فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۶۱۴»

بهترین جایگزین برای بنزین در وسائل نقلیه سوخت سبز است

عصر خودرو- عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، سوخت سبز (مخلوطی از اتانول با بنزین، بیوفیول' biofuel' ) را یکی از بهترین جایگزین ها برای بنزین در وسایل نقلیه جهت کاهش آلودگی هوا دانست.

بهترین جایگزین برای بنزین در وسائل نقلیه سوخت سبز است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان  ،عباس المدرس در نشستی خبری افزود: راهکارهای متفاوتی درجهت کاهش آلودگی های هوا پیشنهاد شده ازجمله پیاده روی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، کاهش ترافیک، معاینه فنی، خاموش کردن وسیله نقلیه درهنگام توقف، تغییرات در تکنولوژی خودروها است اما این پیشنهادات نیاز به همکاری زیاد مردم با دولت دارد و تاکنون جوابگو نبوده است.
    وی با اشاره به اینکه آلودگی های هوا یکی از مشکلات عمده در همه کشورها است، اظهارکرد: برای کاهش آلودگی هوا لازم است از شیوه های شناخته شده و یاتجربه شده استفاده شود.
    المدرس اظهار کرد: اتانول بر خلاف سایر مواد اکسیژن زا مانند سرب (آلاینده هوا) و ام تی بی ای (آلاینده آب های زیر زمینی و سرطان زا ) هیچگونه آلایندگی ندارد.
    وی گفت: اتانول تولیدی در کشور از ملاس نیشکر و چغندر قند به اندازه ای است که تنها به مصارف پزشکی و صنعتی می رسد و امکان توسعه کشت این گیاهان به علت مسائل موجود در مراحل کاشت، داشت و برداشت وجود ندارد و در نتیجه کشور با کمبود شکر و ملاس مواجهه است.
    المدرس اضافه کرد: حدود نیمی از شکر مورد نیاز و ملاس وارد می شود.
    وی افزود: گیاه سورگوم شیرین به عنوان یک گیاه صنعتی برای تولید اتانول کشت می شود و به دلیل اینکه این گیاه مصرف غذایی ندارد، آبیاری آن با پساب فاضلاب میسر است.
    المدرس گفت: گیاه سورگوم شیرین مقاوم به خشکی و شوری بوده و می توان آنرا در زمین های حاشیه ای با ویژگی های نامناسب مانند خاک های شور، بافت نا مناسب و خشک کشت نموده و با پساب فاضلاب آبیاری نمود.
    عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اصفهان عنوان کرد: خودروها منبع بیش از 70 درصد آلودگی های هوا هستند، همچنین آلودگی های ناشی از مصرف سوخت خودروها در ایران سه برابر کشورهای اتحادیه اروپا است.
    المدرس افزود: این در حالی است که تردد وسایل نقلیه دراین کشورها چهار برابر ایران است.
    وی اظهار کرد: هر دستگاه موتور سیکلت در ایران معادل 8 خودرو آلودگی ایجاد میکند و 80 درصد مرگ و میر در کشور ناشی از آلودگی های هوا است و جای تعجب نیست که سرطان و بیماری های تنفسی دومین وسومین علت مرگ و میر در ایران بوده و سیر صعودی دارند.
    المدرس اعلام کرد: آمارها نشان میدهد، آلودگی های هوا در شهر اصفهان نسبت به سایر شهرها بیشتر و این امر به دلیل مشکلات احتراق سوخت است.
    وی گفت: در سال 93، شهر اصفهان با داشتن شاخص آلودگی ٢٩/٧٥ سومین شهر آلوده ایران بود.
    این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه در سال 93 طرح تحقیقات تولید سوخت های زیستی از گیاهان پر انرژی در این دانشگاه پایان یافت ، افزود: این طرح برای تولید انبوه، آماده سرمایه گذاری است.
    عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست گفت: استفاده از اتانول و سوخت سبز می تواند تا 90 درصد از آلاینده های جوی را کاهش دهد و این سوخت مهمترین راهکار برون رفت از چالش آلودگی هواست.
    نورالله صلواتی تاکید کرد: در حال حاضر آلودگی هوای اصفهان بزرگترین معضل و دغدغه این شهر است و باید به سمت استفاده از سوخت سبز رفت.
    وی با بیان اینکه حساس ترین مرحله برای استفاده از سوخت سبز، مخلوط اتانول با بنزین است، افزود: مسئولان استانداری، مدیریت شهری، جهاد کشاورزی، شرکت پخش و پالایش، سازمان آب و فاضلاب، علوم پزشکی، محیط زیست، اتاق هم اندیشی و فکر استان، ستاد کاهش آلودگی هوا و سرمایه گذاران باید دست به دست هم بدهند تا این مهم تحقق یابد.
    صلواتی گفت: اکنون در کشورهای زیادی از سوخت سبز برای کاهش آلاینده های جوی استفاده می شود و باید در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.
    منابع عمده تولید اتانول در دنیا نیشکر (برزیل)، ذرت (امریکا)، گندم (اروپا) و ملاس نیشکر(هندوستان) است.
    در کشور ما این محصولات به مصرف انسان و یا تغذیه دام رسیده و نمی توان از انها اتانول تولید نمود.
    از محصولات جانبی گیاه سورگوم شیرین، پس از تولید اتانول می توان گاز متان تولید نموده در وسایل نقلیه گاز سوز (سی ان جی) مصرف نمود و یا همزمان برق و حرارت تولید کرد.
    همچنین محصول جانبی نهائی کود آلی است که در کشاورزی مصرف می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو