فونیکسریمکسبهتام

با اعلام نتیجه مذاکرات سایپا ایران و سیتروئن فرانسه صورت گرفت:

لبخند رضایت سهامداران سایپا در فصل داغ مجامع

عصر خودرو- مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا، برای سال مالی منتهی به ۹۴.۱۲.۲۹ با حضور بیش از۸۱ درصد صاحبان سهام یا نمایندگان قانونی آنان برگزار شد.

لبخند رضایت سهامداران سایپا در فصل داغ مجامع
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبر«عصرخودرو» به نقل از سایپا نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اعضای هیئت مدیره، حسابرس قانونی، نمایندگان سازمان بورس، نمایندگان سهامداران حقوقی و جمعی از سهام داران حقیقی در مرکز همایش های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

    بنابراین گزارش، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا با حضور بیش از 81 درصد از سهامداران و یا نمایندگان قانونی آنها برگزار شد و گزارش هیأت مدیره درباره فعالیت شرکت در سال94 و برنامه های سال 95 و همچنین گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی ارائه و صورت های مالی شامل ترازنامه، صورت حساب سود و زیان مورد تصویب مجمع قرار گرفت.

    در این جلسه، دکتر مهدی جمالی مدیر عامل گروه خودروسازی ضمن تقدیر از سهامداران و تمامی کارکنان سایپا گفت: در سا ل گذشته مشکلاتی وجود داشت و سال بسیار سخت و طاقت فرسایی بود و شاخص های مالی گواه این موضوع است و خوشبختانه همه همکارانم در بخش کارگری و کارشناسی همه گونه همکاری را با بنده داشتند و در طرح ارتقای سطح تولید، مشارکت کردند.

    وی افزود: مدیران و کارکنان سایپا در همه سطوح به صورت مستمر و در دو شیفت کار کرده اند که خوشبختانه با همراهی هیات مدیره توانستیم بسیاری از مشکلات را مرتفع کنیم و با کمک کارشناسان بسیاری از ایده ها را درجهت کاهش مشکلات مالی گروه سایپا سازماندهی و مدیریت کردیم.

    جمالی تصریح کرد: اطمینان می دهم  که سایپا با توجه به توان کارشناسی و مدیریتی بتواند بر همه مشکلات فائق آید کما اینکه در سال گذشته بزرگترین بحران مالی را مدیریت کردیم.

    وی ضمن تقدیر از صبر و تحمل سهامداران گفت: تمامی مشکلات با طمانینه و آرامش سهامداران و راهبری صحیح و به دور از رسانه ای شدن و صرفا در جهت تامین منافع ملی انجام شد و با سر بلندی توانستیم این برنامه را هدایت کنیم.

    وی در ادامه در خصوص ساختار مالی سایپا گفت: بسیاری از کارشناسان به طرح اصلاح ساختار مالی خوشبین نبودند تا اینکه با همراهی هیات مدیره گروه توانستیم کار اصلاح ساختار مالی را شروع کنیم و در این کار از همکاری سازمان بورس، سازمان حسابرسی، سازمان امور مالیاتی و شخص  وزیر صنعت تقدیر می کنم و همراهی سازمان بورس و مدیران و معاونان آن همراهی جانانه، بزرگ و قابل تقدیر بوده است.

    وی گفت: با مساعدت هیات محترم وزیران و سازمان امور مالیاتی توانستیم فرصت 4 ماهه مالیاتی را از سازمان امور مالیاتی بگیریم و با پیگیری های مکرر خواهیم توانست ظرف مهلت مقرر ارزش سرمایه را  افزایش دهیم.

    وی با اشاره به مشکلات گذشته گروه سایپا گفت: اکثر شرکت های گروه مشمول ماده 141 بوده و حقوق مالکانه شرکت 14.5- بوده و بدهی شرکت 790 میلیارد تومان به سیستم بانکی بوده این در حالی است که تولید در مقاطعی به 800 دستگاه در روز رسید که امروز خوشبختانه با همراهی همه کارکنان و سهامداران، شرکت در وضعیت مناسبی قرار گرفته و شرکت به تولید بالای2000 دستگاه رسیده است.

    وی در خصوص اوراق صکوک گفت: با توجه به مشکلات مالی که وجود داشت تصمیم به انتشار اوراق صکوک گرفتیم و در این خصوص برنامه خوبی در حال اجراست که اوراق صکوک زمین و ساختمان به ارزش 2000 میلیارد تومان به فروش خواهد رسید.

    جمالی گفت: سایپا با همه مشکلات، تامین نقدینگی را مدیریت کرده و طرح های خوبی برای تامین نقدینگی اجرا کرده که از جمله طرح اتو خدمت که بسیار خوب مدیریت شد.

    وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته از هیچگونه تسهیلات بانکی نمی توانستیم استفاده کنیم  با این حال طرح اتوخدمت بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای سایپا آورده مالی داشته است و در ادامه دولت هم با تسهیلات بانکی به صنعت خودرو کمک کرد.

    مدیرعامل گروه سایپا گفت: در حال حاضر تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

    جمالی با اشاره به شرایط سال گذشته سایپا در مذاکره با شرکای تجاری خارجی گفت: سال قبل اگر قرار بود با شرکت خارجی مذاکره کنیم شرایط یک شرکت ور شکسته را داشتیم اما امروز سایپا در شرایطی قرار دارد که می تواند شرکت خارجی طرف قرار داد خودش را انتخاب کند و آنها نیز شرایط ما را می پذیرند و لازم است از تیم مذاکره کننده هسته ای و تیم سیاست خارجی دولت نیز قدردانی کنم.

    جمالی در خصوص توسعه محصول گفت: یکی از مشکلات توسعه محصول این است که در گذشته در این خصوص غفلت شده است ولی توسعه محصول از نظر تیم مدیریتی فعلی سایپا در اولویت است.

    وی گفت: پس از رونمایی ساینا در پایان سال قبل توسط رئیس محترم جمهور که تائیدی بر عملکرد سایپا بود و در صورت تامین منابع مالی مناسب این توان فنی و مهندسی در سایپا وجود دارد که هر سال یک یا دو محصول جدید وارد بازار خودرو نماید و در سال جدید نیز محصول جدید به بازار عرضه خواهد کرد.

    مدیرعامل گروه سایپا گفت: مرکز مطالعات استراتژیک سایپا طرح های خوبی در خصوص شرکت های کم بازده و زیان ده در دست اجرا دارد که با همراهی هیات مدیره تصمیم به ادغام و انحلال این گونه شرکت ها در دستور کار قرار گرفته است.

    وی افزود: در حال حاضر بیش از 85 درصد از ظرفیت های شرکت ها و قطعه سازان گروه سایپا استفاده می شود.

    جمالی تصریح کرد: سایپا در شرایطی قرار دارد که با حمایت هایی وزارت صنعت معدن و تجارت یکی از شرکت های خارجی بزرگ، یک میلیارد دلار تسهیلات یوزانس در اختیار سایپا قرار داده و ترازنامه مالی شرکت در وضعیت خوبی است که با تلاش کارشناسان، کارگران و مدیران به این نقطه رسیدیم  ضمن اینکه با بررسی در زنجیره ارزش شرکت به این نتیجه رسیدیم که بعضی از شرکت ها با بدهی های سنگین نمی توانند با گروه سایپا ادامه فعالیت داشته باشند.

    وی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم گیری مقررشده که شرکت های سایپا دیزل و ایران کاوه از مجموعه گروه سایپا جدا شده و به بخش خصوصی واگذار شوند و شنبه آینده مراحل واگذاری این دو شرکت در کدال بورس اعلام  خواهد شد. این یک تصمیم ملی است و با  این کار هزار میلیارد تومان از زیان انباشته این دو شرکت از گروه سایپا خارج خواهد شد.

    مدیرعامل گروه سایپا در خصوص قرار داد با شرکت های خارجی گفت: از ابتدا سیاست ما طمانینه و آرامش در انجام مذاکره با شرکت های خارجی بود و همچنین حفظ منافع ملی و منافع سهامداران مبنای مذاکره ما با شرکت های خارجی بوده است.

    وی گفت: در الگوی مذاکره با شرکای خارجی برای اولین بار از سیتروئن خواستیم که سرمایه گذاری مستقیم در سایپا کاشان انجام دهد و بخشی از سهام سایپا را خریداری کند و هم اکنون در برد سیتروئن پذیرفته شده که در سایپا کاشان سرمایه گذاری مستقیم انجام دهند و 50 درصد سهام سایپا کاشان را به صورت نقدی خریداری کنند.

    جمالی گفت: بر همین اساس مقرر شد که در قالب جوینت وینچر با سایپا کاشان 6 نفر عضو هیات مدیره خواهد داشت و تصمیمات به صورت برابر اتخاذ خواهد شد و حتما باید اعضای هیات مدیره برای هر تصمیم گیری اقناع شوند.

    وی گفت: قرارداد سایپا با سیتروئن امروز نهایی و با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت امضا خواهد شد.

    مدیر عامل گروه سایپا گفت: امیدوارم همانگونه که بسیاری از نمایندگان مجلس مدیران وزارت صنعت معدن و تجارت همراهی و صبوری به خرج دارند، پس از امضای قرار داد سیتروئن صادرات را هم خواهد داشت.

    وی در خصوص شرکای خارجی دیگر در قالب جوینت وینچر گفت: مذاکرات خوبی با رنوداشتیم و به زودی به تفاهم نهایی خواهیم رسید. همچنین با شرکت نیسان در حال مذاکره هستیم و افق روشنی پیش روی مذاکرات است .

    جمالی گفت: با شرکت چانگان هم مذاکرات خوبی داریم. شرکت چانگان شرکتی است که سالیانه بیش از 3 میلیون خودرو تولید می کند. همچنین با برلیانس و زوتی نیز کارمان را ادامه می دهیم.

    وی تصریح کرد: با شرکت ایویکو و زامیاد نیز در حال مذاکره هستیم و ایویکو نیز مانند سیتروئن پذیرفته که سرمایه گذاری مستقیم و صادرات داشته باشد.

    جمالی گفت: با شرکت کیا هم مذاکراتی آغاز کرده ایم و طی دو هفته آینده در کره جنوبی مذاکرات را دنبال خواهیم کرد.

    وی خاطر نشان کرد: به سهامداران اطمینان خاطر می دهم برای افزایش تولید و جوینت وینچر در سایپا هیچ مشکل وجود ندارد و این توان فنی، مهندسی ، امور مالی و مدیریتی در سایپا وجود دارد که در این زمینه موفق و سربلند شود و این توان موجود در سایپا برای کشور افتخاری است و امیدوارم که از این ظرفیت ها به نحو مطلوبی استفاده شود.

    مدیر عامل گروه سایپا گفت: با صبر و تحمل سهامداران و گشایش های مالی، آینده خوبی برای سهامداران و تولید در سایپا پیش بینی می کنم و سایپا به عنوان یک برند ملی بیشتر از گذشته در صنعت و تولید خواهد درخشید.

    گفتنی است مدیر عامل سایپا در حین ارائه گزارش عملکرد بارها توسط سهامداران و حاضران در مجمع مورد تشویق قرار گرفت که در چندین سال اخیر بی سابقه بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو