فونیکسریمکسبهتام

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تشریح کرد

نحوه جایگزینی «موتورسیکلتهای انژکتوری» وارداتی با «موتورسیکلتهای کاربراتوری»

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری از مهر امسال متوقف می‌شود، گفت: موتورسیکلتهای انژکتوری که تولید چین، تایلند و ژاپن هستند جایگزین موتورهای کاربراتوری خواهد شد.

نحوه جایگزینی «موتورسیکلتهای انژکتوری» وارداتی با «موتورسیکلتهای کاربراتوری»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، سعید متصدی درباره مصوبه  کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا مبنی بر توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری و جایگزینی آنها با موتورسیکلتهای انژکتوری و برقی اظهار کرد: موتورسیکلتهای کاربراتوری چهار تا پنج برابر خودروهای استاندارد تولید آلودگی می‌کند و خطر آن برای ساکنان کلان‌شهرها بسیار زیاد است.

    وی به برنامه حذف موتورسیکلتهای کاربراتوری اشاره کرد و افزود: برای مدیریت این مصوبه از بهمن ماه سال گذشته برنامه زمانبندی حذف موتورهای کاربراتوری را از خود موتورسیکلت‌سازان دریافت کردیم و در حال حاضر نیز تا اول مهر ماه به این برنامه نظارت خواهیم کرد که امیدواریم از ابتدای پاییز امسال به این هدف مهم دست یابیم و تمامی موتورسیکلتهای کاربراتوری از چرخه تولید حذف شوند.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: جایگزین موتورهای کاربراتوری، موتورسیکلتهای انژکتوری و برقی خواهند بود و امیدواریم این روند به کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها کمک کند.

    2.5میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد می‌کنند

    متصدی متذکر شد: در حال حاضر بیش از 2.5 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد دارند که چهار تا پنج برابر یک خودروی بنزین‌سوز آلایندگی تولید می‌کنند و در صورت جایگزینی با موتورهای انژکتوری و برقی شاهد بهبود وضعیت موتورسیکلتها خواهیم بود.

    وی درباره استفاده از موتورسیکلتهای انژکتوری و تفاوت قیمت آنها با موتورسیکلتهای کاربراتوری تصریح کرد: موتورهای انژکتوری هزینه آن‌چنان زیادی نسبت به موتورهای کاربراتوری ندارند ولی تأثیر‌گذاری بسزایی در جلوگیری از تولید آلاینده‌ها خواهند داشت.

    چین، ژاپن و تایلند مبدأ واردات موتورسیکلتهای انژکتوری

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه موتورسیکلتهای انژکتوری از کشورهای چین، ژاپن و تایلند وارد کشور خواهد شد، تصریح کرد: ما در ایران تولید‌کننده موتور موتورسیکلت نداریم و موتور این موتورسیکلتها از سایر کشورها وارد ایران می‌شود.

    متصدی تصریح کرد: متأسفانه فقط کشور ما از موتورهای کاربراتوری استفاده می‌کند ولی بقیه کشورها از موتورسیکلتهای انژکتوری بهره می‌گیرند و این امر یکی از مهمترین علتهای تولید آلودگی در کلان‌شهرها است.

    وی با برشمردن فواید موتورسیکلتهای انژکتوری خاطر‌نشان کرد: موتورسیکلتهای انژکتوری مصرف سوخت و آلودگی کمتری را به‌همراه دارند و نسبت به سایر موتورسیکلتها پایدارتر هستند، فقط هزینه این وسیله نقلیه مقداری بیشتر از موتورسیکلتهای کاربراتوری است.

    کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی تعطیل نمی‌شوند

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  درباره این پرسش که اگر موتورهای انژکتوری جایگزین موتورهای کاربراتوری شود چه مشکلی برای کارخانه‌های تولید‌کننده پدید خواهد آمد، گفت: کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی با وجود عدم تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری تعطیل نخواهند شد چرا که موتورسیکلت‌سازان ما در ایران فقط بدنه موتور را تولید می‌کنند و قطعات محرک به‌ویژه موتور را وارد می‌کنند.

    متصدی در ادامه یادآور شد: کارخانه‌های موتورسیکلت در ایران تا پیش از این، موتور کاربراتوری را وارد می‌کردند و از این پس موتور انژکتوری را وارد کشور خواهند کرد که این مهم از مهر ماه در سراسر کشور اجرا می‌‌شود.

    وی در خصوص این پرسش که آیا تمهیدات لازم برای گسترش موتورسیکلتهای برقی فراهم شده است یا خیر و اینکه آیا قیمت این وسیله نقلیه از سایر موتورسیکلتها گران‌تر خواهد بود یا خیر، خاطرنشان کرد: در مصوبه اخیر دولت برای آلودگی هوا، بحث ساماندهی موتورسیکلتهای برقی دیده شده و به‌طور حتم این برنامه‌ها ادامه خواهد یافت.

    سرمایه‌‌گذاران تولید موتورسیکلت برقی را دنبال می‌کنند

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره لزوم استفاده از موتورسیکلتهای برقی نیز تصریح کرد: استفاده از موتورسیکلتهای برقی نیز به‌جای موتورسیکلتهای کاربراتوری مد‌نظر است و به همین منظور در حال حاضر چندین سرمایه‌گذار این موضوع را دنبال می‌کنند.

    متصدی یادآور شد: هزینه تولید داخلی موتورسیکلتهای برقی نسبت به واردات آن به‌مراتب کمتر است؛ ما تولیدکنندگان و سرمایه‌گذارانی داریم که برای تولید موتورسیکلتهای برقی در حال تلاش هستند و این مهم را به‌طور جدی دنبال می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو