فونیکسریمکسبهتام

سفیر کشورمان در پاریس خبر داد؛

امضای سند همکاری تولید سه نوع خودرو بین ایران و فرانسه

امضای قرارداد سیتروئن و سایپا در مراحل نهایی است

عصر خودرو- سفیر ایران در فرانسه گفت: با پیگیری‌های به‌عمل آمده سند همکاری در تهران امضا شده که شامل تولید سه نوع خودرو و مهم‌تر از آن انتقال تکنولوژی و صادرات تولید است.

امضای سند همکاری تولید سه نوع خودرو بین ایران و فرانسه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا ، علی آهنی در خصوص آخرین اطلاعات مربوط به قرارداد‌های اقتصادی با فرانسه ضمن بیان اینکه سفر روحانی به فرانسه به عنوان اولین سفر رسمی رئیس جمهور ایران به این کشور بعد از انقلاب بسیار حائز اهمیت بود، خاطرنشان کرد: در این سفر سی و پنج سند مهم امضا شد که برخی از این‌ها از جمله نقشه راه روابط بسیار اصلی و کلیدی بود.

    این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: سند تفاهم برای تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی که اولین بار در طول تاریخ روابط بوده است سند برقراری دیالوگ سیاسی در سطح عالی بین دو کشور بود.

    او اضافه کرد: در کنار این، سازمان‌های گوناگون هر کدام سند‌های مختلفی را در حوزه‌های مختلف امضا کردند که مجموعه این‌ها مسئولیت سنگینی را برای پیگیری پیش روی ما گذاشت اما خوشبختانه دستگاه‌های مختلف کارشان را انجام می‌دهند و گام‌های خوبی برداشته شده است.

    آهنی با بیان اینکه برای اولین بار یک شرکت و گروه مهم صنعتی در حوزه خودرو حاضر به سرمایه‌گذاری مشترک با ایران شده است، گفت: با پیگیری‌های به‌عمل آمده و خبری که دارم، سند در تهران امضا شده و به‌زودی عملیاتی می‌شود که شامل تولید سه نوع خودرو و مهم‌تر از آن انتقال تکنولوژی و صادرات تولید است که این برای اولین بار در تاریخ روابط اقتصادی ایران با سایر کشور‌هاست که دارد اتفاق می‌افتد.

    سفیر کشورمان در فرانسه اظهار داشت: رنو هم مذاکرات را ادامه داده است و سیتروئن هم با سایپا در مراحل نهایی است.

    آهنی با بیان اینکه در رابطه با ایرباس مذاکرات جلو رفته و مراحل نهایی را طی می‌کند، افزود: مشکل اصلی قرارداد ایرباس مشکل بانکی و تامین مالی است که مذاکرات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. البته ایرباس همواره منتظر مجوز اوپک و خزانه‌داری آمریکاست.

    او گفت: به نظر می‌رسد با توجه به مذاکرات با بوئینگ، کار ایرباس تسریع خواهد شد، چرا که آمریکایی‌ها با توجه به رقابتی که بین بوئینگ و ایرباس هست اجازه نمی‌دهند به راحتی یک بازار چند میلیارد یورویی از آن ایرباس شود و خودشان بی‌نصیب بمانند؛ به این ترتیب پیشرفت کار با بویینگ، کار با ایرباس را نیز تسریع می‌کند.

    این دیپلمات عالی‌رتیه ایرانی در خصوص روش حل برخی مشکلات بانکی گفت: بانک‌ها و سرعت عمل در کار نقل و انتقال بانکی، مستلزم رفع اشکال اساسی از سوی آمریکایی هاست. آن‌ها می‌گویند ما تحریم‌های ثانویه مربوط به بحث هسته‌ای را لغو کردیم و شرکت‌ها می‌توانند وارد معامله با ایران شوند، اما از آن طرف به شرکت‌ها اولتیماتوم می‌دهند که اگر با ایران وارد معامله شوند جریمه خواهند شد. لذا این باعث شده شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی نگران شوند که شاید مشمول مجازات شوند و این زیرکی‌ای است که آمریکایی‌ها دارند.

    او افزود: آمریکایی‌ها برای کاهش فشارها برای روشنگری در این زمینه همواره به شرکت‌ها گفته‌اند که اگر سوالی داشتید از ما بپرسید و هیچ مشکلی نیست. این در حالی است که وقتی شرکت‌ها در خصوص معاملات با ایران از آمریکایی‌ها سوال می‌پرسند، بر اساس اطلاعاتی که داریم هر سوالی پرسیده شده بی‌پاسخ می‌ماند و این از شیطنتی است که آن‌ها دارند. در واقع این کار به گروگان گرفتن منافع اروپایی هاست و خشم شرکت‌های اروپایی -به خصوص فرانسوی- را به همراه داشته است.

    آهنی خاطرنشان کرد: دولت فرانسه هم همانند سایر دولت‌های اروپایی از این بابت ناراحت است و در همین راستا نیز سعی می‌کند ضمانتی را از آمریکایی‌ها بگیرد تا بر اساس آن شرکت‌ها و بانک‌هایشان را تشویق کنند که با ایرانی‌ها معامله داشته باشند.

    سفیر کشورمان در فرانسه افزود: بنا به اطلاعاتی که داریم فرانسه اقدامات یک‌جانبه‌ای را با آمریکایی‌ها داشته و هیات‌های مختلفی را نیز رد و بدل کردند و همچنین با همکاری سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان و انگلیس و اتحادیه اروپا سعی کردند برای اینکه هر چه سریع‌تر از این مخمصه خارج شوند، اقدامات جمعی هم داشته باشند، چرا که خودشان نیز درگیر این مساله هستند.

    او با بیان اینکه سفر آقای ظریف به فرانسه و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی باعث اتفاق‌نظر در کشور شد، گفت: این موضوع نقطه عطفی در همکاری‌های اقتصادی و تنظیم روابط اقتصادی و تجاری با ایران بود.

    آهنی خاطرنشان کرد: فرانسوی‌ها بسیار علاقمندند در منطقه نقش فعال‌تری داشته باشند و برایشان نقش ویژه ایران در منطقه محرز است، برای همین با رایزنی با ایران در جهت پیشبرد منافع مشترک و ایفای نقش مهمتری در منطقه تلاش می‌کنند.

    سفیر ایران در فرانسه در پایان با اشاره به بحران سوریه اظهار داشت: زمینه همکاری‌ها در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه ، فرانسه را نیز تحت‌الشعاع قرار داده که بسیار حائز اهمیت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو