فونیکسریمکسبهتام

چالش سیاسی صادرات خودرو

عصر خودرو- در حالی برخی خودروسازان خارجی قصد دارند «ایران» را به پایلوت صادرات خود در منطقه، تبدیل کنند اما حواشی موجود میان ایران و برخی کشورهای همسایه به‌خصوص حاشیه خلیج فارس، تردیدهایی را در این مورد به‌وجود آورده است.

چالش سیاسی صادرات خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از برنامه‌های مهم خودروسازان خارجی به‌خصوص پژو و رنو در ایران، صادرات محصول به کشورهای همسایه است، چه آنکه ایران به لحاظ جغرافیایی در موقعیت استراتژیکی قرار دارد. در واقع یکی از مزیت‌های بزرگ بازار ایران، قابلیت تبدیل شدن به مرکز صادرات است و خودروسازان خارجی می‌تواننداز ایران به همه کشورهای منطقه خودرو صادر کنند.

    به هر حال هزینه‌های حمل و نقل، تاثیر قابل توجهی بر قیمت تمام شده خودروها می‌گذارد و خارجی‌ها می‌توانند با تولید محصولات خود در ایران، بازارهای اطراف به‌خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایگان شرقی و غربی را در حوزه صادرات، پوشش دهند. این در شرایطی است که حواشی ایجاد شده در مناسبات ایران و برخی کشورهای همسایه، تردیدهایی در مورد صادرات خودرو به این بازارها پدید آورده است. در این میان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی همسایگان غربی، یکی از بازارهای هدف خودروسازان خارجی برای صادرات محصول از ایران به شمار می‌روند که اتفاقا روابط با آنها دچار چالش شده است.

    آن طور که شرکت‌هایی مانند رنو و پژو اعلام کرده اند، کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایگان غربی ایران، مورد توجه آنها برای صادرات هستند، با این حال قطع مناسبات اقتصادی با برخی از این کشورها، مانعی بزرگ بر سر راه تحقق این هدف ایجاد کرده است. در این شرایط اما وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز شرط صادرات 40 درصدی را برای خودروسازان خارجی مایل به همکاری با خودروسازان ایرانی، در نظر گرفته است. حال باید منتظر ماند و دید خارجی‌ها برای تحقق این شرط وزارت صنعت و همچنین محقق کردن برنامه صادراتی خود، چه حربه‌ای را به کار می‌گیرند و آیا موفق به صدور محصولات شان به همسایگان ایران خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو