فونیکسریمکسبهتام

خاص‌ترین درهای خودرو در جهان (+عکس)

عصر خودرو- برای داشتن یک اتومبیل خاص جزئیات، سواری، عملکرد و رفاه نیز باید متفاوت باشد. در این میان درهای خودرو می‌توانند به ظاهر یک اتومبیل جلوه‌ای ویژه بخشیده و آن را از میان میلیون‌ها نمونه موجود متفاوت کنند.

خاص‌ترین درهای خودرو در جهان (+عکس)
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از "کاراسکوپ"،اگر شما هم در شمار افرادی هستید که به خودروهای خاص علاقه دارید، و تلاش می‌کنید در میان میلیون‌ها اتومبیل در جهان یک مدل خاص برای خود انتخاب کنید، احتمالا به جزئیات خودرو علاقه‌مند خواهید شد. برای داشتن یک اتومبیل خاص جزئیات، سواری، عملکرد و رفاه نیز باید متفاوت ظاهر شود. در این میان درهای خودرو می‌توانند به ظاهر یک اتومبیل جلوه‌ای ویژه ببخشد و آن را از میان میلیون‌ها نمونه موجود متفاوت کنند.

    بسیاری از ابرخودروهای امروزی دارای درهای معمولی هستند که مانند اکثر خودروهای جهان باز و بسته می‌شود. درهای بسیاری از مدل‌های پورشه، فراری و حتی لامبورگینی هیچ تفاوتی با در خودروهایی مانند فولکس‌واگن، فیات یا پژو ندارند.

    خوب با این اوضاع چرا به چنین خودروهایی لقب "ابر" می‌دهند؟ به نظر می‌رسد جنبه‌های درام بصری در ابرخودروها باید به همان اندازه عملکردشان قدرتمند باشد. در برخی از این ابرخودروها شاهد چنین ترکیبی هستیم.

    درهای قیچی شکل لامبورگینی

    بدون شک معروف‌ترین مدل درها در ابرخودروها درهای قیچی شکل لامبورگینی است، که بسیاری از ابرخودروهای این برند را پشتیبانی می‌کند. این مدل از درها مانند یک سس معروف ایتالیایی شهرت جهانی یافته‌اند و صرف نظر از اینکه روی چه خودرو و برندی نصب شوند، درهای لامبورگینی نامیده می‌شوند. بسیاری از خودروها و مدل‌های مفهومی از چنین طراحی‌ای برای افترمارکت‌های خود بهره‌می‌برند. اما هیچ کدام از این خودروها محبوبیت خودروهای لامبورگینی با این درها را ندارند. عامیانه می‌توان گفت که این درها برازنده هر خودرویی نیست. به عنوان مثال "اونتادور"های 12 سیلندر لامبورگینی و اجداد آن از درهای این خودروسازی بهره‌مند می‌شوند. اما "اوراکان"های 10 سیلندر از این درها محرومند.
    درهای دو وجهی هماهنگ کونیگ‌زگ

    درهای نوسانی با حرکت روبه بالا و جلو روی این خودروی چند میلیون دلاری نصب می‌شوند. اما توسعه این خودروها کاملا متفاوت است. تولیدکننده سوئدی از مکانیسم مارپیچ و دو وجهی هماهنگ برای خودروها استفاده می‌کند.
    این درها ابتدا در کنار بدنه خودرو می‌لغزد و سپس در یک محور عمودی حرکت کرده و به شکل تاثیرگذاری در کنار بدنه یک خودروی پرفورمنس قرار می‌گیرد. کونیگ‌زگ در ساخت و استفاده از چنین مکانیسیمی پیشرو است و از این مدل درها روی مدل‌های CC8S استفاده کرده است. قرار است جانشین‌های آینده کونیگ‌زگ مانند "آگرا" و مدل‌های الکتریکی "رگرا" به این درهای ویژه مجهز شوند.

    درهای پروانه‌ای مک‌لارن

    بسیاری از ابرخودروها به درهای پروانه‌ای که به پهلو و بالا حرکت می‌کند مجهز می‌شوند. اکثر خودروهای مسابقه‌ای دارای چنین درهایی هستند. اما تعداد کمی از این خودروها هستند که طراحی کاملا مشابهی مانند مک‌لارن دارند.

    برخی از خودروهای جاده‌ ای مانند مک‌لارن F1، مرسدس SLR، سری اسپورت، سری ابرخودروها از چنین طراحی بهره می‌برند. البته در برخی از این مدل‌ها ویژگی‌های بصری پررنگ‌تر شده‌اند. برخی از این مدل‌ها از مکانیسم عملکردی قدرتمندتری برخوردارند.
    بال پرنده شکل مرسدس

    اکثر مدل‌های مرسدس بنز از درهای معمولی بهره می‌برند، این درها معمولا نرم‌تر بود و باز و بسته کردن آنها آسانتر است. اما یک مدل SL300 در سال 1950 به درهایی مجهز شد که مانند بال‌های مرغ دریایی از بالا باز می‌شدند. این مدل به نماد درهای بال مانند بنز تبدیل شد. در دهه بعد این درهای بالگون بنز با مدل SLS AMG بازگشت، هرچند در آن زمان خودروهای "دلورین" و "پاگانی" نیز از این درها استفاده می‌کردند. با این وجود این درها روی هر خودروی دیگری یادآور بنز هستند.
    درهای "سوان" استون مارتین

    استون مارتین بسیار با احتیاط و ظریف تغییر شکل می‌دهد. خودروهای این برند چندان با درهای عجیب و غریب و لوکس هماهنگ نمی‌شوند. اما این مسئله باعث نمی‌شود تا تمام خودروهای استون مارتین به ورودی‌های معمول مجهز شوند. درهای معروف استون مارتین به "سوان" معروف شده‌اند این درها مانند درهای معمولی هستند اما کمی بیشتر به سمت بالا باز می‌شوند و کمی سبک‌تر از مدل‌های قبلی‌اند. به همین دلیل ساختارهای سنگین برای حفظ آن نیاز نیست. این درها برای اولین بار روی مدل‌های DB9 و V8 "ونتیج" نصب شدند. به نظر می‌رسد این درها روی مدل‌های DB11 نصب خواهند شد.

    درهای "کوچ" رولز رویس

    این مدل از درها برای مدت زیادی از صحنه صنعت محو شدند تا اینکه رولز رویس دوباره آنها را به عرصه خودروها بازگرداند. این خودروها که با نام "کوچ" معروف شدند مانند درهای معمول به صورت افقی باز می‌شوند، اما لولاهای آنها در عقب نصب شده است. درها در این خودروها برعکس باز می‌شود.در این خودروها باز و بسته کردن و ورود و خروج راحت‌تر صورت می‌گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو