فونیکسریمکسبهتام

همه تهدیدهای موتورسیکلتی

پلاک گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف می‌شود؟

عصر خودرو- کثرت موتورسیکلت ها در پایتخت یکی از ویژگی های بارز این شهر۱۰ میلیون نفری به شمار می رود.

پلاک گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،با نگاهی گذرا به شهرهای مهم جهان،در می یابیم که هر کدام به ویژگی و عنوانی خاص شهره و معروف هستند.

    "وین" پایتخت اتریش به مترو و تراموای شهری معروف است،شاخصه شهر پکن(پایتخت چین) با آن جمعیت منحصر به فرد(از لحاظ کثرت)دوچرخه های فراوانی است که در معابر در حال تردد و حرکت هستند،پایتخت دانمارک به شهر پیاده روها معروف است و به واقع حضور متکثر عموم کپنهاک نشینان در پیاده روها از ویژگی های بارز این شهر اروپای شمالی است،در این میان تهران را نیز می توان شهر موتورسیکلت ها نام نهاد.

    البته این وفور و کثرت در تمامی نقاط شهر تهران یکسان نیست و در برخی از مناطق خاص این کلانشهر همچون نواحی جنوبی و غربی ،تعداد قابل توجه موتورسیکلت ها در معابر،بعضا به میزانی می رسد که آرامش خاطر و نظم و انتظام عادی شهر را تحت الشعاع قرار می دهد.

    *راز این تکثر و تعداد انبوه موتورسیکلت ها در شهر تهران چیست؟

    کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،دو عامل عمده را در این تعداد انبوه این نوع خاص از وسیله نقلیه تاثیرگذار می داند.

    به اعتقاد وی ارزان بودن موتور سیکلت در میان دیگر وسایل نقلیه و سهولت خرید و تهیه آن از سوی بسیاری از افراد و دغدغه های معیشتی و اشتغال،از عامل تعیین کننده در این تکثر و تعدد محسوب می شود.

    *اشتغال دو میلیون نفر در تهران با محوریت موتورسیکلت

    آنچنان که آمار پلیس،نشان می دهد عَقَبِه و عامل 70  درصد از تردد موتورسیکلت ها معیشت و اشتغال است.

    بر اساس آمار منتشر شده در برخی از جراید و رسانه ها بیش از 2 میلیون نفر در خیابان های تهران با اتکای به موتورسیکلت تامین درآمد و معیشت می کنند.

    مجموع موتورسیکلت های شماره گذاری شده تهران سه میلیون دستگاه برآورد می شود که در نوع خود قابل توجه است،حال در نظر بگیرید در خوشبینانه ترین حالت ممکن تنها اگر 1 درصد از این میزان تخلف کنند،30 هزار دستگاه موتورسیکلت قانون شکنی و قانون گریزی داشته اند که رقم بسیار بالایی به شمار می رود.

    سردار تیمور حسینی،رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز معتقد است :عامل تردد 70 درصد از موتور سیکلت ها به مسائل معیشتی و اشتغال وابسته است و تنها 30 در صد از این میزان به دلایل شخصی در سطح شهر تردد و حرکت می کنند.

    البته کارشناسان و مقامات مسئول پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعتقاد دارند در صورت رعایت قوانین و ضوابط،مشکل خاصی از این تکثر و تعدد موتورسیکلت ها ایجاد نخواهد شد،اما به دلیل تعداد انبوه این نوع خاص از وسیله نقلیه ، در صورت قانون گریزی ، بی نظمی و ناهنجاری محسوسی در نظم شهری ظهور و بروز پیدا می کند.

    *پلاک گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف می شود؟

    بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان و برخی از مسئولان و مقامات محیط زیست،یکی از دلایل اصلی آلایندگی  هوای پایتخت،تردد همین موتورسیکلت هایی است که بعضا غیر استاندارد بودن و یا نارسایی در فرآیند سوخت و حرکت آن،باعث ایجاد آلایندگی های زیست محیطی بسیاری در پایتخت می شود.

    با توجه به آنچه که پیش از این اطلاع رسانی شده،از مهر ماه سال جاری موتورسیکلت های انژکتوری ،جایگزین موتورسیکلت های بنزینی وکاربراتوری خواهد شد.

    البته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت عنوان داشت:عدم پلاک گذاری موتور سیکلت های کاربراتوری هنوز مراحل قانونی لازم را طی نکرده و این اظهار نظر در شرایطی مطرح شده که چندی پیش از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست به توقف پلاک گذاری چنین موتورسیکلت هایی(کاربراتوری)اشاره شده بود.

    به هرترتیب امید آن می رود با اتخاذ تدابیر لازم از سوی دستگاه ها و نهادهای ذیربط شرایط و بستری فراهم شود که از تردد موتورسیکلت های آلاینده جلوگیری شود،زیرا استمرار ترددِ چنین موتورهایی در سطح شهر تهران،  یقینا وضعیت آلایندگی پایتخت را همچون سنوات گذشته با چالش ها و معضلات جدی و بُغرَنجِ خاص به خود مواجه خواهد ساخت.

    بر اساس آمار منتشر شده از مجموع 3 میلیون موتورسیکلت پایتخت،قریب به یک سوم آن بصورت روزانه در شهر تهران تردد و فعالیت می کنند و حاصل این تردد 286 تن منواکسید کربن،100 کیلوگرم دی اکسید گوگرد و بیش از 7 تن دی اکسید  نیتروژن است،این اعداد و ارقام بدون احتساب ترکیبات آلی  فرار و ذرات معلق برآورد شده که رقم بسیار قابل توجهی محسوب می شود،آماری که ضرورت توجه جدی و قاطعانه دستگاه های ذیربط و البته کنترل و اجرای مجدانه معاینه فنی را می طلبد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو