فونیکسریمکسبهتام

دکتر امیرحسن کاکایی:

قرارداد سیتروئن و سایپا نویدبخش آینده ای درخشان

عصر خودرو- عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: قرارداد سیتروئن و سایپا یکی از دستاوردهای واقعی برجام و نویدبخش آینده ای خوب برای صنعت خودرو کشور است.

قرارداد سیتروئن و سایپا نویدبخش آینده ای درخشان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سایپانیوز، دکتر امیرحسن کاکایی با قدردانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رویکرد این وزارتخانه در انعقاد قرارداد با خودروسازان مطرح دنیا قابل تقدیر است چون 3 شرط در قراردادهای سرمایه گذاری با شرکای خارجی مورد تاکید وزارت صنعت است، اول اینکه طرف های خارجی حتما آورده پولی داشته باشند و پس از آن فن آوری و تکنولوژی خودرو انتقال یابد و سپس تضمین برای صادرات از سوی طرف خارجی داده شود.

    کاکایی افزود: اراده کردیم که خودروساز شویم و در این مسیر تلاش های زیادی انجام شد که متاسفانه به خاطرعوامل مختلف و فشارهای خارجی، چندان موفق نبودیم چون صنعت خودرو یک صنعت گسترده است و در این صنعت قیمت ها باید رقابتی باشد و واقعا یک کشور نمی تواند به تنهایی همه فن آوری های خودرو را به گونه ای توسعه دهدکه توان رقابت در بازارهای رقابتی را داشته باشد.

    وی تصریح کرد: راه های مختلفی برای انتقال فناوری وجود دارد یک راه این است که کلا کار را به خارجی ها بسپاریم که بعضی از کشورها این کار را انجام داده اند ولی در کشور ما با توجه به اینکه سیاست گذاری بر اقتصاد مقاومتی و تولید ملی تمرکز دارد، بهترین راه حل این است که ترکیبی عمل کنیم.

    کاکایی افزود: روش های دیگر را قبلا امتحان کردیم به عنوان مثال مونتاژ کاری کردیم که انتقال فناوری را انجام دهیم. به هر صورت انتقال تکنولوژی اتفاق افتاده ولی در مواقعی مانند زمان تحریم ها شرکتی مثل پژو از ایران رفت و باعث خسارت شد بنابراین باید به روشی عمل کنیم که اولا در شرایط مختلف طرف های قرارداد در کنار ما باشند و پرواضح است شرکتی که سرمایه و پول با خود آورده است به راحتی کشور را ترک نمی کند.

    این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود: نکته دوم این است که در حال انتقال فناوری ضمانت صادرات نیز داده شود و به این خاطر در خطوط تولید مشترک، مطابق با  فناوری های روز دنیا، خودرو تولید خواهد شد چرا که اگر صادرات انجام شود به نسبت آن درآمدزایی خوبی هم ایجاد خواهد شد.

    وی تاکید کرد: در بازار رقابتی محصولات ما قابلیت رقابت بیشتری دارند و کیفیت محصولات و رضایت مشتریان داخلی به صورت طبیعی بالاتر خواهد رفت و یک ویژگی خیلی مهمتر از همه اینها، رفتارهای علمی مدیریتی، فناوری ها و فرایندهای مدیریتی طرف قرارداد خارجی است که در مجموعه های داخلی، جاری می شود و باعث افزایش بهره وری خواهد شد.

    این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: باید به جریان اطلاعاتی و فناوری جهانی متصل شویم و راهش همین جوینت ونچر است به خصوص روشی که مدیریت را همراه با خطوط تولید و تکنولوژی دانش و ساخت انتقال می دهیم و در طولانی مدت هم این روش بازدهی دارد. اغلب کشورهای موفق صنعتی از متخصصان و مدیران موفق بین المللی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی استفاده می کنند و ضرورت دارد ما هم این رویکرد را برای تقویت این دو صنعت داشته باشیم که با قرارداد سیتروئن و سایپا این فرصت فراهم خواهد شد.

    کاکایی ادامه داد: اگر خودروسازان بتوانند از همان ابتدای فعالیت مشترکشان با خودروسازان خارجی، مدیریت دانش را با همکاری دانشگرهای حرفه ای و یا با استفاده از ظرفیت های داخلی خودشان که خوشبختانه طی چندسال اخیر متخصصان و کارشناسان خوبی را پرورش داده اند در شرکت های زیر مجموعه پیاده سازی کنند، باعث افزایش بهره وری و کیفیت خواهد شد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: از کسانی که به حضور خودروسازهای فرانسوی در کشور انتقاد دارند، درخواست می کنم که یک خودروی C4  و یا C5 پنج سال قبل را با یک خودروی آسیایی (به غیر از ژاپن) مقایسه کنند، در این صورت تفاوت ها را در کیفیت و ایمنی با توجه به قیمت شان متوجه خواهند شد و انتخاب سیتروئن، یکی از بهترین انتخابها است.

    کاکایی تصریح کرد: نکته بعدی اینکه به منتقدان قرارداد سیتروئن – سایپا اعلام می کنم تا چه زمانی می توانیم در صنعت خودروحرکت لاک پشتی داشته باشیم؟ بالاخره باید در صنعت خودرو از جایی شروع کنیم. شخصا خوشبین هستم که در تعامل با فرانسویها که در صنعت خودرو به لحاظ فناوری و کیفیت در سطح بالایی هستند، خودروسازی داخلی هم ارتقاء خواهد یافت و به نظر من خودروسازان ایرانی تاکنون بهترین انتخاب را در تعامل با خودروسازان خارجی داشته اند خصوصا سیتروئن که سابقه خوبی در خودروسازی دارد و جزء بهترین های دنیا است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو