فونیکسریمکسبهتام

با کمپانی کامیون‌سازی تاترا و فعالیت‌های آن بیشتر آشنا شویم

قدرت در سایه اصالت

عصر خودرو:یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های خودرو‌های سنگین از ابتدای پیدایش آنها، کار در شرایط خاص و سختی بود که می‌توانست برای خودرو‌های دیگر، طاقت‌فرسا و نابود‌کننده باشد.

قدرت در سایه اصالت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹:۰۰
  • قدرت در سایه اصالت
  • قدرت در سایه اصالت
  • قدرت در سایه اصالت
  • قدرت در سایه اصالت

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با روی کار آمدن خودرو‌های سنگین، صنعت نیز با حرص و ولع بیشتری رو به پیشرفت می‌رفت و این باز هم نیاز به داشتن خودرو‌های خاص‌تر را بیشتر می‌کرد. به این ترتیب کامیون‌هایی پدید آمدند که نسبت به نمونه‌های معمولی، دارای توانایی‌های بیشتری شدند و قادر بودند تا در مسیر‌های صعب‌العبور‌تر و در شرایط کاری سخت‌تر نیز به فعالیت بپردازند. امروزه تدارک و آماده‌سازی این قبیل خودرو‌ها در شرکت‌های خودروسازی معتبر به صورت یک روند دائمی پی گرفته می‌شود و وجود کامیون‌های سرسختی چون آروکس مرسدس بنز و یا FMX ولوو نیز در همین راستاست. اما شرکت‌های دیگری نیز هستند که کامیون‌هایی خاص، توانا و پر‌قدرت بر اساس ساخته‌های دیگر شرکت‌ها آماده می‌کنند که از این شرکت‌ها می‌توان بهGinaf ،‌Sivi  و‌Sisu  البته تاترا اشاره کرد.
معرفی تاترا‌
تاترا شاید برای برخی از ما ایرانیان کمی ناآشنا باشد اما باید بدانیم که این شرکت بعد از دایملر و پژو به عنوان سومین شرکت قدیمی تولیدکننده خودرو شناخته می‌شود که حتی برخی به آن لقب دومین نیز می‌دهند.
اما از آنجایی که این شرکت فعالیت کامیون‌سازی خود را از سال 1898 آغاز کرده است، برخی از آن به عنوان اولین کامیون‌ساز تولید انبوه دنیا یاد می‌کنند که نشان از قدمت بالای این شرکت خودروسازی اهل جمهوری چک است.
هر چند که امروزه خودرو‌های سواری این شرکت را می‌توان ‌در موزه‌ها مشاهده کرد، اما در مقابل کامیون‌های این شرکت در جاده‌های سخت و صعب‌العبور، کاربری‌های خاص و البته در میادین جنگ از برترین‌ها به شمار می‌آیند.
تاترا از سال 2011 با همکاری با شرکت DAF، در ساخت محصولات خاص خود از کامیون‌های DAF و موتور‌های گروه Paccar استفاده می‌کند و در مقابل نیز نمایندگی‌های شرکت DAF به عنوان عامل فروش کامیون‌های تاترا فعالیت می‌کنند. به همین خاطر ظاهر کامیون‌های تاترا شباهت بالایی به ساخته‌های DAF دارد و تنها تفاوت آنها در آرم و نشان آنهاست. اما نکته مهم و متمایز‌کننده این کامیون‌ها در شاسی‌های پر‌قدرت، قابلیت‌های آفرودی، سیستم‌های تمام چرخ محرک و... آنهاست که عملا این ساخته‌ها را برای کاربرد‌های راه‌سازی و معدنی، آتش‌نشانی، کار در جنگل‌ها، میادین گاز و... آماده و توانا می‌کند. تاترا در ساخته‌های خود از محصولات رنو نیز استفاده کرده است و سابقه نصب پیشرانه‌های مختلفی از 6 سیلندر تا 12 سیلندر و ساخته دیترویت دیزل، کومنز، پکار، رنو، دویتز، کاترپیلار و... را در کارنامه خود دارد.
تاترا و خودرو‌های خاص
تاترا در کنار فعالیت اصلی‌اش که ساخت خودرو‌های معدنی و راه‌سازی است، در ساخت خودرو‌هایی با کاربری آتش‌نشانی، خودرو‌های کار در جنگل‌ها و میادین نفت و گاز نیز مشغول است. این خودرو‌ها نیز از 2 تا 6 محوره و با مشخصات خاص این قبیل کاربری‌ها ساخته می‌شوند از شاسی و قوای محرکه مشترک با دیگر ساخته‌های تاترا بهره می‌برند. در این میان تاترا به ساخت خودرو‌های خدمات شهری نیز مشغول است که البته این فعالیت‌های تاترا در حد شهرت ساخته‌های نظامی و راه‌سازی آن نیست.
تاترا فونیکس با کابین DAF
هر‌چند که تاترا در زمینه‌های مختلف دارای محصولات معتبری است اما در این میان هیچ‌کدام از آنها شهرت و شناخته‌شدگی فونیکس را ندارند. این کامیون که بر اساس محصولات DAF ساخته می‌شود، حتی به پیشرانه‌های یورو 6 پاکار نیز مجهز شده است و از سمت خود کمپانی مادر نیز به افرادی که به دنبال یک محصول تاترا در کاربری راه‌سازی و معدنی هستند و از طرفی داشتن پیشرانه با آلایندگی یورو 6 برای آنها مهم است، تاترا فونیکس به جای دیگر محصولات این شرکت پیشنهاد می‌شود.
فونیکس از ابتدا ‌روی محصولات DAF ساخته شده است و البته شاسی متفاوتی نسبت به آنها دارد تا برای کار در شرایط خاص، آماده و چابک باشد. این کامیون در جدید‌ترین نسل خود که از اتاق DAF XF بهره می‌برد،‌ روی همان شاسی نسل قبلی ساخته می‌شود که برای رسیدن به سطح بالاتری از قدرت و توانایی، به موتوری جدید با استاندارد یورو 6 مجهز شده است. سیستم تعلیق این خودرو از نوع مستقل و پنوماتیک است تا راحتی تردد در عین بالا بودن ظرفیت بارگیری را داشته باشد. محور‌ها دارای تناژ بالای 10 تن در نمونه‌های فرمان‌پذیر و تا حداکثر 16 تن در نمونه‌های غیر‌فرمان‌پذیر هستند و جعبه دنده‌ها را هم می‌توان از بین ZFهای 16 سرعته دستی‌ یا آلیسون‌های 6 و 7 سرعته خودکار، یکی را انتخاب کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو