فونیکسریمکسبهتام

کاهش تولید و افزایش قیمت موتورسیکلت در مهر ماه

عصر خودرو- با توجه به مصوبه دولت مبنی بر الزام انژکتوری شدن موتور سیکلت‌ها، رئیس سندیکای تولید‌کنندگان موتورسیکلت ایران از کاهش میزان تولید و افزایش قیمت‌ها این محصول از مهر ماه خبر داد.

کاهش تولید و افزایش قیمت موتورسیکلت در مهر ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، ابوالفضل حجازی با بیان این که بازار این صنعت به شدت در گیر رکود است گفت: وضع تولید در این دو ماهه اول امسال به خاطر وضع استانداردها بسیار شکننده بود و بازار جوی بسیار سنگین پیدا کرده است و رکود به شکلی است که کارخانجات گاهی 20 تا 25 ماه در انتظار فروش محصولات خود هستند، این وضعیت در حالی است که در دهه 80 که 220 کارخانه مونتاژ و تولید موتور سیکلت در کشور وجود داشت، هرگز بازار به سنگینی امروز با فقط 30 تولید کننده نبود.

    وی همچنین با اشاره بر این که اعلام استانداردهای جدید با تولیدات غالب در کشور همخوانی ندارد، اظهار کرد: گرچه که بر اساس مصوبه هیات دولت از ابتدای مهر ماه موتور سیکلت ها باید انژکتوری شوند، اما هنوز در هیچ جای دنیا موتورسیکلتی به صورت انژکتوری در کلاس 125 سی سی که قالب تولید کشور است به وجود نیامده و تمام موتورسیکلت های انژکتوری در کلاس 250 سی سی به بالا قرار دارند.

    رئیس سندیکای تولید‌کنندگان موتورسیکلت ادامه داد: در موتور های 250 سی سی به بالا عملا دیگر موتور کاربراتوری وجود ندارند و علت آن این است که سیستم ساخت نیروی محرکه آنها به سمت انژکتوری شدن رفته و این توجیه اقتصادی است که تولید آنها را به این سو برده است. این در حالی است که موتورهای زیر 250 سی سی موتور های کار هستند و گرچه تولیدکننده ای مثل چین توانسته موتور ها را تا 200 سی سی انژکتوری کند، اما هنوز این کلاس از محصولات شیب کندی به سمت انژکتوری شدن دارند.

    افزایش 400 هزار تومانی قیمت موتور سیکلت
    وی با اشاره به وضعیت تولید در سال جاری اذعان کرد: در حالی که سال گذشته حدود 500 هزار دستگاه موتور تولید شده است، امسال احتمالا بعد از مهر ماه شاهد یک کاهش شدید در تولید و افزایش قیمت باشیم که این افزایش به علت این است که اگر قرار بر انژکتوری کردن موتور ها باشد، 100 دلار به قیمت آنها افزوده خواهد شد که این میزان با حساب حاشیه‌ آن‌ها به حدود 400 هزار تومان می‌رسد.

    حجازی افزود: از آنجایی که این افزایش به دی ماه می‌رسد، احتمالا بخاطر پیش رو بودن سرمای زمستان تاثیر آن در سال بعد مشاهده شود.

    ممنوعیت واردات موتورهای کاربراتوری
    این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از مذاکره برای ممنوعیت واردات برخی انواع موتور سیکلت خبر داد و عنوان کرد: براساس مذاکراتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد، تصویب شد که از 15 خرداد ماه جاری ورود و ثبت سفارش موتورسیکلت‌های کاربراتوری به کلی ممنوع اعلام شود، ضمن این که تحرک شدید چینی ها در بازار ایران نشان می‌دهد که طی ماه های گذشته سفارش از داخل کشور نداشتند.

    وی افزود: مواد اولیه ساخت موتور های کاربراتوری تولیدکننده ها بسیار محدود است، ولی این میزان هم تا ابتدای مهر ماه تمام نخواهد شد و پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال می‌توانیم موتورهای انژکتوری را وارد بازار کشور کنیم.

    حجازی امکان اعلام آمار دقیق تولید را ممکن ندانست و اظهار کرد: قبلا تعداد پلیس راهور بر اساس شماره گذاری‌ها، میزان تولیدات را اعلام می‌کرد که تا الآن چیزی اعلام نشده است و در سندیکا نیز بخاطر رقابتی که بین همکاران وجود دارد آمار تولید به صورت مستقیم اعلام نمی‌شود، اما بر اساس آماری که از ماه گذشته موجود است در سال جدید چیزی حدود 156 هزار دستگاه موتور سیکلت شماره گذاری شده است.

    وی با بیان این که چین بیشترین سهم صادرات موتور به ایران را دارد عنوان کرد: بیشتر واردات موتور سیکلت از چین صورت می گیرد و حدود 20 درصد از سهم واردات به هند و حدود 4 درصد -که اغلب به شکل ویژه برای سازمان های خاص مثل پلیس وارد می شوند- نیز به اروپا تعلق دارد.

    رئیس سندیکای تولید‌کنندگان موتورسیکلت، صنعت موتورسیکلت را یک صنعت بدون تورم معرفی کرد و گفت: گرچه این صنعت با دیواری از تعرفه حمایت میشود، اما صنعت موتورسیکلت 99 درصد خصوصی است. در صنعت موتور سیکلت افزایش قیمت بسیار اندکی داریم به طوری که در طی 2 سال اصلا افزایش قیمت نداشتیم در حالی که در خودرو با همان شرایط تعرفه‌ای همه چیز دولتی است و وضعیت آن را هم می بینیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو