فونیکسریمکسبهتام

اولین تجربه رانندگی با پژو ۵۰۸ محصول جدید ایران خودرو

عصر خودرو- پژو و به طور کل فرانسوی‌ها را باید یکی از سلاطین فروش خودروهای کوچک شهری و هاچ‌بک در نظر گرفت ولی تقریبا در هیچ بازه زمانی شرکت‌های خودروسازی این کشور نتوانسته اند در کلاس سدان‌های متوسط و بزرگ به رقابت با دیگر همتایان اروپایی و آسیایی خود بپردازند. البته فروش نامناسب به معنای تولید مدل‌های غیر رقابتی نیست چرا که به طور نمونه، پژو ۴۰۵ توانسته عناوین مختلفی مانند بهترین خودروی سال اروپا در اواخر دهه ۸۰ میلادی را از آن خود کند. کسب چنین جوایزی در سری چهار پژو همچنان ادامه داشته تا برادران بزرگتر ۴۰۵ خودمان مانند ۴۰۶ و ۴۰۷ نیز بتوانند به عنوان بهترین خودروی سال اروپا انتخاب شوند، اما بقای هر محصولی نیازمند فروش قابل توجه و به عبارتی سود ده بودن آن است تا حداقل این مورد به‌خصوص در سدان‌های متوسط پژو چندان صادق نباشد.

اولین تجربه رانندگی با پژو ۵۰۸ محصول جدید ایران خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایرانجیب، در سال 2011 پژو تصمیم گرفت تا در اقدامی استراتژیک دو کلاس سدان متوسط و بزرگ خود (پژو 607) را با یکدیگر ترکیب کند تا شاهد تولد پژو 508 باشیم.

    این خودرو که در سگمنت D قرار میگیرد توانست همانند مدل‌های دیگر پژو موفقیت نسبی را به دست آورد تا کسب عنوان بهترین خودروی سال، بهترین سدان بزرگ خانوادگی و بهترین خودروی وارداتی همگی در اسپانیا یکی از آنها باشد. البته آمار فروش 508 در کل فروش سالانه پژو همچنان رقم ناچیزی را نشان میدهد به طوری که از فروش تقریبی 850 هزار دستگاهی سال گذشته میلادی پژو در اروپا، این خودرو تنها 43 هزار دستگاه را به خود اختصاص داده است. در عین حال پس از اروپا، چین کماکان بزرگترین بازار فروش 508 محسوب می‌شود تا با کمتر از 17 هزار دستگاه در سال گذشته میلادی از مجموع فروش 407 هزار دستگاهی شرکت مادر در چین، موفقیت تقریبا مناسبی داشته باشد.

    پژو 508 در ایران

    پس از برجام و با باز شدن عرصه اقتصادی کشور بر روی شرکت‌های غربی، انتظار ورود مجدد شریک قدیمی ایران‌خودرو یعنی پژو به بازار داخلی یک از محتمل‌ترین گزینه‌ها به حساب می‌آمد که خوشبختانه با قراردادی بسیار منطقی، حساب شده و محکم، حضور سه مدل 208 ،301 و 2008 در خیابان‌های کشور قطعی شده که شاهد فروش آنها خواهیم بود. در این میان، بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی کشور در اسفند سال گذشته، دو مدل دیگر از شیران فرانسوی را در میان انبوه محصولات جدید و به روز شده ایران‌خودرو مشاهده کرده بودند که در شماره‌های پیشین به بررسی جامع و کامل یکی از آنها پرداختیم. در این مطلب قصد داریم تا تجربه چند روز رانندگی با بزرگترین سدان فعلی پژو یعنی 508 در داخل کشور را بیان کنیم. پژو 407 جدیدترین سدان متوسط پژو در بازار داخلی به حساب می‌آید که بنا بر برخی مشکلات مانند عرضه ناموفق و در زمان نامناسب نتوانست به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کند.

    حال پس از گذشت حدود هفت سال، صحبت‌ها برای عرضه مدل فیس لیفت شده 508 در خیابان‌های ایران بسیار داغ شده تا بررسی اولیه این خودرو خالی از لطف نباشد. خوشبختانه پژو 508 وارد شده به داخل کشور همانند برادر هاچ بک GT است که همین موضوع بر جذابیت‌های کوچکتر خود در تیپ Line- آزمایش توانایی‌های حرکتی آن افزوده ضمن این که باید به این نکته توجه داشت بر خلاف سه خودروی اصلی پژو، 508 در صورت عرضه، تنها به صورت وارداتی طعم حضور در کشور را خواهد چشید که شاید برای برخی از خریداران حتی یک امتیاز مثبت به حساب آید. به هر صورت، 508 در حال حاضر بزرگترین سدان تولیدی پژو محسوب می‌شود که برخلاف مدل‌های هاچ بک و کراس اوور این شرکت، حضور کم رنگ‌تری در بسیار از بازارهای جهانی دارد هر چند که همان طور که قبلتر نیز بیان شد، این مساله را به هیچ وجه نباید به معنی قابلیت کمتر رقبایی این مدل در نظر گرفت.

     

    بدنه و کابین

    با توجه به عرضه اولیه در سال 2011 هنوز برای رونمایی از نسل دوم 508 (حالا با هر چیدمان عددی) زود است، بنا بر همین دلیل، سال گذشته، پژو فیس لیفت کلی برای این خودرو در نظر گرفت تا چهره 508 را بیشتر به DNA طراحی مدل‌های جدید خود شبیه کند. مدل مورد بررسی نیز از آخرین تولیدات این خودرو محسوب میشود که در اطراف بدنه آن نشان پکیج Line-GT را به وضوح میتوان مشاهده کرد. البته از آن جایی که حجم تغییرات انجام شده بر روی بدنه چندان زیاد نیست، ظاهر کلی خودرو بسیار به نمونه اولیه شباهت دارد هر چند در بخش جلو و عقب (کاملا با استانداردهای پژو)، به‌روز رسانی را می‌توان نظاره‌گر بود.

    اگر بخواهیم به طور کلی در مورد طراحی پژو 508 صحبت کنیم باید آن را یک سدان اروپایی بدانیم که نه به سادگی رقبای ژاپنی خود است ونه پیچیدگی طرح کره ایها را دارد ضمن این که هیچ یک از این سه‌گانه‌ها نیز عمال در سطح قیمتی سدان‌های متوسط لوکس اروپایی قرار نمی‌گیرند. از هر زاویه‌ای که به 508 نگاه شود بدون شک، چهره خشن و ساده آن اولین چیزی است که برای هر بیننده‌ای جالب توجه خواهد بود که البته این خصوصیت تقریبا در تمام مدل‌های جدید این شرکت از جمله 308 ،208 ،2008 و حتی سدان ارزان 301 نیز وجود دارد. در نمای جلو، شخصیت اصلی پژو 508 را شاید بیش از هر بخش دیگری بتوان مشاهده کرد چرا که طرح کاملا جدید چراغ‌ها، جلو پنجره و سپر در مقایسه با نمونه اولیه، حالتی رو به جلو و تهاجمی برای آن فراهم کرده تا از این نظر مطابق با رویه اسپرت‌سازی نمادین بسیاری از مدل‌های در این سگمنت باشد.

     

    البته حسن دیگر پژو در قیاس با رقبای آسیایی استفاده از لامپ‌های صد در صد LED در چراغ‌های جلو است که از این حیث باید آن را با خودروهای یک کلاس بالاتر مقایسه کرد. خصوصیات نمای جانبی بدنه خودرو از چند بخش اصلی قابل ذکر تشکیل شده که مهمترین آن سقف منحنی و کوپه مانند است که در نتیجه شیب بسیار زیادی برای شیشه‌های جلو و به خصوص عقب به وجود آورده تا با وجود وضعیت بسیار بهتر آیرودینامیکی، محدودیت دید راننده به عقب را تشدید کند هر چند که وجود سنسورها و دوربین عقب به طور کامل این معضل را رفع کرده است.

    خط کمربند شانه‌ای 508 نیز همانند مدل‌های دیگر جدید پژو با کمترین برجستگی ممکن تا حد امکان به سمت پروفیل کوتاه شیشه‌های جانبی سوق داده شده تا در کنار خط عضلانی پایین درها و رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی پکیج Line-GT که با تایرهای پهن و دیواره باریک 235.45.18 میشلن پایلوت اسپرت همراه شده، ظاهر خودرو را در این نما بیشتر مانند یک سدان اسپرت نماید تا لوکس. خوشبختانه در نمای عقب، پژو ایرادات موجود در مدل اولیه را به خوبی بر طرف کرده تا با طرحی جوان پسندتر و البته اسپرت‌تر رو به رو باشیم. تغییرات اصلی در این نما به در صندوق، گرافیک جدید چراغ‌ها و طرح سپر عقب معطوف شده تا به عبارتی تمام این بخش از خودرو از نو مورد بازنگری قرار گرفته باشد. وجود دو خروجی اگزوز چهار گوش در این بخش درست مانند 308 بر جذابیت‌های اسپرتی خودرو افزوده تا چهره فرانسوی و متفاوت 508 در تمام بخش‌ها مشهود باشد.

     

    با وارد شدن به کابین پژو 508 اولین نکته‌ای که شاید برای هر فردی جلب توجه کننده باشد طراحی و فضای ساده‌ای است که البته با رویه پژو در سایر مدل‌های این شرکت نیز کاملا هم سو است. بر همین اساس اگر این خودرو را با رقبای کره‌ای و ژاپنی آن بخواهیم مقایسه کنیم طبعا امتیاز چندان بالایی را نباید به آن اختصاص داد چرا که به نوعی 508 بین مدل‌های اسپرت‌تر و لوکس گیج مانده تا نتواند حداقل انتظارات ما را از یک سدان متوسط اروپایی آن طور که باید برطرف کند، اما جدا از مساله طراحی، در بقیه مسایل 508 یک خودروی تمام عیار محسوب میشود که مطمئنا لبخند رضایت را بر چهره راننده و سرنشینان خود خواهد نشاند. کیفیت مواد و پوشش‌های به کار رفته در داشبورد و به طور کلی فضای کابین خودرو کاملا قابل قبول و در حد و اندازه خودروهای خوب این سگمنت است.

    ضمن این که وجود برخی موارد مانند پوشش مشکی براق ادوات کنسول مرکزی بر جذابیت‌های لوکس آن می‌افزاید هر چند که استفاده از چرم ناپا حتی با توجه به پکیج Line-GT ،به غیر از صندلی‌ها چندان وسیع نیست که خود جای سوال دارد. یکی از خصوصیات مثبت پژو 508 به خصوص در مقایسه با مدل 308 ،انحصاری نکردن تنظیم و کنترل بخش‌های مختلف خودرو از طریق صفحه نمایش لمسی است. به این معنا که برخلاف 308 که همه تنظیمات و حتی تغییر وضعیت سیستم تهویه مطبوع با رابط کاربری صفحه نمایش انجام میشد، در 508 به راحتی و بدون دغدغه خاطر می توان به صورت سنتی و با استفاده از کلیدهای فیزیکی در نظر گرفته شده در کنسول هر نوع تغییری را به سرعت در تنظیمات بخش‌های مختلف انجام داد ضمن اینکه همچنان کار کردن با صفحه نمایش نه چندان بزرگ هفت اینچی بالای کنسول مرکزی لذت بخش باشد.

     

    قوای محرکه

    چند سالی است که به دلیل افزایش قیمت سوخت و از آن مهمتر قوانین سخت گیرانه آلایندگی، بیشتر شرکت‌های بزرگ خودروسازی به سمت استفاده از پیشرانه‌های کم حجمتر پیش رفته‌اند تا حتی خودروی اسپرتی مانند پورشه باکستر نیز نیروی خود را از یک پیشرانه دو لیتری تامین کند! این رویه در پژو البته کاملا به این صورت نبوده چرا که سابقه پیشرانه‌های با حجم پایین در این کارخانه بسیار زیاد است. عمده فروش پژو در اروپا بر روی مدل‌های دیزلی این شرکت است ولی در بازارهایی مانند کشور ما که زیرساخت‌های سوخت دیزل به اندازه کافی تامین نیست باید به سراغ نمونه‌های بنزین سوز رفت.

     

    در نتیجه Line-508GT مورد بررسی از پیشرانه 1.6 لیتری (EP6) بهره می‌گیرد که به کمک سیستم توربو قادر به تولید بیشترین قدرت 163 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 240 نیوتن متر در پنج هزار دور در دقیقه بود.همچنین این نیروی تولیدی از طریق یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.


    رانندگی

    پژو 508 با توجه به کلاسی که در آن قرار گرفته طبیعتا بیشتر جنبه استفاده خانوادگی خواهد داشت تا رانندگی اسپرت تر، هر چند که در پکیج Line-GT به لطف استفاده از رینگ‌های آلیاژی بزرگتر 18 اینچی، لاستیک‌های پهن تر، چراغ‌های LED در جلو و عقب، پوشش چرم با دوخت قرمز در کابین و البته نشان Line-GT در بخش‌های مختلف بدنه، ماهیت اسپرتی خودرو اندکی بیشتر از مدل استاندارد شده است. به غیر از 405 که به وفور در داخل کشور یافت میشود، مدل‌های سدان دیگر پژو مانند 406 و 407 در تعداد بسیار اندکی حاضر هستند.

    از آنجایی که تجربه رانندگی با هر سه مدل مذکور توسط نگارنده وجود دارد با سطح انتظارات بیشتری برای اولین بار سوار بر پژو 508 شدیم تا بهینه‌سازی‌های پژو در جدیدترین مدل این خودرو را بررسی کنیم. نکته مثبت در خصوص 508 این است که برخلاف سدان‌های قبلی پژو، 508 به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که چه بخواهید و چه نه، چهره اسپرت‌تری را از خود نشان میدهد. این موضوع علاوه بر طراحی بدنه و کابین در نوع تجهیز شدن این خودرو نیز کاملا مشخص است تا اولین مورد پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان به حساب آید!

     

    به هر صورت، با فشردن دکمه استارت که در سمت چپ فرمان قرار گرفته درحالی که جعبه دنده در حالت P و پا بر روی پدال ترمز است، پیشرانه خودرو شروع به کار میکند. به خوبی در همان ابتدای کار میتوان دریافت که پیشرانه درست همان سکوت و کارکرد آرام نمونه به کار رفته در 308 را دارد تا یکسان بودن پیشرانه‌های این دو خودرو نیز در نوع خود جالب باشد. به لطف برنامه محدود کننده ECU ،دورگیری پیشرانه در حالت خالص تا حدود 3800 دور در دقیقه انجام می‌شود تا فشاری به قطعات مختلف آن وارد نیاید، اما به محض قرار دادن جعبه دنده در حالت D به راحتی میتوان قابلیت‌های مناسب این پیشرانه در افزایش سرعت خودرو را متوجه شد.

    پژو 508 در مدل مورد بررسی دارای وزن خالصی در حدود 1450 کیلوگرم است و به همین دلیل نباید انتظار شتاب گیری بسیار سریعی همانند 308 و از همه آنها مهم‌تر GTi208 (این خودرو هفته گذشته در ایران‌جیب بررسی شد) را داشت، اما به هر حال قدرت 163 اسب بخاری در ترکیب با گشتاور 240 نیوتن‌متری به خوبی میتواند از پس وزن خودرو برآید تا به عنوان یک سدان متوسط شهری عملکرد مناسبی برای آن فراهم شود. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک 508 دقیقا با نمونه به کار رفته در 308 مشابه است با این تفاوت که اگر خواهان اندکی رانندگی اسپرت باشید میتوان از پشت فرمان به لطف دو پدال تعبیه شده به تعویض دنده‌ها اقدام کنید. همانند دیگر مدل‌های جدید پژو، هماهنگی بسیار مناسبی میان پیشرانه و جعبه دنده وجود دارد تا احساس یک رانندگی لذت بخش در راننده و سرنشینان به وجود آید.

     

    در کنار توانایی‌های حرکتی، برای متوقف کردن این سدان متوسط نیز نباید چندان نگران بود چرا که دیسک‌های خنک شونده بزرگ در هر چهار چرخ به خوبی از پس وظیفه خود بر می آیند و طی دو روز رانندگی با 508 در هیچ شرایطی باعث ناامیدی راننده نشده اند. البته باید در این جا اشارهای هم به عملکرد مناسب سیستم‌های ESP، ABS و سیستم کمکی حرکت در سراشیبی‌ها داشت که در این مورد نیز امتیاز بالایی را از آن خود می‌کنند. برخلاف 308 ،حتی پکیج Line-GT در پژو 508 نتوانسته منجر به خشکی خودرو شود و در تمامی مسیرها به وضوح میتوان حرکت نرم و پایدار را احساس کرد.

    البته نکاستن از ارتفاع لول فنرها یکی از دلایل این امر است هر چند که وزن بیشتر خودرو نیز مزید بر علت شده تا وضعیت رانندگی با 508 با بسیاری از مدل‌های دیگر پژو متفاوت باشد. همچنین با وجود ابعاد 4830 ،1828 و 1456 میلی متر به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع و البته فاصله بین دو محور 2817 میلیمتری، فضای داخل کابین در هر دو ردیف صندلی‌ها بسیار مناسب است به طوری که پنج سرنشین بزرگ سال به راحتی میتوانند در مسافرت‌های طولانی در خودرو بنشینند، در عین حال با اینکه شیب سقف بسیار زیاد و کوپه مانند است ولی فضای باقی مانده برای سر سرنشینان ردیف عقب حداقل برای یک فرد 182 سانتی متری کافی به نظر میرسد.


    نتیجه‌گیری

    در اینکه پژو 508 یکی از بهترین سدان‌های تولیدی پژو در تاریخچه این شرکت است، به هیچ وجه نباید تردید کرد چرا که استفاده از مواد و پوششهای با کیفیت بسیار بالا در کابین، فضای زیادی برای تمامی سرنشینان و البته طراحی اسپرت و جذاب بدنه جزو مزایای این مدل است. همچنین پیشرانه 1.6 لیتری توربوی قرار گرفته در زیر کاپوت با این که در مقایسه با رقبایی همچون سوناتا، اپتیما، آکورد و ... چندان قدرتمند به نظر نمی‌رسد ولی عملکرد بسیار مناسبی برای 508 به ارمغان می‌آورد. البته موضوع اصلی به قیمت‌گذاری این خودرو بازمی‌گردد تا در بازار داخلی که با حضور طیف بسیار بیشتری از مدل‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته رنگ و بوی رقابتی‌تری به خود گرفته، باید دید آیا پژو 508 می‌تواند موفقیت خود را تضمین کند یا خیر؟

    به گفته مدیر بازاریابی ایران خودرو، پژو 508 در تیپ های مختلف با قیمتی بین 160 تا 180 میلیون تومان به فروش خواهد رسید. با توجه به قیمت اعلام شده خودروهایی چون سوناتا LF ، اپتیما و رنو سفران 2.5 رقیبی مستقیم برای پژو 508 در بازار ایران به حساب می‌آیند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو