فونیکسریمکسبهتام

قیمت تمام شده خودرو در ایران ۴۰ درصد بیشتر از دنیا

سه عامل اثرگذار در قیمت خودرو

عصر خودرو- عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر گفت: قیمت تمام شده تولید هر خودرو در ایران به طور متوسط ۴۰ درصد بیشتر از نرم های جهانی است و خودروسازان ایرانی ۱.۵ برابر قیمت تمام شده، محصول خود را به تولید می رسانند.

قیمت تمام شده خودرو در ایران ۴۰ درصد بیشتر از دنیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از اقتصادنیوز، شهرام آزادی گفت: منتقدان همواره به خودروسازان کشور فشار وارد می‌کنند که چرا محصولات خود را با قیمت تمام شده بالایی به تولید می‌رسانند اما عواملی که موجب این افزایش قیمت می‌شود را در نظر نمی‌گیرند.

    او گفت: محاسبات صورت گرفته نشان می‌دهد که قیمت تمام شده هر خودرو در ایران به طور متوسط 40 درصد بالاتر از نرم جهانی و ارزش واقعی آن خودرو است که این موضوع ریشه در عوامل گوناگونی دارد و مهم‌ترین آن دولتی بودن این صنعت است.

    این استاد دانشگاه افزود: مالیات بر ارزش 10 درصدی، مالیات‌های غیر مستقیم، هزینه‌های بیمه‌ای و شماره‌گذاری از یک سو و ازدیاد نیروی انسانی در دو خودروساز کشور و ممنوع بودن تعدیل آنها از سوی دیگر، سبب شده تا هزینه تولید خودرو در ایران بالا رفته و بهره‌وری کاهش یابد.

    او گفت: ظرف سال‌های 88 تا 89 در مجموع 1.5 میلیون خودرو را نزدیک به صد هزار کارگر تولید کرده‌اند اما امروز هم که میزان تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه رسیده همین تعداد کارگر در کارخانه‌های خودرو کشور حضور دارند.

    آزادی افزود: وجود خطوط تولید با تیراژ کمتر از 50 هزار دستگاه خودرو در سال سبب شده تا خودروسازان کشور نتوانند از طریق تولید انبوه هزینه‌های تمام شده را پایین بیاورند که این موضوع حتی سبب شده برخی خودروها با ضرر به تولید برسند.

    او گفت: اگر دولت دخالت‌های خود را در این صنعت کاهش دهد و مدیران آن با آزادی عمل و جسارت بیشتری بتوانند به انتخاب محصول و شریک تجاری خود اقدام کنند هم هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و هم خودرو با قیمت واقعی خود در بازار عرضه می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو