فونیکسریمکسبهتام

سایپا و سیتروئن فصل جدیدی از همکاری را آغاز کردند

سال ۲۰۱۷ نخستین محصول مشترک تولید خواهد شد

عصر خودرو- شرکت های خودروسازی سایپا و سیتروئن با امضای قرارداد و تاسیس شرکت مشترک, همکاری خود را از سر گرفتند؛ حجم سرمایه گذاری اولیه در این همکاری به میزان ۳۰۰ میلیون یورو برای ایجاد شرکت مشترک است و نخستین محصول مشترک تا پایان سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهد شد.

سال ۲۰۱۷ نخستین محصول مشترک تولید خواهد شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سایپا نیوز، قرارداد همکاری مشترک دو شرکت سایپا و سیتروئن با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت توسط مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا، سید محمدعلی سید ابریشمی رئیس هیأت مدیره گروه خودرو سازی سایپا و ژان کریستف کمار (Jean Christophe Quemar) عضو هیأت مدیره سیتروئن و الیور بورجس(Oliver Bourges)  دبیرکل سیتروئن به امضا رسید.

    نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه امضای این قرارداد به خبرنگاران گفت: امروز چارچوب قرارداد مشارکت بین گروه سایپا و سیتروئن سایپا امضا شد و قرارداد نهایی ظرف دو ماه تکمیل و امضا خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه قرارداد زیر نظر شرکا امضا شده و ما به عنوان وزارت صنعت، سیاست ها را مطرح کرده ایم گفت: در این قرارداد همه نکات از جمله انتقال تکنولوژی، طراحی، مهندسی و صادرات دیده شده است.

    نعمت زاده اضافه کرد: این مشارکت دومین همکاری شرکت های ایرانی و فرانسوی بعد از اجرای برجام است و امیدواریم این همکاری ها بصورت طولانی مدت ادامه داشته باشد. البته این قرارداد بر اساس مدل جدیدی از همکاری مشترک تعریف شده است که ان شاالله باعث ارتقا صنعت خودرو خواهد شد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این قرار داد همکاری قرار است محصولات روز سیتروئن تولیدشود و امیدواریم در کمتر از دو سال آینده خودروی مشترک این همکاری به بازار عرضه شود.

    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه امضای این قرارداد در جمع خبرنگاران گفت: امروز پس از یکسال مذاکره بین شرکت سایپا و سیتروئن موفق شدیم آخرین مذاکرات را انجام دهیم و شرکت مشترک سایپا و سیتروئن را تاسیس کنیم.

    وی ادامه داد: آورده شرکت سایپا 50 درصد سهام سایپا کاشان است و به این ترتیب 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان به قیمت کارشناسی رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرکت سیتروئن واگذار شد. این قرارداد، شامل تمامی فرآیندهای زنجیره ارزش خودرو شامل طراحی مهندسی,  قطعه سازی، تولید محصول و فروش و پس از فروش بوده  و مقرر شده 30 درصد از محصولات تولیدی این شرکت مشترک در شبکه سیتروئن صادر شود.

    جمالی ادامه داد:این همکاری به صورت 50-50 و با نگاه برد برد برای دو طرف شکل گرفته و بر همین اساس هیات مدیره 6 نفره ای که 3 عضو ایرانی و 3 عضو فرانسوی خواهد داشت و این نوع همکاری قطعا پتانسیل جدیدی در صنعت بوجود می آورد.

    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: بر اساس برنامه طراحی شده برای این همکاری، قرار است تا پایان سال 2017 نخستین محصول مشترک در این مجموعه به بازار عرضه شود.

    وی در خصوص سرمایه گذاری مشترک در این طرح گفت: حجم سرمایه گذاری اولیه 300 میلیون یورو برای ایجاد شرکت مشترک است؛ قاعدتا برای توسعه محصول، طراحی محصول و ایجاد خطوط جدید، سرمایه شرکت افزایش پیدا خواهد کرد که به صورت مساوی بین سایپا و سیتروئن تقسیم خواهد شد.

    جمالی در مورد محصولاتی که قرار است به دنبال این همکاری تولید و به بازار عرضه شود، گفت: قرار است  آخرین محصولات  سیتروئن در این شرکت تولید گردد و در واقع این محصولات برای نخستین بار در شبکه سیتروئن عرضه خواهد شد.

    وی افزود: خودروی مشترک اول از  نمونه های موجود و درحال تولید شرکت سیتروئن می باشد و سایر محصولات خودروهای در حال طراحی می باشد که همزمان با عرضه در سایر کشورهای اروپایی این محصول در ایران تولید و عرضه می شود.

    جمالی تصریح کرد: همکاری فنی و مهندسی در سطوح مختلف صورت می پذیرد و همچنین موتور جدید که استاندارد یورو 6 را خواهد داشت و قابلیت ارتقاء به استاندارد یورو 7 را نیز دارد بر اساس همکاری مشترک در سال 2019 تولید می شود و به تدریج از سال 2020 اغلب قطعات این موتور با همکاری سیتروئن و قطعه سازان کشور عزیزمان,  داخلی سازی می شود.

    مدیر عامل گروه سایپا گفت: این شرایط کاملا در راستای اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا صورت می پذیرد.

    جمالی در مورد سهم ساخت داخل در این همکاری ها گفت: برای شروع، محصول 40 درصد باید داخلی سازی شود و ظرف سه سال میزان ساخت داخل  باید به 70 درصد برسد . این داخلی سازی با همکاری  مرکز تحقیقات سایپا و قطعه سازان در قالب استانداردهای سیتروئن صورت خواهد پذیرفت. امیدواریم بتوانیم بر اساس شرایطی که وزارت صنعت تعیین کرده و ملت انتظار دارند در قالب این همکاری مشترک صنعت رشد خوبی داشته باشد.

    وی در مورد وضعیت تولید محصولات جاری سایپا کاشان پس از این همکاری گفت: تولید محصولات فعلی سایپا کاشان تا پنج سال ادامه خواهد داشت؛ بخشی از محصولات مانند تیبا و پراید هم اکنون در کاشان تولید می شود که همزمان با ورود محصولات جدید سیتروئن از تولید آنها کاسته شده و به مرور از چرخه تولید خارج خواهند شد و محصولات سیتروئن را جایگزین محصولات فعلی خواهیم کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو