فونیکسریمکسبهتام

حادثه اتوبوس سربازان عبرتی برای ایمنی راه‌ها نشد؟

روزهای تلخ جاده‌ها همچنان تکرار می‌شوند

عصر خودرو- وزارت راه به گفته سخنگوی دستگاه قضا در حادثه مرگبار برای سربازان ۲۵ درصد مقصر بوده است، سهمی که با توجه به وضعیت جاده در تمامی حوادث تکرار می شود.

روزهای تلخ جاده‌ها همچنان تکرار می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،بعد از آنکه سخنگوی دستگاه قضا مقصران حادثه مرگبار برای سربازان در جاده کرمان- شیراز را معرفی کرد، همه منتظر بودند تا وزارت راه به عنوان یکی از مقصران از مردم عذرخواهی کند.

    وزارت راه به گفته اژه ای، معاون اول قوه قضائیه در این حادثه 25 درصد مقصر بوده است. سهمی که با توجه به وضعیت جاده در تمامی حوادث تکرار می شود.

    وضعیت جاده کرمان – شیراز مناسب نیست و این را بررسی های تیم های مختلف برای یافتن مقصران مرگ سربازان وطن مشخص کردند.

    در این میان مطابق قانون وزارت راه مکلف به پرداخت 25 درصد دیه سربازان است و راننده 50 و شرکت مسافربری نیز 25 درصد دیگر را پرداخت خواهند کرد.

    اما نکته قابل تأمل این است که آیا دادگاه وزارت راه را مکلف به رفع نقص جاده کرده است یا خیر؟ سوالی که اگر جواب به آن منفی باشد، نگرانی های زیادی را رقم خواهد زد.

    جاده کرمان – شیراز واصل میان دو استان کشور است و ترددهای زیادی از طریق آن انجام می شود.

    قطعاً اگر جاده به همین شکل باقی بماند در آینده ای نه چندان دور بار دیگر شاهد چنین حادثه دردناکی خواهیم بود.

    در این ارتباط یکی از وکلا در نامه ای که اوایل تیرماه به وزیر راه نوشت از او درخواست کرد تا هرچه زودتر نسبت به رفع اشکال جاده ها اقدام شود.

    اقدامی که می تواند در راستای منویات مقام معظم رهبری باشد چرا که ایشان در یکی از دیدارهایشان با مسئولان راهنمایی و رانندگی کشور تأکید داشتند که حتی یک کشته نیز برای تصادفات زیاد است.

    وی در این نامه نوشت: «احتراما با استناد به اصول سوم، هشتم، نوزدهم و بیست و دوم و یکصد و سی و هفتم قانون اساسی به استحضار حضرتعالی می‌رساند؛

    حادثه دلخراش تصادف و سقوط اتوبوس‌های حامل سربازان پادگان 05 کرمان که منتج به فوت 19 و مصدومیت 41 نفر دیگر از آنان شد، اگرچه موجب ناراحتی ملت شریف ایران گردیده است اما این سوال را مطرح می‌نماید که شهروندان ایرانی تا کی باید شاهد فوت و از دست دادن عزیزان خود در جاده‌های ایران باشند؛ جاده‌هایی که حضرتعالی متولی اداره آن هستید و از دیگر سو ناوگان حمل و نقل مسافربری کشور نیز تحت نظر شما قرار دارد. حسب آنچه در شبکه‌های خبری و اجتماعی منعکس گردیده است، علت سقوط اتوبوس به دره که بیشترین تلفات سربازان را داشته است ناشی از عدم کنترل اتوبوس و فقدان گارد ریل بوده است. اکنون این سوال مطرح است چرا جاده‌ای به این اهمیت فاقد گارد ریل بوده است؟ آیا این قصور، نقض حقوق شهروندی تلقی نمی‌شود؟

    جناب وزیر راه و شهرسازی چه تدبیری برای بهبود جاده‌های کشور و پیشگیری از موارد مشابه دارید؟ مرگ عزیزان ملت در جاده‌های ایران برای شما چقدر توانسته تاسف بار باشد تا دستور بهسازی جاده‌های کشور و نظارت بر سیستم حمل و نقل مسافر بری کشور داشته باشید؟

    این وکیل دادگستری در پایان از وزیر راه خواسته دستور بررسی موضوع را صادر کند تا با مقصران برخورد شود و همچنین نسبت به بهسازی و رفع موانع و پیچ‌های خطرناک جاده‌های کشور اقدام شود.»

    *جاده های مرگ

    پلیس راهنمایی و رانندگی بارها در مورد علت وقوع حوادث جاده ای، وضعیت نامناسب جاده ها را یکی از علل معرفی کرده است. جاده های غیر استانداردی که فاقد عرض مناسب خط کشی و گاردریل هستند.

    جاده هایی که پیچ های غیر استانداردی دارند که هدایت گر خودروها به دره ها هستند. تعداد زیادی از جاده های کشور وضعیت نامناسبی دارند و روزانه جان چندین هموطن به علت اهمال مسئولان در بازسازی جاده ها گرفته می شود.

    همین چند روز پیش بود که باشگاه خبرنگاران جوان از وجود جاده های توریستی با عرض بسیار کم در استان مازندران گزارش داد، جاده هایی که در سایر استان ها نیز وجود دارد و به جاده مرگ مشهور هستند.

    *وزارت راه مجبور به اصلاح نواقص شود

    به نظر می رسد پرداخت 25 درصد دیه جان باختگان از سوی وزارت راه یک رفع تکلیف باشد چرا که بی شک خوانواده داغدار سربازان نیز موافقند که به جای پرداخت دیه، جاده اصلاح شود تا شاهد تکرار چنین حوادثی برای هموطنان نباشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو