فونیکسریمکسبهتام

۴ روش خرید خودرو‌های کارکرده

عصر خودرو- علاوه بر قیمت کمتر یک خودروی کارکرده، چند نکته مثبت در این رابطه وجود دارد. اول این که خودرو های کارکرده، هزینه بیمه کمتری دارند. دوم، این خودرو ها اصطلاحاً افت قیمت از مرحله دست اول به بعد را طی کرده اند.

۴ روش خرید خودرو‌های کارکرده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ قیمت 20 میلیون به بالای خودرو های صفر و یا اقساط بیشتر از یک میلیون تومان طرح های فروش خودروسازان، موجب می شود تا خیلی از ما قید داشتن خودروی شخصی را بزنیم. ترافیک سنگین و حمل و نقل عمومی (به خصوص در شهر های بزرگ)، باعث می شود تا این تصمیم اجباری، به صلاح جیب ما هم باشد اما جای خالی یک خودروی شخصی برای مسافرت خانوادگی و تردد در مسیرهای کم ترافیک شهری، داشتن خودرو را اجباری می کند. این مسئله را آن هایی که درآمد ماهانه زیادی ندارند و در عین حال پس اندازی در حدود 15 میلیون تومان دارند، بیشتر لمس می کنند. با این وصف، می توان گفت برای این افراد خرید یک خودروی تمیز کارکرده، گزینه مناسبی است.
    خوب و بد خرید خودروی کارکرده
    علاوه بر قیمت کمتر یک خودروی کارکرده، چند نکته مثبت در این رابطه وجود دارد. اول این که خودرو های کارکرده، هزینه بیمه کمتری دارند. دوم، این خودرو ها اصطلاحاً افت قیمت از مرحله دست اول به بعد را طی کرده اند و لذا اگر بخواهید این خودرو ها را مجدداً بفروشید، کمتر متضرر می شوید. نکته سوم هم این است که شما در معامله این خودرو ها قدرت انتخاب و چانه زنی بیشتری خواهید داشت. به عنوان مثال، این اتفاق بیشتر زمانی می افتد که شما مستقیما از مالک اقدام به خرید کنید.

    اما نکات منفی. اولین و مهم ترین نکته منفی در خصوص خودرو های کارکرده این است که به قول اهالی بازار، این خودرو ها دارای یک تاریخچه پنهان هستند. یعنی شما نمی دانید که این خودرو چگونه نگهداری و تعمیر شده است.  با پیشرفت وضعیت کارشناسی خودرو ها، می توان تا حد زیادی از صحت و سلامت این خودرو ها اطمینان حاصل کرد. نکته منفی دوم این است که در خرید این خودرو ها، احتمالاً مدت گارانتی به اتمام رسیده است. نکته منفی سوم هم مربوط به محدودیت زمانی تامین قطعات یدکی خودرو به خصوص از سوی خودروسازان داخلی است. بر اساس اصلاحیه قانون حقوق مصرف کنندگان خودرو، هم اینک خودروسازان داخلی تنها تا 10 سال پس از تولید آخرین شماره یک خودرو، ملزم به ارائه قطعات یدکی آن ها هستند.

    خودرو های کارکرده را کجا ها جستجو کنیم؟

    خودرو های کارکرده را می توان از 4 طریق زیر جستجو کرد:
    آگهی های روزنامه
     جراید و روزنامه های محلی یکی از مراجع مناسب جستجوی خودروی کارکرده اند. با توجه به این که صاحبان این خودرو ها عمدتاً محلی هستند، شما ناچار نیستید برای بازدید و معامله خودرو به شهر های دیگر سفر کنید.

    فضای مجازی
     امروزه وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل توانسته اند در فضایی غیر رسمی خریدار و فروشنده خودرو های کارکرده را به هم برسانند.اپلیکیشن های دیوار، شیپور و سایت های همراه مکانیک، ایران ماشین و باما از مهم ترین موارد هستند. البته در برخی از این فضا ها شاید لازم باشد عضو باشید و حق عضویت بپردازید اما نکته دیگر این است که برخی از این سایت ها امکان معرفی فروشندگان پول لازم و فوری را هم دارند و بدین ترتیب شما می توانید این فروشندگان که احتمالاً با شرایط شما بیشتر راه می آیند را راحت تر پیدا کنید.
    جمعه بازار های خودرو
     امروزه جمعه بازار های خودرو، توانسته اند جایی برای خود در بازار های متشکل خودروی کارکرده پیدا کنند. با توجه به تجمیع عرضه خودرو های کارکرده در یک محل و آن هم در یک روز، شما می توانید با تعداد قابل توجهی از گزینه های خرید مواجه شوید. در این بازار ها عمدتاً بخش هایی برای کارشناسی، تعیین اصالت، تعیین بدهی های قانونی خودرو و در یک کلام آن چه برای انتقال خودرو لازم دارید را می توانید بیابید.
    نمایشگاه های خودرو
    رسمی ترین مسیر برای پیدا کردن انواع خودروی دست دوم، نمایشگاه های فروش خودرو است. اگر از این مسیر اقدام کنید، می توانید مطمئن باشید که خودرویی که می خرید از لحاظ سند بدون مشکل است. چرا که در سایر مسیر های جستجو، شما با فردی معمولی مواجه می شوید که شاید مالک اصلی خودرو نباشد (دلال غیر رسمی باشد) و لذا معامله خودرو با وی همراه با ریسک بالاتری خواهد بود. از طرف دیگر، به دلیل این که شما در نمایشگاه ها، صاحب اصلی خودرو را نمی بینید امکان این که این واحد ها، قیمتی بیشتر از قیمت اظهارشده فروشنده را به شما پیشنهاد کنند بیشتر است.
    تخمین قیمت خودروی کارکرده
    پس از انتخاب اولیه خودروی مورد نظر خود، به حساس ترین بخش از فرآیند خرید یعنی تخمین قیمت وارد می شوید. به خصوص اگر خبره بازار نباشید و یا با فروشنده در تعیین قیمت اختلاف نظر داشته باشید. برای این کار ابتدا نیاز به کارشناسی خودرو دارید. به طور کلی یک کارشناسی کامل خودرو شامل سه بخش به شرح جدول مقابل  می باشد:

    با توجه به این که هم اکنون شرکت های کارشناسی کامل خودرو در کشور جا نیفتاده اند، شما می بایست برای انجام کارشناسی خودرو، به کارشناس بدنه و نیز یک تعمیرکار معتمد مراجعه کنید.

    کارشناسی بدنه: کارشناسی بدنه را واحد هایی تحت همین عنوان و یا تحت عنوان کارشناسی رنگ انجام می دهند. نرخ کارشناسی آن ها از 20 الی 30 هزار تومان برای خودرو های معمولی شروع می شود. برای خودروهای گران قیمت تر، این نرخ بیشتر توافقی است. مثلاً شما برای کارشناسی یک خودرو به ارزش 100 تا 200 میلیونی باید در حدود 100 تا 150 هزار تومان هزینه بپردازید. نتیجه این کارشناسی نیز در قالب یک فرم تاییدیه، به شما ارائه می شود. افزایش قیمت کارشناسی بدنه برای خودرو های مدل بالا، به دلیل ریسک بیشتر کارشناسی است و اگر تا مدت زمان محدودی پس از کارشناسی، مشخص شود که نتیجه کارشناسی اشتباه بوده است، شما می توانید از آن واحد شکایت کنید و یا در صورت توافق، هزینه خود را پس بگیرید. همانطور که در بالا نیز عنوان شد، کارشناسی بدنه در جمعه بازار های خودرو هم انجام می شود. نرخ این کارشناسی ها در برخی جمعه بازار خودروها، در حدود 10 هزار تومان است.

    کارشناسی موتور (فنی): مشاهدات ما از بازار نشان می دهد که هم اینک عمده کارشناسی های موتور توسط تعمیرکاران خودرو صورت می گیرد. بر این اساس و بر خلاف کارشناسی بدنه، نتیجه در قالب یک فرم تاییدیه مشخص به شما ارائه نمی شود. نرخ این کارشناسی ها هم بیشتر توافقی است و عمدتاً 10 الی 15 هزار تومان است. در جمعه بازار خودروی مشهد نیز، کارشناسی فنی با اخذ 12 هزار تومان از هر یک از طرفین معامله خودرو انجام می شود.

    تعیین قیمت نهایی: پس از مشخص شدن نقاط مثبت و منفی خودرویی که می خواهید بخرید، نوبت به تعیین قیمت نهایی می رسد. اگر خبره بازار باشید، می توانید این نرخ را تخمین بزنید و گرنه می بایست با مراجعه به یکی دو بنگاه معاملات خودرو و ارائه نتایج کارشناسی، محدوده قیمتی خودروی خود را جویا شوید. ضمناً اگر می خواهید یک مظنه تقریبی را نیز برای خودتان به دست بیاورید، برخی نرم افزار ها در فضای مجازی هستند که با توجه به آپشن هایی نظیر نوع خودرو، سال تولید، میزان بیمه، وضعیت بدنه و موتور، این کار را برای شما انجام می دهند. سایت هایی نظیر همراه مکانیک، برآورد وکاربلد از این دسته اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو