فونیکسریمکسبهتام

زنان، ۲۶ درصد مسافران حمل و نقل شهری پایتخت

عصر خودرو- در حال حاضر از ۲۰ میلیون سفر شهری روزانه در تهران، ۱۲ میلیون سفر از طریق حمل و نقل عمومی انجام می‌شود که سهم بانوان تهرانی بیش از ۳ میلیون سفر شهری در روز است.

زنان، ۲۶ درصد مسافران حمل و نقل شهری پایتخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا ، زهرا لهراسبی‌ پور مشاور معاونت ترافیک شهرداری تهران در امور بانوان در حاشیه جلسه بررسی نحوی اجرای «برنامه جامع عفاف و حجاب در شهر تهران» در ناوگان حمل و نقل عمومی، با بیان این مطلب افزود:‌ 26 درصد از مسافران حمل و نقل عمومی پایتخت را بانوان تشکیل می دهند.

    وی گفت: با توجه به اعتماد و اطمینان روزافزون خانواده ها به وسایل نقلیه عمومی، امروز حمل و نقل عمومی به انتخاب اول بانوان تهرانی برای انجام سفرهای شهری تبدیل نشده است.

    لهراسبی با بیان این که قسمت جلوی اتوبوس های تندرو و همچنین سه واگن از هفت واگن هر قطار مترو به صورت اختصاصی به بانوان تخصیص داده شده است، تصریح کرد: امروزه با توجه به ایمنی و رفاه ناوگان حمل و نقل شهری، وسایل نقلیه عمومی با استقبال گسترده بانوان تهرانی رو به رو شده و این گروه از شهروندان به مشتریان پر و پا قرص حمل و نقل عمومی تبدیل شده اند.

    فعالیت 2000 راننده زن در ناوگان تاکسیرانی

    محمدرضا رضایی منش، مشاور فرهنگی و اجتماعی و مدیر روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی پایتخت روزانه 4 و نیم میلیون مسافر را جا به جا می کند که یک میلیون و 200 هزار مسافر یعنی بیش از 27 درصد از آنها را بانوان تشکیل می دهند، اظهار کرد: سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون جا به جایی در تهران از طریق ناوگان اتوبوسرانی انجام شد که 30 درصد از آن یعنی 390 میلیون جا به جایی به بانوان اختصاص داشت.

    وی با بیان اینکه اجرای طرح تفکیک آقایان از بانوان در اتوبوس‌ها و اختصاص بخش جلوی اتوبوس های BRT به بانوان از جمله اقدامات شرکت واحد به منظور رفاه حال این گروه از شهروندان بوده، تصریح کرد: اتوبوس‌های همسطح با ایستگاه ها در خطوط بی آر تی، امکان استفاده بانوان به ویژه بانوان همراه با کودک از اتوبوس را راحت‌تر کرده است.

    حسن اشتری معاون فرهنگی و آموزشی سازمان تاکسیرانی تهران نیز  با اشاره به اینکه بیش از 27 درصد مسافران تاکسی را بانوان تشکیل می دهند، اظهار کرد: در حال حاضر، در ناوگان تاکسیرانی پایتخت نزدیک به 2000 تاکسیران خانم در قالب تاکسی بانوان مشغول به کار هستند که از این تعداد، 70 درصد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که از طریق رانندگی تاکسی، مخارج خانواده های خود را تأمین می کنند.

    وی با بیان اینکه از مجموع 16 هزار راننده سرویس مدرسه در تهران، 7000 راننده خانم هستند، تصریح کرد: فعالیت بانوان آموزش دیده به عنوان راننده سرویس مدارس دخترانه منجر به افزایش ایمنی دختران دانش آموز و اعتماد و اطمینان خانواده ها شده و ضریب امنیت دانش آموزان دختر در مسیر رفت و برگشت به مدرسه را به نحو محسوسی ارتقاء داده است.

    فعالیت 10 اتاق مادر و کودک در 4 پایانه و 6 ایستگاه مترو

    محمد صائبی ، معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری متروی تهران در این جلسه با اشاره به اینکه اختصاص یک و نیم واگن در ابتدا و یک و نیم واگن در انتهای هر قطار مترو به بانوان و اجرای طرح تفکیک آقایان از بانوان در واگن ها از جمله اقدامات شرکت بهره برداری مترو به منظور رفاه حال این گروه از شهروندان بوده، اظهار کرد: در حال حاضر،  بیش از 25 درصد مسافران مترو را بانوان تشکیل می دهند.

    وی با بیان اینکه در شش ایستگاه پر تردد مترو، نسبت به راه‌اندازی اتاق های مادر و کودک به منظور رفاه حال مادرانی که به همراه کودکان خود از مترو استفاده می کنند اقدام شده، تصریح کرد: در حال حاضر هر 102 ایستگاه متروی تهران مجهز به نمازخانه  هستند که بخشی از آن به نمازخانه خواهران اختصاص دارد و در این میان، در 24 نمازخانه نماز جماعت اقامه می شود.

    مریم قلی زاده، مدیر روابط عمومی و مسئول امور بانوان سازمان پایانه های مسافربری تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه روزانه 94 هزار نفر از طریق چهار پایانه مسافربری به تهران وارد یا از تهران خارج می شوند، اظهار کرد: در مجموع، پایانه های پایتخت هر سال میزبان 35 میلیون مسافر هستند که بخش قابل توجهی از آنها را خانواده‌ها، بانوان و دخترانی تشکیل می دهند که اتوبوس انتخاب نخست آنها برای انجام سفرهای برون شهری است.

    وی با بیان اینکه انجام اصلاحات هندسی و مناسب سازی فضای پایانه های چهارگانه تهران از جمله نورپردازی فضای پایانه ها به منظور ایمنی و رفاه بیشتر عموم شهروندان به ویژه بانوان در ساعات شب از جمله اقدامات سازمان پایانه هاست، تصریح کرد: همچنین فعالیت اتاق های مادر و کودک در هر چهار پایانه پایتخت که سازمان پایانه ها در راه اندازی آنها پیشرو بوده از دیگر اقدامات این سازمان است.

    ناوگان حمل و نقل شهری قبل از این که سازه ای خدماتی باشد، ساختاری فرهنگی است

    آزاده دستمزد مسئول امور بانوان ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در گزارشی، تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی این ستاد به منظور سهولت در مراجعه بانوان به مراکز معاینه فنی پایتخت را توضیح داد.

    رییس شورای فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اعلام اینکه 42 درصد از کل بودجه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه می شود و این موضوع، نشان دهنده اهمیتی است که مدیریت شهری برای حوزه مذکور قائل است، اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل شهری قبل از این که سازه ای خدماتی باشد، ساختاری فرهنگی محسوب می شود و با این نوع نگاه، باید به فضای حمل و نقل عمومی به عنوان فضایی فرهنگی نگریست.

    حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جعفرپور با تأکید بر این که هر گونه اتفاقی در حوزه حمل و نقل تهران، کل شهر را تحت تأثیر قرار می دهد، تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان حوزه ای پر مشغله و پر مخاطب، به نوعی بستر ارتباط اجتماعی و فرهنگی با شهروندان محسوب می شود.

    اهمیت ناوگان حمل و نقل عمومی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

    علی محمد نائینی قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که ریاست جلسه فوق را بر عهده داشت، پس از ارائه گزارشات اجمالی نمایندگان سازمان ها و شرکت های تحت پوشش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، طی سخنان مبسوطی گفت: امروز در سطح کلان کشور به تعبیر حکیمانه و عالمانه مقام معظم رهبری، شاهد ولنگاری فرهنگی و بی اهتمامی در زمینه تولید کالاها و محصولات فرهنگی جریان ساز و ضعف نظارت در حوزه فرهنگ عمومی هستیم.

    وی با اشاره به این که فضای کار فرهنگی، فضایی سخت و پیچیده است و اصولاً انجام کار فرهنگی، فرآیندی زمانبر و دیر بازده است، اظهار کرد: هر پروژه ای از مرحله ایده تا اجرا باید منظم به پیوست فرهنگی و اجتماعی باشد و چنین پیوستی می تواند متضمن موفقیت پروژه های اجرایی باشد و از این رو، با تدبیر شهردار تهران تمامی پروژه های شهری می بایست دارای پیوست فرهنگی و اجتماعی باشند.

    وی با بیان اهمیت ناوگان حمل و نقل عمومی با توجه به گستردگی آن در سطح شهر و تأثیری که می تواند در فضای تنفسی شهروندان بر جای بگذارد و لزوم استفاده از ظرفیت این حوزه اثرگذار در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، تصریح کرد: امروز در انجام فعالیت های فرهنگی اثربخش و ماندگار و تولید و انتقال پیام های فرهنگی، ابتکار و خلاقیت، حرف اول را می زند و پیامی موفق است که بتواند حال و هوای مخاطب را تغییر دهد.

    مشاور شهردار تهران در پایان با قدردانی از اقدامات ارزشمند دست اندرکاران حمل و نقل شهری در جلب اعتماد و اطمینان بانوان به ناوگان حمل و نقل عمومی و ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب، خاطرنشان کرد: اهتمام تلاشگران مجموعه حمل و نقل و ترافیک در خدمت به شهروندان بسیار بارز و برجسته است و در این میان، ابتکار و نوآوری در فعالیت بخش های مختلف حمل و نقلی از جمله اتوبوسرانی و مترو قابل تقدیر است و امیدواریم شاهد کار و تلاش هر چه بیشتر در این حوزه اثرگذار و مهم خدماتی و در عین حال اجتماعی و فرهنگی باشیم.

    براساس گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، جلسه بررسی نحوه اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تحت عنوان «برنامه جامع عفاف و حجاب در شهر تهران» در ناوگان حمل و نقل عمومی با محوریت مناسب سازی و توسعه تسهیلات حمل و نقل شهری به منظور تأمین آسایش و کرامت بانوان با حضور نمایندگان سازمان ها و شرکت های تحت پوشش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو