فونیکسریمکسبهتام

دو‌راهی‌های خرید در بازار خودرو

عصر خودرو- با متنوع شدن بازار خودرو در ایران انتخاب خودروهای جدید دشوارتر می‌شود. در هر بازه قیمتی خودروهای بیشتری قرار می‌گیرند و همین موجب می‌شود تا دو‌راهی‌های بیشتری سر راه خریداران به وجود بیاید. به خصوص برای کسانی که قصد دارند اولین ماشین خود را خریداری کنند.

دو‌راهی‌های خرید در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، هیچ خودرویی بدون نقص نیست و در عین حال حتی به ظاهر بدترین خودروها هم محاسنی دارند. در این صفحه هر هفته خودروهایی که از نظر قیمتی به هم نزدیک هستند با یکدیگر مقایسه و با زبانی ساده سعی شده اطلاعات کلی و اولیه درخصوص هر خودرو به خوانندگان ارائه شود تا در نهایت بتوانند با توجه به نوع استفاده و علایق و البته بودجه خود انتخاب بهتری در این خصوص داشته باشند.

    کیا ریو یا هیوندای اکسنت

    رقبای چند سال گذشته بازار ایران که اتفاقا بازار را نیز در کلاس خودشان خوب به دست گرفته‌اند هیوندای و کیا هستند. هیوندای اکسنت چند سالی است که در بازار ایران حضور دارد. این خودرو از نسل همان هیوندای ورنا‌های معروف است. در سوی دیگر نیز کیاریو وجود دارد که معرف حضور همگان است. حال این دو خودرو که سال‌های قبل در نسل قدیم خود در شرکت‌های داخلی تولید می‌شدند، حالا با مدل‌های روز به‌صورت وارداتی وارد کشور می‌شوند. اکسنت از موتور پر‌حجم‌تر و قوی‌تر برخوردار است اما در سوی دیگر ریو از مصرف سوخت کمتری بهره می‌برد. هر دو خودرو از نظر ظاهری زیبا بوده و درون کابین نیز طراحی زیبایی دارند همچنین امکانات این دو کره‌ای نیز به نسبت قیمتشان در سطح قابل قبولی قرار دارد. درون کابین مواد به کار رفته از کیفیت متوسطی برخوردارند. اما طراحی کیا به نظر زیبا‌تر از هیوندای است اما در بازار اقبال بیشتر با هیوندای است چراکه چند سال از عرضه آن در بازار می‌گذرد و جای خود را باز کرده است. این یعنی اگر قصد فروش داشته باشید هیوندای اکسنت راحت‌تر نقد می‌شود. ریو خودرویی با سواری جذاب‌تر از اکسنت است اما از نظر شتاب و سرعت پایین‌تر از اکسنت قرار دارد به‌طور کلی می‌توان ریو را اسپرت‌تر و جذاب‌تر و اقتصادی‌تر از اکسنت دانست اما اکسنت قوی‌تر و با امکانات بیشتر و البته با بازاری بهتر به میدان امده است.

     

    سیتروئن DS5 یا ولوو V40 

    دو خودروی هاچ‌بک بازار ایران که خاص بوده و البته مشتریان خاصی هم دارند. آخرین مدل‌های ولوو در ایران به سال 2014 باز‌می‌گردد که نمونه‌های صفر کیلومتر آن نیز در بازار موجود است. اما DS برندی جدید است که به تازگی راهی بازار ایران شده و لوکس سواری را به سبک فرانسوی نشان می‌دهد. این دو خودرو تفاوت‌های فراوانی دارند اما می‌توان هر دو خودرو را با قیمتی در حدود 200میلیون تومان خریداری کرد. ولوو با موتوری قوی‌تر و پر‌حجم‌تر از 5 DS عرضه می‌شود و یکی از ایمن‌ترین خودروهای دنیا به شمار می‌رود که البته از نظر امکانات رفاهی نیز در سطح خوبی قرار دارد. در سوی دیگر 5 DS با انبوهی از امکانات رفاهی و البته چهره‌ای بسیار خاص و طراحی متفاوت وجود دارد. فضای کابین هر دو خودرو جادار است البته به نسبت خودروهای هاچ‌بک. اما مشکل بزرگ این خودروها برای افراد قد بلندی است که در قسمت عقب کابین می‌نشینند چرا که قسمت عقب سقف با سر برخورد می‌کند اگر قدی بالاتر از 185 سانتیمتر داشته باشید. هر دو خودرو انتخاب‌های خاصی به شمار می‌روند اما این نکته را نباید فراموش کرد هر دو خودرو در بازار با بی‌اقبالی زیادی همراه هستند. خودروهایی که از نظر خدمات پس از فروش نیز در سطح پایینی قرار دارند و همین اقبال کم‌ سبب شده تا برخی خریداران خودرو که به این خودروها نیز علاقه دارند دچار تردید شوند. ولوو نشان داده که در طی این دو سال خودروی کم‌استهلاکی است اما 5 DS هنوز امتحان خود را در بازار پس نداده است البته با شناختی که از فرانسوی‌ها داریم خودروهای کم استهلاکی نمی‌سازند و البته 5 DS نیز به دلیل پیچیدگی فنی از این قاعده مستثنی نخواهد بود. موتور پر‌قدرت 5سیلندر ولوو شتاب‌گیری خوبی دارد اما 5 DS می‌تواند با امکانات زیاد و کابینی لوکس شما را راضی نگه دارد.

    رنو اسکالا یا کیا سراتو

    هر دو خودرو از موتور‌های 2 لیتری بهره می‌برند اما سراتو حدود 20 اسب بخار قدرت بیشتری دارد. شتاب و سرعت سراتو نیز بیشتر از اسکالا است. طراحی دو خودرو زیباست اما کره‌ای‌ها در بازار پر‌اقبال‌تر هستند. در مقابل قیمت سراتو بالاتر از اسکالا بوده و مصرف سوخت بالاتری نیز دارد. اسکالا در دو مدل هاچ‌بک و سدان وجود دارد و همین بازارش را متنوع‌تر می‌کند. در مدل‌های صندوق‌دار، سراتو فضای بار بیشتری در اختیار می‌گذارد. هر دو خودرو درون کابین جادار بوده و کیفیت قطعات نیز مناسب است. اما شاید بتوان اسکالا را در این مورد با‌کیفیت‌تر دانست. سواری اسکالا نیز به هر حال متفاوت از سراتو است چرا که یک خودرو فرانسوی است و فرانسوی‌ها به ساخت سیستم تعلیق نرم و راحت مشهور هستند. رانندگی با سراتو هیجان بیشتری دارد و اسپرت‌تر است.هر دو خودرو زیبا هستند و از امکانات خوبی بهره می‌برند اما در این رقابت نیز سراتو برنده می‌شود چراکه امکانات بیشتری دارد.در دراز مدت تجربه نشان داده که خودروهای کره‌ای از خودروهای فرانسوی کم‌استهلاک‌تر هستند اما نمی‌توان از کیفیت بالای ساخت اسکالا نیز به راحتی چشم‌پوشی کرد. به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب خوبی هستند اما گستردگی خدمات پس از فروش کیا سبب شده تا این خودرو در بازار موفق‌تر باشد و البته مطمئن‌تر. سراتو خودرویی با شتاب و سرعت خوب و بازار دست دوم پر‌اقبال و اسکالا خودرویی با طراحی متفاوت، کیفیت سواری بالا و البته مصرف سوخت مناسب‌تر است.

     

    هوندا آکورد یا هیوندای آزرا

    هوندا آکورد و هیوندای آزرا دو خودروی جذاب در کلاس خود هستند که از نظر قیمتی نیز تقریبا نزدیک به هم بوده و از نظر ابعاد نیز در یک کلاس قرار دارند. با این تفاوت که آزرا دیگر راهی بازار ایران نمی‌شود چراکه حجم موتور بالای آن مانع از ورود آن به بازار ایران شده است، در سوی دیگر هوندا آکورد با کیفیت را می‌بینیم که خودرویی زیبا و دارای طراحی چشم‌نواز است. حجم موتور آزرا بیشتر از آکورد بوده و قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند. این یعنی با هیوندای آزرا می‌توانید رانندگی پرشتاب‌تری را تجربه کنید. اما آکورد خودرویی با کیفیت سواری بسیار بالاتر نسبت به آزرا است. درون کابین آکورد طراحی متفاوت‌تری را شاهد هستیم و همچنین کیفیت مواد به کار رفته درون کابین آکورد نیز به مراتب بالاتر است. مصرف سوخت آکورد پایین‌تر بوده و فضای کابین این خودرو نیز همه چیز را برای یک مسافرت طولانی بدون خستگی فراهم می‌کند. در مقابل خدمات پس از فروش هیوندای گسترده‌تر از هونداست اما میزان خرابی آکورد بسیار پایین‌تر از آزرا است. این در حالی است که نمونه‌های صفر کیلومتر آزرا مربوط به سال 2014هستند و کم کم می‌روند که قدیمی شوند. به‌طور کلی می‌توان در این رنج قیمت آکورد را خودرویی اقتصادی‌تر از آزرا دانست اما شتاب و سرعت آزرا و همچنین امکانات رفاهی آن بیشتر است.

     

    هوندا CRV یا کیا سورنتو

    دو شاسی‌بلندی که تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند اما با قیمتی نزدیک به‌هم در ایران عرضه می‌شوند. هوندا از آن دسته خودروهایی است که کمتر آن را در خیابان‌ها می‌بینیم و سورنتو در نسل جدید تحولی داشته که آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین‌ها در بازار کرده است. این محبوبیت را می‌توان از تعداد روز افزون آن در خیابان‌ها به وضوح مشاهده کرد.هر دو خودرو از موتورهایی هم‌حجم بهره می‌برند اما این سورنتو است که قدرت خروجی بالاتری دارد اما هوندا شتاب‌گیری بهتری دارد که البته این شتاب را مدیون وزن کمتر خود است. این دو خودرو جزو بهترین‌های بازار هستند اما هوندا در بازار جهانی به‌خصوص آمریکای شمالی یکی از پر‌فروش‌ترین‌ها بوده و انتخاب بی‌دردسر و مناسبی برای کسانی به‌حساب می‌آید که یک شاسی‌بلند با کمی قابلیت‌های آفرود می‌خواهند. اما بازار ایران بازار آپشن‌گرایی است از این‌رو هیوندای و کیا هستند که توانسته‌اند نبض بازار را به دست گیرند. البته خدمات پس از فروش هوندا نیز گستردگی کیا را ندارد، به هر ترتیب هوندا از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز در سطح خوبی قرار دارد اما سورنتو حرف‌های بیشتری در این زمینه برای گفتن دارد، به‌خصوص اینکه اتاق بزرگ‌تر سورنتو سبب شده تا خانواده‌های پر‌جمعیت‌تر به سمت این خودرو بیایند. همچنین مصرف سوخت هوندا پایین‌تر از سورنتو است که اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد. درون کابین نیز هر دو خودرو طراحی مناسب و کیفیت بالایی دارند اما در این زمینه می‌توان هوندا را با‌کیفیت‌تر دانست. قیمت بالای هوندا و خدمات پس از فروش محدود سبب شده تا سورنتو موفق‌تر باشد اما هوندا خودرویی کاملا بی‌دردسر و اقتصادی محسوب می‌شود که می‌توان از لذت سواری آن بهره برد، کیفیت سواری این خودرو به مراتب بهتر از سورنتو است.


    تویوتا کمری هیبریدی یا لکسوسCT200h

    دو خودروی هیبریدی بازار ایران که توسط یک شرکت واردکننده به بازار عرضه می‌شوند. تویوتا‌کمری یک سدان خانوادگی و لکسوس یک هاچ‌بک است.خودروهایی که از نظر مصرف سوخت در بهترین سطح قرار دارند. این دو خودرو با توجه به استفاده از موتورهای برقی و بنزینی توانسته‌اند مصرف سوخت خود را تا کمتر از 5 لیتر در 100 کیلومتر برسانند و خودروهایی کاملا اقتصادی به حساب بیایند. این دو خودرو نه‌تنها در زمینه مصرف سوخت بلکه در زمینه خرابی قطعات کمترین ایراد را داشته و خودرویی بی‌دردسر هستند. اما در عین حال تفاوت‌های زیادی با هم دارند. موتور کمری در حالت ترکیبی قدرت بیشتری از لکسوس دارد البته به دلیل حجم بالاتر آن است. لکسوس درون کابین قطعاتی با‌کیفیت‌تر از کمری دارد چراکه مهر لوکس بودن را نسبت به کمری بر پیشانی دارد اما کمری خودرویی با فضایی جادار‌تر برای خانواده است. اما در سوی دیگر CT خودرویی برای خانواده‌های کم‌جمعیت یا جوان‌های اسپرت‌سوار است که ابعاد کوچک‌تر داشته و چهره‌ای مناسب دارد و از سطح بالای امکانات نسبت به کمری بهره می‌برد. اگر‌چه CT همانند دیگر لکسوس‌ها کابینی با طراحی کاملا لوکس ندارد اما باز‌هم جلوتر از کمری است. به‌طور کلی می‌توان این دو خودرو را با قیمتی تقریبا مشابه اما در دو کلاس متفاوت دانست که لکسوس با داشتن فضای کم برای سرنشینان و ابعاد کوچک برای خانواده‌ها مناسب نیست اما کابین زیبا و امکانات زیاد می‌تواند برگ برنده آن باشد، در سوی دیگر کمری با موتور پر‌قدرت‌تر و فضای بیشتر به استقبال خانواده‌های پر‌جمعیت می‌رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو