فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۶۷۳»

اجرای طرح LEZ از ابتدای آبان ماه

ساماندهی تعطیلات مدارس و کاهش ساعت کاری ادارات در روزهای آلوده

عصر خودرو- معاون سازمان محیط زیست با اشاره به تصویب برش یکساله کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها و تهران گفت: براساس این مصوبه سازمان محیط زیست با همکاری آموزش و پرورش و وزارت علوم موظف شده است ظرف ۳ ماه تعطیلات مدارس و کاهش ساعت کاری ادارات در روزهای آلودگی هوا را ساماندهی کند.

اجرای طرح LEZ از ابتدای آبان ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، سعید متصدی در نشست خبری که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد در خصوص مصوبه اخیر دولت در راستای کاهش آلودگی هوا و برش یکساله آلودگی هوای کلان شهرها گفت: دولت اخیراً مصوبه‌ای را در زمینه آلودگی هوا در تاریخ 19 خرداد 95 به تصویب رساند که این مصوبه برش یکساله کاهش آلودگی هوای کلان شهرها و تهران است و چهارشنبه گذشته این مصوبه ابلاغ شد.

    وی افزود: هدف از طراحی این برنامه این بود که بتوانیم با نظارت در خصوص اجرای بندهای مختلف این برنامه اقدامات اساسی را در جهت کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها داشته باشیم، از سال 93 تا 94 موارد مربوط به نظارت بر حسن اجرای این مصوبه در قالب گزارشی تقدیم به دولت شد و دولت بر اساس آن گزارش تصمیم گرفت برش کوتاه مدت برنامه این راهکارها را تدوین کند که در آن حضور کلیه دستگاه‌ها دیده شده است و هدف این است که در کوتاه مدت آلودگی در کلان شهرها و علی‌الخصوص تهران کاهی پیدا کند.

    معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: هرچند که از ابتدای امسال تا اواسط خرداد فقط شاهد روزهای سالم و پاک بودیم و روز آلوده‌ای نداشتیم که این موضوع در سابقه آلودگی هوای شهرهای کشور بی‌سابقه بوده است و خوشبختانه شرایط مطلوبی را طی می‌کنیم اما از نیمه دوم خرداد طوفان‌های برون مرزی گرد و غبار را داشتیم و اگر این کانون‌ها فعال نمی‌شدند همچنان در شرایط سالم و پاک بودیم.

    متصدی با بیان اینکه کانون های داخلی گرد و غبار در حال کنترل هستند، گفت: فعالیت‌های اجرایی برای کنترل کانون‌های گرد و غبار داخلی آغاز شده است که از جمله این اقدامات تثبیت خاک، کاشت نهال و مدیریت آب است.

    وی ادامه داد: باید اعلام کنیم از نظر آلاینده‌هایی که انسان در آن نقش دارد تا امروز هیچ روز آلوده‌ای نداشتیم و این در تاریخ آلودگی هوای کشور بی‌سابقه است. تنها پدیده گرد و غبار هوای شهرهای کشور را تحت تاثیر قرار داده است که آن هم مربوط به گرد و غبار از مرزهای خارج از کشور بوده است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: طی ماه‌های اخیر در شهرهایی مانند خوزستان که در سالهای گذشته بدترین شرایط را داشته‌اند یا لرستان و کردستان کانون‌های داخلی فعال نبودند اما شرایط نامطلوبی که هم‌اکنون در کشورهای همسایه وجود دارد و ناامنی‌ها، فعالیت‌های صورت گرفته را تحت تاثیر قرار داده است، سازمان محیط زیست در 2 ماه گذشته قطعنامه خوبی را در زمینه کنترل گرد و غبار و اقدامات اجرایی در سازمان ملل داشته است که امیدواریم آن هم به زودی اجرایی شود.

    متصدی ادامه داد: ما در هر استان برنامه مشخصی را برای کاهش گرد و غبار داریم و ابتدا از استان‌های غربی شروع کردیم و در خوزستان، هندیجان و هورالعظیم و تالاب شادگان اقدامات خوبی انجام شده است همچنین در بخش‌هایی از استان سیستان، تالاب هامون، کانال جازموریان و بخش‌هایی از کانون گرد و غبار که در استان یزد قرار دارند نیز اقداماتی انجام شده است.

    وی ادامه داد: فعلاً می‌دانیم چه کانون‌هایی در کشور وجود دارد و راه‌های مقابله را هم در حال انجام هستیم. به عنوان مثال 4 هزار هکتار مالچ پاشی و نهال‌کاری انجام شده است و این نشان می‌دهد که موضوع آلودگی هوا با توجه به مسائلی که در دولت مطرح است در اولویت قرار دارد و و براساس گزارش‌های موجود در تمام شهرها آلودگی هوا رو به کاهش است علی‌الخصوص آلاینده‌های انسانی و بخارات بنزین و بنزن روند کاهشی را داشته‌ایم.

    متصدی تصریح کرد: در برش یکساله مدیریت آلودگی هوا مباحث خوبی مطرح شده است و اولین موضوع این است که با حمایت‌های مالی بانک‌ها جایگزینی خودروهای فرسوده باید انجام شود و تسهیلاتی معادل 22 هزار میلیارد ریال جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است که با حمایت بانک‌های عامل مانند بانک ملی، ملت، تجارت، صادرات و توسعه تعاون این تسهیلات ارائه می‌شود تا ناوگان حمل و نقل عمومی کشور بازسازی شود همچنین خودروسازان موظف شدند خودروهای خود را با تخفیفاتی به استفاده کنندگان ارائه دهند که در این صورت بخشی از سود تسهیلات جبران می‌شود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: بحث دیگر تخفیفات توجیهی برای سود بازرگانی است که قرار است برای خودورهای فرسوده از سوی وزارت نفت اعلام شود. در این برش یکساله سعی شده است علاوه بر اینکه فعالیت اجرایی و قابل عمل در کوتاه مدت مورد توجه قرار گیرد اعتبارات و تخفیف آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

    متصدی افزود: منابع متحرک و ساکن موثر در آلودگی هوا در این مصوبه احکام مختلفی دارد. در زمینه منابع متحرک اجرایی شدن طرح LEZ مورد توجه می‌باشد که مقررات و مسائل آن از طریق وزارت کشور به زودی اجرایی می‌شود و باید از آبان ماه شاهد اجرای این طرح باشیم.

    وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مباحثی که در مصوبه دولت مورد تاکید قرار گرفته است محدودیت برای تردد خودروهای فرسوده با در نظر گرفتن جریمه است که این موضوع نیز باید ظرف 2 هفته پس از ابلاغ انجام شود و خودروهای فرسوده از این پس در صورت تردد در بزرگراه‌ها و خیابان‌های کلان‌شهرها و شهرهای مختلف جریمه می‌شوند.

    وی افزود: وزارت راه و شهرسازی، دادگستری و وزارت کشور مسئول اجرای طرح جریمه کردن خودروهای فرسوده در صورت تردد در خیابان‌ها هستند. از سوی دیگر صدور بیمه‌نامه شخص ثالث براساس این مصوبه منوط به مفاصا حساب تخلفات رانندگی شده است، همچنین افتتاح طرح سیم‌فا پس از ابلاغ باید انجام شود.

    متصدی ادامه داد: تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهر 95 ممنوع شده است که در این مصوبه نیز به آن اشاره شده و کمیته ملی کاهش آلودگی هوا بر آن تاکید دارد. بر همین اساس دستگاه‌های دولتی از خرید موتورسیکلت‌های کاربراتوری منع شده‌اند و استفاده از این موتورها در اورژانس و آتش‌نشانی برای دستگاه دولتی ممنوع شده است.

    وی با بیان اینکه بخش دیگری از این مصوبه به موضوع سوخت اشاره دارد، گفت: حذف سهمیه سوخت کامیون‌های فرسوده از بندهای مصوبه کاهش آلودگیی هوا در کلان شهرها است که باید وزارت نفت نسبت به عملیاتی شدن آن اقدام کند، جایگزینی خودروهای فرسوده نیز در این طرح مورد تاکید قرار گرفته است و در صورتی که شخصی خودرویی مانند ون، وانت و یا سواری وارد کند اگر مصرف سوخت آن کمتر از 6 لیتر باشد باید یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند، اگر مصرف سوخت آن بین 6 تا 10 لیتر باشد باید 4 دستگاه و اگر بیشتر از 10 لیتر باشد باید 6 دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند که این موضوع حتی برای تولید کنندگان داخلی نیز تاکید شده است. اگر هرکدام از خودروهای ون، سواری یا وانت تولید داخل نیز بیش از 10 لیتر مصرف سوخت داشته باشند باید 2 دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند، اگر خودروی فرسوده‌ای که براساس این طرح از رده خارج می‌شود پلاک کلان شهرها را داشته باشد از تعداد خودروهایی که باید از رده خارج شود یک دستگاه کم می‌شود.این مصوبه تا پایان شهریور 96 اعتبار دارد.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: توسعه حمل و نقل مترو نیز یکی دیگر از بندهای برش یکساله کاهش آلودگی هوای کلان شهرهاست که در این بند 3 سازمان مدیریت برنامه ریزی، وزارت کشور و وزارت نفت اعلام شده است که طرح فاینانس واگن‌های مترو را ظرف 3 ماه مدیریت و هماهنگ کنند تا در شورای اقتصاد طرح و مصوبات لازم دریافت کنند.

    متصدی افزود: بحث دیگر مربوط به تاکسی‌های غیرفعالی است که در کلان شهرها وجود دارد چرا که برخی افراد در قالب تاکسی اقدام به دریافت آن می‌کنند در صورتی که شاید تنها به 3 نفر سرویس‌دهی داشته باشند در این زمینه وزارت کشور و پلیس راه وظیفه دارند ظرف 2 ماه این موارد را شناسایی کنند تا اقدامات لازم را برای جایگزینی آنها انجام دهند. همچنین جایگزینی این تاکسی‌ها از طریق تاکسی‌های هیبریدی و برقی نیز باید در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

    وی افزود: خاموش کردن خودروها و عدم کارکرد درجای آنها در این مصوبه دیده شده است و پلیس راهور ناجا باید برای کنترل این موارد اقدام کند و از روشن گذاشتن خودروها به صورت درجا جلوگیری به عمل آورد.

    وی با بیان اینکه این مصوبه مصوبه‌ای کامل است که تمام جوانب را در نظر گرفته است، گفت: نکته اساسی اجرایی بودن این اقدامات و ساماندهی این اقدامات است. توزیع گازوئیل کم گوگرد یکی دیگر از موارد اشاره شده در این مصوبه است که گازوئیل در جاده‌ها، کلان‌شهرها و مبادی ورودی بنادر براساس برنامه آمایشی توزیع می‌شود تا بتوانیم استقرار استانداردهای بالاتری در خودروهای دیزلی را در نظر بگیریم. توزیع گازوئیل کم گوگرد باید تا اول آبان سال جاری اجرایی شود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: طرح کهاب نیز باید تا پایان سال جاری اجرایی شود که این طرح منجر به مدیریت و کاهش بخارات بنزینی است که منشأ عمده بنزن در هوای کشور می‌شود.

    متصدی درخصوص وظایف دستگاه‌های مختلف گفت: در فاز اول کلیه دستگاه‌های دولتی موظف شدند موتورخانه‌های خود را استانداردسازی کنند و معاینه‌های فنی لازم را برای موتور خانه‌ها دریافت کنند که وزارت نفت باید ساز و کار قطع گاز واحدهای متخلف را در نظر بگیرد به این ترتیب اگر 6 ماه پس از ابلاغ این مصوبه در دستگاه‌ها موتورخانه‌ها استاندارد نشده و معاینه‌ها صورت نگرفت گاز این واحدها قطع خواهد شد.

    متصدی با اشاره به تعطیلی‌های سال گذشته به دلیل افزایش آلودگی هوا گفت: از زمستان سال گذشته تعطیلی‌هایی داشتیم که به دلیل آلودگی زیاد هوا اتفاق افتاد. در این زمینه محیط زیست با همکاری آموزیش و پرورش و وزارت علوم مسئول شده است ظرف 3 ماه موضوع تعطیلات مدارس و کاهش ساعت کاری ادارات را ساماندهی و زمان‌بندی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو