فونیکسریمکسبهتام

در جلسه شورای اسلامی شهر قم تصویب شد؛

افزایش کرایه اتوبوس شهری در قم

تشویق به استفاده از کارت بلیط

عصر خودرو- اعضای شورای اسلامی شهر قم به افزایش ۳۲ درصدی کرایه نقدی و ۱۰ درصدی کرایه غیر نقدی و در مجموع افزایش ۲۰ درصدی کرایه اتوبوس در شهر قم رأی مثبت دادند.

افزایش کرایه اتوبوس شهری در قم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، لایحه افزایش 20 درصدی کرایه اتوبوس در شهر قم شامگاه یکشنبه برای چهارمین بار به جلسه علنی شورای شهر قم مطرح شد تا نظرات شهرداری و کمیسیون خدمات شهری درباره این موضوع جمع‌بندی شود.

    عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم در توضیح اختلاف نظر شورا و شهرداری درباره این لایحه گفت: یکی از دلایل اصلی که جمع بندی و نظرات کمیسیون و شهرداری متفاوت است در مسئله تعداد مسافر است.

    وی با اشاره به مشکلات تعیین دقیق قیمت تمام شده یک بلیط افزود: ما آمار دقیقی در استفاده از اتوبوس نداریم تا قیمت تمام شده بلیط را به صورت دقیق محاسبه کنیم.

    ذاکریان با اشاره به اینکه قیمت تمام شده سفر درون شهری را 500 تومان اعلام شده عنوان داشت: راجع افزایش نرخ‌ها در کمسیون به تصویب رسید که کرایه کارتی 10 درصد افزایش داشته باشد و کرایه نقدی با 32 درصد افزایش به 600 تومان برسد.

    وی اظهار کرد: با این محاسبه کرایه اتوبوس در سال جاری، میانگین افزایشی حدود 20 درصد خواهد داشت و تفاوت بین پرداخت کرایه کارتی و نقدی معنی دار شود تا مردم به استفاده از کارت تشویق شوند.

    رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به احتمال عدم تمایل رانندگان به استفاده از کارت گفت: به هر دلیلی که دستگاه کارت خوان خراب باشد کرایه نقدی 200 تومان است.

    افزایش استفاده مردم از کارت بلیط‌ها

    در قسمتی از این لایحه قید شده بود که شهرداری در جلب مشارکت از کارت بلیط باید به گونه‌ای عمل کند که تا پایان سال 50 درصد اتوبوس سواران از کارت بلیت استفاده کند.

    زین العابدین قراچورلو، از مخالفان این افزایش قیمت بود و معتقد بود که در این افزایش قیمت، یارانه در نظر گرفته نشده است.

    وی با اشاره به اینکه بخشی از بهای بلیط قرار است هزینه سازمان اتوبوسرانی را تامین کند ابراز داشت: باید تعداد شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی کاهش پیدا کند تا هزینه‌های تمام شده بلیط کاهش پیدا کند.

    این عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: از اول سال گذشته تا حالا بالای 300 درصد افزایش کرایه داشتیم که اینها به قشر ضعیف جامعه فشار می‌آورد.

    برنامه‌ریزی بر اساس آمارهای تقریبی

    ذاکریان در پاسخ به ابهامات اعضای شورای شهر با اشاره به اینکه پاشنه آشیل محاسبه هزینه تمام شده تعداد مسافر است گفت: ما هیچ عدد دقیقی در این زمینه نداریم.

    وی افزود: برداشت ما این است که یک چهارم از کارت استفاده می‌کنند و شهرداری به یک نقل می‌گوید دو سوم از کارت استفاده می‌کنند و به نقل از شرکت‌ها نیمی از مسافران.

    رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه در اینکه سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم سازمان بهره وری نیست کسی تردیدی ندارد تصریح کرد: هم خود شهرداری این را اذعان دارد و هم خود سازمان چراکه سازمان خیلی گران اداره می‌شود.

    وی افزود: ما چهار و نیم میلیارد تومان هزینه می‌کنیم که سازمان را اداره کنیم که این در هزینه تمام شده بلیط آمده و اگر این مبلغ را در نظر نگیریم قیمت تمام شده 410 تومان شده است.

    ذاکریان ادامه داد: نظر شهرداری این است که این یارانه را به جای اینکه به مردم بدهیم برای افزایش زیرساخت مصرف شود تا اتوبوس‌های بیشتری برای شهر بخریم تا در آینده مشکل ایجاد نشود.

    به عقیده وی، باید به سمت هدفمند کردن یارانه ها بر اساس تعداد مسافران و درآمد خطوط برویم تا یارانه به خطوط کم درآمد تعلق گیرد.

    نعمت‌الله عواطف رستمی، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم درباره این لایحه گفت: ما در این لایحه خدمتی به مردم انجام ندادیم یعنی نرخ کارتی را به 360 تومان و نرخ نقدی را به 600 تومان رساندیم. باید آسیب‌شناسی کنیم که چه کسانی کرایه نقدی پرداخت می‌کنند چرا که معمولا این افراد از قشر آسیب‌پذیر بوده و با این مصوبه با مشکل مواجه می‌شوند.

    وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از بودجه شهری برای خرید املاک برای تعریض خیابان‌ها است تا سیستم حمل و نقل را روان کنیم اظهار کرد: در کشورهای دیگر خیابان‌های کم عرض وجود دارد اما خلوت است چرا که مردم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

    علیرضا قاری قرآن، معاون امور زیربنایی شهردار قم در این جلسه با اشاره به اینکه شهرداری محاسبات دقیقی برای رسیدن به عدد افزایش قیمت اتوبوس انجام داده گفت: تعداد مسافر ما در سال 94 محاسبه شد و از این عدد به تعداد مسافر در سال 95 رسیدیم.

    وی در سال 94 حدود 57 میلیون جا به جایی با اتوبوس در شهر قم شکل گرفته افزود: سعی کردیم بر اساس تحلیل‌ها به درصد استفاده مردم از کارت بلیط برسیم.

    معاون امور زیربنایی شهردار قم گفت: بخشی از این آمارها کاملا قابل استناد است و بخشی از اینها برداشت تخمینی از اتفاقاتی است که در طول سال 94 افتاده و بر اساس اینها به این جمع بندی رسیدیم که هزینه تمام شده برای سال 95، 500 تومان است.

    استفاده 30 درصدی از کارت بلیط

    وی با اشاره به اینکه 30 درصد مردم از کارت بلیط استفاده می‌کنند، گفت: این عدد متقنی نیست اما حدودی است که به آن رسیدیم و تلاش می‌کنیم در سال جاری 50 درصد از کارت بلیط استفاده کنند.

    قاری قرآن استفاده کم رنگ مردم از کارت بلیط را به کمبود جایگاه‌های شارژ کارت مربوط دانست و افزود: در سال گذشته 17 جایگاه داشتیم که به 25 رسیده و باز هم افزایش پیدا می‌کند.

    وی با بیان اینکه سیاست بر این بود که فاصله بین نقدی و کارتی را زیاد کنیم تا مردم ترغیب شوند به سمت کارتی بروند گفت: این موضوع چند امتیاز دارد، یکی اینکه پول نقد جا به جا نمی‌شود و دیگر اینکه اطلاعات قابل ثبت است و می‌شود کار آماری انجام داد و مردم پول کمتری هم پرداخت می‌کنند.

    معاون امور زیربنایی شهردار قم با اشاره به اینکه هشت سال از زمان واگذاری اتوبوس‌ها به بخش خصوصی در شهر قم گذشته است، اظهار کرد: دو سال دیگر تعدادی اتوبوس فرسوده خواهیم داشت که یکباره باید نوسازی شود. امسال هم 40 دستگاه اضافه کردیم و بنا بر این است که به 50 دستگاه داشته باشیم.

    وی ادامه داد: باید در دو سال آینده برنامه ریزی بری خرید اتوبوس داشته باشیم در غیر این صورت به مشکلات بزرگی خواهیم خورد.

    قاری قرآن گفت: در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد و 700 هزار تومان بازنشستگی برای رانندگان پرداخت کردیم.

    وی افزود: در مجموع هر اتوبوس هر ماه 134 میلیون تومان هزینه دارد و در شهر قم 280 اتوبوس فعالیت می‌کنند.

    عباس محمدی هم در ادامه جلسه گفت: چندین سال است که سازمان اتوبوسرانی اصلا انگیزه ندارد که کارت بلیط داده شود. در یک شهر یک میلیون و 200 هزار نفری 17 جایگاه شارژ کارت وجود دارد.

    این عضو شورای اسلامی شهر قم ابراز داشت: سال گذشته نرخ واقعی 393 تومان بوده اما امسال می‌گوییم 500 تومان که این افزایش نرخ تمام شده منطقی نیست و از جیب مردم پرداخت می شود.

    افزایش کیفیت اتوبوس‌ها

    شهردار قم در ادامه جلسه با بیان اینکه باید به این موضوع هم از دیدگاه خرد نگاه کرد و هم از دیدگاه کلان اظهار داشت: قیمت بلیط اتوبوس در شهر قم حتی با این افزایش از هشت کلان شهر کشور کمتر است.

    وی با اشاره به اینکه کیفیت هم در کنار کمیت باید دیده شود گفت: در مدیریت مالی، بهره‌وری سیستم حرف اول را می‌زند و نمی‌شود یک ریال به دست بیاوریم و 5 ریال هزینه کنیم. 

    سید مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه دولت دیگر به ما یارانه نخواهد داد ابراز داشت: دو سال دیگر قرارداد سازمان اتوبوسرانی با اتوبوس‌های بخش خصوصی به پایان می‌رسد و به یک باره باید 260 اتوبوس تهیه کنیم که این کار آسانی نیست.

    وی با بیان اینکه اگر حرفی می‌زنیم نباید از سر احساسات باشد و بر اساس کار کارشناسی حرف بزنیم، گفت: هر نتیجه‌ای که بر اساس کار دقیق کارشناسی به دست آمده باشد برای ما محترم است و اگر لازم باشد باید تصویب لوایح را برای بررسی دقیق‌تر آنها به تاخیر انداخت.

    شهردار قم به لزوم افزایش کیفیت اتوبوس‌ها در شهر قم اشاره کرد و افزود: موضوع دیگری که باید تغییر کند، سازمان اتوبوسرانی است که باید بهره‌روری بسیار بیشتری داشته باشد.

    در نهایت این لایحه با رأی اعضای شورای اسلامی شهر قم تصویب شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو