فونیکسریمکسبهتام

آزمایش رانندگی و بررسی یاماها MT-۰۷

برخاستن از تاریکی

عصر خودرو: شرکت‌های تولید‌کننده موتورسیکلت در سال‌های اخیر تنوع محصولات خود را افزایش دادند تا علاقه‌مندان بسته به نیازشان یک سواری دو‌چرخ تهیه کنند. این بار زمان را صرف آزمایش موتورسیکلت یاماها MT-۰۷ مدل ۲۰۱۶ کردیم که ۲ سال از ورودش به بازار می‌گذرد و نام دیگر آن در آمریکای شمالی FZ-۰۷ است.

برخاستن از تاریکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این موتورسیکلت در کلاس رودستر قرار می‌گیرد و با رقبایی همچون Kawasaki ER-6N‌،‌Suzuki SV650s و Honda CB500F دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود مسیرهای شهر استانبول با سرازیری و سربالایی‌های تند به‌علاوه قیمت سوخت هر لیتر 4.5 لیر (حدود 5600 تومان)‌، تردد با این نوع موتورها چقدر به‌صرفه است؟!

نسل جدید موتور رودستر
یاماها جدید MT-07 یک رویکرد جدید و به‌روز از این کمپانی صاحب‌نام است و توانسته با یک پیشرانه 2 سیلندر 689‌سی‌سی حداکثر توان 74 اسب بخار در دور موتور 9000 دور در دقیقه را آزاد کند. با این موتور دوقلوی اسپرت به‌علاوه وزن سبک، کمک زیادی به عملکرد خوب و بازدهی بالای آن کرده است. موفقیت یاماها در دهه‌های 70 و 80 در موتورهای دو‌زمانه سریع و نسبتا ارزان روی RD350 و RD350LC روی داد تا اینکه توانست برای بار دیگر با ارائه MT-07 یک موتورسیکلت قدرتمند و اسپرت با ارزش قیمتی خوب روانه بازار کند. قیمت قطعات این موتور پایین است زیرا وقتی در بازار رقیبی همچون هوندا وجود دارد، به‌ناچار باید قیمت را کاهش داد تا ثبات حضور بیشتر شود. مخزن سوخت این موتور 14 لیتر و مخزن روغن موتور 3 لیتر را در خود جای می‌دهند و در کل وزن موتور 182 کیلوگرم (نمونه ABS) است. پیشرانه آن با تغذیه DOHC، 4سوپاپ در هر سیلندر ترکیب بهینه از قدرت، گشتاور و مصرف مناسب را رقم می‌زند. گیربکس 6 سرعته آن توسط زنجیر قدرت را از موتور گرفته و به خورشیدی چرخ عقب هدایت می‌کند تا اینکه حداکثر گشتاور خروجی آن را به 68 نیوتن‌متر در دور موتور 6500 دور در دقیقه برساند. شاید یک ایراد این موتورسیکلت صدای محدود سیستم اگزوز باشد که برای جوانان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا 60 درصد هیجان سواری با موتورسیکلت به صدای اگزوزش برمی‌گردد ولی در کل می‌توان با تعویض خروجی اگزوزش، روی دیگر MT-07 را نشان داد. به گفته کمپانی یاماها، این موتورسیکلت می‌تواند در 3.8 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر برساند و حداکثر سرعتش به 214 کیلومتر در ساعت می‌رسد اما در واقعیت چطور؟!

استایل شهری
طراحی شاسی با قابی جمع‌و‌جور همچون ستون فقرات لوله‌ای باریک و فاصله دو محور کوتاه 1400 میلی‌متر توسط بازوی نوسانی سیستم تعلیق عقب که نمونه پایه در موتورسیکلت‌هاست، سرپا نگه‌داشته شده و در عمل با صرفه‌جویی در وزن 182 کیلوگرمی (وزن خشک 164 کیلوگرم) کمک بسزایی در بهینه‌کردن مرکز ثقل انجام داده است. چنگاله‌ای جلو از نمونه تلسکوپی معمولی ‌روی MT-07 نصب شده تا به سیستم تعلیق جلوی آن خاتمه دهد.
درکل عملکرد شاسی فولادی این موتور آنچنان خسته‌کننده نیست بلکه فولاد‌کشی بالا در مقایسه با XJ6 حدود 6 کیلوگرم سبک‌تر است، با عرض 745 میلی‌متری MT-07 وجود تایر 180 عقب در مقایسه با رقبایی همچون هوندا CB500F و سوزوکی SV650s که تایرهای باریک‌تری (160) دارند، ثبات مانوردهی و چسبندگی بهتری دارد. کیفیت سواری این موتورسیکلت با وجود سیستم تعلیق تلسکوپی نسبتا ساده که قابل تنظیم نیستند اما عقب را می‌توان تنظیم کرد در کل مناسب است اما جنبه منفی MT-07 در ترمز استاندارد جلو است زیرا قدرتمند عمل نمی‌کند و با دیسک دوقلوی 285 میلی‌متری و تغذیه آن توسط 4 پیستون راننده را دلسرد می‌کند ولی راه‌حل انتخاب گزینه ترمز ضد‌قفل (ABS) است که باید 400 یورو بیشتر پرداخت کند. در ادامه سیستم ترمز عقب با یک دیسک 245 میلی‌متری تک‌پیستون کمک در کنترل بهتر آن خواهد کرد و در کل 39.9 متر برای توقف این موتورسیکلت از سرعت 100 به صفر کیلومتر نیاز است.
فرم دلچسب و برش کایت‌های این موتور‌سیکلت زیبایی خاصی به MT-07 بخشیده تا در بین رقبایش یک سر و گردن بالاتر باشد. شاید می‌توانست ابروی چراغ جلو را متوازن بدنه خشن‌تر کند اما در عین حال تقریبا ناهمخوان شده است. جا پایی سرنشین عقب آنچنان بالا نیست که هنگام نشستن اذیت شود و راننده هم می‌تواند به‌راحتی دنده را تعویض کند یا پدال ترمز عقب را کنترل کند.
همخوانی رنگ بدنه خاکستری و رینگ‌های آلومینیومی سبک وزن 10 پره 17 اینچی سبز فسفری، ترکیب رنگ خاصی به وجود آورده و ‌روی باک استیکر سبز فسفری چسبیده که نام MT-07 با رنگ خاکستری ‌روی آن نوشته شده است. شما طبق علاقه خود می‌توانید موتورسیکلت خود را از بین 5 ترکیب رنگ مختلف انتخاب کنید. صفحه نمایش دیجیتالی چند‌منظوره که در پایین آن چراغ‌های علائم خطر همچون ABS، روغن، آب، موتور و دیگر موارد هشدار‌دهنده صف کشیده بودند. در صفحه دیجیتالی دور موتور تا 12000 نوشته شده بود اما از 10000 RPM وارد خط قرمز می‌شد و در گوشه سمت راست کیلومترسنج دیجیتالی و در طرف مخالف میزان حجم مخزن سوخت نشان داده می‌شود.

ضمانت در سواری
شاید در خیابان‌های استانبول اینگونه موتورها آنچنان جذاب نباشد اما همان صدای گوشنواز آرامش می‌تواند به‌راحتی سر ما ایرانی‌ها را به‌طرف خود بچرخاند! با وجود بدنه جمع‌و‌جور و دید مناسب در آینه‌ها مانوردهی بسیار راحت‌تر بود و شتابش از دورهای پایین یا حتی در دور وسط کاملا سریع صورت می‌گرفت.
موقعیت سواری درست به‌علاوه وزش باد حس سرعت را دوچندان می‌کرد. گشتاور خروجی خطی عمیق و قدرتمند، بهره‌وری سوخت برجسته، چالاکی و مانورپذیری بالا از نکات قاب تحسین MT-07 است.
شتاب این موتورسیکلت به‌راحتی طبق عدد کارخانه نخواهد شد و با تلاش متوالی برای کاهش هرزگردی، لمس آسفالت توسط چرخ جلو و تغییر در وضعیت تعویض دنده‌، توانستیم عدد 4.2 ثانیه را با آن ثبت کنیم در حالی که شتاب صفر تا 160 کیلومتر را در عرض 10.51 ثانیه و یک چهارم مایل را در حدود 12 ثانیه با سرعت 173 کیلومتر بر ساعت طی کردیم.
با توجه به اینکه موتورسیکلت یاماها MT-07 یک مخزن سوخت 14لیتری دارد اما به صورت ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر 4.5 لیتر مصرف می‌کند که با یک باک می‌تواند حدود 330 کیلومتر طی کند.
جزئیات این موتورسیکلت به‌طور کلی خوب و مصرف سوخت قابل تعریف برای یک موتور 689 سی‌سی جای تحسین دارد اما شاید تنها ایراد کوچکش همان سیستم ترمز استاندارد (بدون ABS) است که در بعضی مواقع حادثه‌ساز است.
در پایان از دوست خوبمان آقای حمیت چیتاک برای همکاری با تیم خودروامروز تشکر و قدردانی می‌کنیم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو