فونیکسریمکسبهتام

ورود شورای رقابت به قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای فرانسوی

عصر خودرو- فرانسوی‌ها در حالی شریک اصلی خودروسازان ایرانی شدند که قراردادهای جدید آنها با شرکای ایرانی با ابهامات زیادی مواجه است و هیچ تضمینی برای داخلی‌سازی‌ ۴۰ درصدی یا صادرات ۳۰ درصدی خودروهای تولید مشترک وجود ندارد.

ورود شورای رقابت به قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای فرانسوی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری، با رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت‌وگو کرده‌ایم.

    بازهم خودروسازان فرانسوی شرکای اصلی همتایان ایرانی خود شدند، رویکرد شورای رقابت چیست؟

    اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که خودروسازان ایرانی برای همکاری با شرکای خارجی حق انتخاب‌های زیادی داشته باشند، بهتر است که بازهم به سراغ شرکای فرانسوی قبلی که سابقه خوبی در ایران ندارند نرویم اما اکنون ما حق انتخاب چندانی برای شرکای خودروساز نداریم و از سوی دیگر سطح فناوری ساخت خودرو در کشورمان خیلی پایین بوده و شاید حدود 20تا 30سال از فناوری روز ساخت خودرو در دنیا عقب‌تر هستیم.

        آیا انعقاد قرارداد جداگانه دو شرکت مشترک پژو- سیتروئن با ایران خودرو و سایپا برای تولید خودرو با پلت فرم‌های یکسان مطابق با قانون رقابت است؟

    هنوز مذاکرات خودروسازان ایرانی با رنو و پژو- سیتروئن فرانسه نهایی نشده اما اینکه 2شرکت عضو یک جوینت وینچر(پژو- سیتروئن) به‌طور جداگانه با ایران خودرو و سایپا برای تولید خودرو روی یک پلت فرم مشترک، قرارداد منعقد کنند، چندان موجه نخواهد بود. شورای رقابت منتظر است تا در نهایت ببیند قراردادهای خودروسازان فرانسوی مانند رنو و پژو - سیتروئن با شرکای ایرانی چگونه منعقد خواهد شد.

    بر این‌اساس نسخه‌ای از قرارداد جدید ایران خودرو و پژو را می‌خواهیم و با انجام کار کارشناسی، اگر قراردادهای جدید فرانسوی‌ها با خودروسازان ایرانی مطابق قانون رقابت نبوده و منجر به شکل‌گیری تولید و بازار رقابتی خودرو نمی‌شود، یا قراردادهای برخی برندهای خودروساز فرانسوی مانند پژو- سیتروئن که از یک برند نشات گرفته، به‌طور جداگانه با ایران خودرو و سایپا قرارداده بسته‌است، نظارت شورای رقابت بر عملکرد این خودروسازان در چارچوب قراردادهای جدید به‌عنوان انحصارگر را اعمال می‌کنیم.

        اکنون سهم خودروهای پژو در سبد محصولات ایران خودرو بیش از 70درصد است، آیا افزایش این سهم با قرارداد جدید، منجر به بازار انحصاری این خودروها نمی‌شود؟

    اگر محصولات عرضه شده توسط پژوی فرانسه یا هر خودروساز دیگر در بازار قابل رقابت باشد، مشکلی از نظر سهم بازار نخواهیم داشت اما درصورتی که شرایط عرضه خودروهای مشترک تولید شده در چارچوب قراردادهای جدید همانند خودروهای کنونی پژو باشد، قطعا مشمول تعیین ضوابط قیمت‌گذاری و نظارت شورای رقابت خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو