فونیکسریمکسبهتام

۷۰ سال مرسدس E‌ کلاس

عصر خودرو: E کلاس طی ۷۰ سال، تا کجا پیش رفته؟ با این پرسش، نسل جدید این کلاس مرسدس را با ۶ نسل پیشین آن مقایسه می‌کنیم.

۷۰ سال مرسدس E‌ کلاس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نشان نمادین E‌کلاس مرسدس حال به نسل پنجم رسیده و با بیش از 13‌میلیون دستگاهی که از آن در سطح جهانی به فروش رفته، تعجبی ندارد که حکمران قلمرو سدان‌های سایزمتوسط لوکس، موسوم به Executive Saloon شناخته می‌شود. این کلاس مرسدس، در جای جای دنیا، به عناوین مختلفی شهرت یافته است. برای مثال، در شرایط آب و هوایی طاقت‌فرسای آفریقا و خاورمیانه، مدل‌های بعد از دهه 1960 مرسدس Eکلاس به سخت‌جانی و طول عمر بالا شهرت یافتند، در حالی‌که در آمریکا و اکثر کشور‌های اروپایی، این کلاس حال نماد جایگاه اجتماعی مدیران و بیزینِسمن‌هاست. در آلمان و به تازگی بریتانیا نیز E کلاس به یک تاکسی لوکس بسیار محبوب تبدیل شده است. اگرچه تنها 23 سال از اولین باری که مرسدس نام E-Class را برای این رده از ساخته‌های خود استفاده کرد (1993)، می‌گذرد اما نقطه آغاز Executive Saloon‌های این لوکس‌ساز آلمانی به زمانی به‌مراتب قبل‌تر از آن باز‌می‌گردد. با این مقدمه و برای آشنایی با خاستگاه تازه‌ترین نسل مرسدس E کلاس، در سایت تولید سیندل‌فینگن مرسدس در نزدیکی‌های اشتوتگارت آلمان، به همراه 6 نسل پیش از آن، سفری داریم به گذشته.

170 DS با فروش 22 هزار دستگاه

پیشینه E‌کلاس به پیش از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد اما این میراث، در مدل‌های پس از جنگ جهانی دوم مشهودتر است.اگرچه باران بمب‌های متفقین، آسیب سنگینی به کارخانه مرسدس وارد کرد اما با این وجود نیز کماکان قادر به تولید محبوب‌ترین مدل خود، یعنی خودرو خانوادگی مرسدس 170 بود.طراحی این مدل به سال 1936 بازمی‌گردد و 170 DS ما هم که مدل 1953 است، با طرح پارکابی‌های جانبی، یک شاسی باستانی و طرح گلگیر‌های جدا از بدنه، به‌طور مشخص آنتیک جلوه می‌کند. سرآغاز داستان E‌کلاس نمی‌تواند بیشتر از این از نسل جدید آن فاصله داشته باشد. موقعیت قرارگیری راننده بسیار عجیب است به‌طوری‌که زانو‌ها عملا زیر غربیلک بزرگ فرمان می‌چسبند.این مدل گازوئیل‌سوز کاملا نشان‌دهنده مسیری است خودرو‌های دارای سوخت فسیلی تا به امروز پیموده‌اند؛ 170 DS بسیار کُند و پر سر و صداست و مکانیسم تعویض دنده دستی تعبیه شده روی ستون فرمان آن، بسیار بد‌ترکیب است.

180 Ponton با فروش 440 هزار دستگاه

مقصد بعدی ما در شجره‌نامه E‌کلاس، شکل تقریبا آشنایی دارد. مرسدس 180 که سال 1953 معرفی شد و به خاطر طرح گلگیر‌های پهن و گرد بیرون‌زده‌ای که مُد طراحی آن عصر بود، به Ponton (اسکله شناور) شهرت یافت، اولین ساخته مرسدس با اتاق یکپارچه با شاسی است به این معنی که بدنه، بخشی سازه‌ای از خودرو است. این مهندسی جدید‌ و همچنین، فرم اتاق سدان سه‌جعبه‌ای که آن را آیرودینامیک‌تر و کاربردی‌تر ساخته بود، مبنای ساخت مدل‌های آتی مرسدس شد. پِتِر فایفر، از سرطراحان سابق دایملر معتقد است «مرسدس 180 آغازگر عصر کاملا تازه‌ای برای خودروسازی در دوران شکوفایی پس از جنگ جهانی دوم بود. تمام خودرو‌هایی که بعد از 180 آمدند، شکل تقریبا مشابهی با آن داشتند. در واقع این خودرو کاملا اتفاقی، معیار دوره خود شد.» Ponton کاملا متفاوت از مرسدس 170 جلوه می‌کند اما در جاده، احساسی بسیار مشابه با آن دارد. البته حداقلش این است که مدل مورد آزمایش، با موتور 1.9 لیتری بنزینی، توان کافی برای بالا رفتن از سربالایی‌ها را دارد! فرمانِ بیش از حد حساس، ترمز‌های اسفناک و هندلینگ خارج از کنترل، در Ponton هم وجود دارد، هرچند فضا و راحتی بیشتر آن در کابین، گام خوبی برای سرنشینان بوده است.

W114 با فروش 1.8 میلیون دستگاه

با عرضه W114، موسوم به Stroke-8 (که به سال عرضه آن در 1968 اشاره دارد)، ریتم این پیشرفت، تندتر هم شد.مرسدس در این مدل، با طرح جدید سیستم تعلیق بازوی کِشنده، راحتی و فرمان‌پذیری را تا حد چشمگیری بهبود بخشید.اگرچه با معیار‌های ایمنی امروز، لایه فوم محافظ داشبورد فاصله بسیار با یک نوآوری ایمنی دارد، اما نشان‌دهنده تعهد روزافزون مرسدس در قبال تست‌های تصادف و ایمنی سرنشینان خودرو بود.Stroke-8، محبوب ما در این جمع، با هیکل شیک و موتور 6 سیلندر فوق‌العاده نرم خود، هنوز هم کاریزما و جذابیت خود را حفظ کرده.صرف‌نظر از کلاچ ناامیدکننده‌ای که فرآیند سبقت‌گرفتن را سخت می‌کند، توان عملکردی و فرمان‌پذیری تحت کنترل آن (به لطف طراحی شاسی جدید) نویدبخش خودرو کلاسیکی است که می‌توانید در نهایت راحتی برانید.

W124 با فروش 2 میلیون دستگاه

جانشین W123، با کُد W124 ا‌، ‌‌‌E‌کلاسی است که طراحان و مهندسان سابق مرسدس با هیجان بیشتری از آن یاد می‌کنند. رئیس سابق بخش ایمنی غیرفعال دایملر، کارل‌ هاینس بومان که به مدت 26 سال در تست‌های تصادف و توسعه ایمنی ساخته‌های مرسدس حضور داشته، W124 را آتش‌بازی نوآوری می‌نامد. وی معتقد است که «W123 نوآوری‌های بزرگی داشت اما W124 با اختلاف، بزرگ‌ترین گام مرسدس در زمینه طراحی و ایمنی سرنشینان بود. این سری، اولین خودرو طراحی‌شده برای تست تصادف مایل (با زاویه نسبت به مانع) بود که شبیه‌ساز بهتری برای تصادف‌های دنیای واقعی است. مرسدس W124 یک پیشتاز بود و مدلی است که بیشتر از ساخته‌های دیگر، به آن افتخار می‌کنم.» اگرچه ایمنی، بخشی حیاتی در توسعه W124 بود اما این مدل، در زمینه طراحی و مهندسی نیز پیشرفت‌هایی را به همراه داشت. ساختار فرم‌گرفته از فولاد فوق مستحکم این سری، در ترکیب با سیستم تعلیق چنداتصالی عقب، آن را مستحکم‌تر و سبک‌تر کرده، سواری بهتری به آن داده بود. این سری همچنین اولین ساخته مرسدس بود که به نشان این روزها، آشنای E‌کلاس مزین شد تا نشانگر این تکامل باشد. این سوگلی طراحان و مهندسان دایملر، گامی بزرگ از نظر طراحی و مهندسی احساس می‌شود؛ مخصوصا در مدل حاضر در این دورهمی که دارای تجهیزات مدرنی از جمله کروزکنترل و سانروف برقی است. اگرچه گیربکس آن، کماکان از نوع 4سرعته اتومات است اما پاسخگوتر و چالاک‌تر از مدل‌های پیش از خود احساس می‌شود. در واقع آنقدر خوب هست که تعجب می‌کنید اولین بار سال 1984 به بازار عرضه شده است.

W123 با فروش 2.37 میلیون دستگاه

انتقال مخزن سوخت به قسمت عقب خودرو برای کاهش خطر انفجار در W123‌های سال 1977، نمود واضح‌تری است از تعهد روزافزون مرسدس در قبال ایمنی سرنشینان. در این سری، مرسدس نوآوری‌هایی از جمله سیستم تزریق سوخت، ترمز‌های ضدقفل و ایربگ جانبی راننده را نیز معرفی کرد. در گذر سال‌ها، نزدیک به 2.4 میلیون دستگاه مرسدس W123 تولید شد و این سری، هنوز هم به خاطر خطوط و زوایای زمخت بدنه، به گُوِه معروف است. بسیاری از W123‌های تولیدی، هنوز هم در گوشه‌های دور‌افتاده دنیا تحت کاربری‌های سنگین، مشغول کار هستند به‌طوری‌که به گفته مسئولان دولتی مراکش، تا 2 سال پیش، در حدود 55 هزار دستگاه از آن در ناوگان تاکسیرانی این کشور حضور داشت.
برای بسیاری از افراد، این نماد حقیقی یک مرسدس سدان است. مرسدس 230 زردرنگی که در اختیار ما قرار گرفت، به واقع نگاه‌ها را جذب خود می‌کند و کابین آن، یک کابین دهه هفتادی اصیل است. موتور 2.3 لیتری 109 اسب‌بخاری آن، شاید در نگاه اول به نوعی عقبگرد به نظر بیاید، اما در عمل، سریع و پاسخگو احساس می‌شود. راحتی سواری آن هم به قدری عالی است که حتی خودرو‌های امروزی نیز ممکن است در برابر نرمی و جذب تکان‌های فنربندی آن، کم بیاورند.

W110 Fintail با فروش 440 هزار دستگاه

مرسدس در Ponton فرم را تابع عملکرد قرار داده بود، اما نمی‌توانست بیش از این زرق و برق بازار خودرو آمریکا را نادیده بگیرد. همین زمینه‌ساز عرضه W110 در سال 1961 شد که به خاطر طراحی باله‌مانند طرفین صندوق بار، به سبک خودرو‌های آمریکایی آن دوره، به Fintail شهرت یافت. این مدل اگرچه با همان طراحی تاریخ‌مصرف گذشته «محور آونگی» سیستم تعلیق عقب مدل پیش از خود عرضه شد، اما سرشار از نوآوری‌های فنی جدیدی بود که امروز بخشی جدایی‌ناپذیر از صنعت خودرو هستند مثل گیربکس اتوماتیک، ترمز‌های دیسکی جلو و موتور 6 سیلندر. در مدت 7 سال، در حدود 622 هزار دستگاه مرسدس W110 به فروش رسید؛ محصولی که تاکسی فوق‌العاده محبوبی نیز در سطح جهانی بود. با Fintail، کم‌کم احساس یک خودرو سواری امروزی در این دورهمی پدیدار می‌شود که بخشی از آن، به خاطرِ تصمیمِ برای آن روزها، جسورانه بهره‌گیری از یک گیربکس 4 سرعته اتومات بوده. سیستم فرمان و فنربندی هم در این بین، احساس پایداری بیشتری در پیچ‌ها به آن می‌دهند. بارزترین به‌روز رسانی در W110، ترمز‌ها هستند؛ در واقع در مرسدس 200، پدال وسط بالاخره اعتماد به نفس به راننده می‌دهد.

2017 Mercedes-Benz E-Class W213
متاسفانه تصمیم مرسدس بر این بود که اجازه تست 3 نسل اخیر E‌کلاس، یعنی W211 ،‌W210 و W212 را نداشته باشیم؛ شاید هم به این دلیل است که آنها را در این تکامل، چندان تاثیرگذار نمی‌داند! و این به این معنی بود که با چشم‌پوشی از 2 دهه، رسیدیم به مرسدس‌بنز E‌کلاس 2017. با ورود به کابین نسل جدید E کلاس، تمرکز مرسدس بر مقوله ایمنی را به وضوح در حجم و گستره فناوری‌های ایمنی به‌کار رفته در آن می‌بینید. طراحی بدنه نیز هرچند به آرامی تکامل یافته، اما ایراد و نقدی که به آن وارد است، شباهت بسیار زیادی است که به نسل جدید S و C کلاس دارد. لئونارد گِبِل، سرپرست مدیریت محصول مرسدس در این مورد می‌گوید: «این 3 کلاس مرسدس، یک خانواده هستند؛ درست مثل 3 فرزند یک خانواده. گستره محصولات ما به حدی متنوع است که مهم است این حس آشناپنداری را در این 3 کلاس داشته باشیم.»
3 نسل و بیش از 2 دهه فاصله از W124، نسل جدید E کلاس را بیشتر شبیه به خودرویی در این دورهمی کرده که از دنیایی دیگر آمده است. صفحه نمایش‌های بسیار بزرگ، ترکیبی مجلل از گستره چرم و سطوح چوبی‌ و نورپردازی آرامش‌بخش محیط، نشانگر مسیری است که این خودرو در این چند دهه تا رسیدن به بلوغ، طی کرده‌ و بسیار جالب است که برخی ‌مدل‌های پیشین، حتی اگر از نظر حس راحتی سواری از آن سر باشند، به هیچ عنوان از نظر فضای کابین، هندلینگ و کیفیت ساخت، حتی نزدیک به آن هم نیستند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو