فونیکسریمکسبهتام

تویوتا پتنت خودرو پرنده را به ثبت رساند

عصر خودرو- تویوتا به تازگی پتنتی را به ثبت نهایی رسانده که در بر دارنده‌ی طرح یک خودرو با قابلیت پرواز است. به نظر می‌رسد که در این طرح به جزییات زیادی پرداخته نشده و نکات سوال‌برانگیز زیادی پیرامون آن وجود داشته باشد. ولی به هر حال تویوتا نخستین خودروسازی است که اختراع یک خودروی پرنده را به ثبت می‌رساند.

تویوتا پتنت خودرو پرنده را به ثبت رساند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از صبحانه، ساخت خودرویی که قابلیت پرواز داشته باشد به عنوان آرمان مقدسی در آینده‌گرایی مطرح بوده است. برای چندین دهه، همواره در مجله‌هایی همچون Popular Mecanics ادعا شده است که ما روزی قادر به رهایی از گره‌های ترافیکی و چاله‌های مسیر و پیمودن مسیر از طریق آسمان با وسایل نقلیه‌ی شخصی خودمان خواهیم بود. اما تا کنون ترکیب خودرو و هواپیما چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. با این حال شرکت‌هایی مانند ترافوجیا  (Terrafugia) تلاش‌های قابل توجهی را در این مسیر انجام داده‌اند.

    پتنت ثبت شده‌ی تویوتا به شکل خودرویی با پانل‌های بدنه‌ی قابل تنظیم است. این طرح در واقع به صورت یک وسیله‌ی براق و تقریبا گلابی‌مانند با پروانه‌ای که شاید محبوب‌ترین نوع پروانه در جهان باشد، ارایه شده است. اما در زیر آن پوسته که شکل واقعی وسیله را پنهان می‌کند، یک هدف خلاقانه نیز برای پنهان ساختن بال‌ها در نظر گرفته شده است.

    تویوتا می‌خواهد به جای خم کردن آن بال‌ها روی بدنه در حین رانندگی در جاده همانند طرح ترافوجیا، سطوح پرواز را در زیر پانل‌های واقعی بدنه‌ی خودرو جاگذاری کند. بال‌ها به یکباره باز می‌شوند و امکان کنترل را فراهم می‌آورند. این در حالی است که موازنه‌سازهای محور جلو همانند چیزی خواهد بود که در یک یوروفایتر تایفون می‌توان دید. این سیستم کنترل اوج پرواز و احتمالا کنترل انحراف را میسر خواهد ساخت. از سویی هیچ سکان هدایت آشکار و یا هیچ دری در بخش عقب مشاهده نمی‌شود.

    تویوتا پتنت خودروی پرنده را به ثبت رساند +عکس
    با توجه به توضیحات این پتنت که تویوتا در دسامبر سال 2014 برای آن پرونده تشکیل داده بود و سازمان ثبت اختراع و دفتر علائم تجاری ایالات متحده آن را به تازگی منتشر کرده، گفته شده است که:

        بدنه شامل شمار زیادی از اعضای فریم انعطاف‌پذیر و یک پوسته است که بین اعضای فریم انعطاف‌پذیر امتداد یافته است. همچنین یک سیستم عملگر هم برای فریم قابل‌انعطاف تعبیه شده است که بین یک پیکربندی متمرکز برای حالت پرواز و نیز یک پیکربندی گسترده برای حالت حرکت روی زمین قرار داده شده است.

    واقعیت این است که تویوتا پیرامون این طرح مفهومی برنامه‌ی روشن و دقیقی ارایه نداده و به نظر می‌رسد که تمام جدیت تویوتا در این کار به خاطر آن است که بتوانند حق ثبت اختراع این طرح را نصیب خود کنند.

    تویوتا پتنت خودروی پرنده را به ثبت رساند +عکس

    شاید بهتر باشد این نکته را هم در نظر داشته باشیم که خودروسازان تقریبا برای هر چیز جدیدی که ارایه داده باشند در پی تشکیل یک روند ثبت حق اختراع بر می‌آیند و در این میان زیاد تفاوتی ندارد که آن طرح یک ایده‌ی پیش پا افتاده و عادی بوده، یا اینکه حاصل یک طوفان ذهنی گسترده بر آمده از یک بخش خاص باشد. به عبارت دیگر، پنت تویوتا بسیار جالب است، اما مسلما نباید انتظار داشته باشیم که تویوتا سال آینده بخواهد یک پریوس پرنده را روانه‌ی بازار کند!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو