فونیکسریمکسبهتام

با آخرین سری از وایپرهای تولید محدود به مناسبت پایان تولید ابرخودرو آمریکایی

بدرود افعـی...

عصر خودرو:سال ۱۹۸۸ زمانی که باب لاتز (مدیر وقت کمپانی کرایسلر) بر تولید شلبی کبرا مدرن با پیشرانه غول‌پیکر مجهز به تکنولوژی روز دنیا اصرار ورزید و همچنین لی آکوکا، رئیس هیات مدیره کرایسلر را به تولید این خودرو مجاب کرد؛ خوب می‌دانست قرار است نیشی دردناک را بر تن رقبای توانمند خود وارد آورد.

بدرود افعـی...
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، وایپر ابرخودرویی عظلانی از کلاس سوپراسپرت‌های کوپه دونفره از ایالات متحده آمریکا است که در طی تاریخ تولید 25 ساله خود (1991-2016) با توانایی‌های فنی درخور توجه و قیمت بسیار نازل، لرزه بر اندام رقبا انداخت. حال پیرو آخرین اخبار از مدیران رده بالای کرایسلر مبنی بر توقف تولید خودرو نیمه دست‌ساز وایپر، آخرین سری از تولیدات این خودرو در تعداد بسیار محدود و سفارشی 206 دستگاه با عنوان مدل 2017 روانه بازار شد که با تکمیل ظرفیت لیست فروش در 40 دقیقه به نوعی سرعت رکورد فروش را نیز شکسته است.دلیل اصلی عدم تولید وایپر از سال 2017 به بعد فروش کم و هزینه‌های بالای تولید به دلیل دست‌ساز بودن خودرو است که باعث می‌شد تولید خودرو صرفه اقتصادی نداشته باشد. اما از سوی دیگر پایبندی بسیار قاطعانه کمپانی کرایسلر به سنت‌گرایی در تولید این ابرخودرو ماسل و استفاده از گیربکس شش سرعته دستی معمولی کلاچ تک صفحه خشک (الگو H) بجای نمونه‌های اتوماتیک پیشرفته و امروزی DCT (دوآل کلاچ) به منظور دستیابی به عملکرد بهتر در مقایسه با رقبا را می‌توان یکی دیگر از دلایل کاهش فروش این خودرو دانست. آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی آخرین سری از تولیدات افعی افسانه‌ای کرایسلر است که همگی از پیشرانه 8.4 لیتری OHV V10 به قدرت 645 اسب بخار و 813 نیوتن.متر گشتاور بهره می‌برند و با عنوان کلی Viper Final Edition یا آخرین نسخه وایپر شناخته می‌شوند.

1:28 Edition ACR
تعداد تولید: 28 دستگاه
مدت زمان تکمیل ظرفیت فروش: 40 دقیقه
نام نسخه 1:28 ACR به لپ تایم 1:28:65 دقیقه‌ای که با وایپر (American Club Racer) ACR نسخه خیابانی در پیست مشهور لاگونا سکا در اکتبر 2015 به ثبت رسید اشاره دارد که یکی از سریع‌ترین زمان‌های به ثبت رسیده در این پیشت و سریع‌تر از پوشه GT3 دو دیفرانسیل و شورولت کوروت C7 Z07 است که نشانه‌ای بر توان فنی و هندلینگ بی‌رقیب این ماسل پهن پیکر اشاره دارد. این خودرو تنها در رنگ مشکی و اسپویلر قرمز رنگ به همراه نشان و خط ‌کشی ویژه ACR بر جای جای بدنه قابل تشخیص است. بدنه خودرو به قطعات ارودینامیکی حرفه‌ای تجهیز شده و ترمز‌های آن از نوع سرامیک کربن است. داخل خودرو نشان 1:28 با نخ دوخت دوبل قرمز رنگ و پلاک سریال بندی شده بر کنسول میانی از سایر وایپر‌های تولیدی متمایز شده است. بدون شک این نسخه ارزشمند‌ترین وایپر از آخرین ارتش نخبه کرایسلر است.

VooDoo II Edition ACR
تعداد تولید: 31 دستگاه
مدت زمان تکمیل ظرفیت فروش: 2 ساعت
VooDoo (با تلفظ وودوو) یک آئین مذهبی در آفریقای جنوبی و نوعی سبک جادوگری و افسونگری است که بر نام این وایپر خاص نقش بسته است. VooDoo II ACR با تعداد تولید محدود به 31 دستگاه دارای رنگ آمیزی مشکی بنده به همراه تک خط سرتاسری بدنه خودرو در سمت راننده به رنگ گرافیت با حاشیه‌های قرمزرنگ است که از جلو تا انتهای خودرو امتداد یافته است. بدنه به کیت ارودینامیک حرفه‌ای با لوگوهای VooDoo II ACR تجهیز شده و از ترمزهای سرامیک کربن بهره می‌برد. نمای داخلی این خودرو تم مکمل نقره‌ای رنگ دارد و کنسول میانی آن دربرگیرنده پلاک سریال بندی شده نشان دهنده اصالت و تیراژ تولید محدود خودرو است. روکش محافظ خودرو نیز دقیقا هم‌رنگ بدنه عرضه می‌شود.

Snakeskin Edition GTC
تعداد تولید: 25 دستگاه
مدت زمان تکمیل ظرفیت فروش: 2 روز
Snakeskin به معنای پوست مار نام این نسخه ویژه وایپر است که هر 25 دستگاه آن بار رنگ سبز پوست ماری مات و دو نوار سرتاسری مشکی رنگ دارای طرح و نقش پوست مار به همراه لوگوهای Snakeskin بربدنه خودرو تزئین شده است. کیت بدنه از نوع ارودینامیک حرفه‌ای و ترمزها از نوع سرامیک کربن است.
نمای داخلی ضمن مزین شدن به پلاک سریال بندی شده بر کنسول میانی، نام راننده نیز بصورت سفارشی بر در سمت چپ بر روی پلاکی جداگانه حک می‌شود که بر سفارشی سازی خودرو تاکید دارد. این خودرو همچنین با چادر محافظ هم‌رنگ بدنه ارائه می‌شود که بر جلوه ظاهری آن به هنگام پارک بودن نیز تاثیر بسزایی دارد.

GTS-R Commemorative Edition ACR
تعداد تولید 100 دستگاه
مدت زمان تکمیل ظرفیت فروش: 2 روز
به مناسبت یادبود خودرو مسابقه‌ای کرایسلر وایپر GTS-R مدل 1998 (که به نام برند داج نیز شناخته می‌شد) یکی از پنج نسخه نهایی وایپر با نام GTS-R Commemorative ACR (به معنای یادبود) به این خودرو اختصاص داده شده است. این نسخه ویژه با رنگ سفید مرواریدی با دو خط آبی سرتاسری خودرو تزئین شده است. همانند سایر مدل‌ها این خودرو نیز به کیت ارودینامیک حرفه‌ای و ترمزهای سرامیک کربن مجهز شده است. نمای خارجی با نشان‌های GTS-R بر گلگیرها و پرچم بر ستون B کاملا متمایز است. نمای داخلی همانند سایر مدل‌ها با نمای داخلی مدل خیابانی ACR مشترک است اما کمربند‌ها به رنگ قرمز و کنسول میانی دربر گیرنده پلاک شناسایی سریال بندی شده خودرو است.

Dealer Edition ACR
تعداد تولید 22 دستگاه
مدت زمان تکمیل ظرفیت فروش: 5 روز
نسخه Dealer ACR وایپر با تعداد تولید محدود 22 دستگاه از رنگ آمیزی سفید سفید و یک خط پهن سرتاسری آبی رنگ بر بدنه درست همانند نمونه GTS-R بهره می‌برد با این تفاوت که سمت راننده یک خط باریک سرتاسری قرمز رنگ از ابتدا تا انتهای خودرو کشیده شده است.
کیت بده ارودینامیک حرفه‌ای و ترمزهای سرامیک کربن در این مدل نیز بصورت استاندارد ارائه می‌شود.
نمای داخل خودرو با نمونه‌های خیابانی ACR مشترک اما دارای تم قرمز رنگ است. داخل و خارج خودرو نیز با نشان‌های ویژه Dealer Edition ACR پوشیده شده تا خودرو را از سایر مدل‌ها متمایز سازد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم