فونیکسریمکسبهتام

گروه خودروسازی سایپا در مسیر اقتصاد مقاومتی

عصر خودرو- نیک می دانیم که اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از سخت افزارها و نرم افزارهایی است که باید طراحی و اجرا شوند، میتوان این بحث را تحت عنوان فرایندهایی که منجر به فعال شدن دو کلید تقویت تولید ملی و فرهنگ جهادی خواهند شد مطرح کرد.

گروه خودروسازی سایپا در مسیر اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سایت تدبیر و امید، اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای است که مقام معظم رهبری بارها به تحکیم و پیاده سازی آن در همه بخش های جامعه تاکید فراوان نموده‌اند و با دستورالعملی که از سوی ایشان ابلاغ شده است همه دستگاههای مسوول و واحدهای تولیدی و خدماتی مکلف به حرکت و تلاش در مسیر اقتصاد مقاومتی برای استقلال و خودکفایی بیشتر کشور هستند. حال در این نوشتار اقدامات اخیر گروه خودروسازی سایپا در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاوتی ، از دریچه‌ای دیگر مورد بررسی قرار می گیرد.

    گروه سایپا پیش از برجام در شرایطی قرار گرفت که بدهی‌های کلان به بانک‌ها و قطعه‌سازان، فرایندهای جاری و تولیدی این گروه خودروسازی را دچار اختلال کرد اما با هدایت مدیریت ارشد و تلاش همه اعضا خانواده سایپا، اقدامات مختلفی در گروه سایپا از نیمه دوم سال 94 طرح‌ریزی گردید و مسیری پیش روی گروه قرار گرفت که نوید بخش آینده‌ای درخشان برای سایپاست. بازنگری و سامان‌دهی ساختار مالی با هدف تسهیل در تسریع خروج از بحران مالی، بهره‌برداری از سرمایه‌های کوچک و سرگردان با طراحی و پیاده‌سازی روش‌های نوین جذب نقدینگی مانند طرح‌ اتو خدمت، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و مذاکره با طرف‌های خارجی با هدف افزایش و تنوع بخشی سبد محصولات و توسعه بازارهای صادراتی در کنار یافتن شرکای جدید جهت تامین منابع مالی، تاکید بر تحقیق و توسعه در جهت جذب دانش و تکنولوژی نوین و بومی سازی آنها به منظور تقویت تولید محصولات با برند سایپا، توسعه توان فنی و مهندسی با هدف ارتقا سطح کیفیت محصولات. همگی از جمله اقداماتی است که در گروه سایپا مورد توجه قرار گرفته است.

    حاصل فعالیت‌های فوق در سال 94، باعث شد تولید شرکت از 831 دستگاه روزانه در شهریور 94 با 139درصد رشد در اسفند ماه همان سال به 1989 دستگاه تولید روزانه برسد. توجه به اقدام و عمل در سال 95 نیز باعث تداوم روند روبه رشد تولید و افزایش 14درصدی مجموع میزان تولید گروه سایپا در سه ماهه اول سال 95 نسبت به مدت مشابه سال 94 گردید و این به این معناست که تولید 93822 دستگاه در سه ماهه اول سال 94 به 106904 دستگاه در بهار سال 95 رسیده است.

    یکی از پیش نیازهای اقتصاد مقاومتی استقلال مالی و عدم وابستگی به حمایتهای مستقیم دولت است، با تدابیر مدیریت ارشد این گروه خودروسازی، سایپا به عنوان اولین بنگاه اقتصادی در کشور، با استفاده از "قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیات های مستقیم"، توانست ساختار دارایی‌های بنگاه خود را اصلاح نمایند، و شرایطی قرار گیرد که امروز نیازی به کمک و دخالت مستقیم دولت ندارد و به عنوان الگوی مجموعه‌های تولیدی و صنعتی کشور معرفی شود.

    نیک می دانیم که اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از سخت افزارها و نرم افزارهایی است که باید طراحی و اجرا شوند، میتوان این بحث را تحت عنوان فرایندهایی که منجر به فعال شدن دو کلید تقویت تولید ملی و فرهنگ جهادی خواهند شد مطرح کرد. برای تقویت تولید ملی و تقویت فرهنگ جهادی لازم است که از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود که در این بین گروه سایپا با تدبیر و دوراندیشی به جای تکیه بر راه حلهای مقطعی و کوتاه مدت از راهکارهای میان مدت و بلند مدت برای خروج از شرایط نامساعد مالی و مشکلات تولید بهره جست، به نحوی که ضمن توجه به ساماندهی شرایط مالی در بازار سرمایه، نظم بخشی به امور مالی این مجموعه بزرگ تولیدی با تکیه بر توان داخلی نیز در راس فعالیتهای سایپا قرار گرفت تا سایپا در مسیر ثبات و آرامش، فعالیت کند و ثمره این ثبات به یقین در اقتصاد ملی و خودباوری و استقلال مشهود خواهد بود.

    با امید به اینکه اقتصاد مقاومتی به مرحله ای از بلوغ و تکامل در اقتصاد جهانی دست یابد که الگویی برای همه کشورهای کمتر توسعه یافته قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو