در این بازار نداریم. نیکوکلام همچنین توضیح داد: بسیاری از شرکت‌ها نظیر هیوندا، محصولی آماده ندارند و حدود 5 یا 6 ماه طول می‌کشد تا سفارش‌ها تحویل داده شوند اما درباره مدل ب‌ام‌و وضعیت متفاوت است و این خودرو پیش‌فروش نمی‌شود و زمان ورود به قیمت روز (نقدی یا اقساطی) خرید و فروش می‌شود.
    خسروانی که تنها خودروهای وارداتی را در نمایشگاه خود عرضه می‌کند درباره وضعیت بازار عرضه این خودروها فت: در یکی دو ماه اخیر به دلیل قوانینی که به طور تقریبی هر روز از سوی ارگان‌های مربوط در این بازار وضع می‌شود تا حدودی بازار این نوع خودروها با اختلال روبه‌رو شده است.
    این فعال بازار خودرو ادامه داد: همچنین سازمان ملی استاندارد نیز هر روز یک قانون وضع می‌کند؛ زمانی بخشنامه‌ای صادر می‌شود که خودروهای وارداتی باید مه‌شکن داشته باشند و زمانی دیگر این قانون برداشته می‌شود که این مسائل بازار عرضه را با مشکلاتی مواجه می‌کند.
    وی در ادامه گلایه‌های خود گفت: بنابراین نمایندگی‌های خودروهایی که واردات آن مجاز است هر روز با قوانین جدید از سوی سازمان‌های مربوط مواجه هستند که این روند بازار عرضه را دچار نوسان قیمتی می‌کند.

     


    تعلل برجام و تغییر مدل‌ها
    در چند روز اخیر شاهد بالا و پایین شدن چند میلیونی قیمت خودروهای وارداتی بودیم. نیکوکلام با بیان علت این امر گفت: ب‌ام‌و ایکس4 در این چند روز تغییرات زیادی داشت که این نوسان قیمتی به این دلیل بود که این خودرو به طور مستقیم وارد کشور نشده و تنها با واسطه از امارات متحده، کویت و کشورهای خلیج‌فارس وارد می‌شود.
    وی ادامه داد: زمانی که برجام اجرایی شد برنامه این بود که موانع به طور کامل رفع شوند در نتیجه نمایندگی‌های خودروسازان در کشورهای خارجی نظیر ابوظبی و دوبی سفارش زیادی نداشتند. زیرا این تصور وجود داشت که مشکل ایران در بحث تحریم‌ها رفع شده و خودروها مستقیم وارد ایران می‌شوند که متاسفانه اینگونه نشد.
    او افزود: تعداد سفارش‌ها در نمایندگی‌های این کشور با افت همراه بوده به همین دلیل در بازار داخل قیمت خودروهایی که در بازار وجود داشت افزایش یافته، در نتیجه کاهش عرضه در بازار، قیمت خودروهای موجود افزایش یافت.
    خسروانی درباره علت این امر به تغییرات اعمال شده در خودروها اشاره کرد و گفت: در برخی از مدل‌های خودروهای وارداتی نظیر توسان اتاق و حتی مدل تغییر کرده اما در ایران هنوز واردات آن آزاد نشده است. یا در حال حاضر بازار النترا در بازار حوزه خلیج‌فارس ضعیف است که این عوامل و کمبود کالا باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.
    وی درباره علت این اتفاق اظهار کرد: روند کشور در ارائه مجوزها کند است. بنابراین هنگامی که موجودی کد موتوری خاص در بازار حوزه خلیج‌فارس کاهش می‌یابد قیمت آن در بازار ایران رو به افزایش می‌رود.
    خسروانی در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز مدل‌های 2016 خودروها وارد ایران نشده‌اند، گفت: بعضی خودروهایی که تغییر بدنه داشته‌اند نظیر مدل‌هایی که در بالا به آن اشاره شد یا مدل اسپرتیج هنوز در ایران مجوز واردات و شماره‌گذاری دریافت نکرده‌اند اما با این وجود بازار خودروهای دست دوم به نسبت بهتر از خودروهای صفر است.

     


    پیش‌بینی آینده بازار خودرو
    اکبر نیکوکلام درباره آینده بازار خودرو معتقد است هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. در حال حاضر همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان بازار به طور کلی ثابت است اما اگر تقاضایی برای خودروهای وارداتی وجود داشته باشد خودرو به هر شکل ممکن از سوی نمایشگاه‌داران تهیه می‌شود.
    او افزود: درباره خودروهای داخلی نیز خودروسازان داخلی در حال پیش‌فروش برخی محصولات خود هستند.
    خسروانی به عنوان سخن پایانی خود به خریداران توصیه کرد که خرید خود را انجام دهند زیرا مطمئن باشند با روند فعلی و تغییر مدل‌ها، قیمت خودروهای وارداتی کاهشی نخواهد داشت.


    کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای
    اما نیکوکلام در سخنان پایانی خود به برخی مشکلات در بازار واردات خودروهای خارجی اشاره کرد و گفت: افرادی در این صنف فعالند که دارای کارت بازرگانی هستند در حالی که این کارت‌ها را اجاره یا خریده‌اند. این افراد با چنین کارت‌هایی اقدام به واردات خودرو می‌کنند و سپس برای ترخیص این خودروها با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
    او گفت: این در حالی است که کارت بازرگانی باید در اختیار واردکنندگانی قرار گیرد که پروانه کسب و کار در صنف خودرو و سند مالکیت داشته باشند و همچنین نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. در حالی‌که هم‌اکنون کسانی این کارت‌ها را بدون تخصص لازم در اختیار دارند که یا دانشجو یا افراد معمولی هستند و چون تخصص و مهارت لازم را ندارند به مشکل برمی‌خورند.
    نیکوکلام در پایان گفت: این روند باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی شده و کارت بازرگانی در اختیار کسانی قرار گیرد که سند مالکیت در اختیار دارند.


    نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو
    در حالی که افت و خیز قیمت خودروهای وارداتی در هفته جاری زیاد بود اما در بخش خودروهای داخلی شاهد تغییرات چشمگیری نبودیم.
    راناال‌ایکس و سورن ئی‌ال‌ایکس تنها خودروهای داخلی بودند که با افزایش قیمت مواجه شدند. راناال‌ایکس از 32 میلیون و 900 هزار تومان به 33 میلیون تومان رسید و سورن ای‌ال‌ایکس نیز با افزایش 200 هزار تومانی 36 میلیون تومان معامله شد.
    پژو 206 تیپ5، دناای اف7، رنو تندر اتوماتیک‌ای 2 دو ایربگ و پراید 131 اس‌ئی پایه گازسوز (سفید) هر یک با یکصد هزار تومان کاهش به ترتیب 34 میلیون و 300 هزار تومان، 42 میلیون و 900 هزار تومان، 49 میلیون و 300 هزار تومان و 21 میلیون و 500 هزار تومان معامله شدند.
    پراید 132 تی‌ال نیز با کاهش یکصد و 50 هزار تومانی به 20 میلیون و 50 هزار تومان رسید.


    نوسان قیمت در بازار وارداتی‌ها
    در هفته جاری بازار خودروهای وارداتی شاهد افزایش چند میلیونی قیمت برخی خودروها بود. هیوندای‌ای 20 تیپ 6 با افزایش 300 هزار تومانی به 82 میلیون و 700 هزار تومان رسید.
    هیوندای توسان آی‌ایکس 35 فول سفارش اروپا 2016 نیز با افزایش یک میلیون تومانی به 165 میلیون تومان رسید.
    یاریس هاچ‌بک 2016 با افزایش 2 میلیون تومانی 111 میلیون تومان معامله شد اما ریو صندوقدار 2016 با همین مقدار کاهش به 114 میلیون تومان رسید.
    سراتو کوپه 2016 و النترا فول کامل 2016 با کیت جدید نیز با افزایش چند میلیون تومانی از مدل‌هایی بودند که عرضه آن در بازار افت داشته است. بدین ترتیب سراتو کوپه 2016 با افزایش ناگهانی 7 میلیون تومانی به 133 میلیون تومان رسید و النترا کامل 2016 با کیت جدید از 123 میلیون تومان به 130 میلیون تومان رسید. ‌
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو