فونیکسریمکسبهتام

لاستیک های هوشمند چگونه اند؟

عصر خودرو- این فناوری در آستر درونی لاستیک‌ها قرار می گیرد و و اطلاعات حاصل از حسگرها را از طریق موج رادیویی RF به نمایشگر رایانه‌ای خودرو انتقال می‌دهد.

لاستیک های هوشمند چگونه اند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از عصر ایران، شرکت کانتیننتال فناوری چرخ‌های جدیدی را توسعه داده که بنا بر ادعایش سرمنشاء انقلاب کنترل ثبات الکترونیک (ESC) به شمار خواهد آمد. کانتیننتال یک شرکت قطعه‌سازی است که در سطحی توسعه یافته به ساخت فناوری‌های هوشمند برتر در صنعت حمل و نقل می‌پردازد. این کارخانه چندملیتی که اینک در بسیاری از قاره‌های جهان شعبه دارد.

     تایرهای کنونی تنها بخشی از خودرو هستند که به شکل مستقیم به سطح جاده می‌چسبند، اما عناصر مرتبط کمی در خصوص الگوریتم وروردی‌های کنترل ثبات الکترونیک در آنها دیده می‌شود.

    مدیر پروژه مهندسی کانتیننتال گفت: در نسل جدید این تایرها حسگرهای خروجی سریعا واکنش می‌دهند، اما انتظار می‌رود این حسگرها بیشترین واکنش را در هنگام آغاز لغزش‌ها نشان دهند. اگر تایرها به تنهایی و توسط کنترل ثبات الکترونیک تغذیه شوند، محدودیت‌ها زودتر شناخته شده و هماهنگی بهتری برای به حداکثر رساندن اصطکاک و ظرفیت‌های اتصال به جاده فراهم می‌آید.

    کنترل ثبات الکترونیک یک نجات دهنده جان است. فروش این تجهیزات از سال 2014 در اتحادیه اروپا برای نجات جان انسان‌ها اجباری شده است. مطالعات یک موسسه حمل و نقل روی کنترل ثبات الکترونیک در چرخ‌ها نشان می‌دهد که استفاده از این تجهیزات حدود 25 درصد آمار تصادفات مرگبار را کاهش می‌دهد.

    ESC روی ترمزهای ABS ساخته شده و در هنگام فشار بر پدال ترمز چرخ‌های منحصربه‌فرد را وادار به اصطکاک بیشتر می‌کند. اما سامانه کنترل ثبات الکترونیک امروزی کمی مجهزتر طراحی شده و از حسگرهای کنترل انحراف و در برخی مواقع کاهش فشار بهره می‌برد. حسگرهای کنترل سرعت در چرخ‌ها و حسگرهای زاویه فرمان، فرمان ترمز در رانندگی را تشخیص می‌دهند. به نظر می‌رسد موفقیت اصلی کانتیننتال در این پروژه مستقیما به درک منبع مشکل برمی گردد که همان چرخ است.

    این فناوری همچنین به eTIS یا سامانه کنترل تایرهای الکترونیک معروف است. این فناوری در آستر درونی لاستیک‌ها قرار می گیرد و و اطلاعات حاصل از حسگرها را از طریق موج رادیویی RF به نمایشگر رایانه‌ای خودرو انتقال می‌دهد. این فناوری می‌تواند جایگزین نمایشگرهای فشار چرخ‌های اجباری شود و به مراتب از آنها سبک‌تر است. این فناوری سهم بزرگی از امنیت سرنشینان خودرو به ویژه در اروپا دارد. از هر سه خودروی مصرفی در اروپا، یک خودرو به لاستیک‌های کانتینتال مجهز است.

    این حسگرها می‌توانند فشار وارده بر هر چرخ را محاسبه کرده و مسافت طی شده با چرخ‌ها را تخمین بزنند. از طرفی عمر چرخ با این حسگرها قابل محاسبه است. این حسگرها قابلیت ارتباط با دیگر کاربران جاده را دارد و می تواند شرایط جاده مانند یخ‌زدگی را سریعا به راننده هشدار داده و اطلاعات مربوط به آن شرایط را برای حرکت راحت و مناسب به رانندگان انتقال دهد.

    کانتینتال اعلام کرده که فناوری‌اش را به شرکت‌های دیگر می‌فروشد تا امنیت جان مسافران بیشتری در این زمینه حفظ شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو