فونیکسریمکسبهتام

بنزین «۱۸۵۶»

کارت سوخت جلوی افزایش مصرف بنزین را گرفت

عصر خودرو- نماینده ادوار مجلس کارت سوخت را یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌های کشور طی ۱۰ سال گذشته دانست و گفت: استفاده از این کارت به خنثی کردن توطئه آمریکایی‌ها مبنی بر تحریم بنزین کشور کمک کرد.

کارت سوخت جلوی افزایش مصرف بنزین را گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از صبحانه، ابراهیم کارخانه‌ای با بیان اینکه بحث کارت سوخت به زمانی بر می‌گردد که آمریکایی‌ها می‌خواستند با تحریم بنزین، موتور حمل و نقل ایران را متوقف کنند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها با تحریم سوخت موتور،یک توطئه بزرگ را برای کشور تدارک دیده بودند اما با تغییر محصول تعدادی از واحدهای پتروشیمی و تولید بنزین، صدور کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین این توطئه از سر راه کشور برداشته شد.

    وی کارت سوخت را یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌های کشور طی ده سال گذشته برشمرد و تصریح کرد: استفاده از کارت سوخت باید استمرار داشته باشد،چراکه علاوه بر کاهش مصرف سوخت و کنترل آن قادر به خنثی سازی توطئه‌های دشمنان خواهد بود.

    * کارت سوخت جلوی افزایش 30 میلیون لیتری مصرف بنزین را گرفت

    این نماینده مجلس نهم ادامه داد:  اگر مصرف بنزین با همان شیبی که قبل از ارائه کارت سوخت وجود داشت، بالا می‌رفت طی مدت زمانی کوتاه،مصرف بنزین به 120 میلیون لیتر در روز می‌رسید که عملا  با ارائه کارت سوخت، مصرف آن کاهش یافت و در آن زمان از 90 میلیون لیتر در روز به حدود 60 میلیون لیتر در روز رسید.

    کارخانه‌ای کاهش مصرف انرژی به وسیله کارت سوخت را بسیار هوشمندانه و ارزشمند دانست و گفت: با وجود آنکه تعداد خودروها نسبت به چند سال گذشته افزایش یافت اما هنوز هم مصرف سوخت 70 میلیون لیتر در روز است و  نقش کارت سوخت در این صرفه جویی بسیار حائز اهمیت است.

    وی افزود: همین امر موجب شد تا مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 95 وجود کارت سوخت را در قالب قانون الزامی اعلام کند چرا که خواسته دولت حذف کارت سوخت بود اما با مصوبه مجلس این قضیه  منتفی شد.

    این نماینده ادوار مجلس با اشاره به مزیت‌های استفاده از کارت سوخت، گفت: استفاده از کارت سوخت  موجب کنترل مصرف می شود و از قاچاق سوخت اعم از بنزین و به ویژه سوخت گازوییل به شدت جلوگیری کرده و با توجه به اینکه دائما در معرض توطئه های بین المللی قرار داریم یک عامل کنترل کننده محسوب می شود تا در هر زمانی که لازم باشد بتوانیم سوخت را کنترل کنیم.

    * واردات بنزین 10 میلیون لیتر در روز است

    کارخانه‌ای به واردات بنزین اشاره کرد و اظهار داشت: اگرچه کارت سوخت به صرفه جویی در مصرف بنزین کمک می‌کند اما با این وجود همچنان 10 میلیون لیتر در روز بنزین به کشور وارد می‌شود که اگر دولت تلاش و برنامه‌ریزی خود را برای راه‌اندازی پالایشگاه‌های در دست اقدام همچون ستاره خلیج فارس به کار گیرد، می‌تواند به توقف واردات بنزین از خارج کمک کند چرا که این پروژه عظیم قادر به تولید روزانه 35 میلیون لیتر بنزین با کیفیت بالاست.

    این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی مدیریت سوخت کشور در شرایط گوناگون را یکی از مزیت های استفاده از کارت سوخت برشمرد و عنوان کرد: جدا از شفافیت اطلاعات، صرفه جویی و جلوگیری از قاچاق و سوءاستفاده از دیگرمزیت های این کارت به شمار می آیند.

    *موسوی‌نژاد: هیچ پروژه کنترل مصرف انرژی معادل با کارت سوخت وجود ندارد

    بر اساس این گزارش سید مهدی موسوی نژاد نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: در حال حاضر پروژه و یا حتی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای صرفه جویی در مصرف سوخت وجود ندارد که بتواند معادل کارت سوخت باشد.

    وی بیان کرد: کارت هوشمند سوخت می‌تواند به شفافیت اطلاعات کمک کند اما آنچه که با آن روبرو هستیم این است که دولت به بنزین تک نرخی با آزاد شدن قیمت بنزین و سوخت اعتقاد دارد که این امر برای مردم مشکل ایجاد می‌کند و سبب ایجاد تورم، عدم شفافیت و همچنین افزایش قیمت تمام شده کالاها خواهد شد.

    عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم در خصوص شفاف سازی به وسیله کارت سوخت گفت: به واسطه کارت سوخت می‌توان به حجم بنزین مصرفی در نقاط مختلف و حتی اقشارمختلف پی برد و این امر به نوبه خود در محاسبات و برنامه‌ریزی های کل کشور مزیت‌های جدی ایجاد می‌کند و فقدان آن به فساد در حوزه انرژی و بنزین دامن خواهد زد.

    موسوی نژاد یکی دیگر از تاثیرات مثبت کارت سوخت و سهمیه بندی را تاثیرات مثبت روانی و اجتماعی برشمرد و افزود: علاوه بر این، استفاده از کارت سوخت مزیت‌های دیگری را نیز برای اقشار مستضعف و ضفیف جامعه به همراه خواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو