فونیکسریمکسبهتام

تاکسی‌هایی که به مقصد نرسیدند!

عصر خودرو- در دنیای امروز که بخش مهمی از امورات روزانه شهروندان از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می‌شود، به‌روزسازی وسائط نقلیه در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است.

تاکسی‌هایی که به مقصد نرسیدند!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    ‌به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، ‌در شهر سنندج به عنوان مرکز استان کردستان نیز با درک صحیح این ضرورت گام‌های اولیه برای تقویت این ناوگان از طریق تعویض تاکسی‌های فرسوده و جایگزینی آنها با تاکسی‌های جدید و خودروهایی بهتر در دستور کار قرار گرفت.

    اما علیرغم وعده‌های داده شده در این زمینه تا امروز این قضیه تحقق نیافته است و با وجود ثبت نام تعداد بالایی از رانندگان، هنوز تاکسی‌های نو تحویل رانندگان سنندجی نشده که این مسئله گلایه‌های آنها را به همراه داشته است.

    یکی از این رانندگان که تمایلی به ذکر نام خود ندارد، می‌گوید: روز اولی که به ما اعلام شد می‌توانیم برای تعویض تاکسی فرسوده خود اقدام کنیم، بسیار خوشحال شدیم.

    وی ادامه داد: دردسرهای زیادی برای تعمیر تاکسی فرسوده داشتیم که هزینه زیادی بر روی دست من گذاشت، ضمن اینکه مسافران نیز در هنگام ورود به تاکسی رضایت چندانی از خدمت رسانی نداشتند و به همین دلیل مصمم بر تعویض تاکسی بودم.

    این راننده با بیان اینکه تنها دارایی او برای کسب روزی حلال همین یک تاکسی و امتیاز آن بوده است، تصریح کرد: با وجود اینکه به ما گفته شد قبل از پایان سال قبل خودروها تحویل داده می‌شود اما با گذشت قریب به 6 ماه از آن تاریخ هنوز این اتفاق نیفتاده است و این مسئله موجب سلب منبع درآمد خانواده‌ما شده است به گونه‌ای که طی این چند ماه با پس انداز و حتی با قرض از دوستان و آشنایان امورات زندگی خود را چرخانده‌ام.

    ‌برای راننده تاکسی حتی یک ساعت هم مهم است

    یک کارشناس خودرو در این ارتباط می‌گوید: آنچه مهم است روند تحویل گرفتن خودرو فرسوده و واگذاری خودرو نوسازی شده ‌است و برای رانندگان تاکسی که به وسیله تاکسی خود امرار معاش می‌کنند حتی یک ساعت هم مهم است.

    رئوفی، افزود: همچنین در بسیاری موارد مالکان تاکسی‌ها به دلایل مختلف از جمله ضمانت برای بانک دچار مشکل شده و مراحل تحویل خودروشان طولانی‌تر از بقیه هم می‌‌شود و این موضوع به صورت مستقیم در زندگی آنان تاثیر می‌‌گذارد.

    وی با تاکید بر اینکه روند نوسازی تاکسی فرسوده با روند کنونی اشکالات زیادی‌ دارد، اظهار کرد: یک راننده تاکسی که تمام درآمدش از تاکسی تامین می‌شود، یک روز کار نکردن او می‌‌تواند خانواده‌اش را تحت فشار قرار دهد که اگر بخواهد مد‌ت‌ها درگیر واگذاری خودرو باشد، نان سفره خانواده آنان قطع می‌‌شود.

    این کارشناس با بیان اینکه پس تاکسیرانی باید تدابیری بیندیشد که حق و حقوق رانندگان تاکسی در زمان تعویض خودرو تامین شود، درباره کیفیت خودروهای تحویلی به رانندگان تاکسی هم عنوان کرد: در تمامی دنیا خدماتی که خودروهای عمومی می‌‌دهند بسیار بهتر از خودروهای شخصی است، اما در اینجا متاسفانه خدمات خاصی به خودروها داده نمی‌‌شود، از سوی دیگر کیفیت کنونی خودروهای داخلی که مورد استفاده حمل و نقل عمومی قرار می‌گیرد، مانند خودروهای دیگر چندان مطلوب نیست و در بسیاری موارد این خودروها با ایراد فنی تحویل رانندگان تاکسی می‌شود که همین موضوع مشکلات رانندگان را بیشتر می‌کند، چرا که راننده تاکسی جان مردم را در دست دارد و هر نوع اتفاق برای آن می‌تواند چند خانواده را دچار فشار و مشکلات جبران ناپذیر کند.

    برای پیگیری این مسئله با مدیرعامل سازمان تاکسیرانی سنندج به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید...

    ‌وجود 3070 دستگاه تاکسی در سنندج

    مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، اظهار کرد: در حال حاضر 3 هزار و 70 دستگاه تاکسی در سنندج وجود دارد که البته خود من از منتقدان صدور این همه مجوز برای تاکسی هستم و باید پارامترهایی تعریف شود تا مطابق با آن به اشخاص تاکسی واگذار شود.

    علاءالدین جماعتی افزود: اشتغالزایی از طریق واگذاری تاکسی محقق نمی‌شود و چون تاکسی به نوعی محرم مسافر است، باید در واگذاری به افراد مطابق با سرانه تعریف شده و البته با دقت و وسواس لازم عمل کرد، اما چون در گذشته ساماندهی اصولی صورت نگرفته است اکنون می‌بینیم که در زمان پیک ترافیک با وجود تعداد بالای مجوز تاکسی با کمبود تاکسی به صورت عینی در سطح شهر مواجه هستیم.

    وی تصریح کرد: چون آمار دقیقی از میزان جمعیت شهر سنندج نداریم به طور قاطع نمی‌توان گفت چه تعداد تاکسی برای این شهر لازم است، اما اگر فرض را بر جمعیت 500 هزار نفری شهر با نواحی منفصل و .. بگیریم، چیزی حدود یک هزار و 500 تاکسی در شهر ما کافی است، در حالی که اکنون با آمار دوبرابری در این زمینه مواجه هستیم.

    مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر سنندج ادامه داد: البته باید به این نکته اشاره کنم که از رانندگان تاکسی در مجموع رضایت داریم، اگرچه ممکن است وضعیت ایده آل نباشد، اما باید واقع بین بود، ضمن اینکه فرهنگ لازم در میان رانندگان نیز به تدریج شکل گرفته و از کشمکش میان رانندگان تاکسی و مسافران تا حدود زیادی کاسته شده است و در صورت مشاهده چنین مواردی با حفظ شخصیت راننده برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت،  اما من به هیچ دستگاهی اجازه برخورد با رانندگان را جز از مسیر و در چارچوب قانون نمی‌دهم.

    ‌استقبال تاکسی‌داران از طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده و بدعهدی مسئولان

    از این مسئول در خصوص طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده که قرار بود اجرایی شود می‌پرسیم که وی در پاسخ می‌گوید: خوشبختانه با استقبال بیش از 70 درصدی رانندگان از طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده در سنندج روبرو بوده‌ایم و این مسئله یعنی ورود خودروهای جدید به ناوگان تاکسی‌رانی، امنیت و آرامش و کاهش آلایندگی‌های صوتی و زیست محیطی و در مقابل بهبود وضعیت مبلمان شهری را به دنبال دارد.

    وی ادامه داد: قصد ما این بوده و هست تا خودروهای جدید سمند و پژو 405 را جایگزین خودروهای فرسوده در ناوگان تاکسی‌رانی کنیم و امیدوار بودیم که تا پیش از به پایان رسیدن سال، همشهریان ما استفاده از تاکسی‌های نو را تجربه کنند.

    جماعتی اضافه کرد: از 1200 دستگاه تاکسی فرسوده شهر سنندج 830 دستگاه را برای تعویض، ثبت نام کردیم، اما متأسفانه به دلیل اینکه شرکت‌های مرتبط با این کار به وعده خود وفا نکردند، ما نیز نتوانستیم به قولی که به مردم داده بودیم، عمل کنیم.

    وی افزود: اما از شما و مردم می‌خواهم بدعهدی ما را به حساب شرکت‌هایی که باید خودرو واگذار کنند بگذارید؛ با این حال ما هماهنگی لازم را انجام دادیم تا هر چه سریعتر، ناوگان تاکسیرانی ما به‌روز شود و آنها نیز قول‌هایی داده‌اند.

    معضل مسافربرهای شخصی

    مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهر سنندج در ادامه در خصوص اجرای طرح‌های ترافیکی در شهر ‌گفت: در حالی که طبق افق تعریف شده، سنندج در سال 1400 نیازمند یک هزار و 500 دستگاه تاکسی است، اما در حال حاضر 3 هزار و 70 دستگاه تاکسی یعنی حدود یک هزار و 600 دستگاه تاکسی بیشتر از افق تعیین شده در این شهر تردد می‌کنند، باید از پلیس راهور پرسید در ماه چه اندازه خودرو شماره گذاری می‌شود و چه اندازه خودرو پیکان وارد شهر می‌شود که اکنون سنندج را مبدل به شهر پیکان کرده است.

    وی بیان کرد: در شهر سنندج تعداد بسیار زیادی خودرو در حال تردد هستند و تقریبا همه آنها نیز به هسته مرکزی شهر، یعنی خیابان‌های انقلاب و میدان آزادی ورود می‌یابند که این مسئله علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی موجب کسادی کار تاکسیرانان نیز شده است، چرا که تاکسیرانی قوانین را رعایت و به شکل استاندارد عمل می‌کند، ولی خودروهای شخصی اینگونه نیستند.

    جماعتی اظهار کرد: معتقدم مشکلات ترافیکی شهر سنندج باید به صورت زیرساختی و ریشه‌ای حل و فصل شود و با انجام اقداماتی نظیر نصب دوریبن و طرح‌های زوج و فرد و منع تردد، این امر قابل تحقق نیست.

    ‌کرایه‌ها؛ رانندگان همچنان ناراضی هستند

    از این مسئول در خصوص نرخ‌های امسال کرایه تاکسی شهر سنندج هم سوال کردیم که ‌عنوان کرد: امسال با کار کارشناسی که انجام دادیم، جدولی تنظیم و در آن پارامترهای مختلف و البته وضعیت معیشتی مردم هر منطقه و مسیر و نیز میزان تورم لحاظ شد، اگرچه از نرخ‌های تعیین شده رضایت کامل نداریم، اما از آنجا که حمل و نقل دارای حساسیت زیادی بوده و هر افزایش نرخی در این حوزه بر قیمت ارزاق عمومی تا حدودی اثرگذار می‌شود، لذا با تجمیع این شرایط از وضعیت و نرخ‌های مشخص شده نسبتا رضایت داریم.

    وی ادامه داد: البته زمانی که امکانات رفاهی و یک تعاونی پویا و متحرک در کنار این قشر زحمتکش یعنی تاکسیرانان قرار ندهیم، این افزایش‌های حداقلی نرخ‌های کرایه با توجه به وضعیت اقتصادی موجود چندان تفاوتی در شرایط زندگی و معیشت آنها نخواهد داد.

    جماعتی خاطرنشان کرد: در کنار این مسائل لازم است اهمیت و ارزش کار رانندگان تاکسی، درک و مورد تقدیر قرار بگیرد، سازمان تاکسیرانی به تنهایی نمی‌تواند همه مسائل را حل و فصل کند و نیازمند ایجاد یک تعاونی قوی هستیم تا رفاهی حداقلی برای تاکسیرانان ایجاد شود.

    با توجه به اینکه تمام امورات یک راننده تاکسی از طریق خودرو او می‌گذرد، لازم است مسئولان در سطح کلان چاره‌ای برای بهبود شرایط کاری آنها بیندیشند و تاکسی‌های نو را هرچه سریعتر به انها تحویل دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو